چگونه برای کسب‌و‌کار خود تبلیغ کنیم؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

هر کسب‌وکاری برای اینکه به موفقیت برسد، برای اینکه بتواند دیده شود و مشتری جذب کند، به تبلیغات نیاز دارد. تبلیغات را بدون شک می‌توان از مهم‌ترین ارکان در هر کسب‌وکار کار دانست؛ چه خرد باشد و چه کلان، چه شرکت خصوصی باشد و چه سازمان دولتی، هیچ فرقی نخواهد کرد. اگر ما برندی داریم، یا محصول خاصی به مخاطب ارائه می‌دهیم، باید آن را به مخاطب معرفی کنیم. تبلیغات در واقع، روشی است که برای معرفی در پیش می‌گیریم.

اما سؤال مهمی که اکنون مطرح می‌شود، این است که چگونه برای کسب‌وکار خود تبلیغ کنیم؟ اصلاً اصول تبلیغات چیست؟ چند نوع تبلیغات داریم و کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ استراتژی تبلیغاتی چیست؟ و مهم‌تر از همه، برای اینکه تبلیغات ما بازدهی کافی داشته باشد و مشتری را افزایش دهد، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

تبلیغات

برنامه تبلیغاتی، اولین قدم

برنامه تبلیغاتی، پلن تبلیغاتی یا اصلاً همان مارکتینگ پلن، اولین چیزی است که شما برای تبلیغات مؤثر کسب‌وکار خود به آن نیاز خواهید داشت. همان‌طور که از نامش هم پیداست، برنامه تبلیغاتی برنامه‌ریزی جامعی به حساب می‌آید که در آن همه چیز برای تبلیغ کردن کسب‌وکار مشخص شده است. هر برنامه تبلیغاتی نقطه شروع و نقطه پایان مشخصی دارد و باید در آن اقدامات لازم برای رسیدن به مقصد و موانع موجود نیز در آن مشخص شود.

برای طرح‌ریزی یک پلن تبلیغاتی، باید اطلاعات بسیاری دررابطه‌با کسب‌وکار خود جمع‌آوری کنید. این اطلاعات تاریخچه و پیشینه برند، محصول و خدمات آن، جامعه هدف و مشتریان، موقعیت جغرافیایی تبلیغ محصول و…. را در بر می‌گیرد. به‌علاوه، باید این را هم به یاد داشته باشید که هر کسب‌وکار، پلن مخصوص و منحصربه‌فرد خودش را دارد و استفاده از برنامه کسب‌وکارهای دیگر نه‌تنها شما را به موفقیت نمی‌رساند، بلکه ممکن است باعث ضرر و زیان کسب‌وکارتان شود.

چگونه برای کسب‌و‌کار خود تبلیغ کنیم؟

برای طرح‌ریزی یک پلن تبلیغاتی، باید اصول خاصی را رعایت کنیم. در غیر این صورت، تبلیغاتمان بازدهی لازم را نخواهد داشت و دستیابی به اهداف آن مقدور نخواهد بود. از این رو، در برنامه‌ریزی برای تبلیغات کسب‌وکار، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

کسب‌وکار خود را به‌خوبی بشناسید

اولین اقدام برای تبلیغ کردن کسب‌وکار، این است که آن کار را به‌خوبی بشناسید. آیا کسب‌وکاری که قرار است تبلیغ کنید، خرد است یا کلان؟ برای یک شرکت خصوصی بزرگ قرار است تبلیغ کنید، یا فروشگاهی کوچک؟ کسب‌وکار شما در چه مقیاسی فعالیت می‌کند؟ چه محصولی را ارائه می‌دهد؟ رسیدن به پاسخ این سؤالات و دانستن ابعاد کار، باعث می‌شود که بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب کنید.

چرا راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی از نان شب واجب‌تر است؟

مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید

بعد از شناخت خود کار، باید به سراغ شناخت مشتریانش بروید. منظور از مشتریان، همان جامعه و مخاطبان هدفی است که کسب‌وکار، قصد دارد محصول خود را به آنان ارائه کند. آشنایی با خصوصیات مشتری، نیازها، علایق و خواسته‌ها و ارزش‌های مشتری، باعث می‌شود که بهترین روش را برای تبلیغات انتخاب کنید.

ویژگی خاص کسب‌وکار را برجسته کنید

برای اینکه تبلیغات بیشتر دیده شود، مخاطبان بیشتری را جذب کند، در یادها باقی بماند، خلاقانه باشد و بازدهی موردنظر را داشته باشد، باید یک ویژگی‌ خاص از آن را برجسته کنیم. تمایز، همیشه یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت هر برند است. به همین دلیل، باید قبل از انتخاب روش تبلیغات کسب‌وکار، این ویژگی منحصربه‌فرد را پیدا کنیم و آن را مثل یک شمشیر بران، به دست بگیریم!

تعیین هدف تبلیغات

هزینه‌ها را برآورد کنید

و در آخر، به سراغ هزینه‌ها بروید. در کسب‌وکار، حتی آب خوردن هم برای شما خرج خواهد داشت! به همین دلیل قبل از آنکه به دنبال انتخاب نوع تبلیغ کسب‌وکار خود باشید، باید بودجه موردنیاز را به آن اختصاص دهید؛ از حقوق و دستمزد تیم تبلیغات گرفته تا هزینه جانبی آن، همه را باید در نظر داشته باشید. فکر نکنید که صرف هزینه‌های گزاف شما را به موفقیت نزدیک خواهد کرد، بلکه باید هوشمندانه، به دنبال راهی باشید که با کمترین بودجه، بیشترین بازدهی را به دست آورید.

شناخت انواع تبلیغات

حال که اولین قدم برای تبلیغ کسب‌وکار را می‌دانیم، بهتر است که از انواع تبلیغات صحبت کنیم. منظور از انواع تبلیغات، نحوه ارسال پیام به مخاطب است؛ همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، انواع تبلیغات را می‌توان همان روش‌های معرفی محصول به مخاطب دانست. از جمله متداول‌ترین انواع تبلیغات برای کسب‌وکار که امروزه در دنیای ما رواج دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تبلیغات چاپی

هر چیز چاپی که برند یا محصولی را تبلیغ کرده باشد، در این دسته‌بندی جای خواهد داشت. پوستر، بنر، مجله، بروشور، روزنامه و تراکت، همگی از جمله متداول‌ترین تبلیغات چاپی هستند. مدت‌هاست که از این روش برای تبلیغ کسب‌وکار استفاده می‌شود و علی‌رغم قدمت طولانی، یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات محصول و خدمات است. تبلیغات چاپی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغ هستند و گزینه‌ای عالی برای کسب‌وکارهای کوچک محسوب می‌شوند.

تبلیغات تلویزیونی

از دیگر روش‌های تبلیغات کسب‌وکار، می‌توان به تبلیغات تلویزیونی و البته رادیویی اشاره کرد. تیزرهای تبلیغاتی که هنوز بعد از این‌همه سال یکی از بهترین روش‌ها به شمار می‌روند، در این روش جای می‌گیرند. عنصر اصلی موردنیاز در این روش تبلیغاتی، خلاقیت و داستان‌سرایی است. اگر تبلیغات تلویزیونی به‌اندازه کافی خلاقانه باشند، موفقیت آن‌ها حتمی خواهد بود.

تبلیغات محیطی

روش سومی که می‌توانید برای تبلیغ کسب‌وکار خود از آن استفاده کنید، تبلیغات محیطی است. اگر نیم ساعتی را بیرون از خانه قدم بزنید، این نمونه تبلیغات را مشاهده خواهید کرد. بیلبوردهای تبلیغاتی، کیوسک‌های تبلیغاتی، تبلیغات موجود در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، همه و همه در این دسته‌بندی جای دارند. البته به‌جز موارد مذکور، این روش می‌تواند اشکال دیگری نیز داشته باشد که آن‌ هم به خلاقیت تیم تبلیغات شما بستگی دارد.

تبلیغات تلفنی

این روش هم یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغاتی است. همان‌طور که از نامش پیداست، در این روش، اپراتورهای یک کسب‌وکار با افراد عادی و معمولی تماس می‌گیرند و محصول یا برند موردنظر را تبلیغ می‌کنند. در سال‌های اخیر به‌جای اپراتور، استفاده از تلفن گویا نیز رواج پیدا کرده است. این روش نسبت به دیگر روش‌های موجود، جذابیت کمتری در بین مخاطبان دارد و شاید بتوان گفت که به همین دلیل، بازدهی آن کمتر است.

ایده های تبلیغاتی

تبلیغات آنلاین

به‌جرئت می‌توان گفت که امروزه محبوب‌ترین روش تبلیغاتی برای کسب‌وکارها، همین روش آنلاین است و یک شرکت خصوصی یا سازمان بزرگ به یک اندازه می‌توانند از آن بهره ببرند. بیش از 90 درصد مخاطبان هر کسب‌وکار، از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند و ساعات بسیاری را در روز آنلاین هستند. با این اوصاف، با اطمینان می‌توان اعلام کرد که تبلیغات آنلاین بالاترین میزان بازدهی را در میان سایر روش‌های تبلیغاتی دارد. هزار و یک راه برای تبلیغ آنلاین وجود دارد و تنها عنصر موردنیاز برای افزایش بازدهی آن، خلاقیت است. علاوه بر این، در کنار بازدهی بالا، تبلیغات آنلاین هزینه کمتری در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغات و بازاریابی دارد و روش بسیار محبوبی برای کسب‌وکارهای کوچک محسوب می‌شود.

 

سخن نهایی

تا زمانی که برنامه معینی برای تبلیغات کسب‌وکارمان نداشته باشیم، نمی‌توانیم از بازدهی و فروش صحبت کنیم. تبلیغات موثر، گامی اساسی برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتری است. تبلیغات اما اصول خاص خودش را دارد و باید گام‌به‌گام و پله به پله انجام شود. در این مطلب درباره تبلیغات کسب‌وکار صحبت کردیم و مهم‌ترین مولفه‌ها در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم. لازمه یک تبلیغ موفق، ایجاد یک برنامه تبلیغات مدون و مشخص و در نهایت اجرای دقیق آن است. شما در زمینه تبلیغ کسب‌وکار چه تجربه‌ای دارید؟ به نظر شما موثرترین روش تبلیغات کدام است؟ تجربه خود در این زمینه را با ما به‌اشتراک بگذارید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *