چطور از حواس‌پرتی در زمان کار جلوگیری کنیم؟

فهرست چیزهایی که می‌تواند حواس ما را در زمان کارکردن پرت کند، بسیار زیاد است. به همین دلیل، اصلا جای تعجب نیست که شما هم مثل بسیاری از کارمندان در رابطه با جلوگیری از حواس‌پرتی و حفظ تمرکز با مشکلاتی روبه‌رو باشید. گاهی اوقات این حواس‌پرتی‌ها آن‌قدر زیاد می‌شوند که حتی می‌توانند شما را از انجام وظایف روزانه‌تان بازدارند.

فرقی نمی‌کند که در یک شرکت خصوصی می‌کنید یا سازمانی دولتی؛ حتی اگر خودتان صاحب یک کسب‌وکار باشید هم اگر به‌اندازه کافی روی کار خود تمرکز نداشته باشید، از انجام مسئولیت‌ها بازدهی مناسبی دریافت نخواهید کرد و هیچ پیشرفتی در کارتان رخ نخواهد داد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در مطلب حاضر با شما درباره حواس‌پرتی در محل کار و روش‌های مقابله با آن صحبت کنیم. برای رفع این مسئله ناخوشایند و افزایش بهره‌وری در محیط کار حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی کدام‌اند؟

قبل از آنکه سر اصل مطلب برویم، بهتر است که عوامل حواس‌پرتی در محیط کار را بشناسیم. اولین قدم برای آنکه بتوانیم تمرکز خود را در زمان کارکردن حفظ کنیم، شناخت عوامل مخل آن است. شناخت چنین مواردی، می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم این مشکل را هوشمندانه‌تر حل کنیم.

تحقیقات ثابت کرده‌اند که در صورت حواس‌پرتی در زمان کار، حدود 23 دقیقه و 13 ثانیه طول می‌کشد تا دوباره تمرکز خود را به دست آوریم و به کاری تا قبل از مشغولش بودیم، بازگردیم. فکرش را کنید که در این مدت، چقدر می‌توانستیم به وظایف و امور روزانه خود مشغول باشیم و بازدهی خوبی از خود نشان دهیم. گفته می‌شود که در زمان کارکردن از راه دور و در خانه، این میزان حتی از مدت‌زمان گفته شده بیشتر هم می‌شود.

چه در یک شرکت خصوصی باشید و چه در سازمانی دولتی، موارد زیر از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند تمرکز شما را بر هم بریزند:

  • ملاقات‌ها و جلسات
  • ایمیل‌ها و پیام‌های مختلف
  • سروصدای کارمندان دیگر
  • حرف‌زدن با دیگر کارمندان
  • رفت‌وآمد و شلوغی بیش از حد
  • تماس‌گرفتن با صدای بلند و روی اسپیکر
  • گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی
  • و….

حواس پرتی

نکات طلایی برای جلوگیری از حواس‌پرتی در کار

قبلا از آنکه با معرفی راهکارها بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنیم که کنترل بعضی از عوامل حواس‌پرتی در محیط کار به دست ما نیست و در عمل، اصلا کاری از دستمان بر نمی‌آید. اما برای برخی دیگر، می‌توان از راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند، استفاده کنید:

مرتب باشید و برنامه‌ریزی کنید

مرتب‌کردن محیطی که در آن هستید، اولین مرحله برای افزایش تمرکز است. وقتی که محیط اطراف شما به‌اندازه کافی منظم باشد، ناخودآگاه تمرکزتان نیز بیشتر خواهد شد. در کنار آن، بهتر است برای انجام کارهای خود، یک فهرست درست کنید. برنامه‌ریزی‌کردن و تهیه To Do List برای کارهایی که قرار است انجام دهید، به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر مشغول کار شوید و هدفمند باشید.

یک محیط ساکت پیدا کنید

بعد از اینکه به محیط اطراف خود نظم بخشیدید، بهتر است که سکوت را نیز در آن برقرار کنید. اگر در خانه کار می‌کنید، بهتر است که یک اتاق ساکت را برای کارکردن انتخاب کنید. اگر در یک شرکت خصوصی یا دولتی هستید و اتاق مخصوص خودتان را دارید، بهتر است که در آن را ببندید. صدای اضافه، اولین عاملی است که می‌تواند تمرکز شما را بر هم بریزد و به همین دلیل، حفظ سکوت می‌تواند بسیار مهم باشد. هرچند این را نیز نباید فراموش کنید که عادت بیش از اندازه به محیط ساکت، می‌تواند بازدهی شما را برای کارکردن در محیط‌های دیگر کاهش دهد؛ به همین دلیل بهتر است که کارکردن در هر شرایطی را تمرین کنید.

کاهش ارتباطات شخصی

صحبت‌کردن، گپ‌زدن و خوش‌وبش کردن با همکاران در محیط کار، قطعا می‌تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا که می‌تواند از فشار روانی و بار استرس کاری شما بکاهد. اما از طرفی این ارتباط می‌تواند تمرکزتان را نیز بر هم بریزد و باعث حواس‌پرتی شود. درست به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ تمرکز در زمان کار، تا جای ممکن ارتباط اجتماعی خود را با همکاران کاهش دهید و این ارتباط را به زمان‌های استراحت خود موکول کنید.

حواس پرتی

زمان استراحت برای خود تعیین کنید

زمان‌بندی‌کردن فعالیت و استراحت، یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید از آن برای کاهش حواس‌پرتی استفاده کنید. این مسئله مزایای بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت؛ علاوه بر اینکه بازدهی شما را افزایش می‌دهد، میزان خستگی شما را نیز در پایان روز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای اینکه بدانید در چه ساعاتی به استراحت نیاز دارید، تنها کافی است که چند روز روند کارکردن خود را بررسی کنید و زمانی را به استراحت اختصاص دهید که میزان حواس‌پرتی شما در آن بازه زمانی به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

خودداری از انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان

انجام چندین کار به‌صورت هم‌زمان یا همان مالتی تسکینگ، آفت تمرکز در زمان کارکردن است. شاید در ابتدا فکر کنید انجام چندین کار به شکل هم‌زمان نشان از مهارت و توانایی شما دارد، اما حقیقت این است که چنین کاری، اشتباه محض است. مالتی تسک کردن در زمان کار، نه‌تنها بازدهی شما را افزایش نخواهد داد، بلکه در نهایت تنها ثمره‌ای که دارد فرسایش شغلی و ازدست‌رفتن تمرکز شماست.

محدودکردن استفاده از اینترنت

هرچند که استفاده از اینترنت و آنلاین بودن ممکن است برای کسب‌وکارهای زیادی ضروری باشد، اما می‌توان استفاده از آن را محدود کرد. برای مثال، برای اینکه بتوانید در زمان کارکردن تمرکز خود را حفظ کنیم، بهتر است که از سرزدن به شبکه‌های مجازی، جستجوهای بی‌مورد در گوگل و حتی خرید آنلاین، پرهیز کنید. برای اینکه بتوانید کنترل بهتری بر روی این موضوع داشته باشید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوصی که در این زمینه وجود دارد استفاده کنید.

کاهش ارتباط شخصی

بازدهی بیشتر با افزایش تمرکز در محل کار

اگر شما هم برای افزایش تمرکز و دوری از حواس‌پرتی در زمان کار دچار مشکل هستید، باید بگوییم که اصلا تنها نیستید. میلیون‌ها کارمند دیگر نیز هر روز با مشکلاتی از این قبیل، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اما گذشته از تمام این‌ها، باید بدانید که افزایش تمرکز در محیط کار و کاهش عوامل حواس‌پرتی، مهم‌ترین عامل برای بالارفتن بازدهی شما به‌حساب می‌آید.

در این مطلب ابتدا به بررسی عواملی که تمرکز شما را در محیط کار کاهش می‌دهند پرداختیم و راهکارهایی را هم برای رفع حواس‌پرتی در محل کار به شما معرفی کردیم. شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ فکر می‌کنید چه راهکارهای دیگری برای مقابله با این مسئله ناخوشایند وجود دارد؟

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.