آموزش مراحل درخواست و اخذ پلمپ دفاتر تجاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

افراد حقیقی و حقوقی طبق قانون تجارت باید نسبت به پلمپ دفاتر خود اقدام ورزند. امّا این دفاتر کدام‌ها هستند؟ شامل چه اطلاعاتی می‌شوند؟ در صورت عدم پلمپ، با چه مسائلی رو به رو خواهیم شد؟ همچنین، برای ثبت درخواست خود برای پلمپ تجاری باید به چه ترتیب عمل کنیم؟ این سوالاتی هستند که در این محتوا قصد پرداختن به آن‌ها را داریم.

پلمپ دفاتر چیست؟

دفاتری که پلمپ می‌شوند شامل دفتر روزنامه و دفتر کل هستند. دفتر روزنامه به فعالیت‌های تجاری روزانه اشاره دارد. باید تمامی دیون و مطالباتی که در هر روز صورت می‌گیرد، در این دفتر ثبت گردد. سپس، در پایان هر هفته نوع معاملات روزانه باید مشخص شوند و مقدار آن‌ها به صورت جداگانه در دفتر کل وارد گردد.

هر صفحه باید به یک نوع از معاملات تخصیص داده شود. این دفتر طبق ماده 8 قانون تجارت ایجاد گردیده و تمامی شرکت‌ها باید در انجام آن کوشا باشند. همچنین، نسبت به پلمپ آن‌ها باید اقدام شود که در ادامه به روند پلمپ دفاتر تجاری مذکور خواهیم پرداخت.

همچنین برخی شرکت‌ها به دفاتر «دارایی» و «کپیه» نیاز خواهند داشت. دفتر دارایی، دفتری است که تمامی اموال منقول و غیر منقول همراه با بدهی‌ها و مطالبات در آن ثبت می‌گردد؛ هر چند این دفتر امروزه کارایی ندارد و از ترازنامه به جای آن استفاده می‌شود. دفتر کپیه نیز دفتری است که کلیه مراسلات و صورت‌های حساب همراه با تاریخ در آن ثبت خواهند شد.

پلمپ دفاتر چیست

در هر زمان از سال می‌توان برای دفاتر قانونی سال بعد درخواست داد؛ امّا آخرین فرصت، در اسفند هر سال است. به این ترتیب پیش از به اتمام رسیدن سال مالی، به اداره ثبت درخواست دهید. علاوه بر شرکت‌ها، صاحبان کسب و کاری که شامل لیست زیر می‌شوند نیز باید نسبت به پلمپ دفاتر اقدام نمایند:

  • دارندگان کارت بازرگانی
  • صاحبان کارخانه‌ها
  • صاحبان هتل‌هایی با سه ستاره یا بیشتر
  • صاحبان صرافی‌ها
  • صاحبان بیمارستان‌ها یا انواع کلینیک‌ها
  • صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز

معرفی وب سایت پلمپ دفاتر قانونی

طبق ماده 6 قانون تجارت، شرکت‌ها باید نسبت به پلمپ دفاتر قانونی اقدام ورزند. در اولین مرحله باید به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها (irsherkat.ssaa.ir) مراجعه شود. اداره ثبت شرکت‌ها با تاسیس این سامانه تلاش کرده تا روند ثبت و ارائه اظهارنامه‌های مختلف را تسریع بخشد. همچنین با وجود این سامانه، نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری

همان طور که اشاره کردیم، قدم اول رفتن به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها است. در ابتدا بر روی تب «پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی» وارد شده و اطلاعات لازم را پر نمایید. اطلاعاتی از جمله «نوع شخص متقاضی» و زمان شروع سال، ماه و روز مالی و اطلاعاتی که مربوط به تماس با شما می‌گردد.

در مرحله بعد باید اطلاعات شخصیت حقوقی وارد گردد. مرحله بعدی اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ، هیئت مدیره شرکت/ موسسه و سمت‌های آن‌ها خواهد بود. در انتها باید یک آدرس دقیق برای دریافت دفاتر به صورت پلمپ شده وارد گردد؛ همچنین حجم دفاتر نیز باید مشخص شود. دفاتر روزنامه و کل می‌توانند در حجم‌های زیر انتخاب گردند:

  • دفاتر 50 برگ
  • صد برگ
  • دویست برگ

پس از آنکه اطلاعات خود را به طور کامل وارد نمودید، باید اصل اظهارنامه را دریافت نمایید. این اظهارنامه را همراه با سایر مدارکی که در ادامه خواهیم گفت، به اداره ثبت فرستاده تا دفاتر پلمپ از طریق اداره پست به آدرسی که اعلام کرده اید، ارسال شود. پس از ارائه مدارک، یک شماره پیگیری همراه با تاریخ تحویل مدارک دریافت می‌کنید.

مدارکی که ارسال می‌شوند، توسط کارشناسان حقوقی بررسی خواهند شد. در صورت تایید، سامانه این امکان را فراهم می‌کند تا هزینه پلمپ را پرداخت نمایید.

در صورتی که پلمپ دفاتر تجاری صورت نگیرد، ممکن است مشمول جریمه شوید. این جریمه از سوی اداره مالیات اعمال می‌گردد. این جریمه در حدود 20 درصد مالیات خواهد بود؛ با این حال سالانه این مقدار در حال تغییر است.

مراحل درخواست پلمپ دفاتر تجاری

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر قانونی 1400

برای اشخاص حقوقی مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل همراه با مهر شرکت
  • تکمیل فرم اظهارنامه اینترنتی که در بالا به آن اشاره کردیم.
  • کپی از روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی از آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی (در صورتی که از سال قبل وجود دارد)

این مدارک برای اشخاص حقیقی نیز شامل کپی کارت ملی متقاضی و تکمیل فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر همراه با مهر و امضا خواهد بود. همچنین اشخاص حقیقی باید کپی پروانه کسب یا مجوز فعالیت کسبی را نیز ارائه دهند. اشخاصی که وکیل آ‌ن‌ها برای این کار اقدام می‌نماید، باید وکالت‌نامه یا معرفی نامه خود را نیز ارائه دهند.

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر قانونی 1400

نحوه پرداخت هزینه پلمپ دفاتر تجاری

در هنگام پر نمودن اظهارنامه پلمپ دفاتر تجاری، در بخشی که نوع دفاتر را مشخص می‌نمایید، این هزینه مشخص خواهد شد. میزان هزینه‌ها به حجم دفاتر و البته هزینه ارسال وابسته است. شما می‌توانید تا 3 روز پس از تایید اظهارنامه، اقدام به پرداخت نمایید. بعد از تکمیل و ثبت نهایی، صفحه‌ای باز خواهد شد که گزینه «پرداخت هزینه‌های پلمپ» بر آن نوشته شده است و به صورت اینترنتی قابل پرداخت خواهد بود. پس از تایید پرداخت شما توسط کارشناس، دفاتر از طریق پست به آدرس شما ارسال خواهند شد.

نحوه پیگیری پلمپ دفاتر تجاری

در بالا اشاره کردیم هنگامی که پرداخت صورت گیرد و روند توسط کارشناس تایید گردد، یک شماره پیگیری به شما تعلق خواهد گرفت. سپس، با این شماره به داخل سامانه ثبت شرکت‌ها بروید. در بخش «پیگیری درخواست» بر روی لیست «نوع درخواست» کلیک کرده و پلمپ دفاتر تجاری را انتخاب نمایید. سپس در بخش «شماره پیگیری»، رقمی را که دریافت کرده اید، وارد نمایید. با کلیک بر «بازیابی درخواست» می‌توانید از آخرین وضعیت دفاتر خود مطلع شوید.

حق بیمه یعنی مبلغی که بر اساس قرارداد از درآمد فرد مشخصی کم شده و به محل‌های قانونی از پیش تعیین شده واریز می‌گردد. هزینه‌ای که برای حق بیمه کسر می‌گردد به‌طور کلی مشخص نیست و نحوه‌ی محاسبه و نحوه‌ی پرداخت آن نیز به همین ترتیب هستند.

قوانین بیمه و مالیات در قراردادها را یاد بگیرید

مهلت پلمپ دفاتر مالیاتی سال 1400 تا چه زمانی است؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، تجار و صاحبان کسب و کار تا ماه اسفند فرصت خواهند داشت تا برای پلمپ دفاتر سال آینده اقدام نمایند. در صورتی که شرکت، فعالیتی ندارد، حتما باید در مهلت قانونی که اعلام می‌شود (4 ماه اول سال مالی)، عدم فعالیت خود را اعلام نمایید؛ در غیر این صورت شرکت شما مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

برای اعلام عدم فعالیت، باید اظهارنامه عدم فعالیت را پر نموده و همراه با دفاتر مالی ارائه دهید. این حالت باید هر سال اعلام شود تا زمانی که شرکت دوباره فعالیت خود را آغاز کرده یا منحل گردد.

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403