حضور و غیاب تحت اکسل چگونه است؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

حضور و غیاب تحت اکسل یکی از روش‌هایی است که برای ثبت حضور و غیاب کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با این روش بیشتر آشنا خواهید شد.

اکسل چیست؟

برای اینکه نرم افزار حضور و غیاب تحت اکسل را بشناسیم، ابتدا باید با خود نرم افزار اکسل و کاربرد آن آشنا شویم. اکسل، یک نرم افزار صفحه گسترده است که برای جمع ­آوری، مرت ب­سازی و پردازش اطلاعات از آن استفاده می­شود. این اطلاعات می­توانند به صورت عدد، متن، تاریخ یا انواع دیگر باشند. اطلاعات در اکسل به صورت جدول ذخیره می­شوند و می­توانند بسیار متنوع و گسترده باشند.

اکسل چیست

در اکسل اصطلاحاتی وجود دارد که زیاد به کار برده می ­شوند و بهتر است آنها را بشناسید:

– برگه یا sheet

هر فایل اکسل دارای چندین برگه است که در هر برگه می­توان اطلاعات مختلفی را ذخیره کرد.

– ردیف یا ستون

هر برگه دارای تعداد زیادی ردیف و ستون است که به دلخواه شما تنظیم می­شود و هرچه اطلاعات بیشتر شود، تعداد ردیف و ستون­ها نیز افزایش پیدا می­کند.

– سلول یا cell

هر خانه جدول، سلول نام دارد که با استفاده از قابلیت­‌های مختلف اکسل می­توان چند سلول را یه یک سلول تبدیل کرد؛ عکس آن هم امکان­‌پذیر است.

اکنون که به صورت خلاصه با اکسل آشنا شدید، به مبحث مورد بحث یعنی حضور و غیاب تحت اکسل می پردازیم. همانطور که همه می دانیم، حضور و غیاب در آغاز به صورت دستی و در دفاتر مخصوص ثبت ورود و خروج انجام می شد.

اما پس از مدت زیادی کار با این سیستم، هم کارفرمایان سازمان ها و هم خود پرسنل، به این نتیجه رسیدند که این کار مشکلات زیادی دارد. بزرگترین مشکل این روش، این بود که علی‌رغم اینکه در طول ماه، پرسنل بسیار با سهولت ورود و خروجشان را در دفتر حضور و غیاب ثبت می کنند؛ اما پایان ماه باید ساعت ها برای محاسبه ساعات کاری، اضافه کاری، مرخصی‌ها و ماموریت‌ها زمان گذاشت و حتی با وجود این، امکان اشتباه در محاسبه و کم و زیاد بودن ساعات کار و در نتیجه، مغایرت در کارکرد و میزان حقوق پرداختی وجود داشت. این امر طبیعتاً نارضایتی پرسنل و مدیران را به همراه داشت.

یکی از نرم افزارهایی که شرکت‌ها برای ثبت حضور و غیاب تمایل به استفاده از آن دارند، نرم افزار حضور و غیاب تحت اکسل است. ثبت حضور و غیاب در این نرم افزار بسیار ساده است و بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قصد دارند بدون تکلف و پیچیدگی خاصی کار ثبت حضور و غیاب را انجام دهند، از آن استفاده می کنند.

ویژگی‌های نرم‌افزار حضور و غیاب تحت اکسل

ویژگی‌های نرم‌افزار حضور و غیاب تحت اکسل

  • طراحی ساده و بدون پیچیدگی
  • صرف کمترین زمان برای ثبت ورود و خروج پرسنل
  • امکان گزارش‌گیری‌های مختلف از ورود و خروج پرسنل
  • امکان ثبت دریافت‌های نقدی افراد در طول ماه
  • محاسبه زمان حضور هر فرد در سر کار، برای هر روز
  • قابلیت محاسبه حقوق ماهانه پرسنل بر اساس ورود و خروج های ثبت شده و ثبت مانده حساب آنها
  • وجود انواع هشدار دهنده‌ها در فضای اکسل برای جلوگیری از اشتباهات ثبتی

نحوه استفاده از نرم ­افزار حضور و غیاب تحت اکسل

استفاده از این نرم­ افزار برای پرسنل به این صورت است که فرم مربوط به هر یک از پرسنل در سیستم او قرار داده می­شود و آنان می­توانند ساعات مربوط به خود را وارد و ثبت کنند؛ و در زمان محاسبه حقوق در اختیار بخش امور مالی شرکت قرار دهند تا مورد استفاده آن واحد قرار گیرد. حتی اگر کارمند به صورت پروژه­ای کار کند، باز هم فایل اکسل کمک زیادی برای ثبت کارکرد او به کارفرما می­کند.

محاسبه کارکرد روزانه، ماهانه و حتی سالانه پرسنل توسط اکسل، بسیار سریع و ساده انجام می­شود و در زمان بسیار کوتاهی با استفاده از قابلیت­های بسیار زیادی که نرم افزار اکسل دارد، می­توان مقدار دقیق حقوق و دستمزد، بدهکاری و بستانکاری، مبلغ نهایی پس از کسر مالیات، تاریخ­های پرداخت به افراد و هزاران اطلاعات ریز و درشت را ثبت و ذخیره نموده و در مواقع نیاز به آنها رجوع کرد.

توجه
بدون شک استفاده از این نرم افزار برای حضور و غیاب، می­تواند یکی از ساده‌­ترین، سریع­‌ترین و دقیق‌ترین راه‌ها برای استفاده شرکت­‌ها و سازمان­‌ها باشد.

نرم افزار حضور و غیاب دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *