مزایا و معایب داشتن نیروی دورکار چیست؟ 

به اشتراک گذاشتن مقاله

پیشرفت تکنولوژی و تغییرات در نحوه عملکرد شرکت ها، ایده استفاده از نیروی دورکار را برای بسیاری از شرکت ها ممکن و مطلوب کرده است. دورکاری به کارمندان اجازه می دهد تا وظایف ضروری را در خارج از محل کسب و کار انجام دهند. این به متخصصان این امکان را می دهد تا از خانه خود کار کنند. ما قبلاً بطور کلی درباره مزایای دورکاری در مقاله “مزایای دورکاری و راه حل های مفید برای شرکت ها جهت دورکاری” صحبت کردیم. داشتن اطلاعات کامل درباره این نوع نیروی کار می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا کارکنان دورکار را بهتر مدیریت کنید یا یک ترتیب از دورکاری و حضوری در شرکت خود ایجاد کنید. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب داشت نیروی دورکار می پردازیم.

دورکاری برای بسیاری از مشاغل امکان پذیر است، به ویژه برای کسانی که معمولاً در دفاتر کار خود را انجام می دهند. نیروی دورکار برای این نوع کسب و کارها مناسب است زیرا کارمندان آنها بیشتر وظایف خود را با استفاده از رایانه و تلفن انجام می دهند که هر دو در خانه در دسترس هستند. برنامه‌های کاربردی وب و بسته‌های نرم‌افزاری مختلف، نیروی کار را قادر می‌سازد تا با کارفرمایان خود به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند.

 

داشتن نیروی دورکار می تواند برای انواع مشاغل بسیار سودمند باشد. در اینجا برخی از مزایا و معایب آن آورده شده است:

مزایا

کاهش هزینه ها

یکی از مزایای اصلی نیروی دورکار کاهش هزینه ها است. از آنجایی که کارمندان دورکار معمولا وظایف خود را از خانه انجام می دهند، ممکن است به جای تکیه بر منابع کحل کار از وسایل و منابع خود استفاده کنند. برخی از مشاغلی که دورکاری می کنند، دیگر حتی شرکت فیزیکی ندارند و علاوه بر هزینه های انرژی، مبالغ هنگفتی در اجاره بهای ساختمان صرفه جویی می کنند. علاوه براین نیروی کار شما نیز در هزینه ها صرفه جویی می کند، مانند هزینه رفت و آمد به شرکت.

راندمان کاری بیشتر

در حالی که انتظار می رفت راندمان کاری در دورکاری کاهش یابد، ولی در واقع برعکس آن اتفاق افتاده است. دلیل آن ممکن است این باشد که افراد به دلیل آزادی بیشتری که کارفرما به آنها می‌دهد، می‌توانند مسئولیت‌های خود را بهتر مدیریت کنند. کار از خانه همچنین می تواند تعداد روزهای مرخصی کارکنان را کاهش دهد. به عنوان مثال، ممکن است فردی برای آمدن به اداره خیلی مریض باشد، اما بتواند بخشی از کارش را از خانه انجام دهد.

 

رضایت بیشتر کارکنان

رضایت شغلی

 

بسیاری از کارمندان از آزادی، انعطاف و صرفه جویی در زمان و هزینه که دورکاری برایشان فراهم می کند لذت می برند. طبق آمار بسیاری از کارمندان دورکار از کار کردن در خانه‌شان را دوست دارند، چراکه به آن‌ها این امکان را می دهد تا صبح‌ها 30 دقیقه بیشتر در رختخواب بمانند یا بهتر از کودکان یا حیوانات خانگی خود مراقبت کنند. همچنین کارمندان مسن تر انرژی بیشتری دارند چرا که مجبور به رفت و آمد روزانه نیستند.

انعطاف پذیری

مشاغل با نیروی دورکار نسبت به مشاغلی که به یک مکان خاص وابسته هستند انعطاف پذیری بیشتری دارند. صاحبان مشاغل می توانند تعدا نیروی دورکارر را آسان تر از نیروی کار حضوری افزایش دهند. چراکه ساختمان ها فضای محدودی دارند. همچنین اتفاقات مختلف تأثیر کمتری بر نیروی دورکار می گذارد، مثلاً بارش یک برف سنگین. 

کاهش ردپای کربن

نیروی دورکار می تواند تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد. با کاهش سفرهای کاری روزانه به محل کار، آلودگی هوا به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند. بعلاوه میزان انرژی مورد استفاده برای ساختمان های اداری نیز کاهش می یابد.

از بین رفتن محدودیت های جغرافیایی

روند دورکاری، باعث بوجود آمدن انواع جدیدی از مشاغل شده است که از مدیران و کارمندان در سراسر جهان بهره می برد. این می‌تواند به کسب‌وکارها امکان دسترسی به مجموعه‌ای از استعدادها را بدهد که قبلاً در دسترس نبود. همچنین این می تواند مزایای مالی برای کارفرمایان داشته باشد، زیرا نیروی کار ساکن حومه شهر یا شهرهای کوچک ممکن است نسبت به نیروی کار ساکن یک شهر بزرگ، حقوق کمتری را درخواست کند.

معایب

در حالی که داشتن نیروی دورکار می تواند بسیار سودمند باشد، اما بدون عیب نیست که برخی از آنها عبارتند از:

 

مشکلات امنیتی

ضروری است که برخی شرکت‌ها هنگام استفاده از نیروی دورکار، کنترل دقیقی بر روی داده‌های حساس خود داشته باشند. زیرا هنگام دورکاری ممکن است هر یک از کارکنان در خانه خود رایانه‌ای حاوی داده‌های حساس داشته باشند. در حالی که قبلاً یک کسب و کار ممکن بود تمام اطلاعات حساس را در یک سرور مرکزی ذخیره کند. این بدان معنی است که شرکت های با نیروی دورکار به اقدامات امنیتی بیشتری نیاز دارند که بتواند از اطلاعات محافظت کنند و از دسترسی افراد غیرمجاز به آن جلوگیری کنند.

مشکلات مدیریتی

مدیرانی که با مدیریت نیروی دورکار آشنا نیستند، ممکن است سازگاری با این ساختار جدید برایشان چالش برانگیز باشد. مدیران ممکن است نگران این باشند که کارمندان مسئولیت های خود را نادیده بگیرند و زمان خود را تلف کنند. ممکن است تیم سازی هنگام دورکاری دشوار باشد، زیرا ایجاد روابط معنادار بدون ملاقات حضوری برای افراد سخت تر است. این می تواند منجر به این شود که کارکنان احساس کنند که در واقع بخشی از یک تیم نیستند.

مشکلات اینترنت

بدون داشتن یک سطح استاندارد از اینترنت، دورکاری می تواند غیرممکن باشد. همه کارکنان نیاز به اتصال خوب به اینترنت دارند، درغیر این صورت ممکن است بازده کمتری داشته باشند. اگر اینترنت کارکنان کند یا با قطع و وصلی همراه باشد، این می‌تواند تجربه کاری ناامیدکننده‌ای ایجاد کند و بر کسب‌وکارها تأثیر منفی بگذارد. در برخی موارد، ممکن است کارمندان اصلاً اتصال اینترنتی نداشته باشند، بنابراین داشتن راه حل هایی برای چنین مشکلاتی ضروری باشد.

برای مدیریت این قبیل مشکلات داشتن نیروی دورکار می توانید مقاله “مدیریت صحیح پرسنل در شرایط دورکاری” را بخوانید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *