راه های نگهداشت کارکنان چیست؟

اهمیت نیروی انسانی

به اشتراک گذاشتن مقاله

انتخاب و استخدام کارکنانی که بتوانند برای شرکت مفید باشند، مسیری چالش برانگیز و با اهمیت است، اما مهم‌ تر از آن، نگهداشت کارکنان است. به طور متوسط، ماهانه 3 میلیون نفر در آمریکا شغل خود را به امید یافتن شرایط بهتر ترک می‌کنند و درصد قابل توجهی از این خروج، پیش از رسیدن به نیم سال کاری اتفاق می‌ افتد. این موضوع در سازمان‌های تمام دنیا از جمله ایران نیز رایج است؛ در حالی که نگهداری نیروی کار برای شرکت‌ها جنبه مثبتی دارد. با این شرایط، نگهداری و حفظ نیروی انسانی چگونه امکان پذیر است؟

عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی

حفظ منابع انسانی سازمان می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد؛ هزینه‌هایی که شامل استخدام فرد جدید و خسارت‌های خروج فرد می‌شود. از این رو باید معیارهایی را مورد توجه قرار داد که سبب جلوگیری از خروج کارکنان می‌شود. معیارهایی از قبیل:

حقوق و دستمزد

یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج افراد از شرکت‌ها، کافی نبودن حقوق پرداختی است. این موضوع در نسل‌های جوان‌تر پررنگ‌تر است و به همین دلیل، باید میزان آن رقابتی باشد تا بتوان کارکنان را حفظ کرد و آن‌ها را راضی نگهداشت.

فشارهای کاری

کارکنان نباید این حس را داشته باشند که بیشتر از زندگی، کار می‌کنند و مانند یک ربات هستند. باید مشکلاتی که برای افراد در محیط کار ایجاد می‌شود و سبب برهم زدن تعادل بین کار و زندگی می‌شود را شناسایی کرد و شرایطی فراهم آورد که حس رضایت در آن‌ها بوجود بیاید.

مدیران

یکی از دلایلی که کارکنان شغل خود را ترک می‌کنند، داشتن رئیس و مدیر نامناسب است. مدیران باید دارای مهارت‌های لازم برای ایجاد انگیزه در کارکنان باشند و ارتباطات قوی بخش از آن به شمار می‌رود. در حقیقت هیچ کس از رئیس بد خوشش نمی‌آید!

ارزش برند سازمان

شرکتی که کارمندان در آن کار می‌کنند، باید حس افتخار را در آن‌ها بوجود بیاورد. در این راستا، شرکت‌ها بایدکارهای مثبتی مانند فعالیت‌های خیرخواهانه داشته باشند.

حفظ و نگهداری منابع انسانی

همانطور که اشاره شد، حفظ کارکنان می‌تواند چالش‌ های زیادی داشته باشد، چرا که افراد دارای ویژگی‌ های متفاوتی می‌باشند و از این رو نیازهای متفاوتی نیز دارند. اما موضوعاتی عمومی در بین همه کارکنان، مانند حقوق و شرایط کاری، وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان اقدام موثر به عمل آورد. اما برای نگهداری کارکنان در سازمان، چگونه باید اقدام کرد؟

فرآیند نگهداشت نیروی انسانی

فرآیند حفظ کارکنان شامل بررسی معیارها و دلایل و همینطور اعمال بهترین راه حل است که در زیر بخشی از آن را مشاهده می‌ کنید:

انتخاب درست

قبل از اینکه نیازی به تلاش برای حفظ کارکنان وجود داشته باشد، باید در ابتدای انتخاب و استخدام افراد، دقت لازم انجام شود تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

شناسایی نیازهای کارکنان

ثبات مالی و بیمه و مراقبت‌های سلامتی، دغدغه بسیاری از افراد در محیط کار است که باید به آن توجه شود. نیازهای دیگری نیز، مانند مشکلات روحی، در برخی افراد وجود دارد که با ایجاد ارتباط موثر با آن‌ ها می‌ توان شناسایی کرد.

افزایش حقوق

اگر مشکل کارمندان، حقوق ناکافی است، می‌توانید تا جای ممکن این کار را انجام دهید یا اینکه سیاست‌ های تشویقی در پیش بگیرید.

آموزش

در بسیاری موارد، آموزش صحیح به کارمندان می‌تواند اثربخش و مفید واقع شود.

چالش های انگیزش و نگهداشت منابع انسانی

متقاعد کردن کارکنان، بسته به ویژگی‌های آن فرد، یکسان نیست. از این رو با صرف در نظر گرفتن یک معیار نمی‌ توان به نتیجه رسید و چالش‌ هایی وجود دارد که برخی از آن‌ ها عبارت‌اند از:

بودجه

حفظ کارکنان، چه شامل افزایش حقوق باشد و چه شامل موارد غیر مادی، نیازمند هزینه است. اما این هزینه می‌تواند کمتر از هزینه ترک افراد از سازمان باشد که به هر صورت، یک چالش به حساب می‌آید.

انتظارات نابجای کارکنان

گاهی افزایش حقوق نمی‌تواند کارکنان را راضی نگه دارد، چرا که خواهان راحتی زیاد در محیط کار یا حتی حقوقی بیش از توان شرکت هستند.

فرصت‌های شغلی در دیگر شرکت‌ ها

وقتی کارمندان بتوانند در شرکتی دیگر با مزایای بیشتر و شرایط کاری بهتر مشغول شوند، نگهداری و راضی نگهداشتن آن‌ها سخت می‌شود.

ماندگاری نیروی انسانی

هیچ یک از کارکنان را نمی‌توان به اجبار در محیط کار حفظ کرد؛ مخصوصا زمانی که فرصت‌های بهتری در بیرون از شرکت و کسب و کارهای دیگر وجود داشته باشد. ماندگار افراد باید از قبل از استخدام مورد بررسی واقع شود تا بتوان افراد را به درستی و با توجه به نیاز شرکت استخدام کرد.

گاهی نیز شرکت‌ها کارکنان را با وعده‌های دروغین استخدام می‌کنند یا اینکه پتانسیل آن فرد بیش از فعالیت‌هایش در شرکت است که این امر، ریسک ترک آن‌ها را افزایش می‌دهد. در ادامه به راهکارهایی برای حفظ کارمندان خواهیم پرداخت.

اهمیت نگهداشت کارکنان

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد، خروج کارکنان شامل هزینه است که مربوط به جبان خسارت‌های ناشی از نبود کارمند، هزینه استخدام و هزینه‌هایی مربوط به ورود فرد جدید به شرکت باشد. همچنین، گاهی نیروی کار موجود برای شرکت دارای ارزش بالایی است و شاید فرد دیگری نتواند به اندازه او مفید باشد. از این رو با نگهداری نیروی انسانی، می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

از طرف دیگر، خروج افراد می‌تواند به این معنی باشد که شرکت شما به اندازه کافی خوب و مناسب نیست و این موضوع هم وجهه خوبی برای اعتبار برند ندارد و هم اینکه افراد جدید برای ورود به شرکت تمایلی نخواهند داشت.

اهمیت نگهداشت نیروی انسانی

راهبردهای حفظ و نگهداشت کارکنان

برای نگهداری نیروی انسانی، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

استخدام

در هنگام استخدام افراد، باید با آن‌ها به طور روشن و واضح از شرایط کار و درآمد صحبت شود تا آن‌ها نیز بتوانند به خوبی فکر کنند و در صورتی که این شغل با خواسته‌هایشان در یک راستا نیست، اقدام به حضور ننمایند. در غیر اینصورت، اگر افراد با شرایطی بدتر از آنچه تصور داشتند رو به رو شوند، به ترک سازمان فکر می‌کنند.

برنامه ریزی و پیش بینی کنید

با برنامه ریزی درست می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد تا کارمندان به گزینه‌ای مانند خروج فکر نکنند.

کارمندان را تشویق کنید

تشویق می‌تواند شامل افزایش حقوق، پاداش یا موارد اینچنینی باشد یا اینکه شامل ترفیع جایگاه شود. همچنین قدردانی از کارکنان این حس را در آن‌ها ایجاد می‌کند که دارای اهمیت هستند.

به حرف آن‌ ها گوش دهید

گاهی شنیدن نیازهای افراد و دغدغه‌هایشان به آن‌ها کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشند و این اتفاق منجر به رضایت آن‌ها شود.

شغل کارکنان را انتقال دهید

در برخی موارد، تغییر جایگاه شغلی افراد و جابجایی آن‌ها، می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند که این کار همیشه مقدرو نیست.

نگهداشت کارکنان، موضوعی که باید جدی گرفته شود

هیچ شرکتی دوست ندارد تا کارکنانش آن را ترک کنند. چرا که این کار هزینه‌هایی را بر دوش شرکت قرار می‌دهد و گاهی آن را دچار بی ثباتی می‌کند. از طرفی، کارکنان نیز از ترک شغل خیلی راضی نیستند؛ چون برای آن‌ها نیز چالش‌های بسیاری وجود دارد که گاهی همراه با بی ثباتی است. اما اگر شرکت فعلی به نیازهایشان اهمیت ندهد یا نتواند آن‌ها را راضی نگه دارد، کارکنان بهترین راه را یافتن شغل جدید می‌دانند و این اتفاق، زمانی که فرصت‌های شغلی بهتری در بازار وجود داشته باشد، احتمال بیشتری دارد.

راهکارهای گفته شده در بالا بخشی از موادری هستند که به حفظ و نگهداشت کارکنان کمک می‌کند؛ اما برای یافتن بهترین راه حل‌ها باید با بررسی و تجزیه و تحیلی سازمان و کارکنان به نتیجه‌ای کامل رسید و نکته مهمی که باید در نظر داشت، توجه به این موضوع است که هر فرد جدیدی که وارد شرکت می‌شود، ممکن است روزی آن را ترک کند، بنابراین باید از همان ابتدا به این مقوله توجه ویژه‌ای داشت.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *