چگونه با استرس بعد از اخراج شدن کنار بیاییم (1)

به اشتراک گذاشتن مقاله

اخراج شدن یکی از 5 دلیل داشتن یک زندگی پراسترس است. از دست دادن شغل می تواند تاثیرات روحی و جسمی زیادی داشته باشد، پس مهم است که مهارت های لازم برای مقابله با آن را بدست آوریم. در این مقاله و مقاله بعد قصد داریم تا بررسی کنیم که استرس شغلی چگونه می تواند بر شما تأثیر بگذارد، و نکاتی در مورد نحوه مقابله با آن و اقدامات ساده ای که می توانید انجام دهید را بررسی کنیم.

استرس چیست و چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

روانشناسان اغلب استرس را به عنوان عدم تعادلی می دانند که در آن شما با ضرر، تهدید یا چالش (مانند اخراج شدن) روبرو هستید و توانایی کنار آمدن با این موقعیت را ندارید.

هنگامی که استرس را تجربه می کنید، درواقع به بدن اعلام وجود یک خطر را می کنید. بدن شما برای مقابله با آن با ترشح هورمون ها در موقعیت مبارزه یا فرار قرار می گیرد. این واکنش طبیعی می‌تواند در موقعیت‌های خطرناک نجات‌بخش باشد. اما در مواجهه با انواع موقعیت‌های استرس‌زا که در دنیای مدرن با آن روبرو هستیم بدن ما توان مقابله با این حجم از استرس را ندارد. فعال‌سازی مکرر سیستم‌ فیزیولوژیکی مقابله با خطر می‌تواند در طول زمان انباشته شود و باعث فرسایش بدن ما شود. در نتیجه، افرادی که تحت استرس طولانی مدت هستند (مانند اخراج شدن و بیکاری) در مقایسه با افرادی که تحت استرس طولانی مدت نیستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن هستند.

راه های مقابله با استرس پس از اخراج شدن

ممکن است به دلیل عدم کنترل در اخراج شدن و یافتن شغل جدید، استرس داشته باشید. احساس استرس یا اضطراب به دلیل اخراج شدن پاسخ بدن شما برای مراقبت از شما است. اما اثرات آن بر روی توانایی شما برای جستجوی شغل ممکن است معکوس باشد. به این ترتیب، بازگرداندن کنترل با اقدامات کوچک و ساده می تواند مفید باشد.

در اینجا 5 مرحله وجود دارد که می توانید برای مبارزه با اثرات استرس طولانی مدت انجام دهید. ما در این مقاله 3 مورد را بررسی می کنیم و در مقاله بعدی 2 مورد آخر را توضیح می دهیم.

  • به خودتان فرصت غمگین بودن بدهید
  • وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید
  • اهداف کوچک مرتبط با شغل تان تعیین کنید
  • به خودتان زمان ریکاوری بدهید
  • یک روتین و سبک زندگی سالم داشته باشید

 

1. به خودتان فرصت غمگین بودن بدهید

بعد از اخراج شدن به خود فرصت دهید تا غصه بخورید. 5 مرحله اندوه شامل: انکار، خشم، فکر کردن، افسردگی و پذیرش هستند که بخشی از چارچوبی است که به ما کمک می کند یاد بگیریم با از دست دادن زندگی کنیم. استرس از دست دادن شغل را می توان به مواردی مانند از دست دادن امنیت مالی یا از دست دادن ارتباط شما با یک تیم بزرگ نسبت داد.

ماندن در مراحل اولیه برای مدت طولانی می تواند توانایی شما را برای برنامه ریزی مجدد محدود کند و ممکن است بر درک شما از قابلیت های شغلی شما تأثیر بگذارد. به هر دلیلی اگر اخراج شدید، به یاد داشته باشید که مهارت‌ها، دانش و ویژگی‌های منحصر به فردی برای ارائه به کارفرمای بعدی دارید.

2. وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید

وضعیت مالی

 

یکی از عوامل استرس زای اصلی که از اخراج شدن ناشی می شود، تأثیر آن بر ثبات مالی است. محاسبه میزان مخارج می تواند به کاهش استرس پیرامون مسائل مالی به شما کمک کند. هنگامی که متوجه شدید هزینه های تان چقدر است، می توانید امنیت مالی خود را مجددا ارزیابی کنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید.

می‌توانید یک جدول 3 بخشی تنظیم کنید شامل: درآمد، هزینه‌ها وباقیمانده.

درآمد شما: درآمد شما شامل هر گونه دستمزدی است که دریافت می کنید. کمک های مالی از جمله بیمه بیکاری می تواند شامل این شود. باید توجه داشته باشید که چه مدت این مزایا را دریافت خواهید کرد.

