تعریف کار گروهی یا تیم ورک و مزایا و معایب آن

به اشتراک گذاشتن مقاله

به مجموع تلاش های هر عضو از گروه برای رسیدن به هدف مشترک، کار گروهی یا تیم ورک می گویند. به عبارت دیگر، کار گروهی ستون اصلی هر تیم است. هر عضو در یک تیم، برای دستیابی به یک هدف از پیش تعریف شده مشترک، باید به بهترین شکل ممکن عملکرد خود را انجام دهد و کمک کند. عملکردهای فردی در یک تیم به حساب نمی آیند و این عملکرد جمعی اعضاست که بیشترین اهمیت را دارد.

در این مقاله، به تعریف کار گروهی و مزایا و معایب این نوع کار کردن می پردازیم.

کار گروهی چیست؟

به نوعی از فعالیت که اعضای هر گروه برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام می دهند، کار گروهی می گویند. در این فعالیت، نقاط قوت فردی هریک از اعضا، با یکدیگر درآمیخته و مکمل یکدیگر می گردد و بدین ترتیب، افراد را با احساس رفاقت و دید مشترک به هم نزدیک می کند تا نقاط قوت شان، به صورت هم جهت، برای دستیابی به اهداف معنادار مورد استفاده قرار گیرد.

تیم ورک چه ویژگی هایی دارد؟

تیم ورک به این معنا نیست که همه یک کار یکسان را با هم انجام دهند یا همه می توانند کارهای یکدیگر را انجام دهند. تیم ورک بیشتر وسیله ای برای هم افزایی کار است، به صورتی که جمع کارهای کوچک توسط هر یک از اعضای تیم، یک کار بزرگ می شود.

– در تیم ورک می توان زمانی که یک فرد قادر به انجام یک کار به خصوص نیست، انجام آن کار را توسط اعضای دیگر پوشش داد.

– در تیم ورک سلسله مراتب کاری کاهش می یابد.

– مشاغل چند رشته ای در کارهای گروهی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

– انعطاف پذیری و توانایی پاسخگویی و تغییر جهت سریع در شرایط اضطراری، در کارهای گروهی بیشتر وجود دارد.

– تیم ورک احساس پیشرفت، برابری و رفاقت را که برای یک محیط کاری خوب ضروری است، تقویت می کند.

فواید کار گروهی

“یک دست صدا ندارد.” همه ما این جمله قدیمی را، درمورد انجام کار گروهی شنیده ایم، اما واقعاً کار گروهی، برایمان چه سودی دارد؟ فروشندگان از رقابت سالم، سود می برند، اما گاهی اوقات استفاده از کار گروهی در محل کار، نتیجه بهتری در فروش خواهد داشت. در اینجا، شش مزیت کار گروهی آورده شده است.

فواید کار گروهی

تقویت خلاقیت و یادگیری

خلاقیت، زمانی شکوفا می شود که افراد در یک تیم با هم کار کنند. طوفان فکری در یک گروه، از بروز دیدگاه های کهنه ای که اغلب حین کار انفرادی بیرون می آیند، جلوگیری می نماید. ترکیب دیدگاه های منحصر به فرد هر یک از اعضای تیم، راهکار های موثرتری برای فروش بدست می دهد.

آنچه از تجربیات فردی خود آموخته اید، کاملاً متفاوت از همکارانتان است. بنابراین، کار گروهی می تواند با افزایش حداکثری دانش مشترک در محل کار، به شما کمک کند تا مهارت های جدید موردنیاز برای ادامه کار را بیاموزید.

همکاری در یک پروژه، اشتیاقی برای یادگیری در فرد ایجاد می کند که کار انفرادی معمولاً از آن بی بهره است. اشتراک گذاری اکتشافات فردی با سایر اعضای تیم، کارمندان را به هیجان آورده و دانش فردی و تیمی را پرورش می دهد.

ترکیب کردن نقاط قوت مکمل

کار گروهی، باعث می شود تا کارمندان بتوانند استعدادهای هم تیمی خود را پرورش دهند. به طور مثال ممکن است نقطه قوت شما در تفکر خلاقانه و نقطه قوت همکارتان در سازماندهی و برنامه ریزی باشد. از درمیان گذاشتن توانایی هایتان با سایر اعضای تیم، دریغ نکنید.

اغلب اوقات، یک تیم به خوبی با هم کار می کند؛ زیرا تمام اعضا برای بروز استعدادهای فردی، به یکدیگر متکی هستند. با مشاهده پروسه شکل گیری مهارت ها، می آموزید که چگونه نقاط قوت خود را با سایرین ترکیب کرده و به تیمی قدرتمند تبدیل شوید.

با مشاهده روش های جدیدی که همکارانتان برای فروش استفاده می کنند، این فرصت را دارید که روش های خود را تنظیم کرده یا بهبود ببخشید.

مزایای کار گروهی

ایجاد اعتماد

در یک تیم ورک، اتکا به افراد دیگر، باعث ایجاد اعتماد می شود و کار گروهی، روابط محکمی با همکاران ایجاد می کند. علی رغم وجود اختلاف نظرهای گاه به گاه، یک تیم خوب، از همکاری و ایجاد پیوند قوی با یکدیگر لذت می برند. وقتی به یک همکار اعتماد می کنید، در حال پایه ریزی رابطه ای هستید که می تواند تعارضات جزئی را تحمل کند.

اعتماد به هم تیمی ها، همچنین می تواند نوعی احساس امنیت ایجاد نماید که باعث بروز ایده های جدید می گردد. این امر به سایر کارمندان در ایجاد راحتی و تشویق یکدیگر، کمک می کند. ارتباطات راحت، کلید انجام کار تیمی ست و در پروژه های دشوار گروهی، سبب دستیابی به راهکارهای موثر می گردد.

آموزش مهارت حل تعارضات

در یک گروه از افراد خاص، به ناچار، برخی درگیری ها اتفاق می افتد. کارمندان از زمینه های متنوعی می آیند و سبک های کاری و عادات مختلفی دارند. گرچه این دیدگاه های منحصر به فرد، سبب موفقیت کار می گردد، اما همچنین می تواند کدورتی ایجاد کند که به سرعت به تعارض تبدیل شود.

وقتی در محیط کار گروهی تعارضی به وجود آید، کارمندان مجبور می شوند به جای کارکردن روی پروژه، به حل تعارضات خود بپردازند. یادگیری مهارت حل تعارض، به کارمندان در مدیریت مسائل کمک می کند.

همچنین بخوانید:

مهم‌ترین مشکلات محیط کار چیست؟

احساس مالکیت بیشتر

تیم ورک کارمندان را تشویق می کند که نسبت به مشارکت ها و دستاوردهای خود مفتخر باشند. مقابله با موانع و انجام فعالیت های بزرگ با یاری یکدیگر، باعث می شود اعضای تیم احساس رضایت کنند و به کارمندان این امکان را می دهد که برای دستیابی به اهداف شرکت، تلاش کرده و با شرکت ارتباط برقرار نمایند. این امر، باعث ایجاد وفاداری و سطح بالاتری از رضایت شغلی در بین کارمندان می گردد.

تشویق به ریسک پذیری سالم

کارمندی که به تنهایی روی یک پروژه کار می کند، احتمالاً نمی خواهد ایده جدیدی را روی کار پیاده نماید. اگر یک پروژه انفرادی با شکست واجه شود، آن کارمند، مسئولیت کامل این اتفاق را برعهده می گیرد. اگرچه ممکن است برای یک پروژه موفق تیمی اعتبار کاملی کسب نکنید، اما کار با افراد دیگر، باعث می شود تا مسئولیت یک پروژه ناموفق بین افراد مختلف تقسیم گردد.

کار گروهی به اعضای تیم این امکان را می دهد که بیشتر ریسک نمایند، زیرا از پشتیبانی کل گروه برخوردارند و در صورت عدم موفقیت، دوباره به آنها کمک می شود. برعکس، تقسیم موفقیت به عنوان یک تیم، تجربه همبستگی ست. هنگامی که یک تیم موفق می شود، بی تردید جلسات طوفان فکری اش، ایده های انقلابی تولید می نماید.

در بسیاری از موارد، خطرناک ترین ایده، بهترین ایده به نظر می رسد. تیم ورک به کارمندان این امکان را می دهد تا آزادانه فکر کنند.

معایب کار گروهی

1. ممکن است برخی افراد به رایگان از مزایای گروه بهره مند شوند

در هر تیم، به طور معمول یک نفر وجود دارد که سعی می کند کمترین کار ممکن را، بدون آنکه اخراج شود، انجام دهد. آنها می خواهند از مزایای کار گروهی بهره ببرند، بدون اینکه مسئولیت آن را به عهده بگیرند.

افرادی از این دست، معمولاً در تیم بحث و جدال درست می کنند، به خصوص وقتی که آن ها، نسبت به افرادی که سهم عادلانه خود از کار را انجام می دهند، در ازای انجام هیچ کاری، مزایای یکسانی بدست می آورند.

مشکلات تیم ورک

2. ممکن است باعث از بین رفتن منابع موجود گردد

گاهی  اوقات، تیم تمرکز خود را از دست می دهد زیرا بیشتر از مراحل رسیدن هدف، به نتیجه نهایی توجه دارد. دام های برنامه ریزی و سازماندهی، می توانند باعث شوند که سطح بهره وری تیم، به طور چشمگیری کاهش یابد. آغاز کار برای برخی از تیم ها سخت است؛ زیرا همه سعی می کنند به جای استفاده از فرایندهای طوفان مغزی برای دستیابی به نتیجه نهایی، ایده های خاص خود را دنبال کنند.

3. می تواند تعارضاتی را در خانه یا محل کار ایجاد نماید

شخصیت های مختلف، معمولا همیشه با هم درگیر خواهند شد. اگر این مسئله با ارتباط بی نتیجه همراه باشد، در این صورت تیم دچار درگیری خواهد شد. اگر هیچیک از افراد درگیر، سعی در یافتن راه حل نداشته باشد، این مشکل همچنان بزرگ می گردد.

این نگرانی ها، می تواند در بهره وری سایر اعضای تیم نیز اختلال ایجاد کند و باعث کاهش روحیه اعضا شود. این درگیری ها، حتی می تواند باعث ناراحت شدن برخی از اعضای تیم گردد، به طوری که عمداً برای جلوگیری از موفقیت دیگران، به خرابکاری در محیط می پردازند.

معایب کار گروهی

4. سبب می شود که افراد نتوانند راهی برای برتری بیابند

برخی از افراد، به طور طبیعی به تنهایی بهتر کار می کنند. این افراد، عموما برای تیم ورک مناسب نیستند؛ زیرا کار گروهی باعث ناراحتی آنها می شود. اگر آنها بتوانند به تنهایی کار کنند و اعضای تیم آن ها را در بیشتر کارهای خود تنها بگذارند، این ساختار هنوز هم می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

اگر بخواهید نقش های مستقل را در تیم به حداقل برسانید، این نوع کارمندان، در سطح شخصی با مشکل روبرو می گردند – و حتی بقیه اعضای تیم را نیز به پایین می کشند.

5. به آموزش اضافی نیاز دارد

اگر کسی را دارید که با کارمند جدید کار کند، می توانید برای استخدام به سرعت دست به کار شوید. آوردن یک هم تیمی جدید به یک محیط، مسئولیت های آموزشی جدیدی ایجاد می نماید. تقریباً همیشه می توانید اشکال کار کارمندان را یافته، و در صورت لزوم، با انجام اصلاحات، فرایند انجام کار را ساده تر کنید.

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403