چند استراتژی کارآمد برای مدیریت بهتر منابع انسانی

منابع انسانی، واژه‌ای بسیار زیبا و عمیق در کسب‌وکار است. انسان‌ها، اعم از کارمندان، اعضای تیم‌، تولیدکننده و ارائه‌دهنده محصولات و خدمات ما و حتی خریدارانمان، مهم‌ترین منابع ما برای بقای کسب‌وکار و البته رسیدن به اهدافمان هستند. به همین دلیل باید آن‌ها را ارج نهیم و تمام تلاشمان را برای حفظ آن‌ها به کار ببندیم.

یک سازمان تنها زمانی به موفقیت خواهد رسید که منابع انسانی آن، در بهترین بستر و در بهترین شرایط به کار خود ادامه دهند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که  کارمندان از کار خود استعفا می‌دهند یا اینکه بازدهی لازم را ندارند، عدم مدیریت درست منابع انسانی است. در این مقاله قصد داریم که برای جلوگیری از این مشکلات، چند ترفند برای مدیریت بهتر منابع انسانی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

نکاتی برای مدیریت بهتر منابع انسانی

1. ارتباط برقرار کنید؛ دستور ندهید

دستوردادن به‌عنوان یک مدیر، شاید حق شما باشد، اما دستور شنیدن برای هیچ‌کس خوشایند نیست. اینکه مدام در محیط کار دستور دهید و امرونهی کنید، نه‌تنها هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه ممکن است از اشتیاق و بازدهی تیم شما نیز کم کند. تنها زمانی می‌توانید به بهترین شکل به اهداف خود برسید که به‌جای دستوردادن، با منابع انسانی خود ارتباط درست و موثری برقرار کنید.

یکی از بهترین استراتژی های مدیریت منابع انسانی، ایجاد ارتباط موثر با آن‌هاست. زمانی که بتوانید ارتباطی مؤثر با اعضای تیم خود داشته باشید و خواسته‌ها و اهداف خود را به خواسته‌ها و اهداف آن‌ها گره بزنید، می‌توانید بیشترین بازدهی را نیز از آنان دریافت کنید. با کارمندان خود همدل و همسو باشید، حتی اگر شده با آن‌ها ارتباط احساسی برقرار کنید؛ بعد از آن خواهید دید که چطور مسیر دستیابی به اهدافتان هموارتر شده است.

2. به منابع انسانی خود پروبال دهید

از جمله ترفندهای مدیریت بهتر منابع انسانی و افزایش بازدهی تیمتان این است که باید کاری کنید تا تک‌تک اعضا، به بیشترین میزان توانایی و استعدادهای خود دست پیدا کرده و آن‌ها را شکوفا کنند. از این رو، اصطلاحا لازم است که به آن‌ها پروبال دهید و کاری کنید که افراد، شانس بیشتری برای بیان افکار و ایده‌های خود داشته باشند.

همچنین، باید اعضای تیم، در تصمیم‌گیری‌های مهم مشارکت داشته و فضای کافی برای افزایش استقلال و آزادی عملی‌شان در اختیار داشته باشند. در کنار تمام این موارد، باید امکان آموزش و رشد مهارت‌های کارکنان را نیز فراهم کنید؛ آن‌گاه خواهید دید که بازدهی منابع انسانی شما چقدر بیشتر خواهد شد.

3. روحیه کار تیمی را تقویت کنید

یکی از مفیدترین راهکارهای مدیریت بهتر منابع انسانی، تقویت روحیه کار تیمی است. تیم ورک، کلید اصلی بقا و موفقیت هر کسب‌وکاری به‌حساب می‌آید و اگر بتوانید فضایی مناسبی را برای آن فراهم کنید، می‌توانید از رسیدن به اهداف خود اطمینان داشته باشید. باید کاری کنید که نگاه اعضای تیم شما به یکدیگر، نه به‌عنوان همکار که به‌عنوان دوست و خانواده باشد.

ایجاد بستری امن برای ارتباط بین اعضای یک تیم، می‌تواند تمرکز و بازدهی آنان را افزایش دهد و کاری کند که افراد بدون ترس از هر حاشیه‌ای، بتوانند بیشترین بهره را از توانایی‌ها و مهارت‌های خود ببرند. شما به‌عنوان یک مدیر، وظیفه دارید که تمام این شرایط را برای افراد مهیا کنید.

راهکارهای مدیریت بهتر منابع انسانی

4. از منابع انسانی خود تقدیر کنید

از دیگر استراتژی های موثر برای مدیریت منابع انسانی، می‌توان به تقدیرکردن و پاداش‌دادن به کارکنان اشاره کرد. خودتان را برای لحظه‌ای جای کارمندان و اعضای تیمتان بگذارید؛ حاضر هستید برای کسی کار کنید که سال‌به‌سال هیچ تقدیری از شما نمی‌کند؟ اگر شما بودید، آیا مایل به کارکردن در جایی بودید که بعد از کلی تلاش، هیچ پاداشی به شما نمی‌دهند؟ قطعا خیر!

برای به‌دست‌آوردن بیشترین بازدهی از منابع انسانی خود، باید آن افرادی را که عملکرد بسیار خوبی دارند و همواره در جهت منفعت سازمان تلاش می‌کنند، بشناسید و با ارائه انواع پاداش، از آن‌ها تشکر و قدردانی کنید. این کار انگیزه آن‌ها برای کار و تلاش را چندبرابر خواهد کرد.

5. اشتباهات را قبول کنید

وقتی صحبت از منابع انسانی به میان می‌آید، تمام ضعف‌ها و نقص‌های انسانی را نیز باید به یاد داشت. اشتباه‌کردن، ویژگی مشترک تمام انسان‌ها است و این موضوع را هنگام مواجهه با خطای منابع انسانی و کارمندان، همیشه باید در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین و البته کارآمدترین ترفندهای مدیریت بهتر منابع انسانی، آن است که اشتباهات خود را به‌عنوان یک مدیر بپذیرید.

باید با مسئولیت‌پذیری اشتباهات خود را بپذیرید، برای جبران آن‌ها تلاش کنید و مهم‌تر از همه اینکه از انداختن آن‌ها به گردن دیگری به‌شدت پرهیز کنید. از طرف دیگر، همین دیدگاه را باید نسبت به منابع انسانی خود داشته باشید. اگر اعضای تیم شما دچار خطا شدند، باید با ملایمت اشتباهاتشان را به آنان یادآوری کنید و از آن‌ها بخواهید که برای جبران اشتباه خود تلاش کنند.

6. مقابله همیشه هم بد نیست

زمانی که عده‌ای دور هم جمع می‌شوند و کار می‌کنند، مشاجره و حتی جروبحث، جزئی لاینفک از آن خواهد بود. یکی از راهکارهای مدیریت بهتر منابع انسانی در سازمان، آن است که پذیرای این بحث‌ها باشید و از آن‌ها فرار نکنید. خیلی از اوقات ممکن است بین اعضای تیم و حتی بین شما و اعضای تیم، مشاجراتی پیش بیاید. بهترین کار آن است که سخنان هر دو طرف را بشنوید و سعی کنید به‌خوبی با فرد مقابل ارتباط برقرار کنید.

تعارض اعضای تیم با یکدیگر و یا با شما، گاه نه‌تنها مخرب نخواهد بود که حتی می‌تواند پیامدهای مثبتی را نیز به همراه داشته باشد. برخی اوقات، این مشاجرات و بحث‌ها موجب بیان ایده‌ها و دیدگاه‌های تازه می‌شوند و در نتیجه می‌توانند در رشد کسب‌وکار شما، تأثیر مستقیم داشته باشند. پس یادتان باشد که سعی بر مقابله با تعارضات نداشته باشید!

7. منابع انسانی را بادقت استخدام کنید

یکی از بهترین و راحت‌ترین استراتژی های مدیریت منابع انسانی، آن است که از همان اول چشمانتان را باز کنید و همه چیز را حساب‌شده پیش ببرید. اگر از همان ابتدا بتوانید بهترین افراد را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن استخدام کنید، دیگر خیالتان بابت بسیاری از جوانب راحت خواهد بود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که مشکلی در آینده گریبان‌گیر شما و کسب‌وکارتان نخواهد شد.

برای اینکه بتوانید بهترین داوطلبین را انتخاب کنید، باید نیازهای سازمان را خوب بشناسید، استعدادها و مهارت‌های موردنیاز سازمان را شناسایی کنید و در داوطلبان، به دنبال همان موارد باشید. به‌علاوه، بیان تمام این موارد و شرح نیازها در یک آگهی تبلیغاتی، می‌تواند شما را به اهداف خود نزدیک‌تر کند. مصاحبه خوب، اولین قدم برای مدیریت بهتر منابع انسانی به شمار می‌رود فرقی ندارد که برای استخدام شرکت خصوصی باشد یا دولتی.

روش های مدیریت بهتر منابع انسانی

 

8. با منابع انسانی خود شفاف باشید

با کارمندان خود شفاف باشید و این شفافیت را به یکی از آداب کسب‌وکار در سازمان خود تبدیل کنید؛ این مورد یکی از بهترین راهکارهای مدیریت بهتر منابع انسانی به‌ شمار می‌رود. زمانی که کارمندان شما به‌خوبی از قوانین محیط کار اطلاع داشته باشند و بدانند که این قوانین، برای همه افراد یکسان است، آن‌گاه انگیزه و اشتیاق بیشتری برای کارکردن، از خود نشان خواهند داد.

زمانی که شما شفاف و آزادانه با کارمندان خود ارتباط برقرار می‌کنید و همین فضا را در اختیار آنان هم قرار می‌دهید، می‌توانید از افزایش بازدهی آنان، اطمینان کامل داشته باشید. اعتماد، کلید افزایش بازدهی در هر سازمانی است.

منابع انسانی، باارزش‌ترین گنجینه شرکت‌ها

در این مقاله، از چند ترفند برای مدیریت بهتر منابع انسانی صحبت کردیم. منظور منابع انسانی، کارمندان و کارکنان یک شرکت هستند و مهم‌ترین منابع هر سازمانی برای بقا و رشد به شمار می‌آیند. درست به همین دلیل، ایجاد بستری امن و مناسب برای آن‌ها، موجب می‌شود که کارمندان بیشترین بازدهی را از خود نشان دهند. در این مطلب، راهکارهایی را برای ایجاد این بستر مطرح کردیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید منابع انسانی خود را موثرتر و بهتر مدیریت کنید. شما تجربه‌ای در رابطه با مدیریت بهتر منابع انسانی دارید؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.