هزینه‌های شما: هزینه‌های شما شامل مواردی مانند مسکن، حمل‌ونقل (هزینه‌های کارت حمل‌ونقل عمومی و/یا پرداخت‌های خودرو، سوخت، بیمه، عوارض، هزینه‌های نگهداری)، آب و برق، اینترنت، مواد غذایی، پزشکی، بدهی ها. همچنین سرگرمی ها و هزینه های مراقبت شخصی. توجه داشته باشید که هزینه های مربوط به نگهداری خانواده هم مهم هستند و باید لحاظ شوند.

باقیمانده: درآمد شما منهای مخارج شماست.

بعد از اخراج شدن اگر واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستید، در اسرع وقت درخواست دهید. مدت زمانی که طول می کشد تا در مورد نتایج درخواست شما برای مزایا مطلع شوید، می تواند متفاوت باشد. بنابراین به محض اینکه تشخیص دادید به آن نیاز دارید، پیگیری را شروع کنید.

در مقاله “بیمه کار چیست و چرا مهم است؟” دراین باره صحبت کردیم.

3. اهداف کوچک مرتبط با شغل تان تعیین کنید

 

اهداف

 

بسیاری از استرس های مرتبط با اخراج شدن می تواند ناشی از احساس عدم کنترل شما بر شغل تان باشد. در اینجا چند اقدام وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

ارزیابی نیازها در مقابل خواسته ها

بعد از اخراج شدن فرآیند برنامه ریزی شغلی را آغاز کنید. یک تمرین برای شناسایی آنچه نیاز دارید در مقابل آنچه ترجیح می دهید، ارزیابی نیازها در مقابل خواسته ها است. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا حداقل نیازهای شغلی خود را در مقابل مزایا یا سایر ویژگی هایی که داشتن آنها خوب است، تعریف کنید.

پس از شناسایی، می توانید فرصت های شغلی را با نیازها و خواسته های تان تطبیق دهید. مولفه های ارزیابی نیازها در مقابل خواسته ها شامل میزان حقوق مورد نظر، مسئولیت های شغلی، مراقبت های پزشکی و بهداشتی، تعادل بین کار و زندگی، پیشرفت شغلی و فرهنگ شرکت است.

بسیاری از ما باید به دنبال شغلی باشیم که نیازهای ما را برآورده کند و فرصت هایی را برای حمایت از خود و خانواده برایمان فراهم کند. اگر مجبورید حالا که اخراج شده اید شغلی را از روی ناچاری انجام دهید، همچنان می‌توانید از این تجربه برای ساختن یک رزومه قوی برای شغل آینده تان بهره ببرید.

یک هدف دست یافتنی برای جستجوی شغل تعیین کنید

زمانی که مشخص کردید برای شغل بعدی خود به چه چیزی نیاز دارید، برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. تنظیم اهداف دستیافتنی ساختاری را ایجاد می کند که به شما امکان می دهد موفقیت خود را درست ببینید. بعد از تجربه تلخ اخراج دستاوردهای جدید به کاهش استرس کمک می کند.

با شبکه ارتباطات خود در تماس باشید

هنگامی که اخراج شده اید و به دنبال شغل جدید هستید، دایره ارتباطات می تواند بسیار کمک کننده باشد. وقت گذاشتن برای ارتباط با همکاران قبلی، مدیران، همکلاسی‌ها، اساتید، مربیان و غیره می‌تواند به شما در پیدا کردن فرصت های شغلی کمک بسیاری بکند.

ابتدا با روابط فعلی شروع کنید، سپس ارتباطات جدید با افراد فعال در زمینه شغل مورد نظرتان برقرار کنید.

مهارت هایتان را تقویت کنید

پس از اخراج شدن بهترین زمان برای دست آوردن یا ارتقاء مهارت های شغلی است. هنگامی که مطمئن شدید چه نوع  شغلی را می خواهید، با تحقیق در مورد مهارت های مورد نیاز شروع کنید. بخش مهارت های مورد نیاز آن شغل را نگاه کنید و برای بدست آوردن مهارت هایی که ندارید برنامه ریزی کنید. تعدادی از وب سایت ها مانند رهنما کالج، مکتب خونه، متمم و Coursera وجود دارند که دوره هایی را در موضوعات مختلف ارائه می دهند که مهارت های  شما را تقویت می کنند. حتماً مهارت‌های تازه به‌دست‌آمده خود را در رزومه اضافه کنید.

همچنین می توانید مقاله اخراج شدن و پیدا کردن شغل جدید را در این زمینه مطالعه کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *