ساختار تیم چگونه بر اثربخشی کار گروهی تأثیر می گذارد؟

کار گروهی

به اشتراک گذاشتن مقاله

ساختار تیم می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد تیم داشته باشد. کار گروهی نقش اساسی در عملکرد کسب‌وکارهای مدرن دارد، بنابراین برای مدیران و متخصصان منابع انسانی مهم است که بر ساختار تیم‌های مختلف تمرکز کنند. مدل های راهنما برای اثربخشی کار تیمی را در مقاله “4 مدل راهنما برای اثربخشی کار تیمی بررسی کردیم. در این مقاله، قصد داریم به این سوال جواب دهیم که ساختار تیم چگونه بر اثربخشی تأثیر می گذارد؟ و جزئیاتی در مورد انواع مختلف تیم ها و نحوه ساختار آن ها برای به حداکثر رساندن بهره وری ارائه می دهیم.

 

ساختار تیم چگونه بر اثربخشی کار گروهی تأثیر می گذارد؟

 

قبل از پاسخ دادن به این سوال که “ساختار تیم چگونه بر اثربخشی کار گروهی تاثیر می گذارد؟”، مهم است که ابتدا توضیح دهیم که ساختار تیم چیست. ساختار تیم بر ترکیب یک تیم و افرادش متمرکز است و سلسله مراتب درون گروه را مشخص می کند. یک ساختار تیمی به خوبی تعریف شده می تواند با بهبود ارتباطات بین اعضای تیم و امکان نظارت موثر به رهبری موثر کمک کند. توانمندسازی یکی از نتایج مثبت ساختار تیمی موفق است زیرا می تواند نیاز به مدیریت یک شخص را کاهش دهد.

 

در گذشته بخش ها به صورت جداگانه مسئولیت ها را بر عهده داشتند. اکنون، بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و مدرن دیگر از این رویکرد پیروی نمی‌کنند. در عوض، شرکت ها برای انجام فعالیت ها، بهبود ارتباطات و عملکرد کلی، به کار گروهی متکی هستند. برخی از رایج ترین انواع تیم در مشاغل عبارتند از:

 

  • تیم های فروش
  • تیم های بازاریابی
  • تیم های توسعه
  • تیم های تحقیقاتی
  • تیم های مالی

 

مزایای یک ساختار تیمی که به خوبی تعریف شده چیست؟

 

یکی از چالش‌هایی که اغلب در کار گروهی تجربه می‌شود، تقسیم کار و نحوه تناسب کار افراد با اهداف جمعی است. در کار گروهی هماهنگی برای دستیابی به اهداف می تواند بسیار موثر باشد. ساختار تیم با تعریف واضح نقش هر فرد به پیشرفت کار کمک می کند. با این کار همه می دانند وقتی به کمک نیاز دارند به چه کسی مراجعه کنند. در اینجا چند مزیت دیگر وجود دارد که یک ساختار تیمی به خوبی تعریف شده می تواند ارائه دهد:

 

اعضای تیم مسئولیت های خود را به خوبی می دانند

 

به جای اینکه مدیر نقش ها و مسئولیت ها را به افراد یادآوری کند، افراد مسئولیت خود در کار گروهی را بر عهده می گیرند و می دانند که چگونه به اهداف کلی تیم کمک کنند. از آنجایی که هر یک از اعضای تیم نقش خود را می دانند، دیگر به نظارت و مدیریت مستقیم نیازی ندارند.

 

ارتباطات و هماهنگی درون تیمی را بهبود می بخشد

 

یکی از مزایای اصلی ایجاد یک ساختار تیمی این است که ارتباط و هماهنگی بین اعضای تیم را ارتقا می دهد. از آنجایی که اعضای تیم مسئولیت ها و تخصص های دیگران در تیم را می دانند، می توانند به خوبی به هم کمک کنند.

 

این می تواند ارتباطات درون تیمی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و به اعضا اجازه می دهد وظایف را سریع و کارآمد انجام دهند. ارتباطات در کار گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است و با تعریف ساختارها، اعضا دقیقا می دانند که در صورت نیاز به نزد چه کسی بروند. این همچنین به صرفه جویی در زمان کمک می کند، به خصوص در تیم هایی که اعضای آن دورکار هستند.

 

بهره وری اعضا را بهبود می بخشد

 

کار گروهی

هماهنگی و ارتباط بین اعضای تیم می تواند بهره وری کار گروهی را افزایش دهد. زیرا اعضای تیم مراحل دقیق اجرای وظایف خود را می دانند. میزان بهره وری یک معیار مهم در کسب و کارها است. برای یک تیم سازنده بهتر است که اهداف بلندپروازانه‌تری داشته باشد، که به درآمد بیشتر برای شرکت منجر می‌شود. برعکس، بهره وری پایین در یک تیم می تواند اثر معکوس داشته باشد. برای شرکت هزینه بیشتری دارد و باعث ناکارآمدی می شود.

 

زمان کارکرد تیم را بهبود می بخشد

 

وقتی اعضای تیم یکدیگر را به خوبی می شناسند، کار گروهی آسان تر می شود. اعضای گروه می توانند وظایف را سریعتر و مؤثرتر انجام دهند و به اعضای جدید تیم کمک کنند. این مدل توسعه تضمین می کند که حتی زمانی که یک نفر در یک تیم قادر به رسیدن به اهداف خود نیست، سایر اعضای با تجربه بیشتر می توانند از او حمایت کنند.

 

مهمتر از آن، ارتباط دوستانه در میان اعضای تیم باعث افزایش کارکرد تیم می شود و مدت زمانی که یک تیم به خوبی کار می کند را افزایش می دهد. علاوه بر این، اعضای تیم که برای مدت طولانی با هم کار می کنند، تجربیات مشترک بیشتری دارند.

 

 

موانع و مشکلات تیم را کاهش می دهد

 

تیم‌هایی که برای دوره‌ طولانی‌تری با هم کار می‌کنند، در مقایسه با تیم‌های جدید، در انجام وظایف خود با موانع کمتری مواجه می‌شوند. وقتی اعضای تیم با نقاط قوت یکدیگر آشنا می شوند، در کار گروهی موثرتر عمل می کنند.

 

در یک تیم رقابتی، استانداردهای تیم بالا می رود. در این نوع کار گروهی، رقابت سالم بین اعضا ترویج پیدا می کند. اعضا همچنین شروع به یادگیری و الگو قرار دادن یکدیگر برای بهبود مهارت های خود می کنند. این ویژگی سطح عملکرد را در کل تیم بالا می برد.

 

حل تعارضات را بهبود می بخشد

 

یکی دیگر از مزایای اصلی ایجاد یک ساختار تیمی این است که به اعضا کمک می کند تا تعارضات بین خود را حل کنند. این ویژگی مهارت حل تعارض اعضای گروه را بهبود می بخشد. برای اعضای تیم مهم است که محل اختلافات را شناسایی کرده و تعارضات را هرچه زودتر حل کنند.

 

اعتماد و پیوندهای قوی تر را ایجاد می کند

 

یک تیم با ساختار خوب می تواند به افزایش اعتماد و تقویت پیوند بین اعضای خود کمک کند. اعضای تیم ممکن است در طول زمان متوجه شوند که عملکرد یک عضو تأثیر مستقیمی بر رشد کار گروهی و اثربخشی کلی تیم دارد. نتیجه این امر می تواند این باشد که افراد گروه شروع به ایجاد انگیزه و تشویق یکدیگر برای عملکرد بهتر کنند.

 

بدون دخالت رهبر، اعضای تیم ممکن است شروع به کمک و حمایت یکدیگر کنند. در این صورت با گذشت زمان، دوستی بین اعضای تیم شکل می گیرد، که به نوبه خود می تواند احساس تعلق ایجاد کند و تعامل را بهبود بخشد.

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *