دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

به اشتراک گذاشتن مقاله

بسیاری از افراد از این که دیگران مراقب آنها باشند یا به نظارت بر کلیه فعالیت‌های آنها بپردازند وحشت دارند. به همین دلیل در صنایع مختلف، تشخیص چهره به کندی مورد پذیرش و استقبال قرار گرفته است. با این وجود یکی از فعالیت‌هایی که بیشترین منفعت را از دستگاه تشخیص چهره می‌برد، سیستم‌های حضور و غیاب هستند. در ادامه به بررسی فواید و معایت دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره می‌پردازیم.

دستگاه تشخیص چهره برای چه بیزنس‌هایی بیشتر کاربرد دارد؟

استفاده از تشخیص چهره برای سیستم‌های حضور و غیاب می‌تواند در مدارس، دفاتر، همایش‌ها و محیط‌های مختلف به کار برده شود.

بیشتر افراد حضور و غیاب مدارس را به یاد دارند، زمانی که معلمان نام یا کد شناسایی فرد را صدا می‌کردند و افراد باید در پاسخ حضور خود را اعلام می‌کردند. اکنون تمامی این فعالیت‌ها می‌تواند با معرفی تشخیص چهره در این محیط‌ها به فعالیت‌هایی غیرضروری تبدیل شوند.

در ادامه بخوانید:  نرم افزار حضور و غیاب تحت وب چیست

نحوه کار دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

همان طور که احتمالا بسیاری از شما تا این لحظه می‌دانید، سیستم‌های تشخیص چهره به پایگاه داده یا اطلاعات از پیش ثبت شده ای از تصویر افراد نیاز دارند تا بدین ترتیب به مقایسه تصویر فعلی فرد با آن تصویر مرجع بپردازند و چهره فرد را شناسایی کنند.

به همین شکل، این دوربین‌ها می‌توانند برای شناسایی دانش آموزان و ثبت حضور آنها در کلاس به کار برده شوند. با استفاده از تصاویری که دانش آموزان در اختیار مدارس می‌گذارند، چهره دانش آموزان می‌تواند به مجموعه‌های اطلاعاتی موجود افزوده شود تا بدین ترتیب حضور آنها در کلاس‌های مربوط به خود ثبت شود.

بیشتر دفاتر و ساختمان‌های دولتی از سیستم‌های بیومتریک برای ثبت ساعات کاری و محدود کردن دسترسی افراد استفاده می‌کنند. اگر چه تشخیص چهره در حال حاضر در بسیاری از کشورها برای این هدف استفاده می‌شود، بیشتر مراکز اداری و دولتی تا حد زیادی به سنسورهای اثر انگشت وابسته هستند، زیرا شانس تقلب و تکرار کمتری دارند.

در مقابل، نکته منفی استفاده از اثر انگشت این است که این فرآیند زحمات زیادی ایجاد می‌کند و مزاحمت‌های زیادی را به وجود می‌آورد. برای مثال بسیاری از دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی، از شناسایی اثر انگشت بعضی از افراد ناتوان هستند و در شرایطی مانند کرونا ناکارآمد هستند.

فواید سیستم تشخیص چهره

تا این لحظه، جالب ترین پیاده سازی حضور و غیاب با تشخیص چهره برای حضور و غیاب همایش‌ها بوده است. استفاده از این سیستم مزیت‌های زیادی دارد، خصوصا این مزیت‌ها برای همایش‌های بزرگ تر بسیار بیشتر هستند. در حال حاضر بیشتر همایش‌ها نظیر کنفرانس‌های بزرگ شرکتی و کنسرت‌های موسیقی به میزان زیادی به بلیت‌ها، برگه‌های عبور و خواندن بارکدها وابسته هستند.

زمانی که تعداد مخاطبان به چند صد یا چند هزار نفر می‌رسد، ناکارآمدی سیستم‌های فعلی خود را نشان می‌دهند. بررسی بلیط‌ها و اسکن کردن بارکدها می‌تواند به دلیل متغیرهای مختلفی که درگیر موضوع هستند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد.

استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره می‌تواند این ناکارآمدی‌ها را به حداقل برساند، زیرا بیشتر سیستم‌های مدرن تشخیص چهره می‌توانند این فعالیت را در زمانی کمتر از دو ثانیه انجام دهند. این موضوع تنها به جمع آوری تصاویر حضور و غیاب در زمان اجازه ورود به همایش بستگی دارد.

استفاده از این سیستم می‌تواند مشکلاتی نظیر فروش مجدد بلیط‌ها، دزدی و گم شدن بلیط‌ها و استفاده از آنها توسط افراد دیگر را به حداقل برساند.

معایب دستگاه حضورغیاب اثرانگشتی

معایب دستگاه تشخیص چهره

در ادامه به بررسی معایت این دستگاه‌های میپردازیم.

کیفیت تصاویر

کیفیت تصویر مرجع نقش مهمی در فرآیند شناسایی دارد. اگر وضوح تصویر به اندازه کافی، مناسب نباشد، این موضوع می‌تواند مانع از شناسایی فرد اسکن شده توسط دوربین‌ها شود. راه حل ساده برای این مشکل این است که تصویر مرجع و اسکن تصاویر توسط دوربین‌های مشابهی انجام گیرد.

نگهداری اطلاعات

بسته به این که کیفیت اطلاعات ورودی به چه صورت باشد، سیستم به فضای نگهداری متناسب با آن نیاز خواهد داشت. این موضوع زمانی که کیفیت عکس‌ها بیش از اندازه زیاد باشد و تعداد افراد حضور و غیاب شونده زیاد باشد، نگهداری اطلاعات را به مشکل بزرگی تبدیل می‌کند.

در حال حاضر راه حل‌هایی برای رفع مشکلات ذخیره سازی اطلاعات مربوط به سیستم‌های تشخیص چهره وجود دارند که می‌توانند بدون صرف هزینه زیاد، این سیستم‌ها را به شکلی کارآمد قابل پیاده سازی کنند.

زوایای تصاویر

بسیاری از سیستم‌های غیر تخصصی تشخیص چهره نمی‌توانند چهره‌هایی را تشخیص دهند که در زوایایی غیر از زاویه مستقیم گرفته شده اند. اشکال این موضوع این است که فرآیند ورود تصویر افراد را کندتر و ناکارآمدتر می‌کند.

جمع بندی

با توجه به مسائلی که تا این جا مطرح شد، سیستم‌های حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص چهره می‌توانند برای صنایع مختلف مزیت‌های زیادی ایجاد کنند. مدت زمان صرفه جویی شده با این سیستم‌ها و حذف خطاهای انسانی این سیستم‌ها را به گزینه ای کارآمد برای فعالیت‌های مختلفی تبدیل کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *