مهم ترین مهارت های نرم برای موفقیت شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

اگر بهترین برنامه نویس، ویراستار یا مکانیک باشید اما با دیگران خوب کار نکنید، اعتبار چندانی در شغل خود نخواهید داشت. بعضی از مهمترین مهارت های تخصصی کارکنان و کارفرمایان را نمی توان در کلاس درس آموزش داد، یا به سادگی روی یک برگه کاغذ اندازه گیری کرد. این ویژگی ها، مهارت های نرم نامیده می شوند و برای یافتن شغل و در مجموع برای شغل شما، حیاتی تر از آن است که فکر می کنید.

مهارت های نرم کدام مهارت ها هستند و چه اهمیتی دارند؟

تردیدی نیست که تقویت مهارت ها، برای داشتن شغلی موفق در هر حوزه ای، ضروری است. اما مجموعه مهارت های دیگری نیز وجود دارد که خارج از تخصص انتخابی شماست اما تسلط بر آنها نیز ضروری است. این مهارت ها صرف نظر از حوزه کاری یا سطح تخصص تان، همیشه مورد نیاز است و به نام مهارت نرم شناخته می شود.

مهارت های نرم شامل توانایی های اصلی و قضاوت صحیح است و مواردی نظیر تفکر انتقادی، نوشتن سودمند، درک سلسله مراتب عمومی، گرایش به انجام کار گروهی، توانایی درک لحن و زبان بدن افراد، سخنرانی عمومی و سایر مهارت های ارتباطی را در بر می گیرد. بعلاوه، افرادی که مهارت های نتورکینگ یا شبکه سازی، مهارت سازمانی و سایر مهارت های عملیاتی را دارند، اغلب می توانند به لطف توانایی خود در درک موقعیت و انطباق با آن، موفق شوند.

مهارت نرم چیست

البته بهتر است درباره اهمیت مهارت های نرم در محل کار گزافه گویی نکنید. ترفیع شغل تان اغلب با داشتن مهارت های صحیح ارتباطی و کار گروهی، آسان ­تر اتفاق می افتد. مهارت های نرم به شما کمک می کند در مصاحبه های کاری نیز، داوطلبی جذاب برای شغل مورد نظرتان دیده شوید.

تفاوت مهارت های نرم با مهارت های سخت

مهارت های نرم عموما به عنوان «مهارت های مردم» شناخته می شوند، از جمله برقراری ارتباط با دیگران و خوب کار کردن با آنها، شکیبایی، مدیریت زمان، رهبری، سخنرانی عمومی و سایر موارد.

مهارت های سخت اغلب همان «استعدادها» هستند که پس از ماه ها یا سال ها آموزش، رشد می کنند، از جمله یادگیری زبان خارجی، مدیریت پروژه، مهارت های تحلیلی و کامپیوتری و غیره.

هرچند مهارت های نرم اهمیت دارند اما ممکن است کمّی سازی یا اثبات آنها، سخت باشد. یا همان طور که «بلنس کریرز» اشاره می کند، «اگر کارفرما به دنبال شخصی است که زبان برنامه نویسی می داند، می توانید رتبه کلاس خود را با او به اشتراک بگذارید یا به برنامه ای که با استفاده از آن زبان ساخته­ اید، اشاره کنید. اما چطور می توانید نشان دهید اخلاق کاری یا سایر مهارت های نرم را دارید؟»

مهارت نرم و مهارت سخت

بنابراین مهارت های نرم، مواردی هستند که باید به جای گفتگو درباره آن، بتوانید آنها را نمایش دهید. پیشنهاد دهید پیش از همه مطلب خود را ارائه کنید، تا «نشان دهید» یک سخنران عمومی عالی هستید. به یک نشریه کمک کنید تا راه اندازی یک محصول را تبلیغ کند تا به این وسیله مهارت های نوشتن خلاق و ارتباطات را در خود نشان دهید.

اما برای نمایش تسلط خود بر مهارت سخت، به سادگی به مصاحبه کننده می گویید چطور آن مهارت را در خود پرورش داده اید، که ممکن است با اول شدن در کلاس یا کسب مدرکی خاص، سطح مهارت شما مشخص شود.

در دنیای کاری، به نحوه برخورد، نگرش و نحوه ارتباط با دیگران، رفتار حرفه ای گفته می شود. حرفه ای بودن می تواند تأثیر اولیه مثبت، روابط بین فردی موفق و اعتبار همیشگی شما را در سازمان تضمین کند.

اخلاق کاری و رفتار حرفه ای در محیط کار چگونه است؟

مهارت های نرم ضروری برای موفقیت در کار کدام ها هستند؟

مهارت های نرم بسیار زیادی برای رشد یا برتر بودن وجود دارند. بعضی از آنها که مهمتر از بقیه هستند از این قرارند:

برقراری ارتباط موثر

مهارت های ارتباطی کتبی و شفاهی از جمله مهمترین مهارت های محیط کار هستند زیرا افراد با توجه به آنها، برداشت خاص خود را درباره شما به دست می آورند. این مهارت ها موجب بهبود شانس شما در ساخت رابطه با همکاران نیز می شوند. مهارت برقراری ارتباط موثر، عملکرد شما را تقویت می کنند زیرا به شما کمک می کنند به شکل شفافی انتظارات مدیر از خودتان را درک کنید و بتوانید کاری عالی تحویل دهید.

هنگامی که کارکنان می دانند چطور با همکاران خود ارتباط برقرار کنند، بهره وری بیشتری خواهند داشت. اگر بتوانید به صورت شفاف بیان کنید چه کسی، چه چیزی را در چه زمان و مکانی و به چه علت و چگونه انجام دهد، بلیط برنده را به دست آورده اید.

برقراری ارتباط موثر

توانایی کار گروهی یا تیم ورک

توانایی کار کردن با دیگران در یک تیم یکی از مهمترین مهارت های نرم در محل کار است. موفقیت یک شرکت به ندرت وابسته به یک نفر است که خودش به تنهایی همه کار را انجام می دهد. موفقیت، نتیجه کار افراد بسیاری است که برای دستیابی به هدف مشترک، تلاش می کنند. وقتی کارکنان می توانند استعدادهای مختلف خود را ترکیب کنند، همه برنده می شوند.

نکته:
داشتن دوستانی در محل کار می تواند رضایت شغلی شما را نیز افزایش دهد.

کارفرمایان به دنبال بازیگران تیمی هستند که به ساخت یک «فرهنگ اداری دوستانه» کمک کنند زیرا به ابقای کارکنان و سپس جذب استعدادهای برتر کمک می کند. بعلاوه، توانایی همکاری خوب با همکاران، کیفیت کار شما را افزایش خواهد داد.

یکی از راه های تقویت این مهارت: برای ایجاد حسن نیت، هنگامی که همکارتان به کمک نیاز دارد، به او پیشنهاد کمک دهید.

توانایی کار گروهی یا تیم ورک

سازگاری

مهارت های نرم به شما کمک می کنند واقعیت را مدیریت کنید و واقعیت این است که کارها همیشه طبق برنامه پیش نمی روند. به جای اینکه فکر کنید در روی یک پاشنه می چرخد و بس، باید بتوانید عضو موثری باشید و راه حل های مختلف بیابید. رهبران موفق کسانی هستند که می دانند هنگام بروز مشکلات، چطور انعطاف پذیر باشند.

سرعت تغییر در هر محیط کاری بسیار زیاد است. درنتیجه کارفرمایان به کارکنانی نیاز دارند که بتوانند با تغییرات صنعت منطبق شوند و جریان شرکت را رو به جلو، حفظ کنند.

پیشنهاد برای تقویت این مهارت: خودتان را مجبور کنید از اولین افرادی باشید که با تغییر، سازگار می شود. مثلا لازم است بدون نالیدن از اینکه قبلا شرایط چقدر خوب بود، خودتان را با فناوری روز تطبیق دهید، تا به شکل فردی دیده شوید که قادر است چالش های جدید را بپذیرد. به دنبال دوره های آموزشی لازم برای گذشتن از یک چالش جدید باشید و پیشنهاد دهید آنچه یاد گرفته اید به همکاران خود آموزش دهید.

سازگاری در محیط کار

توانایی حل مسئله

وقتی کاری اشتباه پیش می رود، دو راه دارید: 1- غر بزنید 2- برای حل مشکل، دست به عمل بزنید.

نکته: حل مسئله سبب می شود مورد توجه قرار گیرید. اگر بدون نیاز به دیگران، قادر به حل مسئله باشید، کارفرمایتان همیشه به شما نیاز خواهد داشت.

شرکت ها بر افرادی تکیه دارند که حل مسئله می کنند تا بتوانند راه خود را در چالش های غیرمنتظره بیابند  درواقع این افراد، مجریان برتر آنها هستند.

یکی از راههای تقویت این مهارت: همیشه با یک راه حل سراغ رییس خود بروید نه با طرح مشکل. بنابراین وقتی مشکلی پیش می آید، بنشینید و به این فکر کنید که پیش از جلب توجه رییس تان نسبت به این مشکل، چطور می توانید در جهت حل آن مشکل، گام بردارید.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *