راهنمای کامل برای قانون اضافه کاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

اضافه کاری به کار کردن خارج از ساعات کاری متداول گفته می شود.اگر به اضافه کاری فکر می کنید، توجه داشته باشید که پرداخت آن می تواند به صورت ساعتی، هفتگی یا ماهانه باشد و معمولاً 1.4 برابر نرخ معمولی ساعتی است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که قانون اضافه کاری چیست و به چه شکل هایی وجود دارد، و نکات مهم آن را بیان می کنیم.

 

اضافه کاری چیست؟

اضافه کاری شامل کار بیشتر از ساعات ذکر شده درقرارداد شما در یک هفته معین است. به عنوان مثال، اگر قراردادی 40 ساعته دارید، اضافه کاری به هر مقدار زمانی که در محل کارتان بیش از این 40 ساعت سپری می کنید، اطلاق می شود. به همین دلیل، اضافه کاری معمولاً حقوق بیشتری دارد.

قوانین خاصی در مورد اضافه کاری وجود دارد. این قوانین بیشتر به نفع کارمندان است، اما برخی قوانین نیز به کارفرمایان کمک می کند. به عنوان مثال، اگر کارمند هستید و کارفرمای شما از شما می خواهد که اضافه کاری انجام دهید، آن ها باید حداقل 1.4 برابر نرخ عادی ساعتی به شما حقوق پرداخت کنند.

 

دلایل اضافه کاری چیست؟

در اینجا فهرستی از دلایلی وجود دارد که چرا اضافه کاری ممکن است برای برخی از کارمندان ضروری باشد:

 

حجم کاری زیاد

هنگامی که روی یک پروژه یا کار دشوار کار می کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که برای کاهش حجم کاری خود، اضافه کاری انجام دهید. بسته به شرایط ممکن است کارفرما از شما بخواهد که این کار را انجام دهید. فرایند اضافه کاری در هر سازمانی ممکن است متفاوت باشد.

 

پروژه ناتمام مانده

اگر ددلاین پروژه را از دست داده اید، ممکن است تصمیم بگیرید که اضافه کاری کنید. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، معمولاً به شما اطلاع داده می شود که ددلاین را از دست داده اید. سپس، اگر مایل به اضافه کاری هستید، انتظار یک ددلاین جدید به شما داده می شود.

 

تعداد کم کارمندان

زمانی که تیم کامل نیست معمولاً کارمندان باید ساعات بیشتری کار کنند. در این موارد، کارفرما معمولاً از توانمندترین کارمندان خود کمک می خواهد. چراکه کارفرما مسئول حفظ سود یا منابع در محل کار است. به عنوان مثال، رستورانی که سرآشپزی را از دست داده، ممکن است مدیر از آشپز دیگری بخواهد که اضافه کاری انجام دهد تا در روند کار رستوران اختلال ایجاد نشود.

 

اضافه کاری

شرایط پیش بینی نشده

اضافه کاری در شرایط اضطراری نیز کمک کننده است. زیرا این شرایط ممکن است باعث تاخیر در تولید محصول شود و در نتیجه بر رضایت و جلب مشتری تاثیر بگذارد.

 

مشکلات مالی کسب و کار

مشکلات مالی دلیل دیگری برای اضافه کاری است. خیلی اوقات این مشکل برای کسب و کارهای کوچک و فریلنسرها اتفاق می افتد، که اغلب چاره‌ای جز این ندارند که ساعات بیشتری کار کنند.

 

نکاتی برای مدیریت اضافه کاری

مدیریت اضافه کاری گاهی سخت است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند شیفت‌های طولانی‌تر را آسان‌تر انجام دهید:

 

زمان هایی برای استراحت داشته باشید

استراحت در طول روز از فرسودگی شغلی جلوگیری می کند. اگر بیش از حد و بدون وقفه اضافه کاری کنید، ممکن است در پایان شیفت کاری خود احساس خستگی و فرسودگی کنید، که منجر به عملکرد ضعیف و اشتباه بیشتر می شود. همچنین تمرین خوبی است که هر چند وقت یک بار به ذهن خود استراحت دهید، این به شما کمک می کند راه حل ها یا فرصت هایی را ببینید که قبلاً متوجه آن نبوده اید.

 

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

سعی کنید هنگام اضافه کاری، به خصوص زمانی که این کار را به طور منظم انجام می دهید، حد و مرزی را تعیین کنید. این به شما کمک می کند بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید. فراموش نکنید که سرگرمی ها و خانواده بخش مهمی از زندگی هستند. تعیین حد و مرز به شما کمک می کند که در کار خود هم موفق تر باشید.

 

خواب کافی

هنگام تصمیم برای اضافه کاری مطمئن شوید که می توانید به اندازه بخوابید. این کار عملکرد شغلی شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند که سالم بمانید. وقتی به اندازه کافی نمی خوابید احساس خستگی می کنید، به این معنی که نمی توانید با تمام پتانسیل خود کار کنید. این ممکن است منجر به اشتباهاتی با عواقب جدی در کار شود.

 

حقوق مناسب

کارفرمایان همیشه ملزم به پرداخت اضافه کاری به کارمندان نیستند، اما اگر چنین است، مطمئن شوید که حقوق شما مناسب میزان کار شما باشد. برای اطمینان از دریافت حقوق اضافه کاری خود، قرارداد خود را بررسی کنید. اگر برای هر ساعت اضافه کاری پرداختی دریافت می کنید، معمولاً در قرارداد میزان و شرایط پرداخت قید می شود.

 

در رابطه با قوانین اضافه کاری همچنین می توانید مقاله بررسی شرایط و قوانین کامل اضافه کاری را بخوانید.

 

ساعات کاری را محاسبه کنید

کارفرمای شما از نظر قانونی نمی تواند شما را ملزم کند که بیش از 44 ساعت در هفته کار کنید. اگر قرار است بیش از این مقدار اضافه کار کنید، کارفرمای شما به یک توافق نامه کتبی و امضا شده از شما نیاز دارد.

 

اجباری بودن اضافه کاری

اضافه کاری گاهی اوقات بسته به قرارداد شما و قوانین محل کار اجباری است. به همین دلیل بهتر است تا قرارداد خود را بررسی کنید. اگر مطمئن نیستید که آیا این مورد در مورد شما صدق می کند یا خیر، بهتر است با کارفرمای خود صحبت کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *