هر آنچه لازم است درخصوص حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ بدانید

به اشتراک گذاشتن مقاله

اگر شما نیز جزء اقشار کارمند و کارگر جامعه هستید بی‌شک تا کنون این سوال برای شما مطرح شده‌است که میزان حقوق و دستمزد دریافتی شما در در سال ۹۹ چه میزان خواهد بود. ما در این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی جامع و کامل در خصوص حداقل دستمزد و مزایای ۹۹  حق بیمه سال ۹۹ و تمامی بخشنامه‌هایی که در این خصوص منتشر شده‌است در اختیارتان قرار دهیم تا با میزان دریافتی حقوق خود در سال جاری آشنا شده و نسبت به بودجه و دریافتی مزایای خود در سال ۹۹ برنامه ریزی جامعی برای خرج و مخارج خود در سال پش رو داشته باشید.

حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ چقدر است؟

همان گونه که شما نیز به خوبی می‌دانید همه ساله با شروع سال جدید میزان دریافتی حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران درصدی افزایش می‌یابد. تعیین میزان افزایش دستمزد و حقوق، حقوق بگیران برعهده شورای عالی کار بوده و این شورا وظیفه دارد هر ساله حداقل میزان افزایش حقوق و دستمزد را با توجه به معیارها و شرایط موجود جامعه تعیین کند. شرایطی که بر افزایش میزان دریافتی تاثیر مستقیم دارند عبارتند از میزان درصد تورمی که هر ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و همچنین حداقل دستمزد و مزایا ی دریافتی باید بگونه‌ای باشد که بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های کارمحول شده و ویژگی‌های روحی و جسمی، حقوق بگیر بتواند زندگی یک خانواده با نفرات متوسط را تامین کند.

حداقل دستمزد سال 99

حداقل دستمزد ومزایای ۹۹ که با توجه به رایزنی‌ها و مشورت‌های انجام شده برای سال جاری تعیین شده‌است 21 درصد می‌باشد. طبق بحث ها و گفتگوهای بسیاری که در خصوص افزایش حداقل دستمزد و مزایای ۹۹طی چندین ماه توسط مسئولان صورت گرفت سرانجام در تاریخ23 فروردین ماه ۹۹ شورای عالی افزایش حقوق 21 درصدی را تصویب و اعلام نمود و این بیانیه در تاریخ 27 فروردین ماه برای اطلاع عموم ابلاغ گردید. طبق بخشنامه‌ای که از سوی شورای عالی کار اعلام شد میزان حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ با احتساب افزایش 21 درصدی مبلغی معادل 1 میلیون 835 هزار تومان می‌باشد. از دیگر موارد افزایش حداقل حقوق و دستمزد۹۹می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حداقل دستمزد: ۲۱ درصد
  • بن ماهیانه: ۴۰۰ هزار تومان
  • مبلغ مزد روزانه: ۸۰٫۹۶۱ تومان (۸۰۹۶۱۱ ریال)
  • پایه سنوات: ۱۷۵ هزار تومان
  • مسکن ماهانه: ۲۰۰ هزار تومان
  • افزایش سایر سطوح: ۱۵ درصد به‌ اضافه روزانه ۳۰۳۳ تومان (۳۰٫۳۳۸ ریال)

حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ چقدر است؟

بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۹۹

در ادامه متن کامل بخشنامه حقوق و دستمزد سال ۹۹ را که از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی صادر شده‌است را مشاهده خواهید کرد.

– حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ از ابتدای سال روزانه با نرخ یکسان برای تمامی کارگران مشمول قانون کار- اعم از قرارداد دائم یا موقت- مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال معادل (شصت و یک هزار و هشتاد تومان و نه ریال) تعیین می‌شود. همچنین از اول سال ۹۹ سایر سطوح مزدی نیز روزانه ۱۵ درصد مزد ثابت یا مزد مبنا به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال به نسبت آخرین مزد در سال ۱۳۹۸ افزایش می‌یابد.

تبصره

با اعمال افزایش این بند، مزد شغل کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید روزانه از مبلغ ۶۱۱۸۰۹ ریال کمتر شود.

– به کارگرانی که در سال ۱۳۹۹ دارای یک سال سابقه کار‌شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنها گذشته باشد، روزانه مبلغ ۵۸۳۳۳ ریال معادل (پنج هزار و هشتصد و سی و سه تومان و سه ریال) نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱

پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت کار با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می‌گیرد.

بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۷ شورای عالی کار و با هدف افزایش رضایت‌مندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۹۹ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای قانون کار، بابت هر کارگر متاهل یا مجرد ماهانه مبلغ ۴۰۰۰۰۰۰ ریال (چهارصد هزار تومان) از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.

– ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (۱) و تبصره (۱) بند (۲) در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و نیز چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های «اداره کل روابط کار و جبران خدمت» خواهد بود.

– مقررات این مصوبه شامل حال دانش ‌آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال ۱۳۹۹ به طور موقت در کارگاه‌ها اشتغال می‌یابند نخواهد شد.

– واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هرچه بیشتر مزد و مزایا با بهره‌وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می‌توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت‌نامه‌های کارگاهی و پیمانهای دسته جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

– شورای عالی کار جابجایی بخشی از مبلغ ریالی مزایای مستمر قانون کار با مزد مصوب را طی سال ۱۳۹۹ در صورت فراهم بودن شرایط اقتصادی کشور در دستور کار قرار خواهد داد.

– پیشنهاد افزایش کمک هزینه مسکن سال ۱۳۹۹ با توافق طرفین و تصویب شورای عالی کار به هیات وزیران ارسال خواهد شد.

جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۹۹

در زیر شما با جدول حداقل دستمزد و مزایای ۹۹ آشنا خواهید شد با مطالعه این جدول می‌توانید به خوبی با تمامی حقوق و مزایایی که شما در ازای کار خود می بایست دریافت کنید آشنا شده و نسبت به حقوق خود آگاهی لازم را کسب کنید. این جدول طبق اطلاعات و داده‌های اداره کار در سال ۹۹طراحی و تهیه شده‌است وحداقل دستمزد و مزایای ۹۹ به صورت دقیق ذکر شده‌است.

جدول حداقل حقوق و دستمزد سال۹۹

حق بیمه سال ۹۹

بی شک برخورداری از بیمه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که افراد در زمان شروع به کار خود در یک مجموعه به آن توجه ویژه ای دارند. میزان دریافت حق بیمه نیز مانند سایر موارد هر ساله تغییر کرده و با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم درصدی افزایش می‌یابد. برای آشنایی و اطلاع از میزان دریافتی دریافتی حق بیمه ۹۹ شما می‌توانید با استفاده از فرمول زیرمیزان دقیق دریافتی حق بیمه خود را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه حق بیمه
حق بیمه = دستمزد روزانه * تعداد روزها *درصد بیمه

خوب است به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان دریافتی حق بیمه ۶ ماه نخست سال به دلیل ۳۱ روزه بودن ماه‌ها نسبت به ۶ ماه دوم سال متغییر می‌باشد. و با در نظر گرفتن این نکته که سال ۹۹ سالی کبیسه می‌باشد میزان حق بیمه ۹۹ در این سال در ۶ ماه دوم به صورت ۳۰ روزه محاسبه می‌شود .

اپلیکیشن حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *