هر آنچه در مورد حقوق دستمزد سال 99 باید بدانید

حقوق دستمزد

به اشتراک گذاشتن مقاله

پس از جلسات متعدد و فراز و نشیب‌های فراوان در نهایت حداقل حقوق دستمزد سال ۹۹ که به عوامل مختلفی مانند افزایش قیمت بنزین و سایر کالاهای مصرفی بستگی داشت،  به میزان ۲۱ درصد افزایش یافت.  البته پیش بینی میشد که حداقل دستمزد سال 99 نسبت به سال گذشته بیشتر افزایش پیدا کند اما اینگونه پیش نرفت.

روال سالانه این‌گونه است که شورای عالی کار، دستمزد کارگران را که در صنایع و شرکت‌هایمختلف در کل کشور مشغول به کار هستند افزایش می‌دهد. در این مطلب، تصمیمات نهایی پیرامون میزان افزایش دستمزد 99 و حداقل حقوق سال پیش رو را بررسی می‌کنیم.

درصد افزایش حداقل دستمزد سال ۹۹

در جلساتی که در مجلس برگذار شد، بعضی از نمایندگان میزان افزایش حقوق را 30٪ و تعدادی دیگر آن را 15٪ پیشنهاد می‌دادند ولی نهایتاً 21٪ افزایش حقوق به تصویب رسید.

تصویب افزایش 21 درصدی حداقل حقوق کارگران 99

در روز چهارشنبه 20 فروردین 99 جلسه شورای عالی کار در شرایطی برگزار شد که اعتراضات قشر کارگران به نامشخص بودن میزان افزایش دستمزد سال 99 روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شد.

بعد از بیش از 6 ساعت مذاکره و بحث‌های چالش برانگیز درباره میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 99، نهایتاً میزان افزایش حقوق با رای‌گیری مشخص شد.

برای نخستین بار در سالهای گذشته، رقم افزایش حقوق کارگران بدون رسیدن به توافق همه طرف‌های میز مذاکره مشخص و با رای‌گیری تمام می‌شود. نکته عجیب اینکه نمایندگان قشر کارگران حاضر نشدند صورتجلسه نهایی را امضا کنند و بدون اینکه صورت جلسه به امضا آنها برسد، جلسه را ترک کردند.

جزئیات افزایش حقوق سال ۹۹

نتیجه نهایی جلسه افزایش حقوق به این شرح است:

  • درصد افزایش دستمزد کارگران در سال 99 = 21%
  • حداقل حقوق 99 = یک میلیون و 835 هزار و 426 تومان (1835426 تومان)
  • بن ماهیانه = ۴۰۰ هزار تومان
  • پایه سنوات = ۱۷۵ هزار تومان
  • افزایش سایر سطوح = ۱۵٪ به علاوه روزانه 30338 ریال
  • بن مسکن ماهانه = صد هزار تومان
  • جمع حداقل حقوق کارگران در سال 99 = : 2 میلیون و 605 هزار تومان

سبد معیشت خانوار در سال 99

دوشنبه پنجم اسفند ۹۸، جلسه کمیته دستمزد که شامل سه گروه نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت بود تشکیل شد تا در مورد سبد معیشت خانوار در سال 99 تصمیم‌گیری کنند. در این جلسه، مبلغ ۴،۹۴۰،۰۰۰ تومان (چهار میلیون و نهصد و چهل هزار تومان) به عنوان سبد معیشعتی خانوار در نظر گرفته شد.

این عدد در شرایطی نهایی شد که نماینده کارگری به شدت مخالفت کرد و این تصمیم را در واقع نظر نمایندگان کارفرمایان و دولتی‌ها دانست.

 در واقع سبد معاشی که برای کارگران در سال 99 تعیین شده به معنای مصداق بارز خط فقر است. به عبارت دیگر، 4 میلیون و 940 هزار تومان  حداقل هزینه یک خانوار ۴ نفره در شهرهای بزرگی مانند تهران هم نمی‌شود.

نماینده کارگران در جلسات مربوط به حقوق دستمزد مطرح کرد که باید حداقل حقوق 99 کارگران را با توجه به همین سبد معیشتی در نظر بگیرند که در این صورت افزایش 100 درصدی حقوق دستمزد سال ۹۹ می‌شد.

جدول افزایش حقوق کارگران در سال 99

در جدول زیر میزان افزایش حقوق کارگران در سال 99 را مشاهده می‌کنید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *