هر آنچه لازم است در خصوص دریافت کد اقتصادی بدانید

به اشتراک گذاشتن مقاله

همان گونه که شما نیز به خوبی می‌دانید حیات و دوام هر کشوری مستلزم فعالیت‌های اقتصادی آن جامعه می‌باشد. برای اینکه هر دولتی بتواند نظارتی دقیق و کامل بر روی فعالیت فعالان اقتصادی داشته باشد و فعالیت‌های انجام گرفته توسط افراد حقیقی و حقوقی را سازمان دهی کند کدهای 12 رقمی خاصی طراحی شده‌است که اجازه فعالیت اقتصادی را به این دسته از افراد را داده و با استفاده از این شناسه  که به کد اقتصادی شناخته می‌شود فعالان اقتصادی می‌توانند در عرصه اقتصادی به فعالیت مشغول شوند.

ما در این مطلب سعی داریم شما را به طور دقیق با مفهوم کد اقتصادی آشنا کرده و تمامی مراحل دریافت کد اقتصادی و همچنین مدارک مورد نیاز برای اخذ این شناسه 12 رقمی و …. آشنا کنیم.

کد اقتصادی چیست

طبق قانونی که در سال ۱۳۷۳ توسط دولت به تصویب نمایندگان مجلس رسید کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در زمینه‌های اقتصادی مشغول به فعالیت هستند مستلزم دریافت شناسه ۱۲ رقمی هستند که این شناسه به نام کد اقتصادی شناخته می‌شود.

همانند دفاتر حسابداری ، کد اقتصادی نیز برای شرکت‌ها الزامی است. این امکان را برای دولت فراهم می‌سازد تا نظارتی دقیق و کاملی بر روی فعالیت‌های فعالان اقتصادی داشته باشد و از به وجود آمدن فضای ناسالم اقتصادی جلوگیری کرده و به نوعی از انجام فعالیت‌های غیر مجاز خودداری شود.

دولت به واسطه کد اقتصادی می‌تواند بر میزان اخذ مالیات‌ها نیز نظارتی دقیق و کامل داشته باشد و فعالان اقتصادی نیز می‌توانند در مواقع لزوم از حمایت های دولت بهره‌مند شوند. خوب است به این نکته نیز توجه داشته باشید که ذکر کد اقتصادی بر روی تمامی فاکتو‌رها و قراردادهای شرکت‌ها الزامی و اجباری می‌باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده تمامی فعالان اقتصادی موظف هستند ظرف مدت زمان دو ماه پس از تاسیس شرکت خود برای اخذ کد اقتصادی به اداره دارایی محل فعالیت خود مراجعه کنند.

نمونه کد اقتصادی

نمونه کد اقتصادی

در ادامه مطالب نمونه‌ای از کد اقتصادی که برای شروع فعالیت اقتصادی به آن نیاز دارید را برایتان نمایش می‌دهیم. شاید در بعضی ازمطالبی که در خصوص کد اقتصادی نوشته شده با واژه‌های کد اقتصادی جدید و قدیم مواجه شده باشید خوب است که بدانید کد اقتصادی جدید با کد اقتصادی قدیم، فرق چندانی ندارد. هر دو، ۱۲ رقم می‌باشد. کد اقتصادی توسط اداره دارایی صادرمی‌شود و جهت تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی، ضروری می‌باشد.

 از دیگر مزایای کد اقتصادی می‌توان به دریافت کارت بازرگانی و ارائه اظهارنامه مالیاتی اشاره کرد. خرید و فروش کد اقتصادی جرم بوده و همچمنین مجازات هایی برای متخلفین و مجرمان در نظر گرفته شده است. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده، ملزم به داشتن کد اقتصادی هستند.

از مهم‌ترین دلایل ثبت کد اقتصادی در فاکتور‌های خرید و فروش می‌توان به این نکته اشاره کرد که به واسطه دریافت این کد می‌توان سودی که از هر معامله کسب شده را به طور دقیق محاسبه نمود. این امر سبب جلوگیری از امر محاسبه نسبی و به صورت برآوردی شده و باعث می‌شود که بر اساس اسناد و مدارک موجود مالیاتی دقیق و منصفانه برای مشاغل در نظر گرفته شود.

سازمان امور مالیاتی از طریق کد اقتصادی می‌تواند دفاتر قانونی شرکت و فاکتورها و صورت‌حساب‌های صادره را به درستی و به طور دقیق بررسی کرده و مالیات درست و دقیق شرکت را محاسبه و اعلام نماید.

چگونه کد اقتصادی بگیریم

چگونه کد اقتصادی بگیریم

در حال حاضر درخواست برای کد اقتصادی به صورت اینترنتی امکان پذیر می‌باشد و دریافت کد اقتصادی دارای 5 مرحله پیش ثبت نام، صحت سنجی، تولید و ارسال نام کاربری، ثبت نام و صحت سنجی میدانی می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات دقیق و کامل تری در خصوص دریافت کد اقتصادی در اختیارتان قرار دهیم.

1. درمرحله نخست برای ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir مراجعه کنید.

2. بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه شما قرار دارد کلیک کنید.

3. در ادامه مراحل ثبت نام کد اقتصادی وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.

4. اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.

5. بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. در صورتی که اطلاعاتی همانند آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید این امکان وجود دارد این اطلاعات برای شما ارسال نشود.

6. مجددا مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.

7. گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در آخر آن را ذخیره کنید.

8. در صورتی که مشکلی در مراحل قبلی روند ثبت نام کد اقتصادی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می شود.

دریافت کد اقتصادی بدون اجاره نامه

دریافت کد اقتصادی بدون اجاره نامه

در زمان دریافت کد اقتصادی یکی از مدارکی که از سوی دارایی مطالبه می‌شود ارائه اجاره نامه محضری می‌باشد. اگرمکانی که شما در آن مشغول به فعالیت اقتصادی هستید اجاره‌ای بوده و شما اجاره نامه محضری در دست ندارید راه‌حلی که برای شما در نظر گرفته می‌شود ارائه کپی سند، کارت ملی و شناسنامه صاحب ملک می‌باشد.

شما در زمان درخواست کد اقتصادی ملزم هستید که اطلاعات دقیق و درستی از صاحب ملک خود به مراجع مربوطه ارائه دهید.

دریافت کد اقتصادی شخص حقیقی

دریافت کد اقتصادی شخص حقیقی

اشخاص حقیقی که تمایل به دریافت کد اقتصادی دارند در ابتدا برای دریافت کد اقتصادی خود باید درخواست کتبی خود را ارائه داده و مدارک دیگری را که مورد نیاز دریافت شناسه اقتصادی می‌باشد ارائه دهند. مدارک مورد نیاز دریافت کد اقتصادی شخص حقیقی شامل کپی کارت ملی، کپی تمامی صفحات شناسنامه، کپی پروانه کسب و 3 قطعه عکس 3*2 می‌باشد.

ارانه فیش پرداخت درخواست کد اقتصادی نیز از دیگر ملزومات و مدارک مورد نیاز دریافت شناسه اقتصادی برای اشخاص حقیقی می‌باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر قبلا نیز کد اقتصادی به نام شما ثبت شده و آن را دریافت کرده‌اید باید فیش کامپیوتری و یا کپی کارت اقتصادی خود را نیز ضمیمه مدارک خود کنید.

دریافت کد اقتصادی از طریق شناسه ملی

اگر برای شما نیز این سوال مطرح شده است که شناسه ملی چیست باید بگوییم که شناسه ملی با کد اقتصادی متقاوت می‌باشد. شناسه ملی کدی 11 رقمی می‌باشد. اما کد اقتصادی همان طور که در بخش‌های دیگر نیز به آن اشاره کردیم کدی 12 رقمی می‌باشد.

همچنین شناسه ملی تنها به اشخاص حقوقی تعلق می‌گیرد ولی کد اقتصادی هم به اشخاص حقیقی و هم حقوقی که فعالیتشان مشمول پرداخت مالیات می‌شود تعلق می‌گیرد. و توجه به این نکته نیز بسیار ضروری می‌باشد که متقاضی دریافت شناسه ملی باید به اداره ثبت شرکت‌ها برای دریافت شناسه خود مراجعه کند در صورتی که برای کد اقتصادی مرجع صادر کننده آن سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

شماره ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان شماره اقتصادی برای شروع کسب و کار اقتصادی لازم بوده و جزو ضروریات این حرفه قلمداد می‌شود.

از نکاتی که در شناسه ملی ثبت می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • اطلاعات شخص حقیقی که به ثبت شرکت اقدام نموده و شرکت را در اداره ثبت به ثبت رسانده شماره ثبت شرکت که دارای کدی ۵ رقمی است.
  • کد پستی و آدرس درج شده شرکت
  • تاریخ تاسیس شرکت
  • تاریخی که در آن شرکت به ثبت رسیده
  • نام شرکت که دارای شخصیت حقوقی است
  • نوع شرکت و قالبی که شرکت در آن به ثبت رسیده
  • واحد ثبت شرکت

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

برای دریافت کد اقتصادی شما ملزم به انجام مراحل زیر می‌باشید.

  • مراجعه به واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی محل فعالیت خود و دریافت دفترچه مخصوص و تکمیل آن
  • مراجعه به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی و دریافت فرم‌های لازم و تکمیل آن‌ها
  • به همراه داشتن کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضاء هیئت مدیره شرکت
  • کپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه
  • کپی اظهارنامه شرکت
  • کپی اساس‌نامه شرکت
  • کپی آگهی در روزنامه‌های رسمی به همراه آخرین تغییرات
  • کپی پروانه بهره برداری و مجوز تاسیس
  • کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و درصورت اجاره‌ای بودن ملک کپی از قرارداد و اجاره نامه که حتما باید اداره مالیات نیز آن را تایید کرده باشد .
  • نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت در صورت شروع به فعالیت شرکت و اگر هنوز شروع به فعالیت نکرده‌است نامه عدم شروع فعالیت
  • پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به ادراه دارایی و ارائه رسید آن

مشکلات نداشتن کد اقتصادی

مشکلات نداشتن کد اقتصادی

طبق قانونی که در سال 1373 تصویب شد تمامی مشاغلی که به فعالیت اقتصادی مشغول هستند ملزم به دریافت کد اقتصادی می‌باشند.

– عدم اجازه فعالیت تجاری

شرکت‌هایی که فاقد کد اقتصادی هستند اجازه هیچ گونه فعالیتی را نداشته و هرگونه فعالیتی توسط این شرکت‌ها غیر قانونی می‌باشد.

– عدم دریافت خدمات دولتی

از دیگر معایب و مشکلات نداشتن کد اقتصادی می‌توان به این نکته بسیار مهم نیز اشاره کرد که این گونه شرکت‌ها در مواقع لزوم اجازه دریافت هیچ گونه کمکی را از سوی مراکز دولتی نداشته و در پایان سال  مالی نیز دریافت اظهار نامه مالیاتی برای آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود. شایان ذکر است که اگر افراد حقیقی و حقوقی در پایان سال مالی خواهان معافیت از پرداخت مالیات هستند باید کد اقتصادی 12 رقمی که از سوی اداره دارایی صادر می‌شود را داشته باشند.

به طور کلی می‌توان گفت با داشتن کد اقتصادی شما موفق به دریافت کارت بازرگانی، اخذ گواهی ارزش افزوده، عقد قرار داد با اشخاص حقیقی وحقوقی و دولتی، شرکت در مناقصات و مزایده‌ها و همچنین ارائه اظهار نامه عملکرد فصلی و سالیانه ارزش افزوده خواهید بود.

هزینه دریافت کد اقتصادی

هزینه دریافت کد اقتصادی

اگر جزء افرادی هستید که مایل به دریافت کد اقتصادی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی هستید باید بدانید که در روند ثبت نام کد اقتصادی هیچ گونه وجهی از شما دریافت نخواهد شد و اخذ هر مبلغی در زمان ثبت نام غیر قانونی می‌باشد.و پرسه ثبت نام کد اقتصادی در تمامی نقاط کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

اما به این نکته مهم نیز باید توجه داشت که چون روند ثبت‌نام و دریافت کد اقتصادی اندکی پیچیده بوده و نیاز به تخصص دارد. شما با محول کردن این امر به افراد متخصص و کاربلد و پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید به راحتی کد اقتصادی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

دریافت سریع کد اقتصادی

شما نیز به خوبی به این نکته واقف هستید که انجام امور اداری در کشور ما پروسه‌ای زمان بر و طولانی می‌باشد و دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیز از این قائده مستثنی نیست. و نیاز به مهارت و تخصص خاص خود دارد. اگر برای دریافت کد اقتصادی عجله داشته و زمان زیادی فرصت ندارید می‌توانید این امر مهم را برعهده شرکت‌های حقوقی که در این خصوص مشغول به فعالیت هستند قرار داده تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اخذ کد اقتصادی شما اقدام کنند. محول کردن این امر مهم به افراد کاردان و متخصص این امکان را برای شما فراهم می‌‍‌‌سازد که با خیال آسوده و بدون صرف وقت نتیجه مطلوب و مورد نیاز خود را دریافت کرده و درصورت بروز هر سوال و مشکلی با کمک گرفتن از متخصصین این امر ابهامات شما برطرف شده و نتیجه دلخواه خود را بگیرید. محول کردن اخذ کد اقتصادی به شرکت‌های حقوقی معتبر مصداق بارز این ضرب المثل می‌باشد که کار را به کاردان باید سپرد.

اپلیکیشن حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403