هوش تجاری BI چیست و چه اهمیتی دارد؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

سه کلمه وجود دارد که هوش تجاری (BI) را به یکی از محبوب­ترین موضوعات امروزی تبدیل کرده است: داده، داده و داده! درست است. چندی پیش، مهم­ترین تصمیمات یک شرکت با تجارب انباشته شده و شهود تعریف می­شد. اما، امروزه مدیریت موثر با اطلاعات عملی و مبتنی بر داده تعریف می­شود.

دورانی که شرکت­ها با کمبود داده دست و پنجه نرم می­کردند، گذشته است. امروزه غرق داده ­ها شده ­اند. اگر با حجم داده‌هایی که شرکتتان جمع‌آوری می‌کند، احساس می‌کنید گم شده‌اید، پس زمان مناسبی است که به راه‌حل هوش تجاری فکر کنید.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری، Business intelligence یا به اختصار BI، شامل فناوری‌ها و استراتژی‌هایی است که توسط کسب‌وکارها برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌های اطلاعات کسب‌وکار استفاده می‌شود.

فن‌آوری‌ها و استراتژی‌هایی که برای جمع‌آوری هوش تجاری به کار می‌روند، شامل پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها، خدمات نرم‌افزاری برای داده‌کاوی، تجسم داده‌ها، گزارش‌دهی خودکار، معیارسنجی و بسیاری موارد دیگر است. با استفاده از جدیدترین نرم‌افزارها و پلتفرم‌های تحلیلی، تحلیلگران کسب‌وکار می‌توانند هوش تجاری عملی را جمع‌آوری کنند تا از فرآیند تصمیم‌گیری توسط مدیران و مدیران مطلع شوند.

شرکت­ها از هوش تجاری برای توصیف فرآیندها و پیش­بینی نتایج استفاده می­کنند. همچنین می­تواند به شناسایی روندها و سایر بینش­ها از طریق بررسی کامل داده­ها کمک کند.

 

هوش تجاری چیست؟

انواع مختلف هوش تجاری

در دنیایی که داده­ ها در همه جا وجود دارد، هوش تجاری به اشکال مختلف وجود دارد. داده‌های BI می‌تواند شامل دسترسی به اطلاعات تاریخی ذخیره‌شده در انبار داده و همچنین داده‌های جدید جمع‌آوری‌شده از سیستم‌های حیاتی مانند ابزارهای مرکز تماس و استراتژی‌های ارتباطی باشد.

در ابتدا، ابزارهای BI عمدتاً توسط متخصصان فناوری اطلاعات و تحلیلگران داده استفاده می‌شد که ارزیابی‌ها را انجام می‌دادند و گزارش‌های پیچیده‌ای را از طرف کسب‌وکار تهیه می‌کردند.

1- گزارش

گزارشگری بر توسعه اسناد با اطلاعات ضروری متمرکز است. این گزارش‌ها به خوانندگان می‌گویند که در یک محیط خاص چه اتفاقی افتاده است، و اغلب زمانی را پوشش می‌دهند که توسط نویسنده گزارش تعیین می‌شود. بسیاری از متخصصان BI هنوز بر این گزارش‌های استاندارد تکیه می‌کنند، که جزء قدیمی نرم‌افزار هوش تجاری بوده است.

گزارش با هوش تجاری

2- تجزیه و تحلیل

ابزارهای هوش تجاری نیز شامل راه­ حل­هایی برای تجزیه و تحلیل هستند. این پلتفرم‌های تحلیلی به‌جای اینکه فقط به کسب‌وکارها نشان دهند که در محیط آن­ها چه اتفاقی افتاده است، بر این تمرکز می‌کنند که چرا اتفاقی افتاده است.

در بسیاری از شرایط، داده ها به خودی خود بی ­فایده هستند. این اطلاعات تنها زمانی مفید می­شوند که به درستی تجزیه و تحلیل شوند و به چیزی تبدیل شوند که شرکت بتواند از آن استفاده کند. تجزیه و تحلیل در فناوری­های هوش تجاری شامل موارد زیر است:

– ابزارهای تجسم: نرم­افزاری که تصاویر و گزارش­هایی با درک آسان از داده­های خام ایجاد می­کند که در غیر این صورت درک آن­ها دشوار است.

– گزارش‌دهی موقت: نرم‌افزاری که به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد تا درخواست‌های داده‌ای خاص را از ابتدا بر اساس KPI و آنچه که باید بدانند توسعه دهند.

– تجزیه و تحلیل با اکسل: ارزیابی داده های موجود در صفحات اکسل با هدف ارزیابی یا پیش بینی عملکرد واحد یا کل شرکت خاص.

 

تجزیه و تحلیل با هوش تجاری

3- نظارت

نظارت نیز بخشی حیاتی از محیط هوش تجاری است. با بسیاری از راه حل­های هوش تجاری، شرکت­ها می­توانند اطلاعات را در زمان واقعی یا تا حد امکان نزدیک به آن نظارت کنند. این یک عکس فوری جالب از دوره ­های بحرانی ارائه می­دهد. سیستم­های هوش تجاری شامل خدمات نظارتی مانند:

– داشبوردها: محیط‌های مرکزی که می‌توان معیارهای داده‌های مفید و کاربردی را در آن گنجاند. اطلاعات ممکن است به صورت گرافیکی در داشبورد نمایش داده شود تا درک آن برای خوانندگان آسان­تر شود.

– شاخص­های کلیدی عملکرد: KPIدر محیط کسب و کار، عملکرد یک پروژه یا اقدامی خاص مانند بازگشت سرمایه را اندازه­گیری می کنند.

– مدیریت عملکرد کسب و کار: این راه حل­های تحلیلی تضمین می­کنند که اهدافی که برای سازمان خود تعیین کرده ­اید برآورده شده ­اند یا خیر.


دستگاه حضور و غیاب هوشمند

 

اهمیت هوشمندی کسب و کار چیست؟

قبلاً به برخی از کارهای خاصی که شرکت­ها می­توانند با ابزارهای هوش تجاری خود انجام دهند اشاره کردیم. با این حال، از منظری وسیع‌تر، هدف نهایی هوش تجاری (BI) کمک به شرکت‌ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری استراتژیک، مبتنی بر داده و اطلاعات است. هنگامی که شرکت­ها قادر به انجام این کار شوند، می­توانند از مزایای زیر برخوردار شوند:

  • کنترل داده ­های تجاری تولید شده توسط شرکت را در دست بگیرید.
  • به سؤالات تجاری خاص به طور مؤثر پاسخ دهید.
  • بهبود فرآیندهای تصمیم­ گیری.
  • شناسایی فرآیندهای ناکارآمد در درون سازمان و بهبود دانش کسب و کار.
  • درک بهتری از عملیات و چالش­های تجاری به دست آورید.
  • افزایش بهره وری.
  • روندها و فرصت­های بازار را شناسایی کنید.
  • استراتژی­ های تجاری قوی را اجرا کنید.
  • افزایش فروش و درآمد.
  • مزیت بازار را به دست آورید.

همانطور که می­بینید، تأثیری که هوشمندی بر کسب و کار ها دارد، بسیار زیاد است. اگر هنوز نمی‌دانید چرا امروز به هوش تجاری نیاز داریم، امیدواریم این مزایا به شما کمک کند تا نقش مهمی را که امروزه هوش تجاری بازی می‌کند را درک کنید.

سیستم مدیریت ارتباط مشتری ترکیبی از استراتژی و فناوری های ارتباطی است که شرکت از آن بهره می برد و هدف آن، بهبود رابطه با مشتریان و افزایش میزان فروش است.


سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM

کاربرد هوش تجاری در مدیریت کسب و کار

تمام ویژگی‌ها و مزایایی که قبلاً ذکر کردیم، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای مختلفی را انجام دهند. لیست زیر نمای کلی خوبی از برخی از کارهایی که شرکت­ها می­توانند با ابزارهای BI خود انجام دهند، ارائه می دهد:

  • رفتار مشتری، الگوهای خرید و روند فروش را تجزیه و تحلیل کنید.
  • اندازه­ گیری، پیگیری و پیش بینی فروش و عملکرد مالی.
  • برنامه­ ریزی و پیش­بینی بودجه و امور مالی.
  • عملکرد کمپین­ های بازاریابی را پیگیری کنید.
  • فرآیندها و عملکرد عملیاتی را بهینه کنید.
  • بهبود کارایی زنجیره تامین و تحویل.
  • پیاده­ سازی تجزیه و تحلیل کسب و کار وب و تجارت الکترونیک.
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • تحلیل ریسک و محرک ارزش استراتژیک را انجام دهید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *