هوش مصنوعی در کسب‌وکارها و 6 روش به‌کارگیری آن

استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره، بازدهی افراد را بیشتر کرده و زندگی را نیز تا حد زیادی تسهیل بخشیده است. اما مزایای این تکنولوژی به اینجا محدود نمی‌شود؛ بلکه امروزه حتی کسب‌وکارهای مختلف نیز می‌تواند برای پیشبرد مقاصد و رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کنند. می‌توان این‌طور ادعا کرد که هوش مصنوعی، حوزه کسب‌وکار را به بهترین شکل ممکن، متحول کرده است و این تحول حتی در آینده نیز بیشتر خواهد بود.

اما دقیقا چطور و به چه شکلی می‌توان از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها استفاده کرد؟ اگر صاحب یک شرکت خصوصی یا دولتی هستید، یا اینکه کسب‌وکار محلی خودتان را دارید، بدون شک این سؤال را بارهاوبارها از خود پرسیده‌اید. در این مطلب، می‌خواهیم نگاهی به موارد کاربرد هوش مصنوعی در کسب‌وکارها داشته باشیم. اگر دوست دارید با ایده‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی در پیشبرد اهداف کسب‌وکارتان آشنا شوید، حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چطور به کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

قبل از آنکه سر اصل مطلب برویم و موارد استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار را یک‌به‌یک با جزئیات بررسی کنیم، بد نیست ابتدا بدانیم که این تکنولوژی به‌طورکلی چه مزایایی برای کسب‌و‌کارها خواهد داشت؟ در جواب می‌توانیم به سه حیطه زیر اشاره کنیم:

اتوماسیون

اولین حیطه از کسب‌وکار که هوش مصنوعی آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اتوماسیون کارها است. به لطف استفاده از این تکنولوژی، بسیاری از کارها که فقط توسط انسان انجام می‌شدند، توسط کامپیوتر و سیستم‌های هوشمند انجام خواهد گرفت. این کار باعث می‌شود که نیاز به استفاده از نیروی انسانی کاهش پیدا کند و همان نیروی فعلی نیز بر روی کارهای مهم‌تری متمرکز شود.

تحلیل داده

تحلیل داده‌ها برای هر کسب‌وکار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی کنند. می‌توانید تصور کنید که اگر امر تحلیل داده‌ها را به هوش مصنوعی بسپارید، نتیجه تا چه اندازه آسان‌تر، باکیفیت‌تر و سریع‌تر خواهد شد؟ به‌علاوه استفاده از الگوهای تازه، می‌تواند اطلاعات مفید و جدیدی را نیز برای هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی به ارمغان بیاورد.

پردازش زبان طبیعی

سیستم پردازش زبان طبیعی، سیستمی است که روز‌به‌روز استفاده از آن افزایش پیدا خواهد کرد. این سیستم می‌تواند صدای کاربر را تشخیص داده و دستورات او را در امور مختلف اجرا کند. افراد متخصص، با به‌کارگیری هوش مصنوعی در این فناوری، تا حد زیادی می‌تواند کارایی و عملکرد آن را افزایش دهد.

هوش مصنوعی

کسب‌وکارها چگونه می‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند؟

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب این مقاله؛ در این بخش، می‌خواهیم 6 مورد از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در کسب‌وکارها را با هم مرور کنیم:

1. هوش مصنوعی در فرایند فروش

استفاده از ماشین‌های هوش مصنوعی در فرایند فروش، امروزه بسیار متداول شده است. تحقیقاتی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در فرایند فروش می‌تواند نرخ لید (سرنخ) را تا 50 درصد افزایش داده و مدت‌زمان انتظار را حدود 70 درصد و هزینه‌ها را نیز تا 60 درصد کاهش دهد.نتیجه آنکه هر کسب‌وکار، هر شرکت خصوصی یا حتی هر سازمان دولتی، برای افزایش مشتری و به دنبال آن افزایش سود، باید از هوش مصنوعی در فرایند فروش استفاده کند.

2. هوش مصنوعی در بازاریابی

از مهم‌ترین بخش‌هایی که هر کسب‌وکار می‌تواند از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده کند، بخش بازاریابی و به‌خصوص دیجیتال مارکتینگ است. استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی، می‌تواند به بهبود تجربه کاربران کمک کند و این تجربه مثبت، کلید موفقیت هر کمپین بازاریابی است. از جمله مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی که می‌توان از هوش مصنوعی در آن کمک گرفت، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • روند تحقیقات بازار
  • بررسی رقبا و مقایسه آن‌ها با منابع موجود
  • پردازش تصاویر برای بررسی میزان و نحوه استفاده از محصولات
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو

 

هوش مصنوعی چه تأثیراتی بر بازاریابی دیجیتال دارد؟

هوش مصنوعی برای پشتیبانی از مشتری

راز دوام و بقای هر کسب‌وکار، جذب مشتری و کسب رضایت او است. برای اینکه بتوان این کار را هم‌سو با اهداف کسب‌وکار انجام داد، در ابتدا باید نیازهای مشتری را شناخت و آن‌ها را بهترین شکل رفع کرد. سپس باید از مشتری پشتیبانی کرد و به‌نوعی به او اطمینان خاطر داد.

این کار همیشه آسان نیست و دشواری‌های خاص خود را دارد. اما استفاده از هوش مصنوعی نه‌تنها می‌تواند انجام این امر را برای کسب‌وکار ساده‌تر کند، بلکه می‌تواند بر بهبود تجربه مخاطب و باقی‌گذاشتن تجربه‌ای مثبت در ذهن او نیز تاثیرگذار باشد.

هوش مصنوعی در منابع انسانی

از متفاوت‌ترین اموری که می‌توان آن را به کمک هوش مصنوعی بهبود بخشید، بخش منابع انسانی است. بعد همه‌گیری کرونا، عملکرد بخش منابع انسانی تغییرات عمده‌ای پیدا کرد و بیشتر شکلی مجازی به خود گرفت. امروزه، استفاده از هوش مصنوعی در این بخش می‌تواند از دو جهت بسیار مفید باشد و بر روند استخدام افراد جدید تاثیر بگذارد؛

  • اول اینکه می‌توان سیستم‌های تازه‌ای را برای بررسی رزومه افراد به کمک آن طراحی کرد.
  • و دوم، به کمک آن می‌توان شبکه‌های سازمانی را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را تحلیل کرد.

هوش مصنوعی در حسابداری

چنان که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند امور بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از همین امور، حسابداری است که از قضا به باور متخصصان، بسیار وقت‌گیر و البته حوصله سر بر نیز هست. به‌کارگیری هوش مصنوعی در این بخش، نه‌تنها می‌توان سرعت انجام کار را چندبرابر کند و نیاز به نیروی انسانی را کاهش دهد، بلکه می‌تواند احتمال بروز خطا را به حداقل میزان ممکن رسانده و درصد دقت محاسبات را حد زیادی افزایش دهد. هر سازمان دولتی و شرکت خصوصی می‌تواند از این مورد به بهترین شکل بهره بگیرد.

هوش مصنوعی در مرکز تماس

محور اصلی ارتباط مشتری هنوز که هنوز در این عصر، تماس با مشتری است و این تماس، توسط مرکز تماس انجام می‌شود. اگر مرکز تماس کارش را به‌درستی انجام دهد، وفاداری مشتری را برای سازمان خریداری کرده و در غیر این صورت، باعث ازدست‌رفتن مشتری خواهد شد. به‌کارگیری هوش مصنوعی در این مورد می‌تواند کیفیت کار را افزایش دهد و همچنین، میزان رضایت مخاطبان را بالا ببرد. این تکنولوژی می‌تواند به مرکز تماس کمک کند که اطلاعات ارزشمند مشتری را باکیفیت بیشتری جمع‌آوری کرده و سازمان‌دهی کند.

هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

هوش مصنوعی آینده کسب‌وکارها را متحول خواهد کرد

به باور متخصصان، آینده دنیای کسب‌وکار از آن چیزی که ما امروزه می‌شناسیم، بسیار متفاوت‌تر خواهد بود. خیلی از افراد باور دارند که استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های آینده به یک اجبار برای هر کسب‌وکار تبدیل خواهد شد و عدم استفاده از آن، می‌تواند موجب شکست و سقوط آن‌ها شود. فرقی ندارد که مالک یک شرکت خصوصی هستید یا سازمانی دولتی، بدون شک به‌کارگیری هوش مصنوعی باید از برنامه‌های شما باشد.

در این مقاله، ما از استفاده‌های هوش مصنوعی در کسب‌وکار برای شما صحبت کردیم؛ حیطه‌ها و بخش‌هایی که می‌توانند از هوش مصنوعی بهترین استفاده را ببرند معرفی کردیم و اکنون می‌دانیم که استفاده از آن تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد. آیا به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار تابه‌حال از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اید؟ تجربه خود در این زمینه را با ما هم در میان بگذارید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.