چگونه هوش هیجانی کارجویان را در فرآیند استخدام بسنجیم؟

هنگام استخدام کارمندان نمونه باید به ویژگی‌های زیادی توجه کرد. شما تجربه شغلی، استعداد و اخلاقیات کارجویان را در نظر خواهید گرفت. با این حال، شما باید بیش از هر چیز روی یک ویژگی تمرکز کنید؛ هوش هیجانی (EQ). در محیط کار امروزی که بسیاری از کارفرمایان به همکاری و مشارکت اهمیت می‌دهند، استخدام کارمندانی که بتوانند احساسات آنها را درک کرده و کنترل کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله ما به این خواهیم پرداخت که هوش هیجانی به چه معناست، چرا در محیط کار ضروری است و چگونه افراد باهوش هیجانی را شناسایی و استخدام کنیم.

 

هوش هیجانی چیست؟

 

اصطلاح “هوش هیجانی” برای اولین بار در مقاله ای توسط پیتر سالوی و جان دی. مایر معرفی شد. آنها، نظریه‌ای را بیان کردند که نوع جدیدی از هوش را توصیف می‌کند: توانایی تشخیص، درک، استفاده و تنظیم موثر احساسات در زندگی روزمره. آنی مک کی، کارشناس ارشد در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه پنسیلوانیا و مدیر برنامه دکتری اجرایی PennCLO، هوش هیجانی در محیط کار را به عنوان توانایی درک و مدیریت احساسات خود در عین درک احساسات و انگیزه‌های دیگران تعریف می‌کند. با این مهارت‌ها، استخدام یک کارمند باهوش عاطفی یا هیجانی می‌تواند به یک تیم کمک کند تا روی اهداف مشترک با هم کار کنند.

 

چرا مهارت EQ در محیط کار مهم است؟

 

زمانی که کارفرمایان به دنبال استخدام افراد با عملکرد برتر هستند، باید با بررسی هوش هیجانی شروع کنند. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد، مؤسسه سلامت و پتانسیل‌های انسانی و بسیاری دیگر نشان داده است که هوش هیجانی دو برابر ضریب هوشی و مهارت‌های فنی در تعیین اینکه چه کسی یک ستاره خواهد بود، اهمیت دارد.

در اینجا نگاهی به تاثیر EQ در یک کارمند بالقوه می‌اندازیم:

 

EQ ممکن است بالاتر از IQ باشد.

 

موضوع این نیست که IQ و مهارت‌های فنی در استخدام مهم نیستند، اما آنها شایستگی‌های ابتدایی هستند: شما برای انجام هر کاری به مقدار مشخصی از آنها نیاز دارید، و هنگامی که از آستانه عبور کردید، کسب هوش بیشتر و مهارت‌های فنی به طور قابل توجهی بهبود نمی‌یابد. اغلب گفته می‌شود، ضریب هوشی و مهارت‌های فنی به شما شغل می‌دهد، و EQ باعث ارتقای شغلی می‌شود. انجمن جهانی اقتصاد (WEF) در گزارش آینده مشاغل 2020 می‌گوید که هوش هیجانی یکی از 10 مهارت پرتقاضا است و حداقل تا سال 2025 این مهارت باقی خواهد ماند.

 

مشاغل در حال تکامل هستند.

 

هر چه مشاغل «کسل و خطرناک» بیشتر با پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین از بین بروند، هوش هیجانی حتی مهم‌تر خواهد بود. مشاغلی که باقی خواهند ماند شامل کارهایی است که ماشین‌ها نمی‌توانند انجام دهند. اینها شامل مشاغلی است که نیاز به تفکر پیچیده و تجسم آینده دارند. مشاغلی که نیاز به درک ارزش‌ها، احساسات و فرآیندهای فکری شما بری استخدام شدن دارند.

 

رهبران تاثیر بیشتری نسبت به همیشه دارند.

 

در حالی که هوش هیجانی برای همه کارمندان ضروری است، ممکن است حتی برای کسانی که مسئول و رهبر هستند حیاتی‌تر باشد. مدیران و رهبران لحن محل کار را تعیین می‌کنند. بنابراین، مدیران خوب باید درک کنند که چگونه احساسات آنها می‌تواند بر اطرافیان و نیروی کاری که استخدام کرده‌اند، تأثیر بگذارد.

 

در نظر گرفتن هوش هیجانی در استخدام

 

استخدام

 

در حالی که بسیاری از کارفرمایان اهمیت یافتن کارمندانی با هوش هیجانی بالا را درک می‌کنند، اما چگونه باید این را بخشی از فرآیند استخدام خود کنید؟ در اینجا چند قدم مهم برای این کار را بررسی کرده‌ایم:

 

1. متعهد شوید که بر هوش هیجانی تمرکز کنید.

 

کارفرمایان ابتدا باید متعهد شوند که به دنبال استخدام کارمندانی با هوش هیجانی باشند. اولین قدم این است که آشکارا بپذیرید که هوش هیجانی یکی از معیارهای اصلی شما برای استخدام است. هنگامی که این تعهد را پذیرفتید، باید در طول فرآیند مصاحبه نامزدها را وادار کنید تا کارهایی را که در گذشته انجام داده‌اند و نشان‌دهنده هوش هیجانی آنها است، مانند هدایت یک تیم، را توضیح دهند.

 

2. هوش هیجانی را در مصاحبه بیاورید.

 

یکی از تکنیک‌ها انجام یک مصاحبه رفتاری پیشرفته است. مدیران استخدام می‌توانند از این برای شناسایی کیفیتی–هوش هیجانی کارمند استفاده کنند. در مورد تجربیات، آخرین شغل، جایی که در آینده می روند، نقاط قوت و ضعف بپرسید. برای دیدن نمونه‌های قبلی هوش هیجانی آنها باید عمیق‌تر بررسی کنید. مدیران استخدام می‌توانند از نامزدهای شغل بخواهند در مورد زمانی صحبت کنند که در یک تیم کار می‌کردند و احساس می‌کردند موفق بوده‌اند.

 

3. سوالات مرتبط بپرسید.

 

علاوه بر سوالات متداول مصاحبه استخدام، برخی از سوالات پیشنهادی:

 

  • آیا می‌توانید زمانی را توصیف کنید که بازخورد انتقادی به شما داده شد؟
  • آیا می‌توانید زمانی را توصیف کنید که مجبور شدید مکالمه سختی داشته باشید؟
  • آیا می‌توانید زمانی را توصیف کنید که در یک تیم تنش یا درگیری وجود داشته است؟
  • آیا می‌توانید زمانی را توضیح دهید که تغییری ایجاد شد که شما با آن موافق نبودید؟
  • آیا می‌توانید زمانی را توصیف کنید که مجبور شدید راه حل خلاقانه‌ای را تحت فشار ارائه دهید؟
  • آیا می‌توانید زمانی که اشتباهی را مرتکب شدید توصیف کنید؟

برای هر سوال، مدیران استخدام باید از داوطلبان در مورد افکار و احساسات و اقداماتی که انجام داده‌اند بپرسند.

 

در حالی که شما باید اطمینان حاصل کنید که افراد حداقل مورد نیاز ضریب هوشی، تجربه و مهارت‌های فنی را برآورده می‌کنند، نکته نهایی این است که اگر افرادی را برای مهارت‌های هوش هیجانی استخدام نکنید، در آینده در بازار رقابتی نخواهید بود.

 

انواع مشاغلی که نیاز به هوش هیجانی بالایی دارند

 

در حالی که هوش هیجانی در بیشتر مشاغل مهم است، اما حداقل، مشاغلی که کار عاطفی و ارتباطی به عنوان بخشی از فرهنگ کاری و وظایف آنها است، باید به دنبال استخدام کارمندان با EQ بالا باشند.

 

این مشاغل شامل مراقبت‌های بهداشتی، سلامت روان، خدمات مشتری، هتلینگ، اجرای قانون، نقش‌های واکنش اضطراری و حمل‌ونقل می‌شوند. در مشاغلی از این قبیل، نیاز شدیدی به کنترل احساسات خود، درک احساسات دیگران و استفاده از این اطلاعات برای تصمیم گیری که نتیجه نهایی مطلوبی دارد وجود دارد.

 

بهبود هوش هیجانی کارکنان فعلی

 

  • برنامه‌های آموزشی تعاملی و پشتیبانی طولانی مدت مربیگری برای کمک به ایجاد، تقویت و حفظ چهار حوزه EQ (خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط) ارائه شود.
  • تمرین مدیتیشن
  • الگو بودن؛ چرا که کارمندان به رهبران نگاه می کنند.

 

مقالات مرتبط: چگونه در فرآیند استخدام بهبود ایجاد کنیم؟

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.