چگونه محدودیت‌ها را به سود تبدیل کنیم؟

هر کسب‌وکاری در طول حیات خود، بارهاوبارها با محدودیت‌ها، بحران‌ها و تهدیدهای بسیاری مواجه خواهد شد. این شرایط ممکن است حتی یک کسب‌وکار را به مرز نابودی نیز بکشاند، اما آن دسته از کسب‌وکارهایی که رهبری هوشیار دارند و برای حفظ بقای خود مصمم هستند، این محدودیت‌ها را به سود تبدیل خواهند کرد و نهایت بهره را از آن برای افزایش بازدهی و سوددهی خود خواهند برد.

برای آنکه محدودیت‌ها را به سود تبدیل کنید، راهکارهای بسیاری پیش روی شما قرار دارد؛ تنها کافی است که خلاق باشید و فرصت‌ها را شناسایی کنید. در این مطلب، قرار است با شما درباره استراتژی‌ها و راهکارهایی که شما را در مسیر تبدیل محدودیت به فرصت و سود یاری می‌رسانند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تبدیل سود

محدودیت چیست؟ سود چیست؟

قبل از اینکه به ادامه مقاله بپردازیم، شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که اصلاً معنا و مفهوم محدودیت و فرصت چیست؟ چه چیزی تهدید به‌حساب می‌آید و چه چیزی سود است؟ هرچند که شاید به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار خودتان به‌خوبی با این دو مفهوم آشنا باشید، اما بد نیست که در این بخش، مروری دوباره بر آن‌ها داشته باشیم.

محدودیت

منظور از محدودیت های کسب و کار یا همان تهدیدها، عوامل داخلی و یا خارجی سازمان هستند که می‌توانند روی عملکرد، بازدهی، سوددهی و درآمد کسب‌وکار ما، تأثیر منفی داشته باشند. به‌طورکلی، هر آن چیزی که کسب‌و‌کار ما را از رسیدن به اهدافش بازدارد، محدودیت و مانع نامیده می‌شود.

سود یا فرصت

درست در نقطه مقابل تهدید‌، فرصت های کسب و کار قرار می‌گیرند؛ به‌عبارت‌دیگر، هر چیزی که برای کسب‌وکار ما سودآور باشد و بتواند منفعتی را به آن اضافه کند، سود و فرصت نامیده می‌شود. فرصت برای ما تأثیر مطلوب دارد و می‌تواند کمک کند که ما به اهداف خود، بیش‌ازپیش نزدیک شویم.

 

چگونه محدودیت ها را به سود تبدیل کنیم؟

زمانی که محدودیتی برای کسب‌وکار ما به وجود می‌آید و تهدیدی را برای بقای خود شناسایی می‌کنیم، معمولاً تمامی احساسات منفی به سراغ ما می‌آیند. بدون شک شما به‌عنوان صاحب و یا مدیر یک کسب‌وکار، در چنین مواقعی می‌ترسید، نگران می‌شوید و دنبال راه چاره‌ای برای رفع مشکلات خواهید بود.

راهکارهایی که در ادامه این بخش به شما معرفی خواهیم کرد، به شما کمک می‌کند که نه‌تنها به‌خوبی این محدودیت‌ها را مدیریت کنید که آن‌ها را به فرصتی به سود خود نیز تبدیل کنید:

1.       به‌جای ترسیدن، تجزیه‌وتحلیل کنید

ترس در این مواقع طبیعی است. اما در تبدیل محدودیت ها به سود در کسب و کار، رهبر خوب، آن است که بتواند بر نفس خود غلبه کرده و با منطق رفتار کند. بهترین راه برای غلبه بر ترس نیز به‌دست‌آوردن اطلاعات کافی در زمینه آن محدودیت است. در چنین مواقعی تا جایی که امکان دارد، باید در باب تهدیدی که پیشامد کرده اطلاعات جمع کنید و دانش کاملی درباره آن داشته باشید.

نه‌تنها باید محدودیت را به‌خوبی شناسایی کنید که باید وضعیت کنونی کسب‌وکار خود را نیز به بهترین شکل بررسی کنید. باید ببینید که در کدام قسمت از کسب‌وکار شما ضعف وجود دارد و از طرف دیگر، چه نقاط قوتی برایتان وجود دارد. برای این کار، انجام تست SWOT می‌تواند بهترین راهکار ممکن باشد.

این تست وضعیت موجود کسب‌وکار شما را با بیشترین جزئیات ممکن، روی کاغذ می‌آورد و کمک می‌کند که درک بهترین از اوضاع داشته باشید. در این صورت، می‌توانید به خلاقانه‌ترین شکل ممکن، روند تبدیل تهدیدها به فرصت در کسب و کار را آغاز کنید.

تغییر

 

2.     تمام گزینه‌های خود را روی میز بیاورید

حال که به درک درستی از وضعیت موجود کسب‌وکار رسیده‌اید، نوبت آن است که برای تبدیل محدودیت ها به سود در کسب‌ و کار، تمام گزینه‌های موجود را رو کرده و بررسی کنید. در این مرحله تیم ورک آغاز می‌شود و شما به تک‌تک اعضای تیم خود برای بررسی گزینه‌های موجود، نیاز خواهید داشت. نه‌تنها اعضای تیم، بلکه هرکسی را که محدودیت‌های موجود ممکن است بر او تأثیر بگذارد، نیاز خواهید داشت.  در این مواقع باید از تک‌تک این افراد نظرخواهی کنید و از آن‌ها بخواهید که برای حل مشکل و تبدیل تهدید به فرصت در کسب و کار، پیشنهادی ارائه کنند.

اینجاست که باید از تمام فواید کار گروهی بهره ببرید. تمام اعضا را تشویق کنید هر آن چیزی را به که به ذهنشان می‌رسد، با شما و دیگر اعضا حاضر، در میان بگذارند. برای تبدیل محدودیت ها به سود در کسب و کار، تمام افکار و ایده‌ها ارزشمند هستند و هیچ ایده‌ها را نباید یک ایده بد و به‌دردنخور نام‌گذاری کرد. در چنین مواقعی، همه اعضا به‌راحتی و با اعتمادبه‌نفس نظر خود را بیان خواهند کرد. به‌علاوه، مشخص‌کردن پاداش برای بهترین ایده‌ها نیز می‌تواند راه‌حل خوبی برای افزایش بازدهی در این مرحله باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و افزایش بازدهی تیم، توصیه می‌کنیم مقاله اصول تیم سازی را حتما مطالعه کنید.

3.    اکنون برنامه‌ریزی کنید

اکنون شما تمام اطلاعات و منابع لازم را دارید برای اینکه وارد عمل شوید. در این مرحله شما اطلاعات فراوانی در دست دارید و می‌توانید از آن‌ها برای تبدیل تهدید به فرصت در کسب و کار، استفاده کنید. اما بدون شک تمام این منابع به کارتان نخواهند آمد؛ پس باید بهترین‌ها و کارآمدترین‌ها را انتخاب کنید و به کمک آن‌ها، یک برنامه مدون، یک نقشه راه مکتوب برای رسیدن به اهداف خود، طراحی کنید.

هر تصمیمی که در این مرحله اتخاذ می‌کنید، دوباره آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که به‌صورت مستقیم، برای حل همان محدودیت‌هایی است که شما را تهدید می‌کند. از اینکه تمام این راه‌حل‌ها مشکل‌گشا خواهند بود، اطمینان حاصل کنید. هراندازه که برنامه و طرح شما برای تبدیل محدودیت ها به سود در کسب و کار، شفاف‌تر و قابل‌فهم‌تر باشد، بدون شکل امکان اینکه شما نتیجه دلخواه خود را به دست آورید نیز بدون شک، بیشتر خواهد شد. مشخص‌کردن اهداف و اولویت‌ها به بهترین شکل ممکن، شما را برای تعیین یک استراتژی واقع‌گرایانه‌تر، یاری خواهد کرد.

4.     نقش‌ها و ضرب‌الاجل‌ها را مشخص کنید

برای اینکه مطمئن شوید برنامه شما برای تبدیل تهدیدها به فرصت در کسب و کار، عملی و واقعی خواهد شد، لازم است آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. پیمودن یک راه طولانی، همیشه خسته‌کننده‌تر از پیمودن آن در مسیرهای کوچک‌تر است. به همین دلیل، لازم است که طرح خود را به تسک‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، مسئولیت تفویض کنید و وظایف را به آشکارترین شکل ممکن، مشخص نمایید.

علاوه بر تمام این موارد، یک خط زمانی نیز برای برنامه خود طرح نمایید. سررسیدها یا همان ضرب‌الاجل‌ها را مشخص کنید و سعی کنید که قبل از رسیدن به آن‌ها، وظایف و تسک‌های مشخص شده را به سرانجام برسانید. این کار باعث خواهد شد که روند تبدیل محدودیت ها به سود در کسب و کار، با بازدهی بیشتری انجام شود.

تبدیل به فرصت ها

5.    و در آخر، نظارت کنید

اکنون برای تبدیل تهدید به فرصت در کسب و کار، تماماً اقدامات لازم را انجام داده‌اید. اما هنوز یک مرحله دیگر باقی مانده و این مرحله، آخرین مرحله است. زمانی که در حال عملی‌کردن برنامه و طرح‌های خود هستید، روند نظارت بر مراحل را فراموش نکنید. در اینجا هم باید عوامل داخلی را کنترل کنید و هم باید عوامل خارجی را زیر نظر داشته باشد. حواستان را حسابی جمع کنید و تهدیدها و موانع جدید را بر سر راه، سریعاً شناسایی کنید.

و به‌عنوان آخرین نکته، راهکاری برای دریافت فیدبک‌ها در نظر بگیرید. برای تبدیل محدودیت ها به فرصت در کسب و کار، توجه به فیدبک‌ها بسیار اهمیت دارد. مشتری‌ها، مخاطبان، کارکنان، اعضای تیم و هرکسی به نحوی در کار شما دخیل است، می‌تواند منبع خوبی برای فیدبک باشد و به‌هرحال به کارتان خواهد آمد.

کلام آخر

محدودیت‌ها و تهدیدها برای هر کسب‌و‌کار پیش خواهند آمد. اما اینکه چطور در برابر آن‌ها واکنش نشان دهیم مهم است. بهترین مدیران و رهبران، آن‌‌هایی هستند که از این محدودیت‌ها به نفع خود استفاده کنند و سود کسب‌و‌کار خود را افزایش دهند. در این مقاله، تلاش ما بر آن بود تا راهکارهای تبدیل محدودیت ها به سود در کسب و کار را به شما آموزش دهیم. در پایان، بگذارید شما را نیز در این مقاله شریک کنیم؛ اگر شما هرگونه تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را در قالب کامنت، با ما در میان بگذارید.

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.