بهترین تئوری های تیم سازی

به اشتراک گذاشتن مقاله

تیم سازی یک تمرین مهم برای رهبران است و به انسجام و و تقویت روحیه تیمی کمک می کند. چندین نظریه وجود دارد که اهمیت تیم سازی را نشان می دهد. اگر یک تیم یا کسب و کار را رهبری می کنید یا بخشی از مدیریت یک تیم هستید، درک استراتژی های تیم سازی و نحوه اجرای آنها می تواند به شما در بهبود کارایی تیم کمک کند. در این مقاله بر روی تئوری های مختلف تیم سازی تمرکز می کنیم و ارتباط و اهمیت آنها را توضیح می دهیم.

 

تئوری های تیم سازی چیست؟

درک تئوری های تیم سازی برای کسب و کارهای در حال رشد، به ویژه آن هایی که از ساختار تیمی پیروی می کنند، ضروری است. کار تیمی در دنیای تجارت مدرن ضروری است، زیرا به شرکت ها اجازه می دهد به اهداف خود دست یابند و به عنوان یک گروه توسعه پیدا کنند. هنگامی که همه کارکنان از مسئولیت های یکدیگر آگاه باشند و با یکدیگر برای دستیابی به اهداف شرکت همکاری کنند، در نهایت منجر به کارایی بیشتر و کاهش هزینه ها می شود.

 

تئوری های تیم سازی به رهبران کمک می کند تا پروتکل ها و قوانین کلیدی حاکم بر تیم های تجاری را درک کنند. درک چنین نظریه هایی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا ناکارآمدی ها را کاهش دهند و عملکرد تیم را به حداکثر برسانند.

 

علاوه بر تئوری ها، اصول تیم سازی نیز اهمیت دارد. در مقاله اصول تیم سازی موفق می توانید این اصول را بخوانید.

 

برترین نظریه های تیم سازی

امروزه انواع مختلفی از نظریه های تیم سازی وجود دارد. از جمله نظریه تاکمن، هرم مزلو، نظریه بلبین، مدل رهبری کنش محور آدایر، نظریه رهبری مبتنی بر نقاط قوت و نظریه تجزیه و تحلیل تیم. در ادامه به توضیح این تئوری ها می پردازیم:

 

نظریه تاکمن

نظریه تاکمن متعلق به بروس تاکمن است که یکی از قدیمی‌ترین نظریه‌های مربوط به تیم‌سازی است. تاکمن این نظریه را در سال 1965 منتشر کرد. این نظریه بر 5 مرحله مختلف توسعه یک تیم‌ متمرکز است: تشکیل تیم، درگیری و طوفان زایی، شکل گیری، بهره وری و انحلال.

 

به گفته تاکمن، تیم سازی از اولین دور هم جمع شدن شروع می شود و زمانی که پروژه به پایان می رسد منحل می شود. درک همه مراحل برای ایجاد تیم های با عملکرد بالا ضروری است. مراحل آن به شرح زیر است:

 

1. تشکیل تیم

این مرحله از تیم سازی مرحله ای است که افراد برای اولین بار یکدیگر را ملاقات می کنند. اعضای تیم در این مرحله به طور مستقل رفتار می کنند و همچنان در حال ایجاد اعتماد هستند. اعضا اغلب در مورد مهارت ها، قوانین، اهداف و جدول زمانی پروژه بحث می کنند.

 

2. درگیری و طوفان زایی

در این مرحله از تیم سازی، هنگامی که هیجان اولیه از بین می رود، برای اعضای تیم مسئولیت و اهمیت کار مشخص می شود. در این مرحله اختلاف نظرها قوت می گیرد که وجود یک رهبر قوی را به یک ضرورت تبدیل می کند. مصالحه و رسیدن به توافق می تواند  عملکرد پروژه را بهتر کند و اعضای تیم را راضی نگه دارد.

 

3. شکل گیری

پس از رفع اختلافات اولیه در تیم سازی، تیم ها شروع به همکاری می کنند. در این مرحله تمرکز اعضا بر وظایف خود و کمک به یکدیگر است. در این مرحله ممکن است هنوز اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما مدیریت آن آسان تر است.

 

4. بهره وری

در این مرحله از تیم سازی اعضای تیم هم افزایی می کنند. یعنی شروع به درک نقاط قوت و ضعف یکدیگر می کنند. در این مرحله آشنایی شروع می شود و اعتماد به نفس و انگیزه اعضا افزایش می یابد. در این مرحله اعضای تیم به نظارت کمتری نیاز دارند و می توانند به تنهایی عملکرد خوبی داشته باشند.

 

5. انحلال

در ابتدا، نظریه تیم سازی تاکمن فقط 4 مرحله داشت. در سال 1977، مرحله پنجم یعنی انحلال به آن اضافه شد. این مرحله  زمانی اتفاق می‌افتد که تیم‌ها از هم می‌پاشند. اگر اعضای تیم تجربه مثبتی داشته باشند، اغلب می توانند در آینده به خوبی با یکدیگر همکاری کنند.

 

هرم مزلو

سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو، یا هرم مزلو، یکی دیگر از نظریه های محبوب است که  در تیم سازی هم استفاده می شود. این نظریه بیشتر بر رفتارهای فردی تمرکز دارد. نظریه مزلو بیان می کند که افراد ابتدا سعی می کنند نیازهای فیزیولوژیکی خود را که شامل امرار معاش می شود برطرف کنند. هنگامی که نیازهای فیزیولوژیکی برآورده شوند، جای شان را به نیازهایی مانند سلامتی و امنیت می دهند.

 

با گذشت زمان، نیازها همچنان تغییر می کنند. اعضای تیم در مرحله بعدی شروع به جستجوی احساس تعلق می کنند و در نهایت به سمت عزت نفس می روند. در این مرحله تک تک اعضای یک تیم از یکدیگر احترام متقابل می خواهند. مرحله آخر هرم مزلو، خودشکوفایی است، مرحله ای که فرد به حداکثر پتانسیل خود می رسد.

 

نظریه بلبین

 

تیم سازی

 

نظریه تیم سازی بلبین شامل 9 دسته از رفتارهایی است که نشان می دهد افراد چگونه با یکدیگر در تیم کار می کنند. یافته های دکتر مردیت بلبین نشان می دهد  که برای موثر و کارآمد بودن تیم ها، حضور این 9 نقش کلیدی بسیار مهم است:

 

  1. محقق
  2. مبتکر با گرایش خلاق
  3. مبتکر با گرایش ترغیب گر
  4. پیاده ساز
  5. راه بر
  6. کار تمام کن
  7. ناظر / ارزیاب
  8. حامی

 

نظریه رهبری جان آدیر

نظریه جان آدیر در تیم سازی بر رهبری متمرکز است. مدل رهبری کنش محور او در سال 1973 با تمرکز بر اقدامات کلیدی رهبران که می‌تواند به تیم‌ها انگیزه دهد، محبوب شد. این نظریه به جای تمرکز بر سبک های رهبری، بر اقدامات کلیدی تمرکز می کند. به گفته آدیر، رهبران دارای سه حوزه اصلی مسئولیت هستند: انجام وظیفه، ایجاد و حفظ گروه، توسعه فردی.

 

نظریه رهبری مبتنی بر نقاط قوت

این تئوری تیم سازی یک روش محبوب برای به حداکثر رساندن کارایی و بهره وری تیم ها است. هنگامی که تیم ها مولدتر و کارآمدتر می شوند، عملکرد تجاری بهبود می یابد. این نظریه فرض می‌کند که افراد علاقه بیشتری به رشد خود دارند تا غلبه بر نقاط ضعف شان. این نظریه بر به حداکثر رساندن نقاط قوت تک تک کارکنان در یک تیم تمرکز دارد.

در این تئوری تیم سازی رهبران از نقاط ضعف آگاه هستند، اما بر روی بهبود نقاط قوت کارکنان تمرکز و سرمایه گذاری می کنند. فرض بر این است که وقتی نقاط قوت قوی تر شوند، نقاط ضعف را تحت الشعاع قرار می دهند و کارایی تیم افزایش پیدا می کند.

 

تئوری تجزیه و تحلیل تیم

این تئوری از تیم سازی بر شناسایی عواملی تمرکز دارد که باعث از هم پاشیدگی تیم ها می شود. رهبران کسب و کار باید عناصر کلیدی که منجر به انحلال تیم شده است را ارزیابی و تجزیه و تحلیل کنند. اطلاعاتی که رهبران از طریق تجزیه و تحلیل دقیق جمع‌آوری می‌کنند می‌تواند به آنها کمک کند تا از فروپاشی تیم شان در آینده جلوگیری کنند.

 

نکاتی برای بهبود عملکرد تیم با استفاده از این تئوری ها

پویایی نکته مهمی در تیم سازی است که رهبران باید به آن توجه کنند. قبل ازهر چیزی شناسایی افراد با عملکرد بالا، متخصصان خلاق و افراد پرانرژی و امیدوار ضروری است. درک و تجزیه و تحلیل عملکرد تیم در یک دوره می تواند به رهبران کمک کند تا بفهمند کدام چارچوب را باید دنبال کنند.

 

کارمندان نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین عاقلانه نیست که انتظار داشته باشیم همه اعضای تیم در یک سطح کار کنند. رهبران تیم می توانند از این تئوری های تیم سازی برای ایجاد انگیزه در اعضای گروه استفاده کنند. به این ترتیب، آنها می توانند روحیه جمعی را بهبود دهند و یک تیم قوی بسازند.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *