مزایای دورکاری و راه حل‌های مفید برای شرکت‌ها جهت دورکاری

دورکاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

یک دهه پیش، کار کردن در خانه شاید شبیه یک رویا بود اما امروز دورکاری،  آینده بسیاری از مشاغل است. در آغاز دورکاری،  نظرات منفی راجع به سیاستهای آن وجود داشت اما به مرور زمان مزایای دورکاری موجب شد که شرکتهای بسیاری از این روش برای هدایت کارکنان استفاده کنند. همان طور که آمار نشان میدهد دورکاری در سال های اخیر به عنوان یک ابزار اثربخش برای افزایش کارایی سازمانها استفاده میشود.

اهمیت و مزایای دورکاری برای سازمانها

برخی مدیران نگرانیهایی راجع به  دورکاری و مدیریت کارمندان از راه دور دارند. به عنوان مثال آنها فکر میکنند افراد دورکار کمتر کار میکنند،  چند وظیفهای هستند یا مسئولیتهای زندگی شخصی را با کار درگیر میکنند. همچنین نگرانیهایی وجود دارد مبنی بر اینکه ارتباط و تعامل با همکاران در دورکاری کاهش پیدا میکند و ممکن است یادگیری غیررسمی که به طور معمول در دفتر شرکت اتفاق میافتد را محدود کند. تحقیقات اخیر اما پشتیبان دورکاری بوده و از اجرای آن حمایت میکند. به عنوان مثال در تحقیقی مشخص شد میزان بهره وری کارکنانی که دورکاری میکنند به دلیل کاهش زمان استراحت،  مانع نشدن بیماری برای کار کردن و محیط کاری راحتتر، به طور میانگین 13 درصد افزایش یافته است.

 

مزایای دورکاری برای کسب و کار

 

تحقیقات جدید نشان میدهد شرکتهایی که به کارمندان خود اجازه میدهند تصمیم بگیرند که در کجا و چه زمانی کار خود را انجام دهند باعث افزایش بهره وری کارکنان و کاهش هزینههای سازمان می شوند. سازمانهایی که برنامه های کاری از راه دور دارند، کمتر تحت تأثیر مسائل آب و هوایی، حمل و نقلی و غیره قرار میگیرند. کارمندان دورکار در خانه نه تنها رضایت بیشتری از کار داشتهاند بلکه مولدتر و اثربخش تر کار خود را انجام داده اند. وجود استقلال و انعطاف پذیری برای بسیاری از افراد مهم است و باعث میشود آن‌ها با برنامهریزی بهتر و متناسب با ویژگیهای خود در شغل خود اثربخشتر ظاهر شوند. به عنوان مثال برخی افراد در صبح کارایی بهتری دارند و برخی دیگر شبها بازده بیشتری برای فعالیت دارند؛  آزادی عمل و اختیار در انتخاب زمان فعالیت،  موجب بهره وری بالاتر در کار میشود.

راهکارهای مفید برای دورکاری در شرکتها

همانطور که اشاره شد دورکاری میتواند مزایای بسیاری برای یک سازمان داشته باشد اما خود شرکتها نیز میتوانند با راهکارهایی از پتانسیل دورکاری بهتر استفاده کنند و اثربخشی بیشتری برای سازمان خود رقم بزنند.

استخدام و ارزیابی بهتر افراد

برای دورکاری باید از کارمندان مناسبی استفاده کرد که قابلیت ارتباط مؤثر و کارا از راه دور را داشته باشند؛  افرادی که در کار نیاز به تمرکز حداکثری و نظارت حداقلی دارند. در این زمینه نیاز است ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و سازمانی مناسب برای دورکاری کارکنان در نظر گرفته شود.

برای دورکاری چارچوب مشخص کنید

باید معیارهایی برای دور کاری اثربخش وجود داشته باشد. این معیارها میتواند به عنوان یک چارچوب انعطافپذیر برای ارزیابی افراد، پذیرش و رد تقاضاهای آنها مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال یکی از معیارهای اساسی برای دورکاری در اکثر شرکتها این است که فرد باید دوره آزمایشی دورکاری را  گذرانده و به طور مستمر در دوره،  عملکرد مطلوبی از خود نشان دهد.

توسعه فرهنگ دورکاری مناسب در سازمان

دورکاری بهترین روش برای سازمانهایی است که ارزش و تأکید بیشتری بر خروجی کار (نتایج)  دارند. اگر ورودی از خروجی در کارتان مهمتر باشد،  باید فرهنگ قوی را توسعه دهید که از پیشرفت مبتنی بر عملکرد،  پشتیبانی کند. مهمترین نکته این است که فرهنگ سازمان باید مبتنی بر ارزشها، سیاستها و نقاط عطف فعالیت دورکاری سازمان باشد. یک راه معمول،  توجه سازمان به کمیت و کیفیت به طور همزمان،  انجام به موقع کار و توانایی چند وظیفه‌ای بودن کارکنان در مواقع خاص است.

انتظارات را واضح بیان کنید

اگر انتظار دارید کارمند شما در هر ساعتی به ایمیلها و تماسهای مربوط به کار پاسخ دهد، این موضوع باید از قبل به او اطلاع داده شود. ابهام در نقش معمولا موجب سردرگمی افراد در انجام وظایف و مسئولیتها میگردد. آگاهی از انتظارات موجب میشود کارمند حس مسئولیت بیشتری در انجام وظایف خود داشته باشد و به طریق بهتری به انتظارات خواسته شده پاسخ دهد.

ارائه آموزش‌های لازم دورکاری

اگر کارمندان در استفاده از ابزارهای دورکاری ناآگاه باشند و آموزش نبینند، ممکن است اشتباهاتی را انجام دهند که امنیت اطلاعاتی شرکت را به خطر بیندازد. به هر حال یک رایانه معمولا در اختیار کلیه اعضای خانواده قرار دارد و توجیه نبودن افراد میتواند منجر به افشای اطلاعات محرمانه شرکت شود.

آن‌ها همچنین باید آموزش ببینند تا بتوانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. به عنوان مثال لازم است یاد بگیرند در زمان های خاصی به خود استراحت دهند،  هر از گاهی هوای تازه استنشاق کنند و با دیگران ارتباط برقرار نمایند تا دچار افسردگی و انزوا نشوند.

سامانه دینگ ابزاری مناسب برای دورکاری

سامانه دینگ یکی از ابزارهای مناسب قابل استفاده برای دورکاری شرکتهای ایرانی است. مزایای سامانه دینگ مانند کاهش هزینه های سازمانی مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفته است. سامانه دینگ علاوه بر مقرون به صرفه بودن،  نیازی به تجهیزات پیچیده و پرسنل متخصص برای استفاده ندارد. محیط کاربری راحت نرم افزار باعث شده است کلیه کارمندان و کارکنان دورکار بتوانند به راحتی از این برنامه استفاده کنند.

 

دورکاری با دینگ

 

سامانه دینگ قابلیت لوکیشن دارد و مدیران میتوانند خانه کارمندان را به عنوان لوکیشن محل کار تعریف کنند و کارمندان از خانه، ورود و خروج خود را ثبت نمایند. همچنین در این سامانه امکان مدیریت حضور و غیاب چندین شعبه و دسترسی به اطلاعات پرسنل تمام شعب به صورت لحظهای و متمرکز فراهم شده است. شرکتها می توانند بر انبار، فروشگاه و کلیه افراد درگیر در پروژههای خود نظارت داشته باشند و در هر کجا و هر زمان از ورود و خروج کارمندان به صورت آنلاین با‌خبر شوند.

برخلاف برخی از نسخه های خارجی،  سامانه دینگ پنل مدیریتی راحتی برای مدیریت کارمندان دارد و ویرایش اطلاعات و دریافت گزارشها از طریق اپلیکیشن و پنل تحت وب به سادگی انجام می پذیرد. همچنین برای استفاده از سامانه دینگ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. شرکتها میتوانند اطلاعات را در فضای ابری در هر نقطه زمانی و مکانی ذخیره کنند.

چشم انداز اقتصاد دور کار

دورکاری برای مدیران و کارمندان شرکت مزایای بسیاری به همراه دارد. بهبود بهره وری و کارایی کارکنان، انعطاف پذیر بودن برنامه ها، افزایش زمان در دسترس برای کار، کاهش هزینه های سربار و… از پیامد های مثبت دورکاری محسوب میشوند و این موضوع باعث شده است دورکاری در بسیاری از سازمانها و طیف گستردهای از صنایع وارد شود. در حال حاضر دورکاری یک استراتژی مدیریتی ارزشمند برای بهبود اثربخشی هر سازمان است. به همین دلیل سازمانها به دنبال سیستمها و برنامههای کاربردی مناسب برای پیاده سازی دورکاری در سازمان خود هستند.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *