مزایا و معایت کار پاره وقت

به اشتراک گذاشتن مقاله

قبلاً درباره انواع قرارد کاری در مقاله آشنایی با انواع قرارداد کاری و مقاله صفر تا صد انواع قرارداد کاری صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم همه اطالاعاتی که نیاز است درباره کار پاره وقت بدانید را توضیح دهیم. کار پاره وقت همانطور که از نامش مشخص است یک ترتیب کاری انعطاف پذیر است که به معنای ساعات کار کمتر است. در کار پاره وقت شما روزهای کاری کمتری در هفته دارید و معمولاً کمتر از 30 ساعت در هفته کار می کنید.

 

به عنوان مثال، برