چگونه سبک رهبری خود در کار گروهی را انتخاب کنیم؟

رهبری

به اشتراک گذاشتن مقاله

مهارت رهبری از جمله مهارت های نرم در کار گروهی است. یک رهبر مؤثر می تواند اعضای تیم را تشویق کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند و مدت زمان بیشتری با شرکت بمانند. برای اینکه یک رهبر موثر باشید، مهم است که ابتدا سبک رهبری خود را شناسایی کنید و سپس یاد بگیرید که چگونه سبک خود را با نیازهای تیم تطبیق دهید.

 

در این مقاله، نحوه شناسایی سبک رهبری را با بررسی 3 حوزه کلیدی مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را ارائه می دهیم که به شما کمک می کند سبک خود را با هر موقعیت در کار گروهی تطبیق دهید.

 

سبک رهبری در کار گروهی چیست؟

 

سبک رهبری به رفتارها و روش هایی اشاره دارد که برای هدایت، ایجاد انگیزه و تأثیرگذاری بر کار گروهی و افراد تیم استفاده می کنید. درک سبک رهبری می تواند به شما بینشی از عملکرد و نحوه درک افراد گروه بدهد. این جنبه از شما می‌تواند بر افراد تیم تأثیر بگذارد.

 

به عنوان یک رهبر، این مسئولیت شماست که به بهترین عملکرد در کار گروهی دست یابید. رسیدن به این هدف مستلزم دانستن سبک رهبری مناسب شما و توانایی انطباق در مواقع ضروری است.

 

چگونه سبک رهبری مناسب خود را شناسایی کنیم؟

 

جاشوا مارگولیس و آنتونی مایو، 3 حوزه کلیدی را که سبک رهبری در کار گروهی را تشکیل می‌دهد، شناسایی کرده اند:

 

  • نقش رهبری: تأثیری که بر اساس برداشت دیگران می گیرید
  • عملکردهای رهبری: چگونه همکاران را برای انجام کار گروه می کنید
  • محرک های انگیزشی: خواسته ها، محرک ها یا مشوق هایی که شما را برای موفقیت ترغیب می کنند

 

تجزیه و تحلیل خود، می تواند به شما در توسعه خودآگاهی کمک کند. هرچه بیشتر درباره خود بدانید، سازگاری با چالش ها و سناریوهای مختلف رهبری کار گروهی آسان تر می شود. در اینجا نگاه دقیق‌تری به معنای هر حوزه می‌اندازیم تا بتوانید سبک رهبری خود را شناسایی کنید.

 

1. نقش رهبری خود را بررسی کنید

 

نقش رهبری شما این است که چگونه توسط کسانی که با آن ها کار گروهی می کنید، درک می شوید. با پرسیدن این 3 سوال از خود می توانید اثرگذاری خود را شناسایی کنید:

 

-آیا شما رهبر در دسترسی هستید؟ نزدیک شدن به اصالت، گرمی و هوش هیجانی اشاره دارد. این ویژگی ها شما را قادر می سازد با دیگران همدلی کنید و با همکاران رابطه برقرار کنید. در کار گروهی که رهبر در دسترس باشد، اعضای تیم‌ احساس راحتی می‌کنند تا سؤالات خود را بپرسند و مشارکت کنند.

 

-آیا شما رهبر معتبری هستید؟ اعتبار ترکیبی از شایستگی، فروتنی و عزم است. رهبران معتبر اغلب آگاه تر دیده می شوند. اعضای گروه در کار گروهی به آن ها اعتماد می کنند تا مسیر را تعیین کنند و تصمیمات دشوار را به نفع شرکت بگیرند.

 

-آیا شما اهداف و آرزوهای بزرگی دارید؟ رهبران مشتاق به دیگران در کار گروهی یاد می دهند تا انتظارات بالایی از خود داشته باشند. این ویژگی این را القا می‌کند که نه تنها به اهداف دست خواهند یافت، بلکه از اهدافشان نیز فراتر خواهند رفت.

 

رهبری مؤثر مستلزم تعادل بین هر 3 ویژگی است. مثلاً اگر خیلی خوش برخورد باشید، ممکن است کارمندان شما را جدی نگیرند. در این صورت رهبری شما موثر نخواهد بود.

 

2. نحوه عملکرد خود به عنوان یک رهبر را مشخص کنید

رهبری

 

هنگامی که رهبران نیاز به ایجاد انگیزه در کار گروهی دارند، اغلب بر یکی از دو استراتژی مختلف تکیه می کنند:

 

  • ارائه ساختار و جهت
  • ارائه پشتیبانی و توسعه

 

در حالی که هدف ارائه ساختار و پشتیبانی اعضای تیم در کار گروهی است، حتی بهترین رهبران ممکن است به یکی از اعضای گروه بیشتر تکیه کنند. به عنوان مثال، فرض کنید پروژه جدیدی را به یک کارمند توانمند واگذار کرده اید و می خواهید اعتماد خود را به عملکرد او نشان دهید. چیزی که ممکن است متوجه نشوید این است که در حالی که آن فرد مهارت های لازم را دارد، ممکن است به آموزش و مهارت های بیشتری نیاز داشته باشد.

 

برعکس، ممکن است برای داشتن تمام پاسخ‌ها برای تیم و کار گروهی تحت فشار باشید. در این شرایط، فضای لازم برای خلاقیت و ایده‌پردازی برای راه‌حل‌های نوآورانه را نخواهید داشت. در نهایت، شما می خواهید مطمئن شوید که کار به درستی انجام می شود و تیم شما بدون تکیه بیش از حد به شما پیش می رود.

 

برای تعیین اینکه چگونه رهبری می کنید، به چند پروژه آخری را که به اعضای تیم محول کرده اید فکر کنید. آیا شما به سادگی دستوراتی داده اید و تعیین بهترین روش برای انجام وظایف را به تیم واگذار کرده اید؟ یا دستورالعمل هایی ارائه کردید و در هر مرحله از فرآیند حضور داشته اید؟ درک اینکه چگونه تیم و کار گروهی را هدایت می کنید، می تواند به شما کمک کند در موقعیت های آینده سازگار شوید و بین این دو استراتژی تعادل برقرار کنید.

 

3. محرک های انگیزشی خود را مشخص کنید

 

به عنوان یک رهبر، وظیفه شما ایجاد انگیزه در افراد تیم است. با این حال، برای انجام این کار به طور موثر، باید درک کنید که عوامل تاثیرگذار بر شما چیست. زیرا این بر تعاملات شما تأثیر می گذارد. در این زمینه دو عامل اصلی وجود دارد:

 

  • عوامل خارجی و ملموس: این شامل حقوق، پاداش، شناخت و امتیازات است.
  • عوامل داخلی و ناملموس: این شامل تمایل شما به یادگیری مهارت های جدید، حل چالش ها یا احساس تعلق به تیم یا سازمان است.

 

اهمیت این عوامل داخلی و خارجی می تواند با پیشرفت شما تغییر کند. به عنوان مثال، وقتی جوان تر هستید، ممکن است بر روی ترفیع برای رسیدن به سطح بالاتر در حرفه خود تمرکز کنید. با داشتن نقش رهبری گروه، تمرکز شما ممکن است به سمت کمک به اعضای تیم برای کار گروهی بهتر تغییر کند.

 

آنچه را که اکنون در مورد نقش خود و آرزوهای شغلی خود دوست دارید، یادداشت کنید. شاید در یک سال آینده به دنبال ارتقاء شغلی باشید. هنگامی که اهداف و ارزش های خود را مشخص کردید، می توانید شروع به شناسایی روندها کنید. اهداف شما منعکس کننده محرک های داخلی هستند یا خارجی؟

 

بیان اینکه چه انگیزه هایی دارید می تواند به تعیین نحوه ارتباط و همکاری با دیگران کمک کند. اگر به موفقیت زیاد می اندیشید، احتمالاً وظیفه گرا هستید و ترجیح می دهید مستقل کار کنید. این ممکن است شما را از کار گروهی بازدارد. درک اینکه چه چیزی به شما انگیزه می دهد می تواند سبک رهبری شما را مشخص کند.

 

درباره رهبری وظیفه گرا می توانید مقاله رهبری وظیفه گرا در کار گروهی: تعریف و مثال را بخوانید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *