چرا بازاریابی دهان به دهان (Word Of Mouth) مهم است؟

مارکتینگ

وقتی صحبت از متحول کردن مصرف کنندگان می شود، هیچ چیز بهتر از تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان نیست. وقتی مردم توصیه‌هایی را از دوستان و خانواده خود می‌شنوند، بیشتر از زمانی که با یک تبلیغ مواجه می‌شوند، تاثیر می‌پذیرند. این سطح از اعتماد چیزی است که به سادگی نمی‌توان آن را ایجاد کرد، بنابراین تشویق مشتریان راضی خود به تبلیغ می‌تواند ابزار قدرتمندی برای هر کسب و کار کوچک باشد.

 

توصیه‌های دهان به دهان بهتر از تبلیغات است

 

قدرت بازاریابی دهان به دهان در یک نظرسنجی نشان داد 92 درصد از مردم به توصیه‌های دوستان و خانواده بیش از سایر اشکال تبلیغات و بازاریابی هنگام تصمیم‌گیری برای خرید اعتماد دارند. علاوه بر این، مردم تمایل دارند به تبلیغات بی‌اعتماد شوند. طبق این مطالعه، کمتر از نیمی از مردم هنوز تبلیغات سنتی تلویزیونی، مجلات و روزنامه‌ها را معتبر می‌دانند. در مورد نظرات مشتریان آنلاین، 70 درصد از مردم به آنها اعتماد داشتند.

 

رندال بیرد، رئیس سابق راه‎‌حل‌های بازاریابی جهانی در این باره می‌گوید: «در حالی که بازاریابان برند به طور فزاینده‌ای به دنبال به کارگیری استراتژی‌های تبلیغاتی مؤثرتر هستند، گسترش مداوم پیام‌های رسانه‌ای ممکن است بر میزان همخوانی آنها با مخاطبان مورد نظر خود در پلتفرم‌های مختلف تأثیر بگذارد.

 

اگرچه تبلیغات و بازاریابی تلویزیونی به دلیل گستردگی بی‌نظیر آن در مقایسه با سایر رسانه‌ها، راه اصلی ارتباط بازاریابان با مخاطبان خواهد بود، اما مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان همچنان توصیه‌های دوستان و نظرات مصرف‌کنندگان آنلاین را به‌عنوان معتبرترین توصیه‌ها می‌بینند. در نتیجه، تبلیغ‌کنندگان موفق برند به دنبال راه‌هایی برای ارتباط بهتر با مصرف‌کنندگان و استفاده از حسن نیت آنها در قالب بازخورد و تجربیات مصرف‌کننده خواهند بود. علاوه بر این، نزدیک به 40 درصد از مردم به تبلیغاتی که در نتایج موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌شوند، اعتماد دارند.

 

قالب‌های تبلیغاتی خلاقانه

 

در زمان مطالعه نیلسن، شکل‌های خلاقانه‌تر تبلیغات و بازاریابی نیز شروع به افزایش اعتبار کردند. بر اساس این تحقیق، نزدیک به 60 درصد از مصرف‌کنندگان به تبلیغات در وبسایت‌های شرکت پاسخ دادند، در حالی که 50 درصد از مصرف‌کنندگان به ایمیل‌های شرکت پاسخ دادند. با کمال تعجب، کمی بیش از 40 درصد از مردم با دیدن قرار دادن محصولات در برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند.

 

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر فعالیت‌های تبلیغاتی پولی خود را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند، تا حدی به دلیل اعتماد بالای مصرف‌کنندگان به توصیه‌ها و نظرات آنلاین دوستان. برندها باید این کانال بازاریابی و تبلیغاتی نوظهور را از نزدیک تماشا کنند زیرا همچنان در حال رشد است.

 

آمار تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان

 

وبلاگی که شرکت مدیریت Semrush منتشر کرده است، داده‌های تبلیغاتی و بازاریابی دهان به دهان جدیدتری را ارائه می‌دهد. در میان 49 آمار این وبلاگ، 10 مورد زیر برجسته‌تر هستند:

 

  1. 90 درصد از مشتریان، محصولی را که با توصیه یک فرد همراه است (حتی اگر آن شخص را نشناسند) به جای محصولی که فاقد این تاییدیه است، انتخاب می‌کنند.

 

  1. بیش از 1 از هر 4 مشتری از کسب و کار کوچکی که شخصی که می‌شناسند داستان منفی در مورد آن به اشتراک می‌گذارد، کاملاً اجتناب می‌کنند.

 

  1. 17 درصد از افرادی که در Amazon Prime Day در سال 2020 شرکت کردند، در مورد آن از تبلیغات و بازاریابیدهان به دهان به جای خود آمازون مطلع شدند.

 

  1. افراد نسل زد 38 درصد بیشتر از تبلیغات و بازاریابی شفاهی به عنوان روشی که یک شرکت را کشف کردند، یاد می‌کنند.

 

  1. 18 درصد از Gen X و 16 درصد از مشتریان به طور منظم از بازاریابیدهان به دهان برای یافتن محصولات جدید استفاده می‌کنند.

 

  1. 12 درصد، Gen Z از بازاریابی دهان به دهان برای یافتن محصولات جدید کمتر از نسل‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

 

  1. 20 درصد از مردم آمریکای شمالی که از طریق تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان در مورد یک محصول مطلع می‌شوند، بلافاصله آن را خریداری می‌کنند.

 

  1. تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان مستقیماً نتیجه 9 مورد از هر 10 خرید باشد.

 

  1. تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان می‌تواند تا 5 برابر بیشتر از تبلیغات پولی فروش داشته باشد.

 

  1. 64 درصد از بازاریاب‌ها می‌گویند که تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان را موثرتر از سایر تاکتیک‌ها می‌دانند.

 

چگونه تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان خود را بهبود بخشیم؟

 

بازاریابی

پتانسیل تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان برای تقویت نتیجه شما واضح است. اما دقیقاً چگونه از طریق دهان به دهان تبلیغ می‌کنید؟ در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد:

 

محتوای تولید شده توسط کاربر را بگنجانید.

 

اگر تا به حال دیده‌اید که شخصی درباره یک نام تجاری پست می‌گذارد و آن را در رسانه‌های اجتماعی برچسب گذاری می‌کند، محتوای تولید شده توسط کاربر را دیده‌اید. این محتوا، اگرچه مخاطبان نسبتاً کمی را به دست می‌آورد، اما تولید آن برای شرکت شما هزینه‌ای ندارد و با انگیزه‌های بازاریابی کسب و کار همراه است. به علاوه، تعداد کمی از افرادی که از مردم عادی پیروی می‌کنند احتمالاً آنها را در زندگی واقعی می‌شناسند و به توصیه‌های آنها اعتماد دارند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ را امتحان کنید.

 

طبق تعریف، اینفلوئنسرها پیروانی دارند که عمیقاً به آنها اعتماد دارند. وقتی این تأثیرگذاران محصولی را توصیه می‌کنند (معمولاً از طریق محتوای حمایت شده)، در تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان شرکت می‌کنند. ممکن است شاهد افزایش تعامل طرفداران آنها باشید.

 

بهترین نظرات خود را برجسته کنید.

 

اکثر پلتفرم‌های طراحی وب سایت به شما امکان می‌دهند ویجتی اضافه کنید که نظرات شما را از سایت‌های فهرست شده مانند Trustpilot و Google Maps نمایش دهد. این رویکرد یک تاکتیک تبلیغاتی و بازاریابی دهان به دهان بسیار موثر برای شرکت‌های تجاری به مصرف کننده (B2C) است. شرکت‌های تجاری به کسب و کار (B2B) اغلب با توصیفات مشتری که در صفحه اصلی آنها یا یک صفحه توصیفات جداگانه برجسته شده است، عملکرد بهتری دارند.

 

یک برنامه ارجاع ایجاد کنید.

 

از طریق برنامه‌های ارجاع، به مشتریان خود انگیزه می‌دهید تا شما را تبلیغ کنند. هر زمان که مشتری جدیدی برای شما پیدا کنند، تخفیف یا جایزه می‌گیرند و شما از طریق تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان مشتری جدید می‌گیرید.

 

قدرت بازاریابی دهان به دهان را دست کم نگیرید

 

وقتی مردم توصیه‌ای از دوستان و خانواده می‌شنوند، به احتمال زیاد آن را باور می‌کنند. این لزوماً در مورد تبلیغات و مطالب بازاریابی صادق نیست. بنابراین، در حالی که برنامه بازاریابی شما همچنان مهم است، هیچ چیز مانند واداشتن یک مشتری راضی به انتشار این خبر به دیگران نیست. با پیروی از نکات این مقاله، می‌توانید شانس انجام این کار را افزایش دهید و به جذب مشتریان جدید به کسب و کار خود کمک کنید.

 

مقالات مرتبط: “راهنمای بازاریابی برای یک کسب‌و‌کار کوچک”

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.