راهنمای فرآیند استخدام و گزینش

استخدام و انتخاب کارمند مناسب فرآیند مهمی برای کسب و کارها است. این فرآیند پتانسیل این را دارد تا استعدادهای برتر را قبل از اینکه با کسب و کار شما همکاری کنند تحت تأثیر قرار دهد. یادگیری در مورد این فرآیند در استخدام کارمندان مناسب، صرفه جویی در زمان و منابع کسب و کار ضروری است. در این مقاله نکات مفیدی را برای جذب نیروی کار مناسب ارائه می‌دهیم.

همچنین درباره نکات مهم زمان استخدام نیروی جدید می توانید مقاله در جذب نیروی کار به تجربه کاری توجه کنیم یا استعداد؟” را مطالعه کنید.

فرآیندهای استخدام و گزینش چیست؟

همانطور که در مقاله “6 مرحله برای استخدام نیروی کار مناسب” گفتیم، فرآیندهای استخدام و انتخاب به فرآیند یافتن افراد مناسب برای موقعیت های شغلی خالی در کسب و کار است. این فرآیند شامل شناسایی الزامات یک شغل، تبلیغ، تعریف شرایط و انتخاب کاندیدای مناسب برای آن شغل است. دنبال کردن هر مرحله از فرآیند استخدام و دقیق بودن منجر به استخدام فرد بهتر می شود.

نکات فرآیند استخدام و گزینش

در اینجا 7 نکته در فرآیند استخدام و گزینش وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

1. وظایف شغلی را مشخص کنید

اولین قدم برای جذب و استخدام کاندیدای ایده آل، آگاهی کامل از وظایف شغلی موقعیت مورد نظر است. دانستن اینکه وظایف شغلی شامل چه مواردی می شود، به شما اطلاعاتی می دهد که باید در فرآیند استخدام بگنجانید.

هنگامی که در مورد وظایف و الزامات یک موقعیت کاملاً آگاه باشید، در طول فرآیند استخدام در زمان و هزینه صرفه جویی می شود. قبل از استخدام یک فرد برای موقعیت خالی شرکت، اطلاعات لازم را جمع آوری کنید تا موقعیت شغلی را بهتر درک کنید. درباره جزئیاتی مانند عنوان شغل، شرح مفصلی از شغل، مدارک مورد نیاز، محل و محدوده حقوق اطلاعات کسب کنید.

 

3. انتخاب بهترین متقاضیان

 

استخدام

 

هنگامی که افراد مورد نظرتان را انتخاب کردید، بررسی و تحقیق را آغاز کنید. فرآیند غربالگری به شما این امکان را می دهد که در مورد هر فرد اطلاعات بیشتری کسب کنید و طی این فرآیند متقاضیان نامناسب را حذف کنید. این روند را می توانید با بررسی رزومه آنها شروع کنید. متناوباً، غربالگری های تلفنی را انجام دهید و حتماً سؤالات مصاحبه شخصیتی بپرسید تا در مورد شخصیت افراد و نحوه عملکرد آنها در شرایط دشوار را بدانید.

4. نامزدهای انتخابی

پس از غربالگری متقاضیان یک لیست کوتاه از افراد ایجاد کنید. فهرست نهایی از مجموعه متقاضیانی است که شرایط و معیارهای موقعیت شغلی شما را دارند. انتخاب بین 4 تا 6 فرد در این مرحله مناسب است. این ها افرادی هستند که شما برای مصاحبه حضوری دعوت می کنید. حذف کردن افراد و تهیه لیست کوتاه می تواند چالش برانگیز باشد، اما نکات زیر به شما کمک می کند تا بهتر عمل کنید و تصمیم بگیرید:

معیارهای خود را تعیین کنید

معیارهایی که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند در لیست کوتاه استخدام شما قرار بگیرد را مشخص کنید. بسته به موقعیت شغلی و تخصص مورد نیاز، معیارهای متعددی برای انتخاب وجود دارد. به عنوان مثال، یک شغل بسیار تخصصی مانند پزشکی ممکن است به افرادی با مدارک تحصیلی پیشرفته نیاز داشته باشد، در حالی که شغل های مبتنی بر مهارت مانند لوله کشی به متقاضیانی با تجربه عملی نیاز دارد. معیارهایی را ایجاد کنید که بین استانداردهای بالا و سختگیری تعادل برقرار کند. به طور کلی، معیارها ممکن است شامل مدارک تحصیلی، تجربه کاری، آموزش و شایستگی ها باشد.

 

یک سیستم امتیازدهی مشخص کنید

 

استخدام

پس از تعیین معیارهای خود، یک سیستم امتیازدهی ایجاد کنید. دادن امتیاز به شما اجازه می‌دهد تا افراد را با هم مقایسه کنید و متقاضیانی را که خواسته های شما را برآورده می‌کنند شناسایی کنید. به عنوان مثال می توانید، از مقیاس 1 تا 10 استفاده کنید که 10 بالاترین استاندارد و 1 نشان دهنده ضعیف ترین است. این کار تضمین می کند که هر معیار را به طور منصفانه بین متقاضیان استخدام اعمال کنید.

 

5. مصاحبه با متقاضیان

پس از محدود کردن متقاضیان، با افراد واجد شرایط مصاحبه کنید. بسته به موقعیت مکانی متقاضی، مصاحبه می تواند حضوری یا از طریق تماس تصویری باشد. در طول مصاحبه یادداشت برداری کنید و سوال بپرسید. سوالات مصاحبه بسته به موقعیت شغلی متفاوت است، اما اغلب شامل سوالات عمومی مبتنی بر تجربه است. این سوالات به شما بینشی در مورد شخصیت، ارزش ها، دانش و تجربه کاری افراد می دهد. از امتیازدهی مصاحبه برای رتبه بندی و مقایسه کاندیداها در مواردی مانند مهارت ها، تحصیلات و تجربه استفاده کنید.

 

6. آزمون

هنگامی که با متقاضیان مصاحبه می کنید، یک آزمون شغلی را نیز در نظر بگیرید. آماده کردن یک آزمون به شما کمک می کند تا ارزیابی کنید که آیا متقاضی فرد مناسبی برای کسب و کار شما است یا خیر. همچنین به تعیین اینکه آیا دارای مهارت ها، سبک کاری، دانش و شخصیت مورد نیاز برای شغل مورد نظر شما است یا خیر کمک می کند. آزمون های شغلی می تواند شامل پرسیدن یک سری سوالات در مورد سوابق کاری، مراجع تماس و سابقه استخدام باشد.

 

7. پیشنهاد موقعیت شغلی

پس از تأیید تمام اطلاعات لازم، پیشنهاد شغلی را به فرد یا افراد واجد شرایط بدهید. مدیران استخدام معمولاً یک پیشنهاد نامه با جزئیات مربوط به تاریخ شروع، انتظارات، وظایف شغلی و ساعات کاری ارائه می دهند. پیشنهاد شغلی همچنین ممکن است شامل یک فرآیند برای استقبال از کارمندان جدید در شرکت باشد. این کار به تازه کارها کمک می کند تا بدانند که چگونه باید برای کار آماده شوند و فرهنگ شرکت را یاد بگیرند. ضروری است که در طول فرآیند ورود کارمندان جدید در دسترس باشید تا به سوالاتی که ممکن است داشته باشند پاسخ دهید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.