رهبری یک تیم یا یک کار گروهی چگونه است؟

کار گروهی

به اشتراک گذاشتن مقاله

وظیفه رهبر دادن آموزش های لازم به اعضا است. هدف رهبری در کار گروهی ایجاد روحیه تیمی، دستیابی به نتایج بهتر، افزایش اعتماد به نفس و بهبود توانایی های اعضا است. درک نحوه رهبری و دانستن ویژگی های یک رهبر خوب می تواند باعث پیشرفت کسب و کار و رشد اعضای تیم شود. در این مقاله به چیستی رهبری تیم و ویژگی های یک رهبر خوب می پردازیم.

 

رهبری کار گروهی چیست؟

 

رهبری کار گروهی به معنای هدایت افراد برای به حداکثر رساندن توانایی ها یا مهارت ها به صورت فردی و جمعی برای منافع بیشتر است. در طول فرآیند رهبری، یک هدف یا چشم انداز مشترک در دستیابی به اهداف تعیین شده کمک می کند. این به نوآوری، قوی تر شدن تیم و مشخص کردن مسئولیت های افراد کمک می کند.

 

یادآوری این نکته مفید است که تیم ها اغلب نتایجی را بدست می آورند که فراتر از آن چیزی است که یک فرد می تواند. گاهی اوقات، یک تیم ممکن است چندین چالش را در کار گروهی تجربه کند و به طور کامل موفق نباشد. اما داشتن یک هدف و چشم انداز مشترک می تواند به غلبه بر چنین چالش هایی کمک کند.

 

نحوه رهبری کار گروهی

 

در اینجا چند راه برای رهبری موثرتر آورده شده است:

 

1. سازماندهی آموزش

 

یک راه مؤثر برای رهبری کار گروهی و تیم ها، برگزاری جلسات آموزشی برای تشویق یادگیری اعضای تیم است. برای افزایش عملکرد به عنوان فردی و تیمی، راه هایی را برای اعضای تیم خود فراهم کنید تا مهارت های جدید بیاموزند. این می تواند به شما کمک کند شخصیت آن ها را ارزیابی کنید، نقاط قوت یا ضعف فردی را شناسایی کنید و نقش های خاصی را برای کمک به کار گروهی به افراد اختصاص دهید.

 

2. در مورد عملکرد و پیشرفت شفاف باشید

 

به عنوان یک رهبر، ضروری است که چشم انداز کسب و کار و انتظارات خود را به وضوح تعریف کنید. به این ترتیب می توانید اعضا را برای کار گروهی موثر آماده کنید.

 

3. دادن بازخورد مثبت

 

در کار گروهی و رهبری، حتما به اعضای تیم به خاطر هر تلاش یا موفقیتی تبریک بگویید. اگر یک تیم را هدایت می کنید، می توانید بر مهارت های افراد تأکید کنید. این ممکن است آن ها را ترغیب کند که به پیشرفت ادامه دهند.

 

4. از اعضای تیم بازخورد بخواهید

کار گروهی

 

درخواست بازخورد از اعضای تیم آن ها را تشویق می کند تا در فرآیند رهبری بیشتر مشارکت کنند. این می تواند پیشرفت را برای همه جذاب تر کند. همچنین ممکن است به شما در شناسایی زمینه های بهبود کار گروهی کمک کند.

 

5. در یافتن راه حل ها همکاری کنید

 

روی شناسایی چالش ها تمرکز کنید. دریابید که چه چیزی برای افراد گروه دشوارتر است و سپس برای یافتن راه حل همکاری کنید. در صورت مشارکت بیشتر در کار گروهی، افراد تلاش بیشتری برای موفقیت می کنند.

 

6. ددلاین بگذارید

 

تعیین ددلاین برای آمادگی و نظم بیشتر در کار گروهی مهم است. قبل از ددلاین، مرتباً اعضای مبتدی تیم را چک کنید و پیشرفت آن ها را زیر نظر داشته باشید. این ممکن است به شما در شناسایی مشکلات احتمالی و حل سریع آن ها کمک کند.

 

7. برنامه ها و اهداف خود را ارزیابی کنید

 

پس از هر جلسه، اهداف و برنامه های خود را بازبینی کنید. اگر به اهداف خود دست یافته اید، می توانید به اعضای تیم اجازه دهید تا اهداف شخصی خود را در کار داشته باشند. همیشه در کار گروهی اهداف را بازبینی کنید تا آن ها را برای اعضای تیم واقعی تر و قابل دستیابی تر کنید.

 

 

ویژگی های یک رهبر خوب

 

توانایی های مختلفی برای رهبران تیم ضروری است. در اینجا  5 ویژگی یک مربی خوب را نام برده ایم:

 

نگرش نتیجه گرا

یکی از ویژگی های یک رهبر خوب برای کار گروهی توانایی او در تمرکز بر کسب نتایج است. یک رهبر خوب می تواند از روابط یک تیم و تجربیات برای رسیدن به اهداف استفاده کند. بنابراین، وقتی دیگران چالش‌ها را می‌بینند، یک رهبر خوب فرصت‌هایی را برای رشد، بهبود و نتایج بهتر می‌بیند.

 

توجه به جزئیات

 

هدف یک رهبر، توسعه تیم است. رهبر یک تیم باید روش های مختلفی برای هر یک از اعضای تیم در کار گروهی داشته باشد تا رهبری موثرتری داشته باشد. او می تواند به دقت اعضا را مشاهده کند تا پیشرفت یا رشد فردی را شناسایی و ارزیابی کند و به بازخورد برای افزایش اثربخشی کلی تیم توجه کند.

 

تطبیق پذیری

 

یک رهبر خوب می تواند برنامه ها را نسبت به تغییرات به خوبی اصلاح کند. بپذیرید که ممکن است گاهی اوقات درک مفاهیم برای اعضای تیم مشکل باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، درک دلایل اساسی که چرا افراد موضوع را چالش برانگیز می دانند، بسیار مهم است. یک مربی خوب می تواند یک مکالمه دو طرفه را برای شناسایی چالش ها آغاز کند تا راه حل مناسب برای غلبه بر آن ها را شناسایی کند. این یک اصل مهم در کار گروهی است.

 

حد و مرز

 

یک رهبر خوب حد و مرزها را در کار گروهی شناسایی، درک و مدیریت می کند. به این ترتیب، می داند که چگونه روابط را مدیریت کند. در این صورت اعضای تیم از ارزش‌ها و فرهنگ کاری شرکت به خوبی یاد می کنند.

 

چشم انداز

 

گاهی اوقات، رهبری ممکن است نتایج فوری به همراه نداشته باشد، اما یک رهبر خوب آینده نگری دارد و بهتر فرآیندهای رهبری را می ببیند. یک رهبر خوب با اعضای تیم در رسیدن به نتیجه  پیگیر و صبور است. او همچنین می تواند ایده های جدیدی بدهد و عملکرد اعضای تیم را در کار گروهی بهبود بخشد.

 

یکی از نکات دیگری که بر کار گروهی تاثیر می گذارد ساختار تیم است. در مقاله ساختار تیم چگونه بر اثربخشی کار گروهی تاثیر می گذارد؟” می توانید دراین باره بخوانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *