اخلاق کاری و رفتار حرفه ای در محیط کار چگونه است؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

اغلب اوقات “تجربه” به افراد کمک می کند تا قدم اول را برای ورود به یک حرفه ی جدید بردارند. اما در اکثر سازمان ها، برای موفقیت در یک شغل، “مهارت” به تنهایی کافی نیست. شرکت های صنایع مختلف به دنبال افرادی هستند که کاردان، اجتماعی و قابل اعتماد باشند و به طور کلی کار کردن با آنها خوشایند باشد. در واقع، آنها به دنبال افراد حرفه ای می گردند. نحوه برخورد و رفتار شما در یک محیط کاری می تواند پیام های مختلفی برای مدیران شرکت داشته باشد.

در حقیقت، کارمندانی که در یک مصاحبه شغلی، از خود رفتار حرفه ای نشان می دهند، اغلب، افراد لایق تر و شایسته تری به نظر می رسند. همچنین دانستن این مطلب مهم است که تقریباً همه افراد می توانند برای پیشرفت در این زمینه، تمرین کنند. در ادامه مطلب ما به اهمیت اخلاق کاری و رفتار حرفه ای می پردازیم و 4 روش حرفه ای ماندن در محیط کار را معرفی می کنیم.

چرا اخلاق کاری و رفتار حرفه ای اهمیت زیادی دارد؟

در دنیای کاری، به نحوه برخورد، نگرش و نحوه ارتباط با دیگران، رفتار حرفه ای گفته می شود. حرفه ای بودن می تواند تأثیر اولیه مثبت، روابط بین فردی موفق و اعتبار همیشگی شما را در سازمان تضمین کند. شما، چه در حال آماده شدن برای یک مصاحبه شغلی باشید، چه روز اول کاری خود را شروع می کنید یا در حرفه ی خود در حال ترفیع گرفتن هستید، رفتار حرفه ای و آداب محیط کار همیشه اهمیت زیادی دارند.

با صرف نظر از عملکرد کلی، مشاغل زیادی وجود دارند که در اواسط کار متوقف می شوند (و یا حتی موفق به شروع کردن نمی شوند)، زیرا افراد این ویژگی ها را از خود نشان نمی دهند.

به طور کلی، آداب معاشرت بر پایه احترام بنا شده است. در یک محیط اداری، وقتی صحبت از تعامل با دیگران، درک وقت آنها و نحوه رفتار در فضای کاری می شود، اخلاق کاری اهمیت ویژه ای پیدا می کند، زیرا تضمین می کند که وجود شما مزاحمتی برای تجربه ی کاری دیگران ایجاد نمی کنید.

چرا اخلاق کاری و رفتار حرفه ای اهمیت زیادی دارد؟

کارفرماها برای کارکنانی که وظایف خود را به شیوه ای حرفه ای انجام می دهند، ارزش بیشتری قائل هستند. در حقیقت، کارکنانی با درجه بالایی از حرفه ای گرایی، نسبت به همکاران خود قابل اطمینان تر هستند و اعتبار بیشتری دارند. تسلط و مهارت در آداب معاشرت محل کار، به کارکنان جوان در زمان شروع کار خود، قدرت بیشتری می دهد.

برای داشتن رفتار حرفه ای این نکات را به یاد داشته باشید

امروزه، با وجود تنوع نسلی در نیروی کار، رفتار حرفه ای بر سن ارجحیت دارد. اما حرفه ای گرایی، فقط یک رفتار نیست، بلکه مجموعه ای از چند ویژگی مختلف می باشد. این مسئله ممکن است مبهم به نظر برسد، اما در ادامه مطلب، به معرفی 4 روش آداب معاشرت در محل کار می پردازیم.

به تعهدات خود احترام بگذارید

در موضوع گسترده ای همچون رفتار حرفه ای، وقتی که صحبت از عادت ها و عملکردهای محل کار می شود، دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد، سخت است. عملی کردن تعهدات می تواند بسیار مهم باشد. شما ممکن است تمام جنبه های اخلاق کاری حرفه ای را رعایت کنید، اما اگر به تعهدات خود احترام نگذارید و وظایف خود را انجام ندهید، هیچ یک از آنها اهمیتی نخواهند داشت.

اگر شما به طور مداوم در برابر تعهدات و تکالیف خود پاسخگو باشید، پس یک فرد مسئولیت پذیر هستید که وظایف خود را برای رسیدن به هدف انجام می دهید. شما علاوه بر انجام دادن کارها در موعد مقرر، باید هدف گذاری کنید که برای شروع روز، قرارملاقات ها و هر رویداد کاری دیگری، چه حضوری چه مجازی، سر وقت حاضر شوید.

وقت شناسی، پیام ناگفته ای را به طرف مقابل می رساند که شما به مسئولیت های خود احترام می گذارید و برای وقت و تلاش همکارانتان ارزش قائل هستید.

رفتار حرفه ای

ملاحظه گر، واکنشگر و پیش کنشگر باشید

به نظر ساده می رسد، اما یکی از مؤثرترین راههای نشان دادن رفتارحرفه ای این است که نشان دهید برای توجه به دیگران، به اندازه کافی سرمایه گذاری کرده اید. این سرمایه گذاری ممکن است به معنای یادداشت برداری در طول قرار ملاقات ها، پرسیدن سؤالات مرتبط یا حتی استفاده از زبان بدن واکنشگر باشد.

اگر این اصول آداب معاشرت در محل کار را رعایت نکنید، ممکن است بی حوصله، خسته یا کناره گیر به نظر برسید و می تواند به اطرافیان شما این پیام را برساند که شما برای آنچه به اشتراک گذاشته می شود، ارزش قائل نیستید. روش دیگر برای نشان دادن سرمایه گذاری و تعهد شما به سازمان، پیش کنشگر بودن در رابطه با پیشرفت شرکت است.

اما این کار مستلزم چیزی بیشتر از شناسایی دغدغه ها یا مشکلات است. شما باید اعتراضات خود را همراه با راه حل مطرح کنید. به جای به سادگی مشکل ایجاد کردن برای مدیر خود، سعی کنید مجهز به یک راه حل پیشنهادی شوید.

با فرهنگ محیط کار آشنا شوید

فرهنگ کار کلی، اغلب از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت خواهد بود. بنابراین زمانی که شما، در یک موقعیت شغلی جدید آغاز به کار می کنید، باید تا جایی که می توانید در مورد هنجارهای فرهنگی محل کار خود اطلاعات بیشتری به دست آورید. تعیین نوع لباس کار مناسب، می تواند مثال خوبی باشد.

برای راهنمایی در مورد لباس مناسب اداره، به نحوه ی لباس پوشیدن دیگران در محل کار دقت کنید. گرچه، عقل سلیم حکم می کند که نوع خاصی از لباس را بپوشید، اما شما واقعاً نیاز دارید که به اطراف خود نگاه کنید تا با فرهنگ شرکت آشنا شوید. این کار می تواند روی عادت های ارتباطی شما نیز تأثیر بگذارد، چرا که عملکردهای استاندارد ممکن است بین شرکت های مختلف، متفاوت باشند.

در برخی از اداره ها، فرستادن یک ایمیل کوتاه یا تنظیم یک گفتگوی ویدیویی برای صحبت در مورد مسئله ای، مرسوم است. اما در محیط های اداری دیگر، این کار ممکن است توسط یک دستیار اجرایی از طریق یک درخواست رسمی برای قرار ملاقات انجام شود.

همچنین بخوانید:

مهم‌ترین مشکلات محیط کار چیست؟

صحبت درباره مسائل شخصی را به حداقل برسانید

از آنجا که هدف کلی آداب معاشرت در محل کار، احترام به سازمان و همکاران است، شما باید از انجام کارهایی که مانع بهره وری دیگران می شود، خودداری کنید. یکی از مولفه های مهم رفتار حرفه ای، صحبت نکردن درباره مسائل شخصی در محیط کار است.

شما چه در یک اداره باشید، چه در یک اتاقک یا فضای باز، اهمیت دادن به فضا و وقت دیگران بسیار مهم است. یک گفتگوی سریع در مورد فیلمی که شب گذشته دیده اید، می تواند تبدیل به یک مکالمه 15 تا 30 دقیقه ای شود، که وقت شما و همکارتان را می گیرد. در عوض، صحبت در مورد بازی شب گذشته یا برنامه های آخر هفته  را به وقت نهار یا بعد از کار موکول کنید.

به خاطر داشته باشید که محیط اداری، جای تماس ها یا گفتگوهای غیرکاری نیست. این روزها بیشتر از هر وقت دیگری می توان با جست و جوی سریع تلفن همراه یا دنبال کردن شبکه های اجتماعی، استراحت کوتاهی انجام داد. اما چیزی که فکر می کنید بیشتر از 5 دقیقه وقت شما را نمی گیرد، به راحتی می تواند تبدیل به 20 دقیقه “وقت تلف شده” شود.

در فضای مجازی، از انتشار نظر یا مطلب منفی در مورد شغل، رئیس یا همکاران خود، خودداری کنید. این مطالب می توانند به راحتی به گوش فرد مورد نظر در شرکت برسند و موقعیت شغلی شما را به خطر بیاندازند.

اخلاق کاری

از غیبت کردن و شایعه پراکنی خودداری کنید

صحبت در مورد سیاست های اداری اجتناب ناپذیر است و گاهی اوقات، این کار لازمه ی بالا رفتن از پله های ترقی است. در واقع، شما به عنوان یک کارمند، به سادگی بخش مهمی از چشم انداز سیاسی شرکت خود هستید. اما با روش های زیر می توانید جنبه ی مثبت مسائل را در نظر بگیرید:

  • پیدا کردن نقاط مشترک با همکاران خود
  • سعی نکنید دیگران را بد جلوه دهید.
  • مراقب موقعیت خود در ساختار شرکت باشید.
  • موفقیت شرکت را نسبت به منافع شخصی خود در اولویت قرار دهید.

هنگامی که کارمندان در کنار همکاران خود در راستای یک هدف مشترک کار می کنند، سیاست اداری می تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. اما زمانی که کارمندان به جای همکاری با یکدیگر جهت پیشرفت شرکت، با هم رقابت می کنند و یا درگیر مسائل حاشیه ای می شوند، سیاست اداری می تواند جنبه ای منفی پیدا کند.

زمانی که با جمعی که در حال غیبت کردن درباره روسا و یا همکاری دیگر هستند روبرو می شوید، اخلاق کاری حکم می کند که از آن جمع دوری کرده و به سراغ کار خود بروید.

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *