اخلاق حرفه‌ای در محل کار

به اشتراک گذاشتن مقاله

چه به‌تازگی وارد بازار کار شده باشید و چه تجربه زیادی در زمینه اشتغال داشته باشید، در هر حال داشتن اخلاق حرفه‌ای در کار به شما کمک می‌کند که موفقیت‌های بیشتری در شغلتان کسب کنید و پله‌های ترقی را راحت‌تر طی کنید. شاید در نگاه اول باورپذیر به نظر نرسد، اما خیلی از کارفرماها ممکن است صرفا به دلیل نداشتن اخلاق حرفه‌ای در کار، دانش، تخصص و مهارت بالای شما را نادیده بگیرند، با شما قطع همکاری کنند و نتوانید به جایگاهی که استحقاقش را دارید دست پیدا‌کنید. 

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که اخلاق حرفه‌ای چیست و چه ارکانی دارد؟ چطور می‌توانم اخلاق حرفه‌ای در محیط کار را در خودم پرورش دهم؟ اخلاق حرفه‌ای چطور بر استخدام شرکت خصوصی یا دولیت تاثیر می‌گذارد؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با اخلاق حرفه‌ای در کار، تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید.

اخلاق حرفه‌ای در محل کار

تعریف اخلاق حرفه‌ای

منظور از اخلاق حرفه‌ای در کار، ترکیبی از ویژگی‌ها، مهارت‌ها و رفتارهاست که بخشی از آن‌ها باید از قبل آموخته شود و بعضی از آن‌ها به توانایی سازگاری شما با محیط و فرهنگ سازمانی محل کارتان بستگی دارد. در واقع، رفتار حرفه‌ای شامل رعایت مجموعه‌ای از استانداردهاست که انتظار می‌رود کارمندان یک سازمان در احترام به آن‌ها نهایت تلاش خود را انجام دهند.

به‌عنوان مثال، اگر ساعت کاری شما زمان شناور ندارد و باید راس ساعت مقرر کارتان را شروع کنید، اخلاق حرفه‌ای در اینجا حکم می‌کند که چند دقیقه زودتر در محل کار و پشت میزتان حاضر شوید. در ادامه درباره بخش‌های مختلف اخلاق حرفه‌ای در کار و تاثیری که بر استخدام در شرکت خصوصی و دولتی دارد، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چرا اخلاق حرفه‌ای در محیط کار مهم است؟

پیش از آنکه جنبه‌های گوناگون اخلاق حرفه‌ای در کار را بررسی کنیم، بیایید ببینیم که اصلا چرا اخلاق حرفه‌ای برای استخدام یا قطع همکاری مهم است و چرا این اندازه روی آن تاکید می‌شود:

  •       حرفه‌ای بودن به شما کمک می‌کند که راحت‌تر شغل پیدا کنید و اگر در حال حاضر شغلی دارید، راحت‌تر در آن پیشرفت کنید.
  •       حرفه‌ای بودن باعث می‌شود که دیگران حساب شما را از سایرین مجزا کنند و اگر موقعیتی برای ترفیع در محل کار وجود داشته باشد، شما را واجد شرایط دریافت آن خواهند دانست.
  •       حرفه‌ای بودن به دیگران نشان می‌دهد که شما قابل اعتماد هستید و می‌توانید مسئولیت‌های سنگین‌تری را که در نهایت رشد و ارتقا کاری شما را در پی دارند، بر عهده بگیرید.
  •       حرفه‌ای بودن باعث می‌شود که همکارانتان احترام بیشتری برای شما قائل شوند و جایگاه ویژه‌ای نزد آنان پیدا خواهید کرد.
  •       حرفه‌ای بودن و نگرش حرفه‌ای داشتن هنگام حل مشکلات تعارض‌ها و استرس غیر ضروری را کاهش می‌دهد.
  •       و…

اخلاق حرفه‌ای در محل کار

جنبه‌های مختلف اخلاق حرفه‌ای در محیط کار

مهم‌ترین عناصری که ارکان اخلاق حرفه‌ای در محیط کار را تشکیل می‌دهند عبارت‌اند از:

احترام

احترام به سرپرست، همکاران، زیردستان، مشتریان و هر کسی که در طول روز با آن‌ها تعامل دارید، اولین و مهم‌ترین عنصر حرفه‌ای بودن در محیط کار است. در مکالمه، احترام به معنای آن است که به‌خوبی به حرف‌های طرف(های) مقابلتان گوش دهید و از طریف تماس چشمی به آن‌ها نشان دهید که مشتاقانه به حرف‌هایشان گوش می‌دهید. احترام مستلزم همدلی نیز است؛ پیش از آنکه بخواهید بخشی از وظایف کاری خود را به همکارتان محول کنید، باید مسئولیت‌های آنان را هم در نظر بگیرید. مهم‌تر از همه اینکه همواره باید این مسئله را به یاد داشته باشید که همه، اعم از مسئولین خدمات تا سرپرستان و مدیران شما سزاوار احترام هستند. 

توانمندی

برای اینکه واقعا حرفه‌ای باشید، باید به‌خوبی بدانید که چه کاری انجام می‌دهید و چگونه تلاش‌های شما به تحقق اهداف بزرگ‌تر یک سازمان کمک می‌کند و کدام بخش از طرح کلی اقدامات یک سازمان را تشکیل می‌دهد. همچنین، کلید حرفه‌ای بودن در محل کار این است که همواره به ارتقا تخصص و دانش خود و یادگیری مهارت‌های جدید متعهد باشید. همه این‌ها  امکان اخراج شما را به صفر می‌رساند و موفقیت‌های شغلی شما را تضمین می‌کنند.

اخلاق حرفه‌ای در محل کار

اعتمادبه‌نفس

هر چند وقتی از چیزی مطمئن نیستید عاقلانه این است از کسی بپرسید یا از سایر همکارانتان کمک بگیرید، اما اگر دوست دارید همانند یک فرد حرفه‌ای و متخصص عمل کنید، بهتر است با مشاهده اولین نشانه‌های مشکل دنبال کمک نروید. افراد‌ حرفه‌ای به خود ایمان دارند و مطمئن هستند که خودشان می‌توانند شرایط را مدیریت کنند یا اگر‌ مشکلی پیش آمد، از پس آن برمی‌آیند. توجه داشته باشید که اعتمادبه‌نفس بیش از حد معادل تکبر است و این مسئله اخلاق حرفه‌ای شما را زیر سوال خواهد برد. از این رو، درک دقیق مهارت‌ها و توانمندی‌های خود، بخش مهمی از حرفه‌ای‌بودن است.

مسئولیت‌پذیری 

اگر چه داشتن اعتمادبه‌نفس برای داشتن اخلاق حرفه‌ای در کار ضروری است، اما این مسئله نباید باعث شود که مسئولیت اشتباهاتتان را بر عهده نگیرید. حتی با وجود برخورداری از دانش و تخصص بالا نیز ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوید، اما اجازه ندهید چنین چیزی عزت نفس شما را از بین ببرد یا باعث شود که تقصیرها را به گردن دیگران بیندازید. در واقع، یکی از مهم‌ترین ارکان اخلاق حرفه‌ای در کار این است که اشتباه‌های خود را بپذیرید و اشتیاق خود را در یادگیری از آن‌ها نشان دهید.

حسن انجام کار

منظور از حسن انجام کار این است که حتی در شرایطی که کسی ناظر اعمال شما نیست، کارتان را درست انجام دهید و دنبال میان‌بر نباشید یا از زیر کار در نروید. وقتی حرفه‌ای باشید، تمام تلاش خود را می‌کنید که کارتان را به نحو احسن و زودتر از موعد مقرر به اتمام برسانید و از این کار احساس خیلی خوبی دارید.

آداب معاشرت

این، همان بخشی است که قبلا در تعریف اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان چیزی که باید از قبل آموخته شود، از آن سخن گفتیم. منظور از آداب معاشرت، رفتار و طرز صحبت شما با اطرافیان، طرز لباس پوشیدن، راه رفتن، غذاخوردن، شوخی‌کردن با سایر همکاران و… است. متاسفانه این جنبه از اخلاق حرفه‌ای مقداری مغرضانه به نظر می‌رسد و شاید چندان عادلانه نباشد که یک شرکت با فردی ماهر و متخصص صرفا به خاطر لباس پوشیدنش قطع همکاری کند یا این مسائل روی استخدام شرکت خصوصی یا دولتی تاثیر بگذارند! در هر حال، رعایت آدابی خاص با توجه به محیط و فرهنگ سازمانی که در آن کار می‌کنید، مسئله بسیار مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

چرا اخلاق کاری و رفتار حرفه ای اهمیت زیادی دارد؟

چند نکته برای داشتن اخلاق حرفه‌ای در کار

در صورتی که به استخدام در یک شرکت خصوصی یا دولتی فکر می‌کنید، بهتر است از همین حالا رفتار حرفه‌ای در محل کار را در خود پرورش دهید. در ادامه، چند نکته برای بهبود رفتار حرفه‌ای در محیط کار ارائه شده است:

  •       ماموریت، ارزش‌ها و آیین‌نامه رفتار حرفه‌ای سازمان خود را به‌خوبی بشناسید و اولویت‌ها، رفتار و عملکردتان را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.
  •       به همکاران، مشتریان، کارمندان و… صرف نظر از رتبه و موقعیتشان احترام بگذارید.
  •       مدیریت احساسات را یاد بگیرید. ناامیدی، خستگی، استرس و سایر حالات عاطفی خود را بشناسید، راهکارهایی برای کنترل آن‌ها وضع کنید و از فرافکنی آن‌ها به همکارانتان خودداری کنید.
  •       زمان را به‌خوبی مدیریت کنید و بدانید که هر روز چه حجم از کار را باید انجام دهید تا مجبور نشوید دیرتر از موعد مقرر سر کار بمانید.
  •       مسئولیت کارها و اقدامات خود را بر عهده بگیرید و نهایت تلاش خود را برای خوش‌قول بودن و انجام به موقع کارها به کار بگیرید.
  •       از هم‌تیمی‌ها و همکاران خود حمایت کنید؛ حتی اگر این همدلی معادل گوش‌گردن به صحبت‌هایشان یا اشتراک‌گذاری دانش و مهارتتان با آن‌ها باشد.
  •       زمانی که در محل کارتان هستید، مسائل شخصی‌تان را مدیریت کنید و اجازه ندهید آن‌ها روی کارتان تاثیر منفی بگذارند.
  •       از مافوق و مدیرتان بازخورد بگیرید تا با نقاط قوت و ضعفتان آشنا شوید و بتوانید مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان را بهبود بخشید.

اخلاق حرفه‌ای در محل کار

سخن پایانی

چندان فرقی ندارد که برای یک سازمان کوچک کار می‌کنید یا منصبی مهم در یک سازمان بزرگ در اختیار دارید؛ در هر حال، از نظر رفتاری و عملکردی استانداردهایی در هر محیط کاری وجود دارد که از کارمندان باید طبق آن‌ها عمل و رفتار کنند. باورپذیر نیست اما رفتار غیر حرفه‌ای ممکن است باعث اخراج شما یا قطع همکاری با سازمان‌های کوچک و بزرگ شود.

در حالی که اکثر افراد می‌دانند که رفتار غیر حرفه‌ای چیست، اما خیلی‌ها دقیقا نمی‌توانند بفهمند که منظور از رفتار حرفه‌ای در محل کار چیست و چگونه می‌توان اخلاق حرفه‌ای را در خود پرورش داد؟ در مطلب حاضر درباره اخلاق حرفه‌ای و جنبه‌های مختلف آن صحبت کردیم و به شما گفتیم که چطور می‌توانید رفتار حرفه‌ای را در خود پرورش دهید. آیا تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است که بخاطر این مسئله ترفیع بگیرید یا از محل کارتان اخراج شوید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراگ بگذارید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *