در جذب نیروی کار به تجربه کاری توجه کنیم یا استعداد؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

وقتی که به عنوان یک مدیر استخدام، نیاز فوری به جذب نیروی کار جدید دارید و به نظر می رسد که کسی را که برای جایگاه شغلی مورد نظرتان مناسب باشد، نمی شناسید، چه کاری انجام می دهید؟ به صورت نرمال آگهی استخدامی منتشر می کنید و با داوطلبان برگزیده مصاحبه می کنید. در نهایت انتظار دارید که ایده آل ترین فرد را برای شغل مورد نظر استخدام کنید.

 ممکن است در روند استخدام نیروی کار بین فردی که استعداد بیشتری دارد اما تجربه کاری خاصی ندارد و فرد دیگری که تجربه کاری بالایی دارد اما استعدادش از فرد اول کمتر است، مردد بمانید. در این مطلب، به این موضوع که چه موقع بهتر است فرد با استعداد را استخدام کنید و در چه حالتی فرد با تجربه بیشتر به شما کمک می کند، می پردازیم.

فرد ایده آل برای استخدام چه کسی است؟

می توان گفت که برای هر سازمانی، داوطلب ایده آل برای استخدام، چهار ویژگی اصلی باید داشته باشد: تجربه، استعداد، تطبیق فرهنگی و انتظارات واقع بینانه از درآمد. گرچه، باید خاطرنشان کرد که برخلاف تجربه و انتظارات در مورد درآمد، استعداد و تطبیق فرهنگی، عواملی هستند که کمتر ملموس هستند. تعریف هر دوی این مفاهیم سخت است و شباهت های آنها بیشتر از تفاوت هایشان است.

جذب نیروی کار

چرا کارفرماها برای استخدام نیروی کار به تجربه بیشتر از استعداد اهمیت می دهند؟

اولین دلیل این است که در شرکت ها عقیده ی رایجی وجود دارد که در یک موقعیت شغلی خاص، هیچ مؤلفه ای نمی تواند جایگزین “تجربه” شود و نمی توان تجربه را به عنوان یکی از “مهارت های قابل انتقال” از یک حوزه ی شغلی وارد شغلی دیگر کرد. البته، این دیدگاه کلی یا دقیق نیست، مخصوصاً اگر مربوط به نقش های سطح پایین یا متوسط در یک حوزه شغلی باشد.

برای مثال، تجربه ی خدمات مشتریان در بخش خرده فروشی می تواند یک زمینه ی آموزشی عالی برای به دست آوردن مهارت های برجسته مشتری مداری باشد. شما این مهارت را می توانید در یک فرد با استعداد با تناسب فرهنگی مناسب پیدا کنید و تمام ویژگی های یک داوطلب شغلی عالی را مشاهده کنید.

استخدام نیروی کار ایده آل

دومین دلیلی که بسیاری از شرکت ها در زمان استخدام نیروی کار استعداد را قربانی تجربه می کنند این است که در زمان ارزیابی داوطلبان شغلی و مصاحبه با آنها، شناسایی تجربه نسبت به کشف استعدادِ مناسب، راحت تر است.

حتی اصولی ترین رزومه ها (فهرست پیشینه سوابق شغلی و مهارت های حرفه ای) نیز میزان تجربه ی افراد را نشان می دهند. با وجود اینکه مصاحبه با افراد برای پیدا کردن استعداد مناسب، سخت تر است، اما این کار ارزش انجام دادن را دارد.

افراد با استعداد را استخدام کنید و مهارت را به آنها آموزش دهید

تجربه مربوط به یک حوزه شغلی خاص، یکی از ملموس ترین و قابل سنجش ترین مؤلفه های یک داوطلب شغلی ایده آل است، اما زمانی که می خواهید بهترین انتخاب را انجام دهید، ولی گزینه ی مناسبی وجود ندارد، باید در این زمینه انعطاف پذیر باشید.

استخدام نیروی کار با استعداد

 با توجه به اهمیت روز افزون تناسب فرهنگی در محیط های کاری امروزی، مسلماً بهتر است که به جای افراد با تجربه ای که شایستگی لازم را ندارند، از افراد با استعداد استفاده شود. استعداد، آموزش دادنی نیست، اما تجربه را می توان کسب کرد.

چه زمانی جذب نیروی کار با تجربه بهتر است؟

اگر برای یک موقعیت شغلی مدیریتی به دنبال استخدام فرد مناسب هستید.  

به نظر واضح می رسد که چه فردی را باید انتخاب کنید، اما ممکن است وسوسه شوید که برای مدیریت یک تیم، یک فرد خوش آتیه با سابقه کار فردی بی نظیر را استخدام کنید. گرچه، موفقیت در نقش رهبری یک تیم کاری، با برتری در یک شغل انفرادی بسیار متفاوت است. اگر این فرد هیچ تجربه ای در زمینه ی مدیریت دیگران نداشته باشد، برای او ساخت یک تیم و رهبری آن سخت خواهد بود.

استخدام نیروی کار با تجربه

اگر به یک دانش تخصصی نیاز دارید.

علاوه بر موقعیت های شغلی مدیریتی، تجربه برای مشاغلی در اولویت است که:

1)نمی دانند چگونه کارها را انجام دهند.

2)در حال حاضر عملکرد خوبی ندارند.

افراد با تجربه نه تنها مهارت های مورد نیاز، بلکه فرایندها و رویکردهای مربوط به شغل مورد نظر را نیز به همراه دارند.

چه زمانی جذب نیروی کار با استعداد و کم تجربه بهتر است؟

اگر به دنبال استخدام فردی هستید که عملاً هر نوع کاری را انجام می دهد.

اغلب اوقات شما برای استخدام کارمند جدید، فقط به دنبال نیروی دیگری برای انجام وظایف شغلی موجود هستید. برای مثال، شما برای تیم هشت نفره ی خود، به دنبال توسعه دهنده ی نرم افزار دیگری هستید و از قبل، روند کاری شغل مورد نظر مشخص شده است. در چنین مواردی ، بدون در نظرگرفتن تجربه، به دنبال با استعدادترین و پربازده ترین افراد باشید.

کارمندانی که دارای استعداد ذاتی هستند، مزایای زیادی را برای شرکت به دنبال دارند. آنها ممکن است نسبت به افراد با تجربه، روش های حل مسئله جدیدتری را ارائه دهند یا خدمات یا محصولات نوآورانه ای را پیشنهاد دهند. علاوه بر این، آنها ممکن است سخت کوش تر، وفادارتر و منعطف تر باشند.

همچنین بخوانید:

حقیقت های جذاب مدیریت منابع انسانی

جلوگیری از مشکلات رایج جذب نیروی کار

تصمیم بگیرید که برای شما تجربه مهمتر است یا استعداد ذاتی

اگر تیم استخدام، با شرایط کاری و مهارت های لازم برای موقعیت شغلی مورد نظر آشنا نباشد، وقت همه را برای مصاحبه با افراد اشتباه تلف می کند. یا بدتر از آن، فرد نامناسبی را برای آن شغل استخدام می کند.

تجربه ی شغلی را با استعداد، یکسان فرض نکنید

برخی از افراد، از نظر تجربه، وضعیت متوسطی دارند. به دنبال داوطلبانی باشید که نه تنها دارای سابقه ی کاری موفقی هستند، بلکه از استعداد ذاتی بالایی نیز برخوردارند. در جذب نیروی کار جدید، به دنبال ویژگی هایی استثنائی مانند ابتکار خلاقانه، تناسب فرهنگی و انگیزش شغلی باشید. (این یک روش عالی برای ارزیابی داوطلبانی ست که تجربه ی کاری زیادی ندارند.) این نوع کارمندان، در طولانی مدت بیشترین تأثیر و بازدهی را در شرکت شما خواهند داشت.

به رزومه اکتفا نکنید

بسیاری از رئیسان و مدیران استخدام، تحت تأثیر داوطلبانی قرار می گیرند که به نظر می رسد فوق العاده ترین تجربیات را دارند. آنها به جای تمرکز بر شایستگی و یا استعداد ذاتی فرد داوطلب، به سوابق تحصیلی یا شغلی او توجه می کنند. کار کردن در یک شرکت بزرگ در گذشته، لزوماً به این معنا نیست که این فرد در آینده یک کارمند عالی خواهد بود. 

جذب نیروی کار از روی رزومه

آموزش شغلی را از کارمندانتان دریغ نکنید 

گاهی اوقات، مدیران استخدام، تجربه را در اولویت قرار می دهند و معتقدند که داوطلب شغلیِ با تجربه، سریعتر می تواند به امور رسیدگی کند و به آموزش کمتری نیاز دارد. اما واقعاً این طور نیست. برای مثال، زمانی که نگرش شغلی مدیران استخدام با کارمند جدید متفاوت باشد، عدم آموزش می تواند مشکل ساز باشد.

کارمند با تجربه، کار جدید را به روش خاص خود شروع می کند اما متوجه می شود که مدیر (که به خود زحمت آموزش کارمند را نداده) شیوه ی کاری دیگری را از او انتظار دارد. این موضوع می تواند برای هر دو طرف ناامید کننده باشد. مدیر احساس می کند که وقتش در حال تلف شدن است و کارمند معتقد است که تجربه ی او نادیده گرفته شده است.

کارمندان خود را پرورش دهید

نتیجه گیری

استخدام یک نیروی کار ایده آل، به ویژگی های خاص متقاضی و مهارت های لازم برای هر جایگاه شغلی بستگی دارد. به عنوان مثال، در زمینه پزشکی وجود یک پزشک با تجربه و متخصص ضروری است و برای موقعیت توسعه وب سایت، استعداد یک مزیت بزرگ است.

همانطور که به دنبال کارجوی ایده آل هستید، دقیقاً در نظر بگیرید که این نقش چه چیزی را می طلبد و چگونه نیروی کار جدید به گسترش و رشد شرکت شما کمک می کند. یافتن و استخدام متقاضی عالی کار ساده ای نیست. نیاز به دقت و زمان دارد تا بتوانید بهترین فرد را برای شرکت خود پیدا کنید.

منبع: www.entrepreneur.com

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *