ارسال معاملات فصلی در سامانه الکترونیک

به اشتراک گذاشتن مقاله

ارسال معاملات فصلی یکی از مسائلی است که صاحبان کسب و کارها باید به صورت فصلی انجام دهند. این مقاله برای کسانی نوشته شده است که برای ارسال گزارش فصلی دچار مشکل هستند و نیاز به آموزش دارند. در این مطلب، به نحوه ورود به سامانه و ارسال صورت معاملات فصلی، مهلت ارسال آن و جریمه عدم ارسال می پردازیم.

گزارش فصلی چیست؟

یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود روند ارزیابی مالیات با سرعت بالاتری انجام گیرد و از طرف دیگر، دقت و شفافیت در مالیات و پرداخت آن، افزایش بیشتری پیدا کند، دریافت کردن صورت معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌ مدت است. این روش با عنوان گزارش فصلی و یا گزارش معاملات فصلی معروف و شناخته‌ شده است.

بنابراین و به‌ طور کلی می‌توان گفت گزارش فصلی و یا مالیات فصلی یکی از انواع مالیات‌های کشور به شمار می‌رود. به این معنا که برخی از مشاغل و صاحبان کسب و کارها و مدیران بنگاه‌های اقتصادی باید این نوع از مالیات را به دولت پرداخت نمایند.

صورت معاملات فصلی و یا گزارش فصلی در حقیقت نوعی صورت مالی به شمار می‌رود. در این‌ صورتحساب و یا گزارش مالی، باید تمامی اشخاص حقیقی و یا حقوقی، تمامی خرید و فروش‌هایی را که در یک فصل انجام داده‌اند، ثبت نمایند و سپس آن را به اداره مالیات ارسال کنند. در این گزارش باید این افراد تمامی اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را به‌ همراه تمامی جزئیات وارد نمایند.

گزارش فصلی چیست

نحوه ورود به سامانه صورت معاملات فصلی

سازمان امور مالیاتی کشور به‌ منظور جلوگیری از فرارهای مالیاتی، روش‌های جدیدی را مورد استفاده قرار داده‌ است. یکی از این روش‌ها به‌ کارگیری ابزارهایی از قبیل سامانه ارسال معاملات فصلی است. استفاده از این روش باعث می‌شود تا حساب‌های مالیاتی مؤدیان در زمان کم‌تری مورد بررسی قرار بگیرد و این عملیات با سهولت بالایی انجام شود.

از طرف دیگر فرصت فرار مالیاتی از برخی از افراد گرفته شود. سامانه صورت معاملات فصلی در حقیقت یکی از زیرمجموعه‌های سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی کشور به شمار می‌رود. بنابراین مؤدیان مالیاتی باید صورت معاملات خرید و فروش‌های خود در طول یک فصل در آن ثبت نمایند.

در حال حاضر ثبت معاملات فصلی، تنها از طریق این سامانه صورت می‌پذیرد. این افراد باید ظرف مدت ۴۵ روز از پایان فصل، از طریق این سامانه اظهارنامه فصلی خود را ثبت نمایند. برای این منظور باید در ابتدا به سایت tax.gov.ir وارد شوید و پس‌ از آن بر روی گزینه صورت معاملات فصلی کلیک کنید. پس‌ از مطالعه راهنمایی‌های لازم، می‌توانید دکمه سامانه صورت معاملات را لمس نمایید.

سامانه صورت معاملات  فصلی

برای ورود به سامانه صورت معاملات  فصلی کلیک کنید: https://ttms11.tax.gov.ir/t4/UserPanel.aspx

با انجام این کار به صفحه‌ جدیدی هدایت می‌شوید که باید در این صفحه، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. این نام کاربری و رمز عبور را در هنگام ثبت‌نام در وب‌سایت عملیات الکترونیکی مالیاتی کشور به دست آورده‌اید.

پس‌ از پر کردن فیلدهای مورد نیاز دکمه ورود را لمس کنید. با انجام این کار وارد سامانه ارسال گزارش فصلی و یا معاملات فصلی شده‌اید.

نحوه ورود به سامانه صورت معاملات فصلی

نحوه ارسال معاملات فصلی

برای ارسال معاملات فصلی از طریق این وب‌سایت و سامانه الکترونیک، لازم است چند گام را پشت سر هم طی کنید. پس‌ از این‌که وارد سامانه صورت معاملات فصلی شدید، چند گزینه را مشاهده خواهید کرد. این امکان وجود دارد که شما قصد داشته باشید گزارش فصلی خرید و یا فروش خود را ارسال کنید.

بنابراین و با در نظر گرفتن این عامل، دکمه گزارش خرید و یا گزارش فروش را انتخاب کنید و بر روی آن کلیکی را انجام دهید. برای درج کردن هرگونه گزارش فصلی مربوط به خرید و فروش، باید دکمه ایجاد را لمس کنید.

در صفحه‌ای که در مقابل شما قرار می‌گیرد باید بر روی دکمه ثبت رکورد جدید کلیکی را انجام دهید. سپس اطلاعات مربوط به گزارش‌های خود را در کادرهای پیش رو وارد نمایید. پس‌ از وارد کردن اطلاعات و بررسی آن‌ها و پس‌ از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، دکمه ثبت نهایی را لمس کنید.

نحوه ارسال معاملات فصلی

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی در ۱۴۰۰

مطابق با تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم کشوری، تمامی اشخاصی که مشمول ارسال فهرست گزارش فصلی هستند، لازم است صورت معاملات خرید و فروش خود را در مقاطع ۳ ماهه و یا فصلی تهیه نمایند. این افراد وظیفه دارند تا یک و نیم ماه پس‌ از پایان هر فصل به‌ صورت الکترونیکی گزارشات معاملات خود را ارسال کنند.

به‌ نحوی‌که آخرین مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی در دوره تابستان ۱۴۰۰ اشخاص مشمول، ۱۵ آبان در نظر گرفته‌ شده بود. هم‌چنین افراد حقیقی و حقوقی و مؤدیان مالیاتی که قصد دارند صورت معاملات فصل بهار خرید و فروش‌های خود را تهیه نمایند لازم است حداکثر تا ۱۵ مرداد ماه نسبت‌ به ارسال این گزارش فصلی مالیاتی اقدام نمایند.

چه کسانی باید صورت گزارش فصلی را ارسال کنند؟

براساس قانون مالیات‌های مستقیم کشور، افرادی که باید صورت گزارش فصلی و معاملات خود را ارسال نمایند در ۳ گروه جای می‌گیرند. دسته اول این افراد، اشخاص حقوقی‌اند که شامل شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند. دسته دوم اشخاص حقیقی و یا صاحبان کسب و کارها به شمار می‌روند و دسته سوم از جمله صاحبان مشاغلی هستند که مشمول قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده هستند.

به‌ طورکلی می‌توان گفت تمامی افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها چه سازمان‌های خصوصی و چه دولتی که به فعالیت‌های خرید و فروش اقدام می‌نمایند وظیفه دارند صورت معاملات فصلی خرید و فروش‌های خود را حداکثر تا ۱ ماه پس‌ از انجام معامله، به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نمایند.

طبق ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ۳ این ماده، ۳ دسته از صاحبان مشاغل باید گزارش فصلی خود را به اداره امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. مؤدیان مشمول این مالیات وظیفه دارند برای تمامی معاملات خود صورت‌حساب صادر نمایند و در این گزارش، شماره اقتصادی خود و طرف معامله را وارد نمایند. لازم به ذکر است که درج شماره اقتصادی طرف معامله نیز در این صورت‌حساب ضرورت دارد و عدم درج آن، تخلف به شمار می‌رود.

مسئله ثبت اظهار نامه مالیاتی، ممکن است دغدغه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی باشد. از آنجایی که امسال سامانه اداره مالیات دستخوش تغییراتی شده است، اجازه دهید تا به نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۰ نگاهی داشته باشیم.

آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

جریمه عدم ارسال گزارش فصلی

در صورتی‌ که ۳ گروه نامبرده، گزارش فصلی مالیاتی خود را ارسال نکنند مشمول جرائمی خواهند شد. در این‌ صورت ۲ حالت برای آنان وجود دارد. این امکان وجود دارد که این اشخاص، به‌ طور کلی صورت معاملات خود را ارسال نکرده باشند. هم‌چنین این امکان نیز وجود دارد که برخی از این افراد، صورت معاملات و گزارش‌های خود را با خطاهایی به ثبت رسانده باشند.

هر کدام از این موارد جرائم مخصوص به خود را خواهند داشت. برای نمونه این احتمال وجود دارد که برخی از این افراد و مؤدیان مالیاتی شماره اقتصادی و مالیاتی خود را در سامانه درج نکرده باشند و یا در این گزارش‌ها از شماره اقتصادی دیگر مؤدیان مالیاتی استفاده کرده باشند.

هم‌چنین ممکن است شماره اقتصادی خود را در صورت معاملات مؤدیان دیگر وارد کرده باشند. در هر کدام از این موارد این افراد مشمول جرائمی خواهند شد. این میزان از جریمه، ۱۰ درصد بر روی مبلغ مورد معامله خواهد بود. از طرف دیگر برای افرادی که به‌ طورکلی صورت معاملات خود را ارسال نکرده باشند جریمه ده‌درصدی بر روی مبلغ مورد معامله در نظر گرفته شده‌ است.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *