مهارت های نرم و بین فردی و تعریف آن

مهارت های نرم

به اشتراک گذاشتن مقاله

در مقاله مهارت های لازم برای پیدا کردن کار اهمیت مهارت های نرم را مورد بررسی قرار دادیم، در این مقاله قصد داریم جنبه دیگری از این مهارت ها را مورد بررسی قرار دهیم. مهارت های نرم و بین فردی به معنای توانایی برقراری ارتباط و ایجاد روابط با دیگران است. این مهارت‌های نرم درباره ویژگی‌های شخصیتی شما و اینکه چگونه یاد گرفته‌اید با موقعیت‌های اجتماعی خاص کنار بیایید هستند. مهارت های بین فردی موثر می تواند در طول فرآیند مصاحبه شغلی به شما کمک کند و تأثیر مثبتی بر پیشرفت شغلی شما داشته باشد.

 

مهارت های بین فردی چیست؟

 

مهارت های بین فردی مهارت های نرمی هستند که هنگام تعامل و ارتباط با دیگران به کار می آیند و در ارتباط و همکاری ضروری است.

 

چند نمونه از مهارت های بین فردی عبارتند از:

 

  • گوش دادن فعال
  • کار گروهی
  • مسئوليت پذیری
  • قابل اعتماد بودن
  • رهبری
  • انگیزه داشتن
  • انعطاف پذیری
  • صبر
  • یکدلی

در یک محیط کاری، مهارت های نرم و بین فردی می تواند به شما کمک کند تا در پیچیدگی، تغییرات و وظایف روزمره خوب عمل کنید.

 

چرا مهارت های نرم و بین فردی مهم است؟

 

مهارت های نرم و بین فردی قوی می تواند به شما در طول فرآیند مصاحبه شغلی کمک کند، زیرا مصاحبه کنندگان به دنبال متقاضیانی هستند که بتوانند به خوبی با دیگران تعامل و همکاری کنند. مهارت های نرم همچنین به شما کمک می کنند تا دیگران را بهتر درک کنید و در نحوه برخورد خود با آن ها به خوبی تصمیم بگیرید.

 

نمونه هایی از مهارت های بین فردی

مهارت های نرم

 

بر خلاف مهارت های سخت، مهارت های بین فردی مهارت های نرمی هستند که در هر شغلی مهم و کارآمد هستند. کارفرمایان برای مهارت های بین فردی ارزش قائل هستند، زیرا این مهارت ها به داشتن محیط کاری مثبت کمک می کنند.

 

در اینجا لیستی از مهارت ها آورده شده است تا بتوانید مهارت هایی را که برای کارفرمایان ارزشمند هستند، شناسایی کنید:

 

گوش دادن فعال

 

گوش دادن فعال به معنای گوش دادن به دیگران با هدف جمع آوری اطلاعات و تعامل با گوینده است. افرادی که مهارت نرم گوش دادن فعال را دارند هنگام گفتگو با دیگران بر روی حرف های گوینده تمرکز می کنند و فعالیت دیگری انجام نمی دهند.

 

قابل اعتماد بودن

 

در هر شرایطی می توان به افراد مطمئن اعتماد کرد. این می تواند شامل هر چیزی از وقت شناس بودن تا عمل به وعده ها باشد. کارفرمایان برای کارمندان قابل اعتماد بسیار ارزش قائل هستند و وظایف مهم را بر عهده آن ها می گذارند.

 

همدلی

 

“هوش عاطفی” یک کارمند درباره این است که آن ها چقدر نیازها و احساسات دیگران را درک می کنند. کارفرمایان معمولاً کارمندانی که مهارت های نرم مثل همدلی را دارند استخدام می کنند.

 

رهبری

 

رهبری یکی از مهم ترین مهارت های شغلی و بین فردی است که مستلزم تصمیم گیری موثر است. رهبران مؤثر بسیاری از مهارت‌های بین فردی دیگر مانند همدلی و صبر را نیز دارند.

 

کار گروهی

 

توانایی کار در یک تیم بسیار ارزشمند است. کار تیمی شامل بسیاری از مهارت های شغلی و بین فردی دیگر مانند ارتباط، گوش دادن فعال، انعطاف پذیری و مسئولیت است. کسانی که در کار تیمی خوب هستند، اغلب وظایف مهمی در محل کار به آن ها محول می شود و ممکن است ترفیع بگیرند.

 

چگونه می توان مهارت های نرم و بین فردی را هنگام درخواست شغل برجسته کرد

در طول مرحله درخواست شغل و مصاحبه، می توانید مهارت های  خود را در CV برجسته کنید. پس از اینکه با موفقیت استخدام شدید، باید به حفظ مهارت های خود و توسعه مهارت های جدید ادامه دهید.

 

مهارت ها در CV

در رزومه خود، مهارت های کلیدی بین فردی را در بخش مهارت ها قرار دهید. آگهی استخدام را مرور کنید تا متوجه شوید کدام یک از مهارت های شما با شغلی که برای آن درخواست می دهید مرتبط است و کدام یک را باید در CV خود اولویت دهید.

 

بخش مهارت های CV شما ممکن است به شکل زیر باشد:

 

مهارت های فنی: مانند POS، Excel، HTML

 

مهارت های نرم: کار تیمی موثر، روابط عمومی بالا، شنونده فعال، محقق مبتکر

 

همچنین می توانید نمونه هایی از مهارت های خود را در قسمت تجربه رزومه خود قرار دهید. این کار را با گنجاندن مثال های عینی از نحوه کار با دیگران و نتایجی که به دست آورده اید انجام دهید.

 

از جمله مهارت های نرم و بین فردی در کاورلتر یا نامه پوششی

در کاورلتر، ممکن است بخواهید روی یک مهارت نرم و بین فردی قوی و مرتبط تمرکز کنید. این می تواند به کارفرما نشان دهد کدام حوزه نقاط قوت شما می باشد. همچنین ممکن است بخواهید به طور خلاصه توضیح دهید که چگونه این مهارت می تواند برای کسب و کار که در آن کار می کنید مفید باشد.

 

نمونه ای که مهارت های شما را در نامه پوششی برجسته می کند می تواند به شکل زیر باشد:

 

کارفرمای قبلی‌ام، اغلب از من برای کمک به تشکیل تیم‌ها دعوت می‌کرد. مدیران من به توانایی من در گوش دادن و درک نقاط قوت همکارانم اشاره کرده اند.

 

مهارت های نرم و بین فردی در مصاحبه شغلی

داشتن مهارت های نرم و بین فردی هم در طول مصاحبه شغلی و هم در حین کار ضروری است. در طول مصاحبه شغلی، مدیر استخدام ممکن است به دنبال این باشد که ببیند شما چقدر به طور فعال گوش می دهید، ارتباط چشمی خود برقرار می کنید و آداب معاشرت را می دانید. مصاحبه شغلی فرصت خوبی برای نشان دادن قابل اعتماد بودن است. برای مثال، زودتر رسیدن به مصاحبه، نشان می دهد که شما در مصاحبه جدی هستید و به وقت مصاحبه کننده احترام می گذارید. هنگامی که استخدام شدید نیز همچنان برای توسعه مهارت های خود و بین فردی تلاش کنید.

 

مهارت های شغلی و بین فردی به طور فزاینده ای برای کارفرمایان در هر صنعتی ارزشمند هستند. صرف نظر از نوع شغلی که به دنبال آن هستید، توانایی شما در نحوه ارتباط برقرار کردن با همکاران و کارفرمایتان ممکن است تأثیر خوبی بگذارد و منجر به رشد شغلی شما شود.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *