انعطاف‌پذیری قوانین در محل کار به چه معناست؟

انعطاف پذیری

به اشتراک گذاشتن مقاله

بسیاری از کارمندان به دنبال آن هستند که بین زندگی شخصی و شغلی خود، تعادل ایجاد کنند. اغلب این افراد ترجیح می‌دهند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که قوانین انعطاف‌پذیری داشته باشد. مدیران نیز با توجه به همین موضوع، سعی دارند تا قوانین منعطف‌تری را برای کارمندان در نظر بگیرند و آزادی بیشتری به آن‌ها بدهند.

فرقی نمی‌کند که مدیر یک شرکت خصوصی باشید یا سازمان دولتی، درهرصورت برای اینکه بتوانید با سهولت بیشتری به اهداف خود دست پیدا کنید، نیاز دارید که رضایت کارمندان را به دست آورید. وضع قوانین انعطاف‌پذیر، یک راه‌حل مناسب برای این منظور است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که انعطاف‌پذیری قوانین در محل کار به چه معناست و چطور می‌توان قوانین محیط کار را منعطف‌تر کرد. با ما همراه باشید.

منظور از انعطاف‌پذیری قوانین در محیط کار چیست؟

قبل از هر چیز، ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که اصلا منظور از قوانین و سیاست‌های انعطاف‌پذیر در محل کار چیست؟ اگر بخواهیم به ساده‌ترین زبان ممکن در این باره سخن بگوییم، می‌توانیم این‌طور بیان کنیم که:

معنای قوانین و سیاست‌های انعطاف‌پذیر در محل کار، در حقیقت همان زمان کاری انعطاف‌پذیر است. قوانین منعطف، این آزادی را به کارمندان می‌‌دهند که در ساعاتی غیر از ساعات معمول در شرکت حضور داشته و مشغول انجام وظایف خود باشند.

برای مثال، اگر عرف ساعت کاری در کشور ما از 8 صبح تا 5 بعدازظهر باشد، قوانین منعطف این اجازه را به کارمند خواهد داد که باتوجه‌به شرایط خاص، دیرتر بر سر کار خود حاضر شود یا اینکه زودتر شرکت را ترک کند.

وجود قوانین انعطاف‌پذیر را بیشتر از سازمان‌های دولتی، می‌توان در یک شرکت خصوصی دید. بر اساس برخی از این قوانین، کارمندان می‌توانند هر زمان که حس کردند خلاقیت و توانایی بیشتری دارند مشغول به کار شوند. گاهی نیز می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که از خانه دورکاری کنند یا در فضای شرکت.

قوانین محل کار

نگاهی به متداول‌ترین قوانین انعطاف‌پذیر در محیط کار

باید بدانید که قوانین انعطاف‌پذیر تنها محدود به ساعات کاری نیست. یک شرکت خصوصی یا حتی سازمان دولتی، می‌تواند مجموعه قوانین منعطف بسیاری را برای کارمندان خود وضع کند. از جمله این قوانین منعطف، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ساعت کاری انعطاف‌پذیر

همان‌طور که از نامش نیز پیداست، این دسته از قوانین، این توانایی را به کارمند می‌دهند که هر زمان خواستند سر کار حاضر شوند و هر زمان که خواستند، شرکت را ترک کنند. در این حالت، کارمندان بدون نیاز به غیبت یا تاخیر در حضور، به‌راحتی می‌توانند به اولویت‌های خود رسیدگی کنند و هر زمانی که احساس بازدهی بیشتری داشتند، سر کار حاضر شوند.

برنامه کاری انتخابی

این مورد را نیز می‌توان بسیار شبیه به ساعات کاری منعطف دانست، اما تفاوت‌هایی نیز با آن دارد. با توجه به این مجموعه قوانین، کارمندان می‌توانند از سه شیفت ارائه‌شده توسط شرکت، یکی را انتخاب کرده و همان زمان سر کار خود حاضر شوند. شیفت‌ها معمولا به‌صورت صبح، ظهر و شب هستند. قوانین برنامه کاری انتخابی، آزادی عملی کمتری نسبت به مورد قبلی برای کارمند به ارمغان می‌آورد؛ اما باز نسبت به قوانین سنتی، منعطف‌تر است.

برنامه کاری فشرده

همان‌طور که از نامش پیداست، برنامه کاری کارمند در این مورد بسیار فشرده‌تر از حالت عادی است. این قانون کارمند را قادر می‌سازد تا برای چند روز در هفته، بیشتر از ساعات عادی کار در شرکت حضور داشته باشد. برای مثال اگر کارمند ملزم به 40 ساعت کار در روز باشد، با استفاده از قوانین منعطف می‌تواند این چهل ساعت را در سه تا چهار روز تمام کند و به این صورت، روزهای تعطیل بیشتری داشته باشد. یک شرکت خصوصی می‌تواند به بهترین شکل از این قانون بهره بگیرد.

دورکاری به‌صورت کامل

برای کسب‌وکارهایی که به شکل مجازی و اینترنتی انجام می‌شوند، قوانین دورکاری می‌تواند بسیار ایده‌آل باشد. چنان که به‌خوبی از نام این قانون پیداست، کارمند می‌تواند تمام وظایف خود را داخل خانه یا هر جای دیگری که دلش خواست انجام دهد. در برخی از موارد، کارمند می‌تواند حتی هر ساعتی که خودش دوست داشت مشغول به کار شود. در صورتی که کارمند بتواند تمامی خواسته‌های کارفرما را به انجام برساند، دورکاری هیچ محدودیتی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

کار اشتراکی

این قانون انعطاف‌پذیر معمولا کمتر از دیگر اعضای حاضر در این فهرست به کار گرفته می‌شود. کار اشتراکی به این معناست که یک ردیف شغلی تمام‌وقت در یک شرکت، بین دو فرد تقسیم می‌شود. هر یک از افراد، قسمتی از کار را بر عهده می‌گیرند تا ساعات کاری موردنیاز شرکت در هفته، تکمیل شود. برای آن دسته از کارمندانی که می‌خواهند شغل خود را حفظ کنند؛ اما چاره دیگری برای انجام وظایف خود ندارند، این قانون می‌تواند بسیار مفید باشد.

محیط کار نتیجه‌گرا (ROWE)

یکی از منعطف‌ترین قوانینی که می‌توان برای کارمندان وضع کرد، همین مورد است. محیط کار نتیجه‌گرا، به این معنی است که کارمند برای انجام وظایف خود، آزادی کامل دارد؛ تنها چیزی که برای شرکت خصوصی یا سازمان دولتی در اینجا اهمیت دارد، نتیجه کار است. کارمند در این مورد قادر است تا هر جور دلش خواست، هر ساعتی دلش خواست و به هر شیوه‌ای که دلش خواست کار کند، اما در نهایت، باید نتیجه موردنظر کارفرما را همان‌طور که خود کارفرما درخواست کرده، به او تحویل بدهد.

کار به‌صورت شیفتی

کار به‌صورت شیفتی از جمله متداول‌ترین قوانین انعطاف‌پذیر در شرکت‌ها است. این قانون، کارمند را قادر می‌سازد که بخشی از ساعات کاری روزانه را در یک ساعت و بخش دیگری را در ساعتی دیگر به انجام برساند. برای مثال کارمند می‌تواند نیمی از ساعت کاری خود را در صبح پر کرده، چند ساعتی را استراحت کند و سپس دوباره برای اتمام ساعات کاری خود، مجددا به شرکت بازگردد.

مرخصی نامحدود

مرخصی بدون محدودیت نیز از دیگر قوانین منعطف در محیط کار به شمار می‌رود. در این حالت، شرکت‌ها قوانینی وضع می‌کنند که از طریق آن کارمند هر اندازه که بخواهد، می‌تواند مرخصی بگیرد. البته اعطای مرخصی نامحدود به کارمند خود دارای قوانین مختلفی است تا از تضییع حقوق کارمندان جلوگیری کرده و همچنین تحقق اهداف شرکت را تضمین کند.

انعطاف پذیری

چطور می‌توان قوانین انعطاف‌پذیر وضع کرد؟

وضع قوانین انعطاف‌پذیر برای محیط کار، می‌تواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد. اما وضع آن، اصول و راهکارهای خاص خودش را دارد. برای آنکه بتوانید این قوانین را به شیوه‌ای موفقیت‌آمیز برای شرکت خصوصی یا کسب‌وکار خود وضع کنید، نکاتی که در ادامه برای شما مطرح خواهیم کرد بسیار مفید خواهند بود:

آموزش مدیران

مدیران باید توانایی و دانش لازم برای وضع قوانین منعطف را داشته باشند؛ به همین دلیل، اگر خودتان مدیر یک شرکت هستید باید مطالعه خود را در این زمینه افزایش دهید. اگر هم مسئول نیروی انسانی شرکت هستید، می‌توانید دوره‌های مختلفی را برای مدیران برگزار کنید.

اجرای برنامه امتحانی

قبل از اینکه به طور رسمی بخواهید قوانین شرکت را منعطف کنید، بهتر است که یک برنامه امتحانی برای آن در نظر بگیرید. این برنامه شما را قادر می‌سازد تا نقص‌ها و نقاط قوت طرح خود را بهتر بشناسید و همچنین آشنایی بیشتری نیز با ظرفیت‌های شرکت خود پیدا کنید.

برنامه‌ریزی کنید

درست مثل هر کار دیگری، اجرای قوانین منعطف در محیط کار نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد. بعد از اینکه طرح امتحانی را اجرا کردید، بهتر است نگاهی دوباره به آن داشته باشید و یک برنامه‌ریزی بهتر انجام دهید. سپس می‌تواند آرام‌آرام برای اجرای رسمی، مقدمه‌چینی کرده و در نهایت همه چیز را عملی کنید.

استاندارد تعیین کنید

در آخر یادتان باشد که منعطف کردن قوانین، به این معنا نیست که بخواهید قوانین سنتی کار را به‌طور کلی حذف کنید. قوانین انعطاف‌پذیر تنها برای برخی از افراد است و هر کارمندی که بخواهد، می‌تواند بر اساس همان سنتی کار کند. بهتر است که برای حفظ تعادل بین قوانین سنتی و قوانین انعطاف‌پذیر، استاندارهای خاصی را تعیین کنید.

تعیین میزان انعطاف‌پذیری قوانین به خودتان بستگی دارد

اینکه تا چه میزان قوانین منعطف در شرکت خصوصی یا کسب‌وکار خود وضع کنید، به خودتان بستگی دارد. لازم است که ابتدا ظرفیت‌های شرکت را بررسی کرده و سپس بستری مناسب برای اجرای این دسته از قوانین فراهم آورید. بعد از آن می‌توانید به بهترین شک از مزایای قوانین انعطاف‌پذیر در محیط کار، بهره‌مند شوید.

در این مقاله، از وضع قوانین انعطاف‌پذیر در محیط کار حرف زدیم. ابتدا مفهوم آن را برای شما شرح دادیم و با قوانین مختلف در این زمینه آشنا شدیم. در نهایت نیز از راهکارهایی برای وضع این دسته از قوانین صحبت کردیم. در آخر، بگذارید تا مقاله را با این سؤال به اتمام برسانیم؛ به نظر شما، از چه راه‌های دیگری می‌توانید قوانین محیط کار را انعطاف‌پذیر کرد؟ در بخش نظرات، با ما از تجربیات خود صحبت کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *