قراداد کار موقت

به اشتراک گذاشتن مقاله

 

قبلا درباره انواع قراردادهای کاری در مقاله صفر تا صد انواع قرارداد کاری و آشنایی با انواع قرارداد کاری صحبت کردیم و گفتیم که قراردادهای کاری توافقنامه های حقوقی بین طرف های مذاکره کننده هستند. تهیه، مذاکره و اجرای آنها می تواند شرایط مطلوبی را برای هر دو طرف بوجود آورد. با داشتن اطلاعات درست، می توانید قراردادهایی با شرایط بهتر تنظیم کنید. در این مقاله قصد داریم درباره قرارداد کاری موقت صحبت کنیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

قرارداد کار موقت چیست؟

تعریف قرارداد کاری را در بالا گفتیم، نکته ای که در قرارداد کار موقت وجود دارد مشخص بودن زمان به اتمام رسیدن آن است. در واقع بعد از تاریخ انقضای زمان قرارداد، همکاری پایان می یابد. این نکته را هم فراموش نکنید که در صورت خواست کارفرما و کارمند یا کارگر می توان قرارداد را تمدید کرد و بر مدت زمان آن افزود. البته باید بدانید که تمدید قرارداد کار موقت آن را به دائمی تبدیل نمی کند.

قرارداد کار موقت برای چه شغل هایی مناسب است؟

قرارداد کار موقت همانطور که از نامش پیداست بیشتر برای شغل هایی مورد استفاده قرا می گیرد که دائمی نباشند. در واقع بیشتر برای کارهای پیمانی که مدت زمان مشخصی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. کارگران فصلی هم از این نوع قرارداد کاری استفاده می کنند. همچنین قرارداد کار موقت برای دانشجویان که تابستان بیکار هستند هم مناسب است. البته این نوع قرارداد می تواند مورد توجه  کارفرمایانی هم که به تازگی کسب و کار خود را به راه انداخته اند هم قرار بگیرد.

 مزایای قرارداد کار موقت برای کارفرمایان

اگر شما کارفرمایی باشید که به تازگی کار خود را آغاز کرده اید، قرارداد کار موقت می تواند برای شما مناسب باشد. از آنجایی که تجربه شما محدود است، قرارداد بلند مدت می تواند به ضرر شما باشد. قرارداد موقت فرصت آزمون و خطا به شما می دهد و از این طریق می توانید بهترین و مناسب ترین نیروی کار را پیدا کنید. به این معنی که اگر نیروی کار شما مناسب نباشد و شما تصمیم به اخراج او بگیرید، اگر قرارداد کاری بین شما موقت نباشد شما باید جریمه فسخ را بپردازید.

معایب قرارداد کاری موقت برای کارپذیران

مشکلی که قرارداد کار موقت برای کارپذیر دارد عدم امنیت شغلی است. از آنجایی که زمان پایان قرارداد مشخص است اینکه فرد بتواند بعد از پایان قرارداد کار جدید پیدا کند می تواند چالش برانگیز باشد.

نکات مهم در تنظیم قرارداد کار موقت

 

قرارداد موقت

 

همانطور که قبلا هم گفتیم قراردادهای کاری فرمت خاص خود را دارند و مهم است که آن فرمت را رعایت کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید. نکاتی که باید در قرارداد کار موقت رعایت شود شامل موارد زیر است:

1. مشخصات طرفین

در قرارداد کار موقت نیاز است که مشخصات فردی کارمند یا کارگر و مشخصات کلی کارفرما آورده شود.

2.  مدت زمان دقیق قرارداد

از آنجایی که مدت زمان قرارداد موقت مهمترین نکته آن است، درج کامل آن در قرارداد ضروری است.

3. موضوع کار قرارداد

موقعیت شغلی مورد نظر و همچنین خواسته های کارفرما بطور جزئی باید در قرارداد ذکر گردد تا اختلافات احتمالی در آینده را کاهش دهد.

4. ساعات کار قرارداد

از آنجایی که ممکن است در قرارداد ساعات کاری مختلف باشد، بهتر است که میزان ساعات و محدوده آن بطور دقیق ذکر شود.

5. محل انجام کار

در تنظیم قرارداد کار موقت خوب است که اگر محل انجام کار در بیرون از شرکت یا در شهری دیگر است، محل آن در قرارداد ذکر شود. اگر شرایطی برای تغییر محل کار وجود دارد آن را هم در قرارداد بیاورید.

6. توافقات مالی

جزئیات میزان حقوق و کسورات قانونی باید در قرارداد کار موقت مشخص گردد.

7. تعطیلات و مرخصی

مهم است که درباره میزان تعطیلات و اینکه آیا قرار داد کاری موقت مرخصی پذیر باشد یا نه مذاکره کنید و نتایج آن را در قرارداد ذکر کنید.

8. تعهدات کارفرما و کارپذیر

مهم است که جزئیاتی که به توافق طرفین رسیده است را در قرارداد کار موقت بصورت کامل بنویسید. تعهداتی که بر عهده کارفرما و کارگر یا کارمند هستند را قید کنید. این اصلا حرفه ای نیست که به تعهدات شفاهی اکتفا کنید، چراکه می تواند برای شما مشکل ساز شود. علاوه بر ذکر جزئیات تعهدات می توانید درخواست ضمانت هم بکنید.

 

مقاله پیشنهادی : 5 کاری که قبل از استعفا دادن باید انجام دهید

9. تعداد نسخه های قرارداد

در قرارداد  تعداد نسخه های قرارداد را ذکر کنید. این نسخه ها می تواند شامل: یک نسخه برای کارفرما، یک نسخه برای کارپذیر، یک نسخه برای تشکل کارگری در صورت وجود و یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار و رفاه اجتماعی داده می شود.

قرارداد کار موقت و بیمه

این را به یاد داشته باشید که قرارداد کاری بدون بیمه امکان پذیر نیست و چنین قراردادی ارزش قانونی ندارد. قرارداد کار موقت هم شامل این قانون می شود. در واقع هر قانونی که اداره کار برای بیمه در نظر گرفته است شامل قرارداد کار موقت هم می شود و باید رعایت شود.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *