نحوه به حداکثر رساندن اثربخشی کار گروهی  

به اشتراک گذاشتن مقاله

کار گروهی موثر برای انجام موفقیت آمیز پروژه های کاری بسیار مهم است. در حالی که برخی از گروه‌ها ممکن است به خوبی با هم کار کنند، برخی دیگر به راهنمایی و حمایت مدیران نیاز دارند تا به آن ها کمک کند به عنوان یک تیم به طور مؤثر کار کنند. عملکردها و مجموعه مهارت های گروه به عنوان یک کل به عملکرد موثر تیم کمک می کند. در این مقاله، برخی از عواملی که منجر به کار تیمی موثر می‌شود را بیان می‌کنیم.

 

اثربخشی کار گروهی چیست؟

اثربخشی کار گروهی به این اشاره دارد که چگونه یک تیم با هم در جهت یک هدف مشترک کار می کند. تیم های موثر به طور منسجم و کارآمد برای رسیدن به نتایج با کیفیت بالا کار می کنند. توانایی و تمایل اعضای تیم برای کار مشترک بر اثربخشی یک تیم تأثیر می گذارد. با این حال، چندین عامل گسترده تر نیز وجود دارد که می تواند نقش داشته باشد. با در نظر گرفتن این عوامل، هر کسی که یک پروژه را هدایت می کند یا یک تیم را رهبری می کند، می تواند راه هایی برای بهتر کردن اثربخشی کار گروهی بیابد.

 

نقش هایی که به وضوح تعریف شده اند

برای اینکه یک تیم تا حد امکان کارآمد باشد، مهم است که از تلاش های بیهوده جلوگیری شود. زمانی که هر یک از اعضای تیم نقش ها و مسئولیت های مشخصی داشته باشند، به راحتی می توان به این امر دست یافت. تخصیص نقش های مشخص به اعضای تیم همچنین فرصت های اختلاف نظر در مورد چگونگی انجام وظایف خاص را به حداقل می رساند. موثرترین کار گروهی زمانی اتفاق می افتد که هر یک از اعضای تیم فرصت استفاده از نقاط قوت خود را داشته باشد، بنابراین رهبران باید به دقت به نحوه به کارگیری موثر تلاش های هر یک از اعضای تیم توجه کنند.

 

اهداف و مقاصد مشخص شده است

یک کار گروهی تنها در صورتی می تواند موثر باشد که اعضا بدانند چه هدف مشخصی دارند. این به معنای داشتن مجموعه ای از اهداف تعریف شده است. این مهم است که همه اعضای تیم دقیقاً بدانند که هدف نهایی چیست و چگونه تیم قصد دارد به آنجا برسد. این شامل ترسیم اهداف میانی یا مراحلی است که برای رسیدن به هدف نهایی باید برداشته شوند. داشتن اهداف میانی ساختاری را برای پروژه فراهم می کند و می تواند به یک تیم کمک کند وظایف را تقسیم کنند، میزان پیشرفت را ارزیابی کنند و در مسیر باقی بمانند. همچنین فرصت هایی برای جشن گرفتن موفقیت ها فراهم می کند که می تواند به انگیزه تیم برای ادامه تلاش کمک کند.

 

ارتباطات باز و محترمانه

ارتباط باز، صادقانه و محترمانه اساس کار گروهی خوب است. برقراری این نوع ارتباط در یک تیم به همه اعضا کمک می کند تا در بیان نظرات خود احساس راحتی کنند، بدون اینکه نگران قضاوت یا انتقاد باشند. این برای کار گروهی مؤثر حیاتی است. اگر اعضای تیم احساس راحتی نکنند، ممکن است به جای ارائه نظرات مفید، سکوت کنند.

 

تیم خوب چگونه تیمی است؟

 

کار گروهی

یک تیم موثر، گروهی از افرادی است که به عنوان یک واحد منسجم با هم کار می کنند. آن ها ممکن است وظایف مختلفی را بر عهده بگیرند و در مراحل پایانی پروژه گرد هم آیند یا در کل پروژه به طور مشترک کار کنند. اعضای تیم ممکن است پیشینه‌ مشابهی داشته باشند، یا ممکن است برای تشکیل یک تیم چند رشته‌ای با مجموعه‌های مهارتی بسیار متفاوت گرد هم آیند. صرف نظر از پیشینه، عناصر خاصی می توانند باعث شوند که اعضای یک تیم به طور موثر کار گروهی کنند:

 

اعتماد

اعضای تیمی که به یکدیگر اعتماد دارند، ممکن است مایل به عملی کردن ایده های جدید و تغییر روش فکری خود باشند، زیرا به نظرات و ایده های یکدیگر در گروه و کار گروهی اعتماد دارند.

 

احترام

اعضای تیمی که در کار گروهی به یکدیگر و ایده‌های هم احترام می‌گذارند، به احتمال زیاد بخشی از یک تیم با احترام متقابل هستند.

 

صداقت

ارتباط باز و صادقانه در کار گروهی به یک تیم اجازه می دهد تا به طور صریح در مورد اهداف و وظایف بحث کند و راه حل های مشترک ارائه دهد.

 

چگونه تیم ها می توانند موثرتر باشند؟

حتی بهترین تیم‌ها نیز ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشند تا میزان عملکردشان بهتر شود. اقدامات دیگری که رهبران می توانند برای اطمینان از کار گروهی خوب انجام دهند عبارتند از:

 

خلاقیت را تشویق کنید

خلاقیت جزء حیاتی یک کار گروهی موفق است. تیمی که حل مسئله خلاقانه را تمرین می کند از دیدگاه های منحصر به فرد همه اعضا سود می برد. یک تیم خلاق می تواند طیف گسترده تر و موثرتری از راه حل ها را برای مشکلات احتمالی ارائه دهد.

 

ایجاد ارتباطات دوستانه

فراهم کردن فرصت هایی برای اعضای تیم برای باهم بودن می تواند به تیم کمک کند تا علایق مشترک یکدیگر را بشناسند. با شناخت بهتر یکدیگر، اعضای تیم ممکن است روابط دوستانه تری ایجاد کنند که به بهبود ارتباطات و کار گروهی کمک می کند.

 

درباره مزایا و معایب کار گروهی می توانید مقاله تعریف کار گروهی یا تیم ورک و مزایا و معایب آن را بخوانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *