۱۰ چالش مهم در محل کار که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید

محیط کار به عنوان محلی که ساعات زیادی از روزتان را در آن می‌گذارید، تاثیر بسیار زیادی بر زندگی شخصی و خلق‌و‌خوی شما دارد. از آنجایی که در محل‌ کار، علاوه بر فعالیت‌های شغلی، همکاران و کارفرمایان نیز تعامل داریم، ممکن است با مشکلات و چالش‌های گوناگونی مواجه شویم.

این مشکلات ممکن جزئی و ساده باشند و به‌راحتی بتوانید آن‌ها را رفع کنید؛ اما اگر به مرحله‌ای رسیده باشند که بر عملکرد شغلی یا زندگی شخصی‌تان تاثیر گذاشته باشند، باید فکری اساسی به حال آن کنید. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که محیط کار چه چالش‌هایی ممکن است برای ما ایجاد کند و چگونه می‌توانیم آن‌ها را رفع کنیم؟ در این مطلب سعی داریم ۱۰ چالش مهم و رایج در محل کار را بررسی کنیم و راه‌حل‌هایی در جهت رفع آنها ارائه دهیم. همراه ما باشید

شنیده شدن

چه مشکلاتی ممکن است در محل کار برای کارکنان به وجود می‌آید؟

وقتی قرار است در شرکت و سازمان جدیدی مشغول به کار شوید، احتمالا شما هم مثل خیلی‌ها دیگر نگران مسائل ناشناخته‌ای باشید که ممکن است در محل کار برایتان پیش بیاید. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، شناختن چالش‌های احتمال محیط کار و راه حل‌های آن به شما کمک خواهد کرد که در محل کار جدید با قدرت بیشتری بدرخشید. این چالش‌ها عبارت‌اند از:

1. آموزش‌های ناکافی

برخی شغل‌ها نیازمند آموزش و توضیح اولیه هستند و اگر نکات لازم از همان ابتدای کار در اختیار افراد تازه‌وارد قرار نگیرد، ممکن است باعث سردرگمی‌های جدی شود و شما را دچار مشکل کند.

راه حل

در صورت وجود ابهام از کارفرمای خود بخواهید به طور کامل درباره وظایف شما صحبت کند و آموزش‌های لازم را در جهت کارآمدی حداکثری به شما ارائه دهد. از خواستن توضیح نهراسید زیرا عملکرد کاری شما را بهبود خواهد بخشید.

2. هماهنگ شدن با محیط

هماهنگ شدن با فرهنگ ‌کاری جدید چالش دیگری‌ است که افراد در بدو ورود به شرکت با آن مواجه می‌شوند. ممکن است همکارانتان به سرعت شما را به عنوان عضو جدید نپذیرند و این مسئله باعث آشفتگی شما شود. علاوه بر این، اعضای هر تیم و شرکتی، اصول خاصی را برای تعامل با یکدیگر رعایت می‌کنند و این مسئله از ابتدای حضور ممکن است مانع از برقرار ارتباط صحیح و موثر با آنان شود.

راه‌حل

سعی کنید دوستانه و محترمانه رفتار کنید و با رعایت آداب شغلی نشان دهید یک کارمند حرفه‌ای هستید. به خط قرمزهای همکارانتان احترام بگذارید و مطابق اصول آنان رفتار کنید. در کارهای تیمی فعال ظاهر شوید؛ این کار هم فرصتی برای شناخت بیشتر همکاران در اختیارتان قرار می‌دهد و باعث می‌شود که رفته‌رفته اعتماد متقابل به یکدیگر پیدا کنید.

3. شنیده شدن

به عنوان عضوی جدید در یک مجموعه ممکن است احساس کنید نادیده‌ گرفته می‌شوید و اید‌ه‌ها و پیشنهادات شما شنیده نمی‌شود. نامرئی بودن باعث می‌شود حتی اگر ایده جالبی به ذهنتان برسد از بازگو کردن آن واهمه داشته باشید و در یک چرخه معیوب گرفتار شوید.

راه‌حل

قبل از مطرح کردن نظرتان راجع به ایده‌های خود به خوبی فکر کنید و آن را از جوانب مختلف بسنجید. همچنین به ایده‌های دیگران گوش دهید و نکات مثبت و منفی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند که ایده‌هایی کامل‌تر و پخته‌تر مطرح کنید و همکاران و کارفرمایان‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.

برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی

4. برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی

هر فرد متناسب با شرایط زندگی‌اش برنامه‌ریزی می‌کند، مشغول به کار شدن سبب تغییر شرایط می‌شود که نظم زندگی شما را به طور موقت بر هم می‌زند. ساعت خواب، برنامه تغذیه و تفریح همگی دچار دگرگونی می‌شوند و این امر می‌تواند آزاردهنده باشد.

راه‌حل

فهرستی از تمام کارهای خود تهیه کنید؛ این فهرست می‌تواند روزانه، هفتگی یا ماهیانه باشد. کارهایی را که باید انجام دهید، اولویت‌بندی کنید و به آن پایبند باشید. برنامه‌ریزی نظم را به زندگی شما باز می‌گرداند و سبب می‌شود هم در محل کار و هم در زندگی شخصی عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید.

 

5. برنامه انعطاف‌نا‌پذیر

در ابتدا ممکن است دوست داشته باشید که با یک برنامه سفت و سخت در محل کار، خودی نشان دهید و توانمندی‌هایتان را به رخ همکاران و کارفرمایان خود بکشید. اما عدم انعطاف‌‌پذیری برنامه کاری نه تنها بعد از گذشت مدتی تاثیر منفی بر عملکرد کاری‌تان می‌گذارد، بلکه استرس و اضطرابتان را هم چند برابر خواهد کرد.

راه‌حل

انعطاف‌پذیری را از یاد نبرید و در انجام کارهایتان جانب انصاف را رعایت کنید. حتی برای تحقق اهداف شرکت و افزایش کارایی خودتان می‌توانید از سرپرست و مدیر خود بخواهید که با به‌کارگیری نرم‌افزار‌های مدیریت پروژه، برنامه انعطاف‌پذیری را برای شما تدوین کند.

6. فقدان انگیزه

انگیزه کارکنان موتور پیشران شرکت است و موجبات پیشرفت دوسویه آن‌ها را فراهم می‌کند. انجام کارها بدون انگیزه می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. نادیده گرفتن دستاوردها، تشویق‌ نکردن و در نظر نگرفتن پاداش مناسب، برخورد نامناسب و غیرحرفه‌ای همگی از عوامل کاهش انگیزه کارکنان است که به طور مستقیم بر عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد.

راه‌حل

با بررسی محیط می‌توان به کاهش انگیزه در محل کار پی برد. اگر کارفرما هستید، جلسات گفت‌و‌گو با کارمندان می‌تواند به حل مشکلات کمک کند. همچنین در نظر گرفتن پاداش متناسب با دستاوردها می‌تواند به افزایش انگیزه کاکنان کمک کند.

اگر کارمند هستید و از کاهش انگیزه در محیط کار رنج می‌برید بهتر است برای خود اهداف شغلی منظمی در نظر بگیرید و با تحقق هر کدام از آنها به خود پاداش دهید، پاداش شما می‌تواند یک استراحت همراه با گوش دادن با موسیقی مورد علاقه‌تان یا یک سفر کوتاه به مکانی خوش آب‌وهوا باشد. همچنین سعی کنید نکات مثبت شغلتان را به خود یادآور شوید و برای بهبود عملکردتان تلاش کنید.

برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی

 

7. کمبود امکانات

افراد شاغل به طور معمول بیشترین زمان از روز را در شرکت می‌گذرانند و کیفیت خدمات، فناوری و امکانات رفاهی می‌تواند کارکنان را به انجام کار دلسرد یا تشویق کند. در دنیای امروز که حتی برای انجام کارهای ساده نیز به فناوری احتیاج داریم، فقدان آن می‌تواند آزاردهنده باشند و گاهی موجب سردرگمی و خستگی شود.

فرض کنید یک قناد استخدام کنید اما لوازم قنادی در اختیار او نگذارید، خواهید دید حتی با صرف زمانی قابل توجه، نتیجه چنگی به دل نخواهد زد زیرا هر فرد متخصص به ابزار کار تخصصی نیاز دارد تا بتواند محصولی با کیفیت تولید کند یا خدمتی ارزشمند ارائه دهد.

راه ‌حل

در صورت فقدان امکانات لازم به کارفرما یا مسئول مربوطه اطلاع دهید تا در اسرع وقت این لوازم را در اختیار شما بگذارند‌. واضح و روشن توضیح دهید چرا به امکاناتی مشخص یا فناوری خاصی احتیاج دارید و فراهم نبودن آنها چه ضررهایی را به شرکت تحمیل می‌کند.

8. مواجه شدن با زورگویی

با توجه به اینکه در محیط کار، افرادی با پیشینه اجتماعی و فرهنگی گوناگون حضور دارند، ممکن است در تعاملاتتان، با مشکلاتی مواجه شوید. زورگویی یکی از این چالش‌ها است. در محل کارتان با افرادی با طرز فکرهای گوناگون در تعامل خواهید بود و اختلاف نظر امری طبیعی است اما اگر این اختلاف نظر سبب تعارض یا زورگویی شود، تمام انرژی مفید شما را هدر خواهد داد.

زورگویی ممکن است از سوی رئیس یا همکاران دیگر به شما تحمیل شود و به صورت شایعه‌پراکنی، رفتار تحقیرآمیز، آزار، اذیت و تبعیض بروز یابد. فردی که با زورگویی مواجه است، نمی‌تواند روی کار خود تمرکز کند و تمام توجهش به این رفتارهای منفی است؛ به همین دلیل این مسئله باعث افت شدید عملکرد کارکنان می‌شود و گاهی اوقات بروز احساسات منفی مانند خشم و غم شود و در آخر به افسردگی و انزوا را در پی دارد.

راه‌حل

ممکن است ترس از اخراج یا تلافی مانع شود زورگویی را به کارفرمای خود گزارش دهید اما باید بدانید سکوت در برابر این رفتار ناشایست مشکلی را حل نخواهد کرد. در گام اول می‌توانید با خود فرد زورگو صحبت کنید؛ به او بگویید که رفتارها و سخنان او آزارتان می‌دهد و از او بخواهید که رفتار بد خود را تکرار نکند. در صورتی که این کار موثر نبود، بهتر است موضوع را با بالادست، سرپرست و مدیرتان مطرح کنید و از آن‌ها برای رفع این مشکل کمک بگیرید.

برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی

9. همکاران بد

قطعا در بدو ورود به محل کار جدید، همکاران و رفتار آن‌ها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. همانگونه که همکار خوب می‌تواند باعث پیشرفت شما شود، همکاران بد نیز می‌توانند بر عملکرد شما تاثیر منفی بگذارند.

اگر همکاران شما مدام از همه‌چیز گله می‌کنند و ایراد می‌گیرند، اگر در هر فرصتی به بدگویی از همکاران دیگر یا کارفرما می‌پردازند، اگر مسئولیت‌‌پذیر نیستند و با تنبلی وظایف خود را به گردن دیگران می‌اندازند، باید بگوییم متاسفانه با همکارانی سمی سروکار دارید.

این افراد با به وجود آوردن مشکل، علاوه بر کار شما به اعصاب و عواطف شما هم آسیب جدی وارد می‌کنندو همچنین ممکن است باعث بروز اضطراب و استرس و حتی مختل‌شدن روند انجام وظایف کاری‌تان شوند.

راه‌حل

تا حد امکان از نشست و برخواست با این افراد جلوگیری کنید و حرف‌های آنها را جدی نگیرید. زمانی که برای بدگویی یا شایعه‌پراکنی به شما مراجعه می‌کنند خود را سرگرم کار نشان دهید و با آن‌ها همراه نشوید. همواره عملکرد شغلی خود را در بالاترین سطح ممکن نگه دارید و نگذارید تمرکز شما را برهم بزنند. نه گفتن را بیاموزید تا در مواقعی که همکاران تنبل‌تان قصد دارند وظایف خود را به گردن شما بیندازند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، یک نه محکم و قاطع به آنان بگویید.

10. نگرانی‌های پیشرفت

یکی از چالش‌های مهم در محیط کسب‌‌و‌کارها این است که کارمندان نگران پیشرفت و رشد شغلی خود هستند و می‌خواهند بدانند آیا امکان رشد و ارتقا برای آنها وجود دارد یا خیر. قطعا هیچکس دوست ندارد سالها در یک جایگاه درجا بزند و به اهداف شغلی‌اش دست نیابد.

ممکن است پس از مدتی فعالیت در یک شرکت با نظریه سقف شیشه‌ای یا دسته‌بندی مواجه شوید که هر دو مانع پیشرفت شما می‌شوند‌. سقف شیشه‌ای زمانی رخ می‌دهند که شما خود را نزدیک به دریافت مقامی بالاتر یا پیشرفت شغلی می‌بینید اما حائلی شیشه‌ای مانع دستیابی شما به آن می‌شود. از سوی دیگر، اگر کارفرمای شما معتقد باشد که فقط و فقط در زمینه محدودی توانایی دارید، در واقع شما را در دسته خاصی قرار داده است و با این کار جلوی شما را برای ورود بخش‌های دیگر گرفته است؛ پدیده‌ای که مانع از رشد و پیشرفت شغلی شما می‌شود.

راه‌حل

برای حل این مشکلات باید بتوانید به خوبی توانایی‌های خود را به کارفرمایتان اثبات کنید، ارتباطی موثر و عمیق با او دداشته باشد و اهداف شغلی مورد نظر خود را مطابق با مهارت‌هایتان با او در میان بگذارید.

گهگاه تمایل خود را برای تجربه انجام کاری متفاوت یا ایفای نقش در کار تیمی اعلام ‌کنید؛ این کار از دسته‌بندی جلوگیری می‌کند. به طور مداوم مهارت‌ها و دانش خود را به‌روز کنید. درمورد حوزه‌های مورد علاقه‌تان تحقیق کنید و توسعه فردی و علمی را جدی بگیرید.

سخن پایانی

مشغول به کار شدن در یک شرکت یا سازمان می‌تواند چالش‌های گوناگونی را برای ما به‌وجود آورد. این چالش‌ها گاهی نفس‌گیرند و ادامه فعالیت را برای ما سخت می‌کنند، گاهی هم ساده هستند و راه‌حل‌های ساده‌ای هم دارند. شناختن چالش‌ها باعث می‌شود در صورت مواجهه با آنها بهترین واکنش را نشان دهیم و خود را نبازیم. در این مقاله سعی کردیم ۱۰ چالش مهم در محیط کار را بررسی کردیک و راه‌حل‌هایی را هم برای رفع آن‌ها در اختیار شما قرار دادیم. شما چه چالش‌هایی را در محل کارتان تجربه کرده‌اید؟ این چالش‌ها را چگونه رفع کردید؟ تجربیات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.