دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست و چگونه کار می کند؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

امروزه سیستم ساعت کاری و حضور و غیاب بیومتریک در دنیای کسب و کار به منظور تحت نظر گرفتن کارمندان و شرایط حضور و غیاب آنها بسیار پر طرفدار شده است. کار با سیستم های بیومتریک و نصب آنها بسیار آسان بوده، و تحت نظر داشتن اطلاعات مربوط به کارمندان برای بررسی های آتی توسط مدیریت نیز بسیار ساده می باشد.

بزرگ ترین مزیت دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک این است که جلوی تخلفاتی مثل حضور زدن کارمندان به جای یکدیگر را می گیرد. روش های قدیمی تر شامل امضای کارمندان در زمان ورود یا کشیدن کارت ورود و خروج می شد، که چنین امنیتی را فراهم نمی کرد. اما سیستم های بیومتریک سیستم صادقانه تر و قانون مند تری است که به طور چشمگیری جلوی سرقت ساعت کاری توسط کارمندان را می گیرد.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چگونه کار می کند؟

سیستم های ساعت کاری و حضور و غیاب بیومتریک با استفاده از اثر انگشت کارمندان، هویت کارمند در زمان شروع و پایان هر روز کاری را به طور مستقیم تأیید می کند. سیستم، انگشت کارمند را اسکن کرده، مشخصه های آن را تشخیص داده و سپس نقاط انتهایی و تلاقی اثر انگشت را بررسی می کند.

سپس، این اطلاعات به دست آمده، با نمونه ی مرجع ثبت شده از کارمند در سیستم تطابق داده می شود. در صورتی که یک کارمند از قبل اطلاعات خود را وارد سیستم نکرده باشد، قادر به ثبت ساعات ورود و خروج توسط سیستم بیومتریک نخواهد بود.

بهترین انواع دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک

پرطرفدارترین گزینه بین سیستم های بیومتریک، سیستم های اسکن اثر انگشت یا قرنیه می باشد. البته، روش های دیگری مثل تشخیص چهره و تشخیص الگوی وریدی نیز اخیراً هواداران خود را پیدا کرده اند. در ادامه مزایا و معایب هر کدام از روش های مرسوم سیستم های بیومتریک را توضیح می دهیم.

تشخیص اثر انگشت

تصویری از نقاط پایانی خطوط و قوس هایی که اثر انگشت کارمند را تشکیل می دهند، در قسمت تصاویر سیستم ذخیره می شود. این روش مرسوم ترین تکنیک به کار رفته در نرم افزارهای دستگاه اثر انگشت می باشد. مانند هر روش دیگری این روش نیز معایب خود را دارد. برای مثال، سالمندانی که به کارهای سنگین مشغول بوده اند، قادر به استفاده ی مطمئن از این سیستم نیستند.

تشخیص چهره

در سیستم تشخیص چهره، شکل، جای اعضای صورت و پوست آن در یک نقشه ترسیم می شود. این روش برای شرایطی که سیستم به طور خودکار باید چهره های مختلف را در جمعیت شناسایی و ثبت کند، بیشترین کاربرد را دارد. از معایب این روش این است که فرد باید مستقیماً به دوربین نگاه کند تا سیستم قادر به تشخیص چهره باشد. با این حال هم ممکن است عملیات هر بار با موفقیت انجام نشود.

انواع سیستم حضور و غیاب بیومتریک

تشخیص قرنیه

الگوی قرنیه که مانند اثر انگشت برای هر کسی منحصر به فرد می باشد، در قالب یک بارکد رمزگذاری شده در سیستم بارگذاری می شود. این روش یکی از بهترین تکنیک های سیستم های حضور و غیاب بیومتریک است.

سیستم اسکن قرنیه با استفاده از نور مادون قرمز بهترین تصویر را برداشته و سطح بالایی از امنیت را ارائه می دهد. از معایب این روش می توان به ناراحتی در هنگام اسکن شدن قرنیه، زمان زیاد اسکن و خطرات بهداشتی حین اجرای اسکن اشاره کرد.

تشخیص الگوی وریدی

اسکن الگوی رگ های زیر پوست انگشتان دست و ثبت انشعابات و الگوها به عنوان یک تصویر دیجیتال یکی دیگر از تکنیک های مؤثر و پر طرفدار دستگاه حضور و غیاب بیومتریک می باشد.

این روش سرعت و دقت بالاتری دارد. برای افرادی که دارای انگشتان سرد هستند یا برخی از بیماری های خاص، این روش مؤثر نیست. الگوی وریدی کف دست ایمن تر بوده و انجام آن نیز راحت تر است. این روش نیز بسیار سریع و مؤثر می باشد.

نکاتی درباره ی سیستم های حضور و غیاب بیومتریک

آرزوی تمام شرکت ها این است که محل کار آنها با استفاده از تکنولوژی های مختلف هوشمندسازی شود. این کار، فرآیند مدیریت کارمندان را سریع تر و ساده تر می کند. به همین دلیل، بیشتر شرکت ها از سیستم های ساعات کاری و حضور و غیاب بیومتریک استفاده می کنند.

این سیستم ها اهداف مختلفی مثل امنیت و دسته بندی دسترسی، نظارت به حضور و غیاب و ارتقاء راندمان کاری و مسئولیت پذیری کارمندان را میسر می کند. البته، برخی از نکاتی که شرکت ها برای استفاده از سیستم های ساعات کاری و حضور و غیاب بیومتریک باید به خاطر داشته باشند عبارتند از:

امنیت اطلاعات

امنیت اطلاعات مهم ترین چیزی است که در زمان استفاده از سیستم های حضور و غیاب بیومتریک باید به خاطر داشته باشید. علت این امر ثبت اطلاعات شخصی کارمندان در سیستم می باشد. امنیت اطلاعات باید در مقابل سرقت هویت حفظ شود.

کارایی آسان

کار با سیستم کنترل حضور و غیاب بیومتریک نصب شده باید آسان بوده و در رسیدن به اهداف مورد نظر موفق باشد و بهترین تجربه ی کاربری را به شما و کارمندانتان ارائه دهد. این امر برای رسیدن به اهداف مورد نظر هر شرکتی امری اساسی می باشد.

سیستم بیومتریک

تکنولوژی مورد استفاده در دستگاه های حضور و غیاب بیومتریک

امروزه سیستم های حضور و غیاب بیومتریک موجود در بازار با استفاده از تکنولوژی های مختلفی ارائه می شوند. این سیستم ها شامل سیستم تشخیص اثر انگشت، چهره، ساختار دست، یا قرنیه و حتی تطبیق DNA می شود. البته، سیستم تشخیص اثر انگشت در بین این موارد با اختلاف پر طرفدارترین تکنولوژی سیستم های حضور و غیاب بیومتریک می باشد.

این امر دو علت دارد: هزینه و زمان فرآیند تشخیص بیومتریک در این تکنولوژی. سیستم های حضور و غیاب بیومتریک برای کارکرد روان و مطمئن باید قادر به تشخیص کارمندان در کسری از ثانیه باشد.

قابلیت دسترسی به سیستم حافظه مجازی کلود در سیستم بیومتریک

قابلیت دسترسی به سیستم حافظه مجازی کلود برای سیستم های حضور و غیاب بیومتریک فواید متعددی دارد. یک سیستم های حضور و غیاب بیومتریک که دارای پشتیبانی حافظه مجازی کلود باشد، به کارمندان اجازه ی دسترسی از طریق گوشی های هوشمند و سایر لوازم مشابه را می دهد.

این امر به کارمندان کمک می کند تا برنامه های کاری خود را –بدون در نظر گرفتن زمان و مکان- تحت نظر داشته و مدیریت کنند. همچنین این سیستم دارای قابلیت های مربوط به دورکاری می باشد که می تواند (مخصوصاً در شرایط کنونی) کمک شایانی به شرکت ها کند.

با در نظر داشتن نکاتی که در بالا ذکر شد، استفاده از یک سیستم حضور و غیاب بیومتریک به شرکت ها در محیا کردن بهترین تجربه برای مدیریت و کارمندان کمک می کند.

دستگاه‌ حضور غیاب از ابزارهای مورد استفاده در شرکت‌ها و ادارات می باشد که حضور، غیبت، مرخصی، اضافه کاری و سایر موارد مربوط به کارمندان را ثبت و کنترل می‌کند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند.

مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب

مزایای دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

در ادامه یک لیست از بهترین مزایای استفاده از سیستم های حضور و غیاب بیومتریک را آورده ایم:

  • کارکرد آسان
  • عملکرد سریع در ثبت ساعات ورود و خروج
  • امنیت بالاتر
  • جلوگیری از سرقت ساعت کاری
  • جلوگیری از سرقت ساعت کاری
  • ثبت دقیق جزئیات
  • کارکرد آسان برای تمام کارمندان
  • قابلیت ادغام آسان با سیستم های حقوق، مزایا و …
  • صرفه جویی در منابع مالی به علت ثبت دقیق ساعات کاری
  • جلوگیری از ثبت ورود و خروج توسط سایرین، ثبت تخلفات زمانی مثل ورود زودهنگام یا خروج دیرهنگام

نرم افزار تکمیلی نظارت PTO در سیستم های حضور و غیاب بیومتریک

برای نظارت بر زمان های مرخصی با حقوق، سیستم های حضور و غیاب بیومتریک یک گزینه ی فوق العاده مؤثر می باشد. نرم افزار نظارت PTO که از سیستم نظارت بیومتریک استفاده می کند، فرآیند نظارت به کارمندان در زمان مرخصی با حقوق و اینکه هر کارمند چقدر باید کار کند تا قادر به استفاده از این مرخصی ها باشد را آسان می کند.

کار با سیستم های حضور و غیاب بیومتریک آسان بوده، نصب آن راحت است و استفاده از آن باعث صرفه جویی در منابع مالی می شود. این سیستم ها خطری را متوجه اطلاعات شخصی کارمندان نکرده و از هرگونه سوء استفاده های رایج در سرقت ساعات کاری جلوگیری می کند.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403