افزایش ۱۰ برابری درآمد در رکود

کسب درآمد

به اشتراک گذاشتن مقاله

با مشاهده عنوان، شاید با خود بگویید که عنوان این نوشته صرفا برای تبلیغات انتخاب شده تا شما را جذب نماید. شاید بگویید چنین کاری امکان‌پذیر نمی باشد. در این شرایط بد اقتصادی که فروش هر روز کمتر شده و هزینه‌ها بیشتر می شود، ۱۰ برابر کردن درآمد کسب و کارمان، فقط یک رویاپردازی کودکانه است.

فرض کنیم شغل شما تعمیر کامپیوتر بوده و درآمد کنونی شما ۱/۵ میلیون تومان در ماه می باشد. از این لحظه تصمیم می‌گیرید از رویکرد ۱۰ هزار برابر استفاده کنید. اگر حجم کار شما ۱۰ هزار برابر بیشتر می‌گردید چه اتفاقی می‌افتاد؟ آیا قادر بودید در روز به‌جای تعمیر ۵ کامپیوتر، ۵۰۰۰۰ کامپیوتر را تعمیر کنید؟! چنین کاری برای یک تعمیرکار غیر ممکن است. پس باید به‌فکر تغییراتی  اساسی در کسب‌و‌کار خود باشید.

راه حل چیست؟

یک راه حل آن است که تعمیرکارانی را پیدا کنید که با قیمتی کمتر از شما، حاضرند کار را انجام داده و شما از هر تعمیر سود ببرید. شاید به این نتیجه برسید که به ۱۰ هزار تعمیرکار حرفه‌ای نیاز خواهید داشت، ولی چنین افرادی پیدا نمی‌شوند و خیلی از آنها حرفه‌ای نیستند. بنابرین شاید راه‌حل آن باشد که خودتان به آن ها آموزش دهید. ولی آموزش ۱۰ هزار نفر کار ساده‌ای نبوده و شاید به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. ناگهان به‌فکرتان می‌رسد که یک‌بار آموزش کاملی ارائه کنید و از آن آموزش فیلمبرداری شده و به تعمیرکاران دیگر عرضه گردد. باخود فکر می‌کنید چگونه می‌توان مطمئن شد آن تعمیرکاران مطالب را به‌خوبی یاد گرفته اند، بنابراین به‌فکر برگزاری آزمونی می‌افتید که مهارت آنها را بسنجید.

 

درآمد

 

نکته دیگر آن است که تعمیرکاران باید برخورد خوبی با مشتریان داشته باشند و کاملا حرفه‌ای عمل نمایند، آنها باید با مشتری دوست شده و دلسوز عمل کنند. امروزه مشتریان سراغ تعمیرکاران عبوس و بداخلاق نمی‌روند بنابرین به این فکر می‌افتید که برای استخدام آن تعمیرکاران معیارهایی تعریف نمایید و حتی سوالاتی طراحی کنید تا انتخاب افراد با دقت بیشتری انجام گردد. چون خودتان فرصت مصاحبه با ۱۰۰۰۰ نفر را ندارید، جزوه‌ای تهیه می‌کنید که روش دقیق استخدام در آن توضیح داده شده. شاید افرادی که استخدام می شوند، کار مشتری را خوب انجام نداده و باعث ترک یک مشتری خوب برای همیشه گردند. راه‌حل مقابله با این مشکل چیست؟ شاید بتوان سیستم نظرسنجی ساده‌ای طراحی نمود که مشتری پس از تعمیر کامپیوترش آن را پر نماید. ولی باخود فکر می‌کنید: من خودم هیچگاه فرم‌های نظرسنجی را پر نمی‌کنم. پس مشتریان من هم احتمالا اینگونه عمل می کنند. پس باید راه حلی بیابید تا مشتریان را ترغیب کرده تا فرم را پر کنند. شاید تمیز کردن رایگان داخل کامپیوتر، انتخاب خوبی باشد، ولی با توجه به وقت لازم برای اینکار و هزینه آن اجرای این ایده عملی نباشد. شاید یک عدد موس رایگان برای مشتری، عملی‌ تر باشد. و این داستان همینطور ادامه پیدا می‌کند…

ایده های جدید

مشاهده نمودیم که چگونه با یک تغییر رویکرد ساده ۱۰ هزار برابر، ایده‌های جدیدی به ذهنمان می‌رسد! حال شاید هیچگاه نتوانید کسب‌ و‌ کارتان را ۱۰ هزار برابر کنید. ولی می‌توانید همین کسب‌و‌کار کنونی خود را طوری طراحی کنید که قابلیت رشد ۱۰ هزار برابر را داشته باشد. فرض کنید می‌خواهید ساختمان ۱۰ هزار طبقه‌ای را بسازید و اکنون منابع مالی کافی در اختیار ندارید و در آینده قصد دارید کار را ادامه دهید. بنابرین هم‌اکنون باید پی‌ریزی ساختمان را برای ۱۰ هزار طبقه انجام دهید و نه برای یک طبقه.

مشکل بسیاری از کارآفرینان و مدیران هم دقیقا همین مسئله می باشد. آنها کسب‌و‌کار خود را طوری طراحی نمی‌کنند که به‌راحتی قابل‌رشد و شکوفایی باشد. بخش مهمی از وقت یک مدیر باید به سیستم‌سازی اختصاص داده شود و نه انجام خدمات و کارهای موردی و کم‌ارزش. البته شاید فکر کنیم ساخت جزوه استخدام اتلاف وقت است. ما فقط می‌خواهیم یک‌نفر را استخدام کنیم و اگر تمامی کارها به‌طور شفاهی انجام شود وقت بسیار کمتری تلف خواهد شد. با اینکار پی‌ ریزی ضعیفی انجام می‌دهیم که بعدها اضافه کردن طبقات را سخت‌تر خواهد کرد.

استراتژی دوران رکود

حال پس از آشنا شدن با ایده ۱۰ هزار برابر، به‌ موضوع نوشته بر می‌گردیم. چگونه می‌توان درآمد کسب و کار خود را حداقل ۱۰ برابر کرد؟

نکته مهم آن است که این رشد معمولا با تغییرات کوچک در فرایندهای حال حاضر بدست نمی آید. بلکه باید تغییراتی پایه‌ای‌ و ساختاری‌ در کسب و کارمان ایجاد کنیم. فرض کنید در یک نشریه تبلیغ می‌کنیم. حال می‌خواهیم فروش را ۱۰ برابر نماییم. راه‌حل آن نیست که تبلیغ خود را کمی بهتر کنیم یا حتی در یک نشریه دیگر هم تبلیغ کنیم. راه‌حل معمولا ایجاد تغییرات ساختاری‌تر و پایه‌ ای‌ تر است. در ادامه مقاله به هفت نکته مشخص می‌پردازیم که اجرای آنها می‌تواند درآمد ما را ۱۰ برابر یا حتی بیشتر نماید:

برای امور مهم و غیرفوری زمان مناسب تخصیص دهید

اغراق نیست اگر بگویم هر روز با مدیرانی برخورد می‌کنم که به‌هیچ وجه زمان ندارند! آنها می‌دانند باید مشکلات اساسی مربوط به کسب و کارشان را حل کنند. ولی زمان ندارند! آنها می‌دانند یکی از کارمندانشان با دیر آمدن به محل کار (عدم استفاده از سامانه حضور وغیاب آنلاین دینگ) به مجموعه لطمه وارد می‌کند و حتی انگیزه دیگر کارمندان را هم از بین می‌برد. ولی زمان ندارند! اگر وقت داشتند یک کارمند مناسب را استخدام می‌کردند تا ورود و خروج منظم تری داشته باشد. آنها در نشریات تبلیغ می‌کنند، ولی زمان ندارند! اگر وقت داشتند، یک طرح خوب و متن مناسب برای تبلیغ تهیه می‌کردند.

چطور امکان دارد یک مدیر برای چنین امور مهمی زمان نداشته باشد؟ چون وقتش با کارهای بسیار پیش‌پا افتاده‌تر پر شده است. استفان کاوی نویسنده کتاب «هفت عادت مردان موثر» فعالیت‌ها را از نظر اهمیت و فوریت به چهار دسته تقسیم می نماید. نکته مهم آن است که اغلب مدیران برای امور مهم و غیرفوری زمان اختصاص نمی‌دهند. ۱۰ برابر شدن درآمد فقط زمانی امکان‌پذیر است که برای کارهای مهمی که هیچ فوریتی ندارند و شاید هیچگاه کسی از ما نخواهد آنها را انجام دهیم، زمان کافی بگذاریم. در مثال تعمیرکار کامپیوتر، تمامی کارهایی که به ساخت سیستم مربوط است، مانند ساخت فیلم آموزشی تعمیر برای تعمیرکاران جدید، ساخت جزوه استخدام و … جزو کارهای مهم و غیرفوری هستند که معمولا تمایل داریم تا حد ممکن آنها را به‌تعویق بیاندازیم.

راه های توسعه کسب و کار

یکی از کارهای مهم و فوری شاید طراحی وب‌سایتی حرفه‌ای برای توسعه کارمان باشد، حتی بسیاری از شرکت‌ها برای برگزاری جلسه با اعضای تیم و بررسی راهکارهای رشد کارشان، وقت اختصاص نمی‌دهند. کار دیگر می‌تواند بهبود توانایی‌های تیم فروش باشد.

رفتن برق شاید برای خیلی از شرکت‌ها فاجعه محسوب ‌شود، ولی گاهی می‌تواند نعمت بزرگی باشد! وقتی برق می‌رود دیگر نمی‌توانیم خودمان را با کامپیوتر و اینترنت سرگرم کنیم. درواقع نمی‌توانیم خودمان را با کارهای غیرمهم و فوری مشغول کنیم. دیگر بهانه‌ای نداریم. پس کاغذی برمی‌داریم و شروع به نوشتن کارهای مهم و برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما حتی فکر کردن در محل کار را فراموش کرده‌ایم و وقتی برق‌ها قطع می‌شوند یادمان می‌آید که گزینه‌ مهمی به‌نام فکر کردن و گرفتن تصمیمات مهم وجود دارد.

در کارمندان تیم خود تجدیدنظر نمایید

مجموعه‌ای از کارمندان معمولی با توانایی‌های معمولی، کسب‌و‌کاری معمولی را شکل می‌دهند. برای داشتن کسب و کاری خارق‌العاده باید کارمندانی خارق‌العاده داشت. یک کارمند بسیار توانمند و باانگیزه شاید به‌اندازه مدیر و یا حتی بیش از او در توسعه کسب و کار تاثیر بگذارد. برای ۱۰ برابر کردن فروش لازم است در تیم خود بازنگری کنیم. تیم باید از افرادی تشکیل شده باشد که بیش از حد معمول انگیزه دارند، خوش‌بین و مثبت هستند، عاشق یادگیری و پیشرفت هستند و مسئولیت تمام کارهای خود و حتی دیگران را به‌عهده می‌گیرند..

یکی از مشکلات بزرگ شرکت‌هایی که رشد نمی‌کنند کارمندان بی‌انگیزه هستند که این حس را بلافاصله به مشتری نیز منتقل می‌کنند. اگر کارمندان نامناسبی دارید منتظر نمانید تا اتفاق خاصی پیش بیاید و آنها کارتان را ترک کنند. خودتان اقدام کنید. با این بهانه خود را فریب ندهید که هیچ فردی به‌عنوان جایگزین پیدا نخواهد شد و کارمان با مشکل مواجه خواهد شد. به استخدام به‌دید سرمایه‌گذاری نگاه کنید و نه تلف کردن وقت.

وقتی مطمئن شدیم تمامی تیم از افراد بسیار خارق‌العاده و قدرتمندی تشکیل شده، باید راهکاری بیابیم که تیم همواره در حال یادگیری باشد. مثلا کتاب‌هایی تهیه کنیم و کارمندان در ساعت کار بخشی از آنرا مطالعه کنند و در جلسه‌ای خاص مطالب را برای همدیگر توضیح دهند.

کیفیت

استراتژی کاری خود را تغییر دهید

اگر استراتژی مناسبی نداشته باشیم شاید انرژی و منابع زیادی تلف کنیم و نتیجه مناسبی از تلاش‌هایمان دریافت نکنیم.

بنابرین رویکرد استراتژیک داشته باشید. راز شرکت‌های موفق در پیدا کردن راهکارهای موردی نیست. بسیاری از دوستان می‌پرسند در کدام سایت‌ها تبلیغ کنیم تا بازخورد بهتری دریافت کنیم؟ یا چگونه در روز ۱۰۰ هزار ایمیل بفرستیم؟ اگر استراتژی مشخصی نداشته باشیم، دانستن پاسخ این سوالات هیچ کمک پایداری به توسعه کارمان نخواهد کرد.

از استراتژی های بازاریابی در دوران رکود استفاده کنید

آقایی به‌نام ارل نایتینگل جمله بسیار جالبی دارد که جای تامل دارد. او می‌گوید: شاید در اطراف شما مشتری وجود داشته باشد که اگر بتوانید او را بیابید و قانع کنید که از شما خرید کند، هر خریدش بیشتر از کل فروش ماهانه شما باشد. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله گفتم اگر می‌خواهیم فروش را ۱۰ برابر کنیم، بهبودهای کوچک شاید نتواند ما را به چنین هدفی برساند.

فرض کنید کتابی نوشته‌اید و به یک شرکت پخش واگذار کرده‌اید و کتاب در فروشگاه‌های انقلاب و جاهای دیگر پخش شده است. یک کتاب نسبتا جذاب با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه شاید در حدود ۶ ماه تا یک سال در کتاب‌فروشی‌ها فروخته شود. حال می‌خواهیم فروش را ۱۰ برابر کنیم. شاید ایده پخش بهتر کتاب در فروشگاه‌های بیشتر، ما را به این هدف نرساند. بنابرین یک راه‌حل یافتن مشتری خاصی است که قادر است چند هزار نسخه از کتاب را سفارش دهد. احتمالا باید سراغ شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ برویم. مذارکره با چنین مجموعه‌هایی کار آسانی نیست. ولی اگر بتوانیم پخش سنتی کتاب در فروشگاه‌ها را ادامه دهیم و ۹ مشتری بیابیم که هرکدام برای سازمان‌شان ۳۰۰۰ نسخه سفارش دهند، فروش را ده برابر کرده‌ایم. بنابرین یکی از راه‌های ۱۰ برابر کردن فروش آن است که بر مخاطبان جدیدی تمرکز کنیم که شاید تابه‌حال به فکر فروش به چنین افرادی نبوده‌ایم.

از رسانه‌ های بیشتری به‌ صورت همزمان استفاده کنید

فردی در آمریکا همایش‌های بازاریابی بزرگی برگزار می‌کند که مبلغ ثبت‌نام آن ۱۰ هزار دلار است! او سالن ۱۰ هزار نفره برپا می‌کند. یکی از رازهای کارش آن است که از حدود ۴۰ رسانه مختلف بازاریابی برای تبلیغ همایش استفاده می‌کند. ما هم می‌توانیم از رسانه‌های همزمان بیشتری استفاده کنیم. افراد عادت‌ها و سلیقه‌های متفاوتی دارند.

از مشارکت انتفاعی استفاده کنید

با مشارکت انتفاعی می‌توانیم افرادی را بیابیم که هرکدام می‌توانند فروش‌های زیادی ایجاد کنند. بنا بر تعریف بخش انگلیسی ویکی‌پدیا: مشارکت انتفاعی یعنی همکاری دو یا چند نفر در یک فعالیت تجاری برای سهیم شدن در سود مشترک.

هزاران نفر مانند شما وجود دارند که با صرف زمان و هزینه زیاد توانسته‌اند مشتریانی را به‌دست آورند. شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با صاحبان کسب‌و‌کارهای دیگر، وارد معامله شوید.

صاحبان کسب‌و‌کار زیادی وجود دارند که با خوشحالی حاضر خواهند بود محصول شما را به مشتریان خودشان بفروشند و سود قابل‌توجهی به‌دست آورند.

بنابراین، مشارکت انتفاعی باعث می‌شود از زمان، هزینه و امکانات دیگران استفاده کرده و محصول‌تان را بفروشید و دیگران نیز از این معامله سود ببرند.

مشارکت انتفاعی این امکان را برایتان فراهم می‌کند که کسب‌و‌کار خود را با حداقل سرمایه توسعه دهید. این نوع همکاری همچنین باعث می‌شود بدون تولید محصولات زیاد، یا حتی کارمندان زیاد کار خود را توسعه دهید.

«مشارکت انتفاعی» به‌معنای خرید بخشی از کسب‌ و کار شما یا طرف مقابل یا دخالت در کارهای یکدیگر نیست. شریک انتفاعی به‌سادگی به شما در کسب در آمد بیشتر کمک می‌کند و شما سودی برای او در نظر می‌گیرید. شریک‌ های شما می‌ توانند رقیبان، ارائه‌ کنندگان محصولات و خدمات مکمل یا کسب‌ و‌ کارهایی کاملاً نامرتبط با شغل شما باشند، درصورتی که نوع مشتریان هردو کسب‌ و‌ کار یکسان باشند.

تخصصی‌ تر کار کنید

تخصصی کار کردن باعث رشد سریع‌تر کسب‌ و‌ کارتان خواهد شد. اگر دامنه فعالیت‌های خود را افزایش دهیم و وارد زمینه‌های نامرتبط با کار اصلی خودمان شویم، معمولا هزینه‌های جانبی افزایش می‌یابد.

به‌هرحال حقیقت آن است که شاید بتوانیم فروش را ۱۰ برابر کنیم و شاید هم موفق به این‌کار نشویم. ولی داشتن دیدگاه ۱۰ برابر ما را از تلاش‌های کم‌ارزش و بیهوده رها می‌سازد و ما را در مسیر رشد سریع‌تر قرار می‌دهد.

یکی از مهم ترین مواردی که برای حصول به کار تخصصی مجموعه خود باید رعایت کنید، کنترل حضور و غیاب کارمندان با دستگاه حضور و غیاب دینگ و اپلیکیشن حضور و غیاب دینگ است. با استفاده از سامانه حصور و غیاب آنلاین دینگ می توانید کارمندان خود را منظم تر نموده و در نتیجه انتظار کار تخصصی تر از آن ها داشته باشید.

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *