بیمه بیکاری چیست | تمامی نکاتی که باید بدانید

به اشتراک گذاشتن مقاله

بیمه بیکاری همانطور که از اسمش معلوم است، به افراد بیکار تعلق می گیرد اما از نظر قانونی افرادی بیکار تلقی می‌شوند که بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده باشند. بنابراین افراد بیمه شده و تحت پوشش تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، پس از معرفی توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با احراز شرایط قانونی، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند.

همچنین باید به این نکته دقت کرد که افرادی که به علت تغییر ساختار کارگاه یا کارخانه‌ای که در آن مشغول به کار بوده اند و یا به دلیل حوادث طبیعی و غیر مترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و… کار خود را از دست داده اند و بیکار شده اند، می توانند از بیمه بیکاری استفاده نمایند. به طور کلی تشخیص اینکه چه کسی صلاحیت یا عدم صلاحیت دریافت بیمه بیکاری را دارد، بر عهده کمیته‌ای از نمایندگان سازمان و اداره کار و امور رفاه اجتماعی محل کار فرد بیمه شده است.

برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟

دریافت بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری شما یک مهلت ۳۰ روزه دارید که به اداره کار محل کار خود مراجعه کنید و اقدام به تکمیل فرم بیمه بیکاری نمایید. اگر به هر دلیلی شما موفق نشده اید در مهلت 30 روزه به اداره مربوطه مراجعه کنید، می توانید با در دست داشتن مدارکی که تاخیر شما را توجیه کنند، ظرف مدت سه ماه به اداره کار مراجعه کنید و فرم بیمه بیکاری را تکمیل نمایید.

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود برای افراد مختلف، متغیر و در بازه‌ای از 6 تا 50 ماه است. متاهل و مجرد بودن افراد و همچنین سابقه کار آن‌ها، معیار این تغییرات است و افرادی که متاهل هستند از حق بیمه بیشتری نسبت به مجرد‌ها برخودار هستند.

مبلغ بیمه بیکاری نیز به این صورت محاسبه می‌شود که میزان آن، 55 درصد متوسط حقوق بیمه شدگان است. البته این نکته را متذکر شویم که مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل به خاطر این که افرادی را تحت تکفل دارند (تا چهار نفر) بیشتر از سایرین است. طبق قانون به ازای هر نفر از افراد تحت تکفل، 10 درصد به مبلغ بیمه اضافه می‌گردد. البته این میزان مشروط به این است که از حداقل دستمزد همان سال کمتر نبوده و از 80 درصد حقوق بیمه شده بیشتر نباشد.

نکته
این نکته نیز قابل ذکر است که افرادی که مستمری از کارافتادگی دریافت می کنند، امکان این را دارند که به صورت همزمان، بیمه بیکاری را نیز دریافت کنند.

پیگیری بیمه بیکاری با کد رهگیری

پیگیری بیمه بیکاری با کد رهگیری

همانطور که گفته شد در این روزها، ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری میسر شده است. پس از ثبت درخواست، به شما یک کد رهگیری داده می‌شود که پیگری ثبت نام باید از طریق همین کد رهگیری صورت بگیرید؛ بنابراین در حفظ این کد کوشا باشید.

شکایت از کارفرما برای بیمه بیکاری

در صورتی که شما برای پیگیری بیمه بیکاری خود قصد شکایت از کارفرما را دارید، باید نکات و موارد زیر را مدنظر قرار دهید. همانطور که گفته شد یک فرصت 30 روزه برای ثبت درخواست بیمه بیکاری وجود دارد، بنابراین هرچه سریعتر اقدام به ثبت درخواست در شعبه اداره کار محل کار خود کنید. هرچه اقدام شما سریع‌تر باشد، زود‌تر به نتایجی مانند رای برگشت به کار یا برقراری بیمه بیکاری خواهید رسید.

هنگامی که فرم ثبت شکایت را تکمیل می کنید، از هرگونه توضیح اضافی و طولانی خودداری کنید و به جای آن، توضیحاتی مانند درخواست برگشت به کار، درخواست حق بیمه، حقوق معوقه، عیدی‌های پرداخت نشده و موارد این چنینی را بنویسید.

اگر شما قصد استقاده از بیمه بیکاری را دارید، باز هم بر روی بازگشت به کار خود پافشاری کنید؛ زیرا در صورتی مشمول دریافت بیمه بیکاری می شوید که اخراج شما غیر ارادی و از سوی کارفرما صورت گرفته باشد. البته این نکته نیز مهم است که برای استفاده از مزایای بیمه بیکاری،  حق بیمه شما باید در یک سال گشته و قبل از اخراج شما، به صورت مرتب و مستمر پرداخت شده باشد.

مزایای استفاده نکردن از بیمه بیکاری چیست

با توجه به قوانین، مدت زمانی که شما بیمه بیکاری دریافت می کنید، به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه مشاغل عادی محاسبه می‌شود و این موضوع بر محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگی تاثیرگذار خواهد بود. پس بهتر است که در سال‌های نزدیک به بازنشستگی، از دریافت بیمه بیکاری خودداری کنید.

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری

به طور معمول حقوق بیمه بیکاری بین دهم تا پانزدهم هر ماه واریز می‌شود و اگر شما در این بازه زمانی هیچ گونه دریافتی نداشته اید، می توانید به نزدیک‌ترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه نموده و دلیل عدم پرداخت را پیگیری کنید.

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری با هیچ محدودیتی روبرو نیست. حداکثر استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد 36 ماه و برای متاهلین 50 ماه است.

افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۹۹

حقوق بیمه بیکاری در سال 99 با رشد 21 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد و حداقل میران حقوق بیمه بیکاری در سال 99، به یک میلیون و هشتصد هزار تومان رسید.

آیا به زن باردار بیمه بیکاری تعلق میگیرد

بیمه بیکاری به زنان باردار و شیرده تا پایان دو سالگی فرزندشان تعلق نمی‌گیرد. اما اگر از محل کار خود به صورت غیر ارادی و به خاطر بارداری اخراج شده باشید (مواردی مانند تعدیل نیرو و یا ورشکستی)، می‌توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید؛ مشروط بر اینکه شرایط لازم را داشته باشید.

قانون جدید بیمه بیکاری بعد از اتمام بیمه بیکاری

هر سال میزان و مبلغ بیمه بیکاری بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی بیمه که در سال 1369 به تصویب رسیده است، تغییر می کند. بنابراین مجری و متولی میزان مبلغ پرداختی و بررسی شرایط بیکاری، اداره کار و امور اجتماعی است.

عیدی بیمه بیکاری چقدر است؟

عیدی مبلغی است که کارفرما به کارمندان و یا کارگرهای خود پرداخت می کند و تا زمانی برقرار است که فرد هنوز مشغول به کار باشد. از طرفی سازمان تامین اجتماعی تنها موظف به پرداخت حق بیمه بیکاری است؛ بنابراین به بیمه بیکاری، عیدی تعلق نمی گیرد.

 قطع شدن بیمه بیکاری

 قطع شدن بیمه بیکاری

میزان مبلغی که به عنوان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود، همیشگی نیست و فقط تا یک مدت محدود به شما پرداخت خواهد شد. بنابراین ممکن است که شما دیگر شرایطی که یک فرد برای دریافت بیمه بیکاری داشته را از دست بدهید و دیگر هیچ مبلغی به عنوان بیمه بیکاری برای شما واریز نشود. در صورت قطع شدن ناگهانی حق بیمه بیکاری خود، با در دست داشتن مدارک شناسایی، به اداره بیمه تامین اجتماعی مربوطه مراجعه نمایید.

اپلیکیشن حضور و غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403