چرا وجود کسب‌و‌کارهای کوچک برای جوامع محلی مهم است؟

چشمان خود را ببندید و برای لحظاتی کوتاه محله خود را بدون مغازه‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک تصور کنید. فرض کنید کافه‌ای که لحظات خوش را در آن با دوستانتان جشن می‌گرفتید یا کتاب‌فروشی که هر ماه برای خرید کتاب به آن سر می‌زدید و حتی گل‌فروشی محبوبتان وجود نداشته باشد. خواهید دید زندگی در محلی که هیچ کسب‌و‌کار کوچکی در آن مشغول فعالیت نباشد تا چه اندازه می‌تواند مغموم و بی‌هویت باشد. به همین دلیل، قرار است در مطلب حاضر به بررسی اهمیت کسب‌وکارهای کوچک برای جوامع محلی بپردازیم. اگر فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار به ذهنتان خطور کرده، با ما همراه باشید تا ببینید که کسب‌وکارتان تا چه اندازه می‌تواند به رشد اقتصادی محل زندگی‌تان کمک کند.

محصولات متنوع و محلی

1. ایجاد هویت اجتماعی منحصربه‌فرد

همان‌طور که در مثال‌‌های بالا متوجه شدید، محل زندگی شما بدون کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی‌اش، هویت اجتماعی‌اش را نیز از دست می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، محله شما دیگر شبیه به مکانی که در آن زندگی می‌کردید نخواهد بود. بی‌شک هنگامی که در محله‌های مختلف شهرتان قدم بزنید متوجه خواهید شد هر قسمت از شهر حال و هوا و هویت اجتماعی مخصوص به خود را دارد و آن را مدیون کسب‌و‌کارهای کوچک است. همچنین کسب‌و‌کارهای کوچک تجلی ارزش‌ها، فرهنگ و محصولات محلی یک منطقه هستند؛ این مسئله را حتما هنگامی که به شهرهای مختلف سفر کنید به‌خوبی لمس خواهید کرد.

2. افزایش مشارکت اجتماعی

در یک‌ محله اکثر صاحبان کسب‌و‌کار کوچک یکدیگر را می‌شناسند و در صورت بروز مشکل با کمک یکدیگر برای حل مسئله تلاش می‌کنند. کار داوطلبانه، کمک‌های خیریه یا شرکت در رویدادهای اجتماعی همگی از موارد رایجی هستند که انجام آن‌ها با وجود کسب‌و‌کارهای کوچک در یک محله، امکان‌پذیر است.

آمارها نشان می‌دهد تقریبا 52 درصد از صاحبان مشاغل کوچک به خیریه‌ها کمک می‌کنند و از بین این افراد 90 درصد کمک‌های خود را معطوف به محله خود کرده‌اند. کمک به زیباسازی، اقدامات پیشگیری از کرونا، کمک به تعمیر جاده محلی و…  نمونه‌هایی از این کمک‌ها هستند.

این مشارکت اجتماعی تنها محدود به کمک مالی نیست. صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک و موفق می‌توانند در مراسم‌های سخنرانی مدرسه یا کالج محلی شرکت کنند و با راهنمایی‌های خود باعث متولد شدن کارآفرینان جدید شوند.

3. رونق اقتصاد محلی

کسب‌و‌کارهای محلی از سایر مشاغل محلی حمایت کنند و به این صورت باعث رونق اقتصاد در محله‌ای خاص می‌شود. یک رستوران قطعا از وجود یک نانوایی که نان فانتزی تولید کند حمایت می‌کند؛ زیرا این کار باعث رونق کسب‌و‌کار خودش نیز می‌شود. اگر مشاغل محلی به تعداد کافی وجود داشته باشند، اهالی مایحتاج  خود را نیز از همان کسب‌و‌کارهای کوچک محلی تامین می‌کنند که این امر چرخه اقتصادی را بهبود می‌بخشد و پایدارتر می‌کند.

4. کمک به محیط‌زیست

کسب‌و‌کارهای کوچک فضای بسیار کمتری را نسبت به فروشگاه‌های بزرگ مرکز شهر اشغال می‌کنند. همچنین معمولا نیاز به فضای پارکینگ ندارند. آژانس حفاظت از محیط‌زیست گزارش داده است که مجموعه‌ای از مشاغل کوچک در یک منطقه استفاده از خودرو را کاهش و احتمال استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی را افزایش می‌دهند. این امر به کاهش ترافیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد.

 

5 راه حل برای نجات کسب و کارهای در شرایط بحرانی

5. ایجاد مشاغل محلی

بر اساس گزارش اداره کسب‌و‌کارهای کوچک ایالات متحده، کسب‌وکارهای کوچک بر ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار تاثیرگذار بوده‌اند و هر شغل محلی جدیدی که ایجاد می‌شود، به افراد بیشتری کمک می‌کند تا در محل زندگی خود بمانند و مشغول به کار شوند. اکثر افراد ساکن روستاها و شهرهای کوچک، به‌خصوص جوانان، محل زندگی خود را برای یافتن فرصت شغلی بهتر ترک می‌کنند. در این صورت شهرهای کوچک خالی از نیروی کار می‌شوند و برای تولید برخی محصولات با مشکل مواجه می‌شویم. همچنین شهرهای بزرگ باید با مشکلاتی مانند افزایش سرسام‌آور جمعیت، کمبود شغل و افزایش قیمت مسکن دست‌و‌پنجه نرم کنند. کسب‌و‌کار‌های کوچک باعث پررونق ماندن شهر و روستاها می‌شوند  و از مهاجرت بی‌مورد جلوگیری می‌کنند. جریان نقدینگی نیز در جوامع محلی حفظ می‌شود.

مالیاتی که کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی

6. رقابت سالم و سازنده

کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی باید به طور مداوم کیفیت خدمات و کالاهای خود را بهبود بخشند. نوآوری و ارتقا کیفیت مشخصه‌های بارز یک کسب‌وکار محلی است. خریداران با انتخاب خود صاحبان مشاغل را مجبور می‌کنند تا هر روز بهتر از دیروز خدمات ارائه دهند و این باعث ایجادشدن رقابتی سالم و سازنده محلی می‌شود. نتیجه این رقابت سالم و نوآوری کسب‌و‌کارها این است که جوامع محلی هم پیشرفت می‌کنند و ارتقا می‌یابند.

7. محصولات متنوع و محلی

اغلب فروشگاه‌های بزرگ بدون توجه به محبوبیت جامعه و طبق یک برنامه کلی محصولات خود را سفارش می‌دهند و در فروشگاه خود موجود می‌کنند. این در حالی است که کسب‌و‌کارهای محلی تا حدود زیادی نسبت به خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهند کنترل و اشراف دارند.

در برخی موارد مشتری می‌تواند محصولات موردنیاز خود را به طور مستقیم از تولید‌کننده محصول خریداری کند. به دلیل شناخت و صمیمیت موجود بین مشتری و صاحب کسب‌وکار، مشکلات محصول یا خدمات با سرعت بیشتری رفع می‌شود. یکی دیگر از مزایای کسب‌و‌کارهای کوچک این است که محصولات آنها به‌صورت محلی ساخته می‌شوند‌‌. به‌این‌ترتیب افراد محلی می‌توانند کسب درآمد کنند و فرهنگ و هنر خود را به نمایش بگذارند.

8. پرداخت مالیات هدفمند

مالیاتی که کسب‌و‌کارهای کوچک و محلی می‌پردازند اغلب صرف بهبود جاده‌ها، مدارس و فضای سبز همان محل می‌شود و به‌گونه‌ای هدفمند است. پرداخت مالیات توسط کسب‌و‌کارهای کوچک باعث بهبود وضعیت شهر و جوامع محلی می‌شود که خود سبب رونق کسب‌و‌کارهای کوچک خواهد شد. به‌این‌ترتیب یک چرخه مفید ایجاد می‌شود که هم صاحبان کسب‌و‌کار و هم جوامع محلی  از آن سود می‌برند.

کسب‌و‌کارهای کوچک

سخن پایانی

با گسترش شهرها اغلب ما شاهد سر برآوردن فروشگاه‌های بزرگ در محل زندگی خود هستیم. با اینکه تعداد این فروشگاه‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد، نباید از اهمیت کسب‌وکارهای کوچک غافل شویم.این کسب‌وکارهای کوچک، چنان اثرات بزرگی بر جوامع محلی دارند که حمایت از آن‌ها ضروری است. در این مطلب، تعدادی از مهم‌ترین تاثیرات این کسب‌وکارها را معرفی کردیم و به شما گفتیم که چرا باید از این جوامع حمایت کنید یا با جدیت بیشتری ایده کارآفرینی در محله خود دنبال کنید. به نظر شما بهترین راحت برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و محلی چیست؟

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.