اصول تیم سازی موفق

به اشتراک گذاشتن مقاله

تیم های با عملکرد خوب خارج از قائده و اصول بوجود نمی آیند. آنها نیاز به یک رهبر آگاه از ارزش های تیمی دارند. بدون یک رهبری درست، کارمندان شما فقط یک همکار ساده هستند. این به شما بستگی دارد که با دانش تیم سازی آنها را به یک تیم قوی تبدیل کنید. دراین مقاله ما روش های ساختن یک تیم خوب را بررسی کرده ایم.

اصول مهم تیم سازی

 

 

برای دانستن اهمیت کارگروهی می توانید مقاله “چرا کار گروهی ابزار اصلی موفقیت است” را مطالعه کنید.

 

1. از روز اول انتظارتان از افراد تیم را مشخص کنید 

کارمندان و اعضای جدید تیم اطلاعات کمی از نحوه کار و فضای کاری کسب و کار شما دارند. اما آنها به سرعت شروع به پیدا کردن سرنخ هایی درباره کسب و کار شما می کنند. شما باید از این موقعیت برای تیم سازی استفاده کنید. قوانین اصلی را تنظیم کنید و بگذارید انتظارات شما از همان ابتدا مشخص باشد. نه فقط از نظر اهداف فروش یا یک برنامه بلند مدت، بلکه از نظر نوع محیط کار تیمی که به دنبال ایجاد آن هستید. آیا می خواهید یک تیم با ارزش های مسئولیت مشترک، حل مشکل مشترک و تصمیم گیری مشترک ایجاد کنید؟ اگر بله، پس از همان اول این را بگویید. یک رهبر کارآمد از همان ابتدا چنین ارزش هایی را بیان می کند. این به اعضای جدید تیم اجازه می دهد تا بفهمند برای چه چیزی باید تلاش کنند.

 

2. به اعضای تیم خود احترام بگذارید

 باید این را در نظر داشته باشید که کارمندان شما افرادی با خصوصیات و زندگی های متفاوت از شما هستند. مهم است که در تیم سازی اعضای تیم را مثل ربات هایی که وظایف کاریشان را انجام می دهند نبینید. یک محیط تیمی اصولی و قوی زمانی شکوفا می شود که افراد به دلیل خصوصیات ویژه و توانایی شان در کمک به تیم مورد تجلیل و احترام قرار بگیرند.

 

3. ایجاد ارتباطات در تیم

 در حالی که بسیار مهم است که برای تک تک اعضای تیم ارزش قائل شوید و به آنها احترام بگذارید، همچنین مهم است که خود اعضای تیم نیز همین احترام و توجه را نسبت به یکدیگر نشان دهند. افراد را تشویق کنید که یکدیگر را به عنوان کارمندی که پشت میز در کنارشان می نشیند در نظر نگیرند. بلکه به عنوان یک شریک تجاری در جهت یک هدف مشترک، موفقیت فردی و دستیابی به اهداف تیمی تلقی کنند.

 

4. هوش هیجانی را تمرین کنید

 رهبران بزرگ اهمیت هوش هیجانی را می دانند. به طور خلاصه، این به این معنی است که سبک رهبری آنها شامل رفتار با کارمندان به عنوان یک انسان است، نه فقط یک کارمند. رهبران بزرگ می دانند که انگیزه هر فردی متفاوت است. برخی از افراد تیم با دنبال کردن اهداف مشترک پیشرفت می کنند. برخی دیگر به دنبال رقابت سالم هستند، چه با یک رقیب خارجی یا در برابر کارمندی در تیم خودی. با پذیرش واقعیت سبک های کاری و انگیزه های مختلف، یک رهبر خوب تفاوت های فردی را یک فرصت میبیند نه یک مانع.

 

5. با مثبت اندیشی انگیزه دهید

مثبت اندیشی به کارکنان شما انگیزه دوچندان می دهد. بجای انتقاد شدید از اشتباهات اعضای تیم به کارها و رفتارهای مثبت اعضا اشاره کنید. سعی کنید یک محیط تیمی مثبت ایجاد کنید و تیم خود را تشویق کنید. با این روش می توانید تیمی حرفه ای بسازید. مثبت نگری یکی از اصول تیم سازی مؤثر برای ایجاد انگیزه در عملکرد تیمی است.

 

6. ارتباط برقرار کردن

تیم موفق

 

 به عنوان انسان، همه ما دوست داریم بدانیم در کجا ایستاده ایم. آیا همکاران من از کاری که انجام می دهم راضی هستند؟ آیا نیاز به بهتر کردن چیزی دارم؟ اگر کارمندان شما احساس کنند شما ناراضی هستید اما چیزی نمی گویید، می تواند منجر به ایجاد استرس در آنها شود. در نتیجه این احساس در عملکرد آنها تاثیر دارد. یا اگر آنها فکر کنند که کارشان عالی است، اما شما به عنوان رئیس راضی نباشید، این هم می تواند به احساس ناخوشایندی تیدیل شود. بنابراین مهارت های ارتباطی از اصول اصلی تیم سازی است. ارتباط موثر می تواند روابط کاری را قوی کند، در حالی که سکوت می تواند خیلی سریع همه چیز را از بین ببرد.

 

7. به دنبال راه هایی برای پاداش دادن به کار خوب باشید 

کارمندان تایید شدن از سوی رئیس و رهبرشان را دوست دارند. اگر از نظر مالی توانا هستید، می توانید پاداش های مالی بدهید. این یک راه عالی برای نشان دادن قدردانی است. اگر استارتاپی هستید که پول کمی در اختیار دارید، به راه‌های دیگری برای نشان دادن قدردانی فکر کنید. مثلا اگر یکی از اعضای تیم کارکرد خوبی داشت، به او اجازه دهید تصمیمات کلیدی که امکان پذیر است را بگیرد. یک راه کوچک پیدا کنید تا نشان دهید که به کارمندان خود توجه زیادی دارید و از تلاش های آنها قدردانی می کنید. این به کارمندان شما یادآوری می کند که آنها یکی از اعضای ارزشمند تیم هستند و این یک اصل مهم تیم سازی است.

8. تنوع تیمی خود را بالا ببرید

 وقتی نوبت به تیم سازی می رسد، باید تا حد امکان از افراد با سابقه، تجربه، سن و نظرات مختلف استفاده کنید. افرادی را استخدام کنید که نقطه ضعف های تیم شما نقاط قوت آنها باشد.

 

9. تیمی بسازید که بتوانید به آن اعتماد کنید

اعتماد یک اصل مهم تیم سازی است. یک فرد را در گروه داشته باشید که بتواند جایگزین مناسبی برای شما باشد. فردی که می تواند از طرف شما تصمیم بگیرد و در نبود شما مدیر خوبی برای کسب و کار شما باشد. از آن مهمتر اینکه از اعضای گروه تان رهبر بسازید، نه فقط یک کارمند بله قربان گو. با اینکار آنها همکار شما خواهند بود نه افردا زیردستتان. شما در حال سرمایه گذاری منابع و زمانی خود برای افراد گروهتان هستید، پس از آنها کارمندانی بسازید که بتوانند آینده کسب و کارتان را بسازند.

 

و در آخر اینکه فراموش نکنید که چه در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستید یا یک مدیر عامل باسابقه، درک نکات مدیریت تیم، تیم‌سازی و ارتباطات مؤثر در محل کار تفاوت بین یک کسب و کار موفق و ناموفق را ایجاد می کند.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *