برنامه وفاداری مشتری چیست و چه مزایایی دارد؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

یکی از مهم‌ترین مواردی که یک شرکت خصوصی، سازمان دولتی و حتی یک کافی‌شاپ کوچک و کسب‌وکارهای محلی باید برنامه معین و مستمری برای آن داشته باشد، راهکارهایی که برای حفظ مشتریان فعلی یا همان برنامه وفاداری مشتری است. استفاده از این راهکارها مزایای بسیاری برای کسب‌وکار شما به همراه خواهد داشت و علاوه بر افزایش سود، مزیت رقابتی نیز ایجاد می‌کند.

با توجه به اهمیت این موضوع برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، تصمیم گرفتیم در این مطلب درباره مهم‌ترین مزایای برنامه وفاداری مشتری را به شما معرفی کنیم و بگوییم که اجرای چنین برنامه‌هایی چه پیامدهایی را برای کسب‌وکار شما به همراه داشت. قبل از آن به تعریف وفاداری مشتری نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

وفاداری مشتری چیست؟

پیش از آنکه به ادامه مطلب بپردازیم، بیایید ابتدا مفهوم وفاداری مشتری را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی، برای سودآوری و ایجاد مزیت رقابتی، باید برنامه‌هایی را برای تبدیل مشتریان فعلی به مشتری وفادار تدوین و اجرا کند. مشتری وفادار و وفاداری مشتری را می‌توان چنین تعریف کرد:

وفاداری مشتری، در حقیقت نوعی رابطه احساس و ذهنی بین مشتری با برند ما است که باعث می‌شود تا مشتری، خرید و ارتباط با برند ما را به برندهای دیگر ترجیح دهد. هراندازه که تمایل مشتری برای خرید از برند ما بیشتر باشد، آن مشتری وفادارتر خواهد بود.

زمانی که یک مشتری به برند ما وفادار باشد، ترجیح می‌دهد به‌جای خرید از برندهای دیگر، یک‌راست به سراغ برند ما بیاید؛ حتی اگر برندهای دیگر محصولی مشابه داشته باشند، حتی اگر برندهای دیگر آن محصول را ارزان‌تر ارائه دهند و حتی اگر برندهای دیگر باکیفیت‌تر باشند! مزایای وفاداری مشتری را برای برند، می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نرخ تبدیل در مشتریان وفادار بیشتر است؛
  • مشتریان وفادار سود بیشتری به همراه دارند؛
  • وفادار کردن مشتری هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد؛
  • مشتریان وفادار می‌توانند یک ابزار برای تبلیغ و معرفی برند باشند؛
  • مشتریان وفادار یک منبع خوب برای بازخورد و بهبود برند هستند.

 

  • وفاداری مشتری

برنامه وفاداری چیست؟

حال که می‌دانیم وفاداری مشتری به چه معناست، می‌توانیم مفهوم برنامه وفاداری را راحت‌تر درک کنیم. به ساده‌ترین بیان ممکن، می‌توان گفت که:

برنامه وفاداری مشتری، در حقیقت نوعی استراتژی است که توسط هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی به کار گرفته می‌شود؛ این برنامه معمولاً با ارائه پاداش‌های خاص به مشتریان، سعی دارد آن‌ها را به مشتریان وفادار برای برند تبدیل کند.

از جمله متداول‌ترین پاداش‌هایی که برندها ممکن است برای مشتریان خود در نظر بگیرند، می‌توان به انواع تخفیف‌ها، خدمات ویژه VIP، ارسال رایگان و… اشاره کرد. استفاده از این برنامه‌ها موجب می‌شود که یک برند در کنار افزایش فروش، مشتریان فعلی خود را نیز بیشتر کند. در بخش بعدی مزایای این برنامه‌ها را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد.

مزایای برنامه وفاداری مشتری برای کسب‌وکارها

اکنون رسیدیم سر اصل مطلب؛ همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، طراحی و به‌کارگیری برنامه‌های وفاداری مشتریان می‌تواند مزایای بسیاری برای هر برند به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از چنین برنامه‌هایی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

افزایش توان رقابتی برند شما

یکی از مهم‌ترین مزایای این برنامه‌ها، بالابردن مزایای رقابتی برند شما نسبت به دیگر برندها است. 71 درصد از مصرف‌کنندگان بر این باور هستند که جذاب‌ترین بخش ارتباط آن‌ها با برند، در حقیقت همین برنامه‌های وفاداری هستند. اگر می‌خواهید برند یا شرکت خصوصی خود را از دیگر رقبا متمایز کنید، بدون شک استفاده از برنامه‌های وفاداری می‌تواند راهکار مناسبی برای شما باشد.

کمک به حفظ مشتریان فعلی

از بزرگ‌ترین کارکردهای برنامه‌های وفاداری مشتری، حفظ مشتریان فعلی است. زمانی که مزایای رقابتی برند شما به نسبت برندهای دیگر بهتر باشد، بدون شک مشتری ترجیح می‌دهد که در کنار شما باقی بماند.اگر مشتری از این موضوع اطمینان داشته باشد که تمامی نیازهایش توسط برند شما برآورده می‌شود، مدام برای خرید به سراغ شما خواهد آمد و اولین انتخابش، برند شما خواهد بود. گذشته از این، برنامه‌های وفاداری می‌توانند مشتریانی را که برای اولین‌بار از برند شما خرید کرده‌اند نیز به مشتری ثابت تبدیل کنند.

افزایش نرخ خرید مشتری

تحقیقات موجود نشان می‌دهد که استفاده از برنامه‌های وفاداری مشتری، می‌تواند نرخ AOV (میانگین ارزش سفارش) و میزان تکرار خرید مشتری را افزایش دهد. با وجود برنامه‌های وفاداری، مشتری تلاش می‌کند برای برخورداری از پاداش‌ها یا رسیدن به خدمات VIP، میزان خرید خود را افزایش دهد. این کار، به معنای افزایش فروش برند و بالارفتن سود است. علاوه بر این، هر برند می‌تواند به کمک طرح‌های ویژه، مشتریان را تشویق به خرید محصولات گران‌تر کند و میانگین ارزش سفارش مشتری را افزایش دهد.

ارائه ویژگی‌های انحصاری

استفاده از برنامه‌های وفاداری، می‌تواند موجب به‌وجودآمدن برخی ویژگی‌های انحصاری برای برند شما شود. این ویژگی‌ها نه‌تنها می‌توانند کسب‌وکار شما را از دیگر برندهای مشابه متمایز کنند، بلکه موجب می‌شوند مشتری نوعی احساس تعلق نیز به برند شما داشته باشد.

استفاده از یک سیستم وفاداری پلکانی، می‌تواند این امکان را برای شما فراهم آورد که برخی از محصولات یا خدمات خود را به‌صورت انحصاری به مشتریان خود (معمولا مشتریانی که در پله‌های بالاتر قرار دارند) ارائه دهید. این کار نه‌تنها می‌تواند به مشتریان احساس خاص بودن بدهد، بلکه می‌تواند سود بیشتری نیز برای برند به همراه داشته باشد.

بالابردن تعامل مشتری با برند

اگر مشتری به‌‌اندازه کافی از ارتباط با برند شما رضایت داشته باشد و به آن وفادار باشد، ارتباطش به چیزی فراتر از خرید محصول افزایش پیدا خواهد کرد. به‌کارگیری برنامه‌های وفاداری مشتری، می‌تواند موجب بالارفتن تعامل مشتری با برند شود و این موضوع، قطعا مزایای بسیاری برای ما به همراه خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین مزایای افزایش تعامل مشتری با برند، می‌توانیم به ارائه بازخوردهای مثبت و سازنده توسط آن‌ها اشاره کنیم. چنین بازخوردهایی می‌توانند مسیر رسیدن به موفقیت را برای برند ما هموار کنند. به‌علاوه، افزایش تعامل می‌تواند کمک کند تا مشتری برند ما را به دیگران معرفی کند؛ به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی و برای اشتراک محتواهای تولیدشده توسط برند، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

بهبود چهره و اعتبار برند

و در نهایت، استفاده از برنامه‌های وفاداری مشتری می‌تواند چهره برند شما را بهبود ببخشد. فرقی نمی‌کند که یک شرکت خصوصی یا سازمانی بزرگ داشته باشید یا اینکه صاحب کسب‌وکاری کوچک و محلی، وفاداری مشتری در هر صورت می‌تواند اعتبار برند شما را در بین مخاطبان افزایش دهد. زمانی که برند به‌اندازه کافی اعتبار داشته باشد و از چهره خوبی نزد میان مشتریان خود برخوردار باشد، بدون شک اعتماد به آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. مزایای چنین اعتمادی برای یک برند، فراتر از حد تصورتان خواهد بود.

 

مشتریان فعلی

هر برند به برنامه وفاداری مشتری نیاز دارد

هر برند برای حفظ بقا و باقی‌ماندن در دنیای پررقابت کسب‌وکار، نیاز به آن دارد که از انواع برنامه‌های وفاداری مشتری استفاده کند. آمار موجود نشان می‌دهد که هر اندازه برندی بر وفاداری مشتریان خود تمرکز کرده و برنامه‌های خلاقانه‌تری را برای آن به کار گرفته، به همان اندازه نیز عملکرد موفقیت‌آمیزتری در  سودآوری، افزایش فروش و ایجاد مزیت رقابتی داشته است.

در این مقاله، به مهم‌ترین مزایای استفاده از برنامه‌های وفاداری برای کسب‌وکارها نگاهی داشتیم. علاوه بر آن با مفهوم وفاداری مشتری نیز آشنا شدیم و دیدیم که مشتری وفادار تا چه اندازه می‌تواند برای هر شرکت خصوصی و هر سازمان دولتی، ضروری باشد. شما چه تجربه‌ای از به‌کارگیری برنامه‌های وفاداری مشتری داشته‌اید؟ چقدر در سازمانتان به فکر ایجاد مشتریان وفادار برای خود هستید؟

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *