بررسی عملکرد کارکنان و تأثیر آن در اهداف شرکت

به اشتراک گذاشتن مقاله

موفقیت یک شرکت و رسیدن به اهداف آن، ارتباط مستقیمی با عملکرد کارکنان دارد. فرقی ندارد که صاحب یک شرکت خصوصی هستید یا مدیریت سازمانی دولتی را بر عهده دارید؛ درهرصورت، مهم‌ترین محرکی که می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند، کارکنان شما هستند. درست به همین دلیل است که بررسی عملکرد کارکنان و افزایش بازدهی آن‌ها، از هر لحاظ اهمیت دارد.

با توجه به اهمیت و تاثیر این مسئله بر موفقیت کسب‌وکار، در این مطلب قرار است موضوع عملکرد کارکنان را بررسی کنیم و راهکارهایی را برای سنجش عملکرد کارکنان پیشنهاد دهیم. در نهایت هم نکاتی برای افزایش بازدهی کارمندان در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

عملکرد کارکنان را چطور می‌توان تعریف کرد؟

قبل از آنکه به اصل موضوع بپردازیم، ابتدا باید تعریف درستی از عملکرد کارکنان داشته باشیم. اگر بخواهیم این مفهوم را در یک عبارت بیان کنیم، می‌توانیم چنین بگوییم که:

«عملکرد کارکنان یا همان “Employee Performance” معیاری است که می‌تواند میزان مسئولیت‌پذیری کارکنان را نسبت به وظایف و تعهداتشان در قبال یک سازمان نشان دهد.»

هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی، برای رسیدن به اهداف خود باید عملکرد کارکنان خود را مورد بررسی قرار دهد و اقداماتی را در راستای بهبود مسئولیت‌پذیری کارکنانش انجام دهد. تنها در این صورت است که تمامی امور یک سازمان به‌درستی و با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌شوند و اهداف نیز به بهترین شکل ممکن تحقق پیدا می‌کنند.

عملکرد کارکنان
 

سنجش عملکرد کارکنان به چه شکل است؟

برای اینکه بتوانیم عملکرد کارکنان را در یک شرکت خصوصی یا دولتی بهبود ببخشیم و مسیر رسیدن به اهداف را هموارتر کنیم، ابتدا باید عملکردشان را جورد ارزیابی قرار دهیم. برای سنجش میزان عملکرد کارکنان، از چهار مولفه زیر استفاده می‌شود:

کیفیت (Quality)

کیفیت را به‌سادگی می‌توان معنا کرد. آیا کارمندان و کارکنان شما بهترین خودشان را در محل کار ارائه می‌دهند؟ آیا کارکنان تمامی اموری را که به آن‌ها محول شده است با بالاترین کیفیت ممکن به انجام می‌رسانند؟ آیا برای افزایش کیفیت امور، تمام تلاششان را می‌کنند؟ اگر پاسخ به این سؤالات مثبت بود، می‌توانید از کیفیت عملکرد کارکنان خود مطمئن باشید.

کمیت (Quantity)

اینکه کارکنان شما کارشان با بالاترین کیفیت انجام دهند، به‌تنهایی کافی نیست. این کار زمانی ارزش پیدا می‌کند که کارکنان، کارشان در زمان و موعد مقرر نیز انجام دهند. به‌موقع بودن کارکنان و توجه آن‌ها به سررسیدهای تعیین‌شده، مؤلفه دیگری برای سنجش عملکرد آن‌ها به‌حساب می‌آید.

کارآمدی (Efficiency)

کارآمدی کارکنان را می‌توان چیزی بین کیفیت و کمیت عملکرد آنان در نظر گرفت. اگر کارمندی بتواند وظایفش را در موعد مقرر و حتی قبل از آن، به بهترین شکل و با بالاترین کیفیت انجام دهد، می‌توان گفت که آن کارمند، از کارآمدی لازم برخوردار است. البته کارآمد بود کارمندان نباید منجر به محول‌کردن وظایف بیشتر بر دوش آنان شود. درصورتی‌که وظایف کارمند بیشتر از حد توان او باشد، بر عملکرد او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

پایداری (Consistency)

و آخرین مولفه‌ای که می‌تواند عملکرد کارکنان را به ما نشان دهد، میزان پایداری آن‌ها در انجام امور است. یک سؤال ساده برای بررسی این مورد می‌توان پرسید: آیا کارمندان شما در انجام امور همیشه به یک‌شکل عمل می‌کنند؟ آیا همواره عملکرد آنان از کارآمدی لازم برخوردار است و یا اینکه به شکل سینوسی عمل می‌کنند و بالا و پایین دارند؟ با پاسخ به چنین سوالاتی، می‌توانید از میزان پایداری کارکنان خود اطلاع پیدا کنید.

عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در شرکت

هر چند که کارمندان موظف به حسن انجام کار هستند، اما کارفرمایان نیز نباید از عوامل تاثیرگذار بر بهبود عملکرد کارکنان خود غافل شوند. در واقع، به‌عنوان صاحب یک شرکت خصوصی یا مدیر یک سازمان دولتی بزرگ، باید بتوانید محیط کاری مناسبی را برای کارکنان خود فراهم کنید و آنان را در بهبود عملکردشان یاری برسانید. به علاوه، با شناسایی عوامل تاثیرگذار، یقینا بهتر می‌توانید منابع انسانی خود را مدیریت کنید.

از جمله عوامل موثر بر عملکرد کارکنان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانش، تجربه و مهارت

به‌عنوان یک کارفرما، قطعا می‌دانید که هر چه تجربه و دانش کارکنان بیشتر باشد، عملکرد بهتری در انجام وظایف خود خواهند داشت. در نتیجه، در زمان استخدام مهارت و دانش آن‌ها را به‌خوبی ارزیابی کنید و پس از استخدام نیز از رشد مهارت‌های آنان غافل نشوید.

انگیزه و محرک‌ها

اگر کارکنان به‌اندازه کافی در کار خود انگیزه نداشته باشند، بدون شک عملکرد آنان نیز روزبه‌روز کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از راه‌های ساده برای انگیزه دادن به کارمندان، پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد آن‌ها و اعطای پاداش است.

سلامتی جسمی و ذهنی

تحقیقات نشان می‌دهد که سلامتی جسمی و ذهنی کارکنان، می‌تواند تا 84 درصد به‌صورت مستقیم و تا 93 درصد به‌صورت غیرمستقیم روی عملکرد آنان تاثیر بگذارد. به همین دلیل، تلاش مدیر برای استخدام کارمندان سالم یا بهبود سلامت جسمی و ذهنی کارمندان حاضر، بدون شک می‌تواند در تحقق اهداف سازمان موثر باشد.

تاب‌آوری روانی

فضای کاری آرام و دور از حاشیه‌های اضافی، می‌تواند باعث کاهش سطح استرس در کارمندان شود. در نتیجه این موضوع نیز تاب‌آوری روانی کارمندان بیشتر می‌شود و کیفیت عملکرد آنان نیز خود‌به‌خود بهبود پیدا می‌کند. به‌علاوه، استخدام کارکنانی که مهارت‌های نرم خوبی دارند، در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

روحیه کار تیمی

توانایی ارتباط اجتماعی و روحیه کار تیمی، از دیگر عواملی است که می‌تواند عملکرد کارکنان را بهبود ببخشد. یک مدیر باکفایت، از فواید کار گروهی آگاه است و برای تقویت آن در کارمندانش، تلاش می‌کند.

عوامل مدیریتی

به‌عنوان آخرین و البته مهم‌ترین عامل، می‌توان به عملکر و رفتار مدیران اشاره کرد. عملکرد حرفه‌ای و اصولی مدیران رضایت کارکنان را در پی دارد و این نسئله خودبه‌خود منجر به افزایش بازدهی کارمندان خواهد شد.

فواید کار گروهی

راهکارهای بهبود عملکرد کارکنان

این بخش را شاید بتوان مهم‌ترین بخش در کل این مطلب دانست. بیش از این نیازی نیست که بر رابطه بین عملکرد کارکنان و تحقق اهداف شرکت تأکید کنیم؛ چرا که این دو به یکدیگر گره‌خورده‌اند و هم‌بستگی تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

کلید اصلی برای بهبود عملکرد کارکنان را در یک‌کلام، می‌توان در بهبود تجربه آن‌ها از کار در سازمان خلاصه کرد. اما راهکارهای دیگری نیز برای نیل به این هدف، وجود دارد که به شرح زیر هستند:

تشویق به یادگیری و پیشرفت

بهبود عملکرد کارکنان، هیچ‌گاه بدون کمک کارفرماها میسر نخواهد شد. به همین دلیل است که مدیران باید بستر مناسبی برای پیشرفت کارمندان خود در نظر بگیرند. مدیران باید امکانات آموزشی لازم برای تقویت مهارت‌های کارکنان را فراهم کنند و همواره آن‌ها را به رشد و شکوفایی سوق دهند.

برقراری ارتباط موثر با کارکنان

برقراری ارتباط با کارمندان و ایجاد رابطه‌ای دوستانه با آنان در چارچوب اخلاق حرفه‌ای، تاثیر به‌سزایی بر بهبود عملکرد کارکنان در فضای کار دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط موثر مدیران با کارمندان، می‌تواند تا 25 درصد بازدهی آنان را افزایش دهد. در این راستا، نباید از اهمیت ارتباط کارمندان با یکدیگر نیز باید تقویت شود.

قدردانی از عملکرد کارکنان

کور و کر بودن نسبت به عملکرد کارکنان، می‌تواند آفت بازدهی آنان باشد. مدیرانی که برای رسیدن به اهداف خود مصمم هستند، از این موضوع به‌خوبی آگاهی دارند و همواره از کارمندان خود تقدیر و تشکر می‌کنند. آنان عملکرد کارمندان خود را به‌دقت زیر نظر دارند و کوچک‌ترین پیشرفتی را تحسین می‌کنند. همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره شد، حتی پرداخت به‌موقع حقوق و مزایا نیز می‌تواند نوعی قدردانی از کارکنان باشد.

ارائه بازخورد به‌صورت مداوم

ارائه بازخورد موثر به کارمندان و همین‌طور شنوا بودن نسبت به بازخورد آن‌ها، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند بر عملکرد آن‌ها تاثیر بگذارد؛ چه در شرکت خصوصی باشید و چه در سازمان دولتی، این راهکار می‌تواند به کمک شما بیاید. در طی تحقیقاتی که انجام شده، 92 درصد از کارکنان اذعان داشته‌اند که بازخورد واضح و شفاف کارفرما، در بهبود عملکرد و افزایش بازدهی آن‌ها موثر بوده است.

تغییر و بهبود سیاست‌ها

در آخر، ایجاد تغییر و بهبود برخی از سیاست‌های جاری شرکت نیز می‌تواند در بهبود عملکرد کارکنان موثر باشد. هرچند که این مورد ممکن است چندان به مذاق مدیران خوش نیاید، اما حقیقت آن است که نمی‌توان نتایج مثبتش را در تحقق اهداف شرکت، نادیده گرفت. به طور مثال، تغییر شیوه کار از حضوری به دورکار، می‌تواند بازدهی کارمندان را افزایش دهد. امروزه دورکاری آنلاین بسیار متداول شده است و استفاده از سیستم‌های حضور و غیاب آنلاین، انجام این فرایند را بهبود خواهد بخشید.

 

عملکرد کارکنان، کلید تحقق اهداف شرکت

هراندازه که بازدهی و عملکرد کارکنان بیشتر شود، به همان اندازه نیز اطمینان از دستیابی به اهداف در شرکت خصوصی یا سازمان دولتی بیشتر خواهد بود. موفقیت هر کسب‌وکاری، در گرو عملکرد کارکنان است؛ مدیران موفق به‌خوبی از این موضوع آگاهی دارند و همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود آهن هستند.

در این مطلب، ابتدا نگاهی به چیستی عملکرد کارکنان داشتیم. سپس نقش آن را در اهداف شرکت بررسی کردیم. همچنین، مولفه‌های لازم برای سنجش عملکرد کارکنان را معرفی کردیم و با عوامل موثر بر آن نیز آشنا شدیم؛ در نهایت هم راهکارهایی را برای تقویت عملکرد کارمندان مورد بررسی قرلر دادیم. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ توصیه‌ها و تجربیات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *