رضایت شغلی کارمندان عامل موفقیت یک مجموعه

به اشتراک گذاشتن مقاله

هر مجموعه و سازمانی، برای دستیابی به بازدهی بهتر و ایجاد فضای رقابتی سالم میان کارمندان، موظف به ارزیابی رضایت آن ها از شغل و محل اشتغالشان دارد. این امر موجب می شود ترک خدمت توسط کارکنان به حداقل رسیده و کارایی هر یک از آنان را ارتقا بخشد. در این مقاله قصد داریم مهم ترین نکات مربوط به رضایت شغلی را بیان نماییم.


رضایت شغلی چیست؟

این مفهوم، یعنی کارمند تا چه حد خودانگیخته و از شغلش راضی و خشنود است. در حقیقت رضایت شغلی وقتی وجود دارد که فرد حس کند دارای ثبات شغلی، رشد و تعادل و آسایش در زندگی کاری خود است. به عبارتی، یک کارمند زمانی رضایت شغلی دارد که انتظاراتش از کار به وقوع بپیوندد.

یک کارمند راضی و خشنود همیشه برای یک سازمان مهم است، چون چنین فردی تلاش می‌کند هر چه در توان دارد برای سازمانش بگذارد. هر کارمندی می‌خواهد پیشرفت شغلی عالی داشته باشد و بین کار و زندگیش تعادل برقرار باشد. حالا اگر کارمندی با کار و شرکتی که در آن کار می‌کند احساس راحتی کند و خوشحال باشد، همه‌ی این‌ها به علاوه‌ی تلاش فردی این کارمند دوباره به سازمان برمی‌گردد. در حقیقت، اهمیت مقوله‌ی رضایت شغلی از دو دیدگاه قابل بررسی است: از دید کارمند، از دید کارفرما.

رضایت شغلی از دید کارمند

رضایت شغلی از دید یک کارمند یعنی این که حقوق خوبی داشته باشد، ثبات شغلی و پیشرفت و رشد شغلی مداوم داشته باشد، پاداش بگیرد، تلاش‌هایش به رسمیت شناخته شود و دائما فرصت‌های جدیدی در برابرش وجود داشته باشد.

رضایت شغلی از دید کارفرما

از دیدگاه یک کارفرما، کارمندی از شغلشان رضایت دارد که از همه‌ی توان و قابلیت‌هایش برای سازمان مایه می‌گذارد، همیشه در کارها مشارکت می‌کند، به رشد شرکت و سازمان کمک می‌کند و سازمان را ترک نمی‌کند. کارفرما باید رضایت شغلی کارمند را تضمین کند تا بتواند کارمندان را جذب کند و به طور مداوم به آن‌ها فرصت رشد و یادگیری دهد.

اثرات مثبت رضایت کارکنان از شغل خود

اثرات مثبت رضایت شغلی عبارتند از:

1️⃣ راندمان کاری بیش‌تر کارمندان در صورت برخورداری از رضایت شغلی

2️⃣ وفاداری بیش‌تر کارمند، که منجر به تعهد بیش‌تر به شرکت می‌شود.

3️⃣ رضایت بیش‌تر کارمندان از شغلشان درنهایت منجر به سود بیش‌تر شرکت می‌شود.

4️⃣ اگر کارمند خوشحال باشد، راحت‌تر می‌توان او را برای شرکت حفظ کرد.

نظریه های مختلف در مورد رضایت شغلی کارمندان

چندین نظریه وجود دارد که بر مبنای آن‌ها رضایت شغلی کارمند در محیط کار ارزیابی و سنجیده می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:

❇ سلسله مراتب نیازهای مازلو

❇ نظریه‌ی بهداشتی هرزبرگ

این دو نظریه کمک می‌کنند که پارامترها و فاکتورهای موثر بر رضایت کارمندان از شغلشان بیش‌تر درک شود.

عوامل موثر بر رضایت شغلی

رضایت شغلی به روان کارمند وابسته است و در حقیقت، یک مبحث روانشناختی هم به حساب می‌آید؛ بدین معنی که اگر کارمندی راضی و خشنود باشد، برای شرکت در امور سازمان همیشه انگیزه‌ی بیش‌تری دارد. از سوی دیگر، یک کارمند ناراضی همیشه بی‌حوصله و کسل است، اشتباه می‌کند و در حقیقت باری بر دوش شرکت است. عوامل موثر بر این عامل تعیین کننده عبارتند از:

رضایت شغلی

پاداش و مزایا

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر رضایت کارمندان از شغل خود، مزایا و پاداش‌های درنظرگرفته‌شده برای کارمند است. کارمندی که از حقوق خوب، مزایا و پاداش، تشویقی و اضافه حقوق و بیمه‌ی سلامت برخوردار است، نسبت به کارمندی که هیچ کدام از این‌ها را ندارد، خوشحال‌تر و خشنودتر است. همچنین یک محیط کار سالم ارزش کارمند را هم بالا می‌برد.

تعادل بین کار و زندگی

هر فردی دوست دارد جایی کار کند که بتواند در کنار شغلش، با دوستان و خانواده‌اش هم وقت سپری کند. رضایت یک کارمند از شغلش اغلب ناشی از سیاست برقراری تعادل بین کار و زندگی است، که تضمین می‌کند کارمند بتواند در کنار کارش، زمان مناسبی را هم برای دوستان و خانواده‌اش در نظر بگیرد. این مسئله کیفیت زندگی کاری کارمند را هم بهبود می‌دهد.

احترام به کارمند و به رسمیت شناختن او

هرگاه فردی در محل کارش مورد احترام قرار بگیرد احساس قدردانی خواهد داشت و پر از انگیزه می‌شود؛ به خصوص اگر به خاطر سخت‌کوشی پاداش هم بگیرد، انگیزه‌اش دوچندان می‌شود. بنابراین، بازشناسی کامیابی فرد از سوی مقام بالادست، یکی از فاکتورهای رضایت شغلی است.

امنیت شغلی

اگر کارمند مطمئن باشد که حتی در صورت آشفتگی بازار، باز هم شرکت او را نگه می‌دارد، احساس امنیت بالایی خواهد داشت؛ پس امنیت شغلی یکی از فاکتورهای اصلی رضایت کارمند از شغلش است.

چالش‌ها

فعالیت‌های یکنواخت و خسته‌کننده می‌تواند باعث دلزدگی و نارضایتی کارمند شود. بنابراین سپردن کارها و ماموریت‌های مختلف به کارمند و دادن اختیار و قدرت کنترل در اجرای کارها به او می‌تواند برایش رضایت شغلی به ارمغان بیاورد.

رشد و پیشرفت

اولویت هر کارمندی در زندگی این است که پیشرفت شغلی داشته باشد. بنابراین اگر شرکتی به کارمندانش کمک کند پیشرفت کنند و مشاغل و نقش‌های جدیدی را به آن‌ها پیشنهاد کند، رضایت کارمندان از شغل خود بالا خواهد رفت؛ چرا که می‌دانند دارند در شغلشان پیشرفت می‌کنند.

عوامل رضایت شغلی

عوامل زیادی برای رضایت فرد از شغلش وجود دارد که به مسائل روانشناختی مربوط است. یک شغل خاص می‌تواند بر اساس میزان حقوق، موقعیت، محل کار، مسئولیت‌ها، موقعیت شغلی، و غیره برای یک فرد خاص رضایتبخش باشد و همین‌ها می‌تواند منجر به نارضایتی یک فرد دیگر شود. کارمندی را در نظر بگیرید که یک سال قبل به شرکت ملحق شده و به خاطر حسن انجام وظایف با پاداش و اضافه حقوق تشویق شده است.

همچنین، شرکت این فرد را برای برنامه‌ی آموزشی خاصی برگزیده که قطعاً باعث پیشرفت شغلی او می‌شود. به علاوه، به این فرد فرصت مطالعاتی هم داده شده است. همه‌ی این عوامل و سیاست‌های منابع انسانی منجر به رضایت بالای فرد از شغل خود می‌شود.

پرسشنامه رضایت شغلی

پرسشنامه رضایت شغلی

خیلی مهم است که یک شرکت رضایت شغلی کارمندان خود را بسنجد، چرا که کارایی و راندمان، بازدهی و وفاداری کارمند به آن بستگی دارد. بدین منظور، شرکت‌ها می‌توانند طی تحقیقاتی با استفاده از پرسشنامه از کارمندان خود بخواهند در مورد رضایت یا عدم رضایت خود به شرکت بازخورد دهند. بدین منظور، شرکت می‌تواند پرسشنامه‌ای حاوی سوالات زیر تدارک ببیند که دارای گزینه‌های «رضایت دارم، تا حدودی رضایت دارم، نظری ندارم، تا حدودی ناراضی هستم، ناراضی هستم» است:

❇ آیا به خاطر مشارکت در مجموعه، پاداشی برای شما منظور شده است؟

❇ از حقوق/پاداش خود راضی هستید؟

❇ آیا به نظرتان شرایط محل کار شما سالم، خوب و رقابتی است؟

❇ بین کار و زندگی شخصیتان تعادل برقرار هست؟

❇ از سیاست‌های شرکت در رابطه با پیشرفت شغلی، آموزش و رشد رضایت دارید و خوشحال هستید؟

علاوه بر سوالات بالا، شرکت می‌تواند از سوالات عمومی در خصوص سنجش رضایت شغلی استفاده کند تا بدین ترتیب بتواند با مشکلات کارمندان آشنا شود و رضایت آن‌ها را افزایش دهد.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *