هوش مصنوعی چیست و چه نقشی در زندگی روزمره ما دارد؟

هوش مصنوعی

به اشتراک گذاشتن مقاله

این روزها، نام هوش مصنوعی یا همان AI (Artificial Intelligence) زیاد به گوش می‌رسد؛ اما به‌راستی دلیل این همه سروصدا چیست؟ چه چیزی باعث شده است که هوش مصنوعی و تأثیر آن در زندگی ما، تا به این اندازه پررنگ شود؟ برخلاف آنچه که فیلم‌های هالیوودی از تسخیر زمین توسط هوش مصنوعی به مخاطبان نشان می‌دهد، نقش این تکنولوژی بسیار مهم‌تر و البته سازنده‌تر از آن چیزی است که فکرش را کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره، روز‌به‌روز در حال افزایش است؛ نه فقط در کسب‌وکارها و انواع شرکت خصوصی و دولتی، بلکه افراد عادی نیز به طور مستقیم با آن سروکار دارند. به همین دلیل، قرار است در مطلب پیش رو چند مثال ملموس از آن را برای شما مطرح کنیم. در ادامه، ابتدا چیستی هوش مصنوعی را به ساده‌ترین بیان ممکن برای شما شرح خواهیم داد و سپس سراغ متداول‌ترین موارد کاربرد آن خواهیم رفت. همراه ما باشید.

هوش مصنوعی به زبان ساده

اگر بخواهیم هوش مصنوعی را طوری تعریف کنیم که همه متوجه معنای آن شوند، می‌توانیم این‌طور بگوییم که:

هوش مصنوعی، در حقیقت نوعی منحصربه‌فرد از تکنولوژی است که می‌تواند با استفاده از ابزارهای کامپیوتری و مجازی، اموری را به انجام برساند که تا قبل از این، تنها توسط انسان‌ها انجام می‌شدند.

به‌عبارت‌دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را طبقه‌بندی و تجزیه‌وتحلیل کند و بر اساس آن‌ها، نتایجی را به دست آورد. هوش مصنوعی می‌تواند از اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای اهداف مختلف استفاده کند، می‌تواند از آن اطلاعات چیزهای تازه یاد بگیرد و در طول زمان، خود را باتوجه‌به همین داده‌ها، بهبود ببخشد.

هوش مصنوعی را می‌توان مانند یک کودک در نظر گرفت که همواره در حال یادگیری و رشد است؛ در زمان بلوغ نیز حتی ممکن است از یک انسان بالغ نیز باهوش‌تر باشد! البته گفتنی است هنوز برخلاف انسان‌ها، هوش مصنوعی آن‌چنان که باید و شاید بی‌نقص نیست؛ هوش مصنوعی هنوز هم نمی‌تواند جای انسان را برای انجام تمام امور پر کند.

هوش مصنوعی

نمونه‌هایی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره

باور کنید یا نه، استفاده از هوش مصنوعی ده‌ها سال است که در زندگی ما رواج دارد. تمامی کسب‌وکارها، از یک شرکت خصوصی گرفته تا سازمان‌های دولتی بزرگ، برای بهبود عملکرد خود، برای افزایش دقت و صدالبته برای بازدهی بیشتر، از اشکال مختلف هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. اما استفاده از این تکنولوژی محدود به حوزه کسب‌وکار نیست. در ادامه، مهم‌ترین نمونه‌های استفاده هوش مصنوعی در زندگی روزمره را مطالعه خواهید کرد:

اپلیکیشن‌های موقعیت‌یابی

از قدیمی‌ترین بخش‌هایی که از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌شود، می‌توان به برنامه‌های موقعیت‌یابی اشاره کرد. سال‌های سال‌ است که اپ‌هایی از جمله گوگل‌مپ یا ویز، از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود و ارائه خدمات به مخاطبان استفاده می‌‌کنند.

این اپ‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین و کوتاه‌ترین مسیرها را برای رساندن مخاطب به مقصد نشان می‌دهند؛ به‌علاوه فاکتورهایی از جمله ترافیک، وضعیت جوی و حتی ساخت‌وسازهای موجود در مسیر را نیز در نظر می‌گیرند. استفاده از هوش مصنوعی در این اپ‌ها باعث می‌شود که اطلاعات فراهم‌شده برای مخاطب، کیفیت و دقت بالاتری داشته باشند.

اپلیکیشن‌های اشتراک فیلم و عکس

امروزه برنامه‌های بسیاری را می‌توان برای اشتراک عکس و ویدئو پیدا کرد؛ از اینستاگرام گرفته تا یوتیوب، همگی به طور ویژه برای همین کار طراحی شده‌اند. اما نقش هوش مصنوعی در آن‌ها چیست؟ در گذشته اپ‌های مشابه بسیاری وجود داشتند که کارشان اشتراک عکس و یا ویدئوهای کوتاه بود؛ اما عدم وجود خلاقیت و در نظر گرفتن علایق مخاطب، از جمله مهم‌ترین دلایلی بود که منجر به سقوط و متروک ماندن آن‌ها شد.

امروزه هوش مصنوعی به کمک اپلیکیشن‌های نام‌برده رسیده تا آن‌ها بتوانند هرچه بیشتر، مخاطبان را مورد هدف قرار دهند. هوش مصنوعی در این اپ‌ها می‌تواند داده‌هایی را درباره علایق و سلایق مخاطبان جمع‌آوری کرده، سپس باتوجه‌به همان داده‌ها، مرتبط‌ترین تصاویر و ویدئوها را به آن‌ها نشان دهد. به‌عبارت‌دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند فضای اپ را برای کاربر، شخصی‌سازی کند.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای

شاید بتوان گفت که جالب‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره، استفاده از آن در ساخت بازی‌های رایانه‌ای باشد. از بهبود گرافیک بازی‌ها گرفته تا بهبود روند تعامل کاراکترها در بازی، همگی از دلایل اثبات این ادعا هستند که هوش مصنوعی در حال ایجاد تحول در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

برای نمونه، از موفق‌ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی‌سازی، می‌توان به فرایند ساخت بازی سایبرپانک 2077 اشاره کرد. در این بازی، از سیستمی استفاده شد که می‌توانست بیشتر از 100 ماهیچه صورت را آنالیز کرده و طوری آن‌ها را در ساخت کاراکتر بازی پیاده کند که تشخیص حرکات چهره آن از انسان واقعی، غیرممکن باشد. علاوه بر آن، هوش مصنوعی توانست کیفیت مبارزات بازی را نیز دوچندان کند.

صنعت بازی‌های رایانه‌ای

سیستم‌های دستیار هوشمند

دستیارها هوشمند، روزبه‌روز در حال فراگیرتر شدن هستند. از بهترین نمونه‌های دستیار هوشمند می‌توانیم به الکسا، کورتانا و دستیار هوشمند گوگل (گوگل اسیستنت) اشاره کنیم. هوش مصنوعی به‌کاررفته در این سیستم‌ها، به کاربر کمک می‌کنند که برای بیدارشدن ساعت کوک کنند، محصولات مختلف را به سبد خرید اضافه کنند یا موسیقی پخش کنند.

هوش مصنوعی در این سیستم‌ها، رفته‌رفته در حال پیشرفت است؛ برای مثال، امروزه دستیار هوشمند الکسا می‌تواند به‌خوبی زبان انسانی را تشخیص دهد و پاسخی درخور برای هر درخواست کاربر ارائه دهد. تکنولوژی تشخیص صدا در این سیستم، نه‌تنها توانایی درک دستورات شما را دارد، بلکه می‌تواند یک مکالمه معنادار را نیز به وجود بیاورد.

سیستم‌های اتوماسیون اداری

اتوماسیون می‌تواند برای هر شرکت خصوصی و یا سازمان دولتی بسیار مهم باشد؛ استفاده از سیستم‌های اتوماتیک نه‌تنها می‌تواند روند انجام امور را ساده‌تر و سریع‌تر کند، بلکه می‌توانند بازدهی کارکنان را بیشتر کرده و از هزینه‌های اضافی بکاهند. از همین روی، شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری به دنبال آن هستند که با استفاده هوش مصنوعی، فرایند اتوماسیون اداری را بهبود ببخشند.

از جمله نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکارها، می‌توان به سیستم‌های مخصوص حضور و غیاب هوشمند اشاره کرد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند کارکرد دستگاه حضور غیاب یا انواع دستگاه کنترل تردد را ارتقا داده و کاری کند که این امر، با کیفیت و دقت بالاتری انجام شود؛ در نتیجه آن نیز نه‌تنها سازمان اطلاعات بیشتری درباره کارکنان خود خواهد داشت، بلکه می‌تواند از تضییع حقوق کارمندان نیز جلوگیری کند.

سیستم‌های هوشمند

ما هر روز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم

اگر بخواهیم باز هم درباره استفاده‌های هوش مصنوعی در زندگی روزمره مثال بزنیم، بدون شک می‌توانیم تا ساعت‌ها برایتان نطق کنیم. استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره، از آنچه که فکر می‌کنید بسیار بیشتر است؛ به‌طوری‌که اگر بخواهیم هوش مصنوعی را به طور کل از روی زمین حذف کنیم، ادامه روند عادی زندگی عملاً غیرممکن خواهد شد.

در این مقاله، تلاش ما بر آن بود تا ماهیت هوش مصنوعی را به ساده‌ترین بیان ممکن برای شما شرح دهیم. در ادامه آن نیز متداول‌ترین موارد کاربرد آن را برای شما برشمردیم. حتی به این موضوع اشاره کردیم که بسیاری از کسب‌وکارها از شرکت خصوصی گرفته تا سازمان‌ها دولتی نیز از آن استفاده می‌کنند. در نهایت، بگذارید نظر شما را نیز جویا شویم؛ شما چه نمونه‌های دیگری از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره می‌شناسید؟ تجربه خود را با ما نیز در میان بگذارید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *