بهترین فعالیت ها برای تیم سازی و بهبود قدرت حل مسئله

به اشتراک گذاشتن مقاله

حل مسئله یک مهارت ضروری برای همه کارمندان در تمام سطوح است. روزانه چالش‌های مختلفی می‌تواند در محل کار رخ دهد، به همین دلیل مهم است که به مهارت‌های لازم برای حل مسائل پیش آمده را داشته باشید. فعالیت های سرگرم کننده یک راه عالی نه تنها برای افزایش توانایی های حل مسئله بلکه برای ایجاد روابط بهتر در یک تیم است. در این مقاله، ما برخی از فعالیت‌های جذاب برای تیم‌سازی و حل مسئله را بررسی می‌کنیم.

 

فعالیت های تیم سازی و حل مسئله چیست؟

فعالیت های تیم سازی و حل مسئله به هر تمرینی اطلاق می شود که به بهبود مهارت هایی مانند حل مسئله، تفکر انتقادی و نوآوری کمک می کند. با انجام این فعالیت ها کارمندان می توانند روابط جدید ایجاد کنند و روابط موجود را تقویت کنند. انجام این فعالیت‌ها منجر به محیط کاری منسجم‌تر و مشارکتی‌تر می شود.

 

مزایای فعالیت های تیم سازی و حل مسئله چیست؟

انجام فعالیت های تیم سازی و حل مسئله می تواند مزایای متعددی داشته باشد. این مزایا هم در سطح شخصی و هم در سطح شرکت مهم هستند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی آن را نام برده ایم:

 

تقویت همبستگی 

 هنگامی که گروهی از افراد برای حل یک مشکل با یکدیگر همکاری می کنند، نیاز به درک توانایی های یکدیگر را دارند. فعالیت های حل مسئله و تیم سازی کمک می کند تا به عنوان یک تیم متحد کار کنند.

تشویق تفکر انتقادی

حل مشکلات مستلزم استفاده از مهارت تفکر انتقادی است. با درگیر شدن در این فعالیت‌ها، می‌توانید مهارت‌های تفکر انتقادی خود را تقویت کنید.

بهبود بهره وری

 وقتی با تیم سازی افراد برای حل مشکلات با هم همکاری می کنند، انگیزه آنها افزایش می یابد، در نتیجه بهره وری آن ها بیشتر می شود. همچنین مهارت های نرم افراد  توسعه می هید.

گسترش ارتباطات

فعالیت های تیم سازی و حل مسئله زمانی می توانند مفید باشند که افراد تیم، یکدیگر را به خوبی نشناسند یا چند عضو جدید در گروه حضور داشته باشند. کار گروهی برای رسیدن به یک هدف مشترک می تواند به ایجاد رابطه و دوستی بیشتر بین افراد گروه کمک کند.

 

فعالیت های تیم سازی و حل مسئله

تعدادی از فعالیت‌های تیم‌سازی و حل مسئله وجود دارد که بسیاری از کسب‌وکارها از آن ها استفاده کرده اند. ارزش آن را دارد که یک یا ترکیبی از این فعالیت ها را برای تیم سازی یا بهبود حل مسئله در تیم تان امتحان کنید. 

 

1. بازی اشکال چشم بسته

این یک بازی عالی برای بالا بردن هماهنگی و تیم سازی است. تنها چیزی که برای این فعالیت نیاز دارید طناب و چشم بند است. قوانین بازی:

 

-با تقسیم گروه به تیم های 3 نفره  یا در حالت ایده آل 4 نفره شروع کنید.

-یک طناب بردارید و دو سر آن را به هم گره بزنید. آن را روی زمین قرار دهید تا همه اعضای تیم بتوانند طناب را لمس کنند.

-مرحله قبل را برای هر گروه تکرار کنید تا هر گروه دور طناب بسته خودش بایستد.

-برای هر تیم شکلی را تعیین  کنید تا با استفاده از طناب آن را بسازند. ممکن است بخواهید به هر تیم شکل متفاوتی بدهید. تیم ها باید شکل خود را با استفاده از طناب بسازند.

-تیمی که سریعتر شکل خود را بسازد، برنده می شود. 

2. بدترین ایده 

حل مسئله

بدترین ایده ، فعالیتی است که نه تنها به تیم سازی و حل مسائل بحرانی کمک می کند، بلکه موقعیت های طنزآمیز را نیز بوجود می آورد. علاوه بر این، می تواند به بهبود توانایی های تفکر خلاق کارمندان کمک کند. تنها چیزی که برای انجام این بازی نیاز است یک مداد یا خودکار و کاغذ است. قوانین بازی:

 

-افراد را به چند تیم تقسیم کنید .

-به هر تیم یک مداد یا خودکار و یک سناریو یا مسئله بدهید. این مسئله می‌تواند یک موقعیت ساختگی باشد یا از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده باشد.

-در مرحله بعد، به اعضا 5 تا 10 دقیقه فرصت دهید تا بدترین ایده ممکن را برای حل مشکل ایجاد شده بدهند. 

-اکنون اعضا باید به نوبت بدترین ایده های خود را ارائه دهند.

 

  1. برج اسپاگتی مارشمالو

برج اسپاگتی مارشملو یک تمرین کلاسیک تیم سازی است که به حل مسئله نیز کمک می کند. تنها چیزی که برای انجام این بازی نیاز است، مقدار زیادی اسپاگتی خام، مارشمالو، چسب نواری و مقدار زیادی نخ یا کاموا است. قوانین بازی

 

-افراد را به چند تیم تقسیم کنید .

-مدت زمان تا 15 دقیقه را تعیین کنید.

-هر تیم باید در زمان تعیین شده با استفاده از مواد داده شده، یک برج بسازد.

-بلندترین برج با بیشترین تعداد مارشمالو در بالای آن برنده است.

 

4. رگ کوچک شونده

این بازی تیم سازی فعالیتی است که نیازمند تفکر سریع و تلاش مشترک همه افراد تیم است. تنها چیزی که برای انجام این بازی نیاز است یک فضای باز و یک طناب است. در کنار حل مسئله این بازی به بهبود نوآوری، خلاقیت و سازگاری در میان اعضای تیم کمک می کند. قوانین بازی:

 

-با استفاده از طناب یک شکل روی زمین بسازید که همه شرکت کنندگان بتوانند به راحتی داخل آن بایستند.

– به تدریج اندازه شکل را کوچک کنید تا شرکت کنندگان فضای کمتری برای ایستادن داشته باشند. آن ها باید با همکاری راه هایی بیابند که در طناب جا بشوند.

-این بازی در حالت ایده آل می تواند بین 10 تا 20 دقیقه طول بکشد. در طول این مدت، تا زمانی که ممکن است به کوچک کردن شکل ادامه دهید.

 

5. سازه با بلوک ها

این بازی تیم سازی به پیشرفت ارتباط بین اعضای تیم کمک می کند. تنها چیزی که برای این فعالیت حل مسئله نیاز دارید، تعدادی بلوک‌ یا هرچیزی است که به راحتی قابلیت انباشته شدن داشته باشد. 

 

-با تقسیم گروه سازی شروع کنید. در حالت ایده‌آل، به تیم‌های حداقل 3 نفره نیاز دارید، با یک عضو بی‌طرف که به هیچ گروهی تعلق نداشته باشد.

-اکنون عضو بی طرف باید سازه ای با استفاده از بلوک ها بسازد. این سازه باید از دید تیم ها پنهان بماند.

-سپس هر تیم تنها 15 دقیقه فرصت دارد تا سازه را بازسازی کند.

-نکته ای که وجود دارد این است که تنها یک نفر در هر تیم اجازه دیدن سازه را دارد. بقیه از ظاهر آن بی اطلاع می مانند، در حالی که بازیکن مجاز به اعضای تیم خود می گوید که ساختار چگونه باید باشد.

-سازه ای که بیشتر شبیه نمونه باشد برنده می شود.

 

درباره فعالیت های کمک کننده در کار گروهی می توانید مقاله “15 بازی که کار گروهی را تقویت می کند” را بخوانید.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403