امنیت شغلی چیست و کدام مشاغل بیشترین امنیت را دارند؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

در طول سال اخیر، ما در مورد امنیت شغلی زیاد شنیده ایم، چرا که همه گیری ویروس کرونا باعث بالا رفتن آمار بیکاری شده و افراد بیش از هر زمان دیگری به دنبال پیدا کردن مشاغل دائمی هستند. با اینکه بسیاری از افراد از هر روز سرکار رفتن وحشت دارند، اما قدر امنیت شغلی و درآمد ثابت خود را می دانند. گرچه، هنوز در پس زمینه ی ذهن همه ی آدمها (چه به عنوان یک مدیر عامل یا یک آبدارچی)، همیشه دغدغه ای در مورد احتمال از دست دادن ناگهانی شغل وجود دارد.

امنیت شغلی چیست؟

امنیت شغلی، به سادگی به معنای احتمال حفظ یک شغل است. فردی با سطح بالایی از امنیت شغلی، بعید است شغل خود را از دست دهد، در حالیکه فردی با امنیت شغلی پایین، بیشتر در معرض احتمال اتمام قرارداد در موعد مقرر، اخراج شدن و یا عدم استخدام مجدد در انتهای موعد قرار داد قرار دارد.

عوامل زیادی  از جمله صنعتی که در آن هستید تا موقعیت مالی شرکتی که برای آن کار می کنید، می توانند روی امنیت شغلی تأثیر بگذارند. کارکنانی که قرارداد کاری تمام وقت و یا پاره وقت دارند، نسبت به کسانی که قراردادهای ساعتی دارند از حمایت بیشتری برخوردارند، زیرا کارکنانی با قرارداد ساعتی ممکن است بدون هشدار یا اطلاع قبلی اخراج شوند.

به طور کلی، هرچه مدت زمان طولانی تری در جایی مشغول به کار باشید، امنیت شغلی بیشتری دارید. همچنین، شرکت ها باید قوانین و مقرراتی را برای کارفرماها تنظیم کنند تا بدون اخطار قبلی و فرایندهای قانونی، کارمندی را اخراج نکنند.

امنیت شغلی چیست

چرا امنیت شغلی اهمیت زیادی دارد؟

امنیت شغلی هم برای کارمند و هم برای کارفرما، از اهمیت زیادی برخوردار است. از دید کارمند، اهمیت امنیت شغلی واضح است: امنیت شغلی به معنای درآمد ثابت می باشد. بیکاری معمولاً منجر به آسیب مالی زیاد، نگرانی و اضطراب زیاد در مورد چک ها و بدهی ها می شود. حتی اگر بیکار نیستید، نگرانی مداوم در مورد هفته ی بعد یا سال بعد می تواند به بهره وری شما آسیب برساند و شما را از بهترین کارمند بودن بازدارد.

ناگفته نماند، اضطراب ناشی از هر عاملی برای سلامتی خوب نیست و احساس “در لبه پرتگاه بودن” می تواند به عزت نفس فرد آسیب برساند. هیچ کس دوست ندارد تمام مدت واهمه ی از دست دادن شغل خود را داشته باشد و امنیت شغلی از این احساس جلوگیری می کند. در حقیقت، ایجاد حس امنیت در تمام کارمندان، یکی از بهترین شیوه هایی ست که شرکت ها نه تنها می توانند استعدادها را جذب و حفظ کنند، بلکه بموجب آن می توانند بهترین عملکرد را از سوی کارمندان خود دریافت کنند.

اهمیت امنیت شغلی

با رساندن این پیام به تیم خود، مبنی بر اینکه آنها در مشاغل خود ایمن هستند و می توانند بخش با ارزشی از تیم خود باشند، حس وفاداری و سخت کوشی را در کارمندان خود تقویت می کنید. این موضوع به این معنا نیست که کارمندانی با عملکرد ضعیف نباید اخراج شوند، چرا که بین عملکرد و امنیت شغلی، رابطه ی مستقیم وجود دارد، اما کارکنان سخت کوش و وفادار با دانستن این موضوع که می توانند در شغل خود باقی بمانند، پاداش می گیرند و نباید از جایگزین شدن با فرد دیگری ترس داشته باشند.

فرض کنید می خواهید بهترین محل کار روی زمین را برای کار طراحی کنید. چگونه این کار را می کنید؟

چگونه بهترین محل کار را برای کارمندان ایجاد کنیم؟

کدام شغل ها بیشترین و کمترین امنیت را دارند؟

برخی از صنایع، به دلیل عدم امنیت شغلی از شهرت بدی برخوردارند، در حالیکه برخی دیگر، معمولاً امن تر هستند. این لیست، به هیچ عنوان فهرست کاملی نیست و اگر می خواهید درمورد آخرین داده ها در صنعت خود اطلاعات کسب کنید، باید بیشتر تحقیق کنید.

– کارکنان خلاق و مجریان همچون بازیگران، نویسندگان و موسیقی دانان با سطح بالایی از عدم امنیت شغلی سر و کار دارند و اغلب اوقات بدون هیچ تضمینی از یک قرارداد کوتاه مدت به یک قرارداد دیگر می روند.

– شغل های دانشگاهی (و به طور کلی آموزش عالی در بین ناامن ترین مشاغل در ایران هستند و بیش از نیمی از کارکنان دانشگاهی، قراردادهای شغلی ناامن دارند.

– مشاغل خرده فروشی و خدماتی اغلب اوقات ناامن هستند و بسیاری از کارکنان این نقش ها، در قراردادهای فصلی یا ساعتی مشغول به کار هستند. در مقابل، برخی از امن ترین مشاغل در ایران، شامل مهندسی، کادر درمان و تدریس در مدارس می شود.

شغل هایی که امنیت شغلی دارند

چطور امنیت شغلی خود را افزایش دهیم؟

در حالیکه غلبه بر چالش هایی مانند مشکلات مالی شرکت که امنیت شغلی را تحت تأثیر قرار می دهند، می تواند دشوار باشد، از همان ابتدا با تثبیت موقعیت خود در شرکت، می توانید از شغل خود محافظت کنید تا رئیس شما حاضر به از دست دادنتان نباشد. شما می توانید این مسیر را با درک اهداف شرکت و رئیس خود و نحوه دستیابی به آن اهداف شروع کنید. همچنین باید به طور منظم (حداقل سالی یک بار) با رئیس خود ملاقات کنید تا در مورد اولویت ها، اهداف و پیشرفت شما در دستیابی به آنها صحبت کنید.

نقش شما در تیم، تأثیر بسزایی روی امنیت شغلی دارد، بنابراین، سعی کنید در کاری تخصص پیدا کنید و هرگز یادگیری و پیشرفت را متوقف نکنید. سعی کنید هر روز بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارید، و پذیرای بازخوردها و انتقادات سازنده باشید. همچنین باید تلاش کنید قابل اطمینان و متعهد به روابط باشید (سبک کاری خود را با سبک کارفرما تطبیق دهید) و برای دیگران مفید باشید. این موارد به بقای شغلی شما کمک می کنند.

افزایش امنیت شغلی

چطور با عدم امنیت شغلی برخورد کنیم؟

اگر تشخیص داده اید که شغل شما ناامن است، چه کاری باید انجام دهید؟ اول اینکه، وحشت نکنید! شما تنها نیستید و به خصوص افراد جوان اغلب در مشاغل ناامن مشغول به کار می شوند. در ادامه مطلب نکاتی در مورد در امان ماندن از ناامنی شغلی ارائه شده است:

سعی کنید فاجعه سازی نکنید

اضطراب شما قابل درک است. ما در دوران پر مخاطره ای زندگی می کنیم و اشتغال می تواند فوق العاده استرس زا باشد. اما در صورت امکان، سعی کنید اضطراب خود را کنترل کنید. یک شغل ناامن، به این معنا نیست که هر لحظه ممکن است آن را از دست دهید. اگر شما واقعاً با اضطراب شغلی دست و پنجه نرم می کنید، سعی کنید با مشاور یا برنامه ریز شرکت صحبت کنید تا به سلامت روان نسبی دست پیدا کنید. هیچ کس نباید با اضطراب مزمن و تضعیف کننده زندگی کند.

برای بدترین مسائل خود را آماده کنید

برنامه ریزی برای یک اتفاق، منجر به وقوع آن نمی شود! شما وقتی که بدانید در زمان بدترین پیشامدها، چه کاری باید انجام دهید، می توانید استرس را از خود دور کنید.  این کار ممکن است شامل کمک خواستن از اعضای خانواده برای حمایت مالی، صرفه جویی در برخی از هزینه ها یا درخواست برای مزایای خاص باشد.

شما با آگاهی از گزینه های حمایتی، می توانید بخش زیادی از تفکر فاجعه ای را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، از بین ببرید. خوشبختانه، بدترین سناریوهای ذهنی اتفاق نمی افتند، اما اگر این اتفاق بیفتد، برای مواجهه با طوفان باید به خوبی آماده شوید.

عدم امنیت شغلی

در صورت امکان پس انداز کنید

اگر یک پشتوانه ی مالی داشته باشید، در رابطه با شغل ناامن خود احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. متأسفانه، این موضوع برای همه امکان پذیر نیست. هزینه زندگی روز به روز در حال افزایش است و حقوق ها بالا نمی روند. اما اگر بتوانید حتی مقدار اندکی از درآمد ماهانه خود را پس انداز کنید، در صورت از دست دادن شغل خود می توانید از آن استفاده کنید.

به دنبال شغل ایمن تری باشید

اگر گزینه های دیگر با شکست مواجه شدند و ناامنی شغلی بر جنبه های مثبت شغل شما غلبه می کند، همیشه می توانید به دنبال شغل ایمن تری باشید. برای درخواست امنیت، نباید احساس شرم کنید. در واقع به دلیل مواردی که در بالا ذکر کردیم، منطقی است که به دنبال امنیت شغلی باشید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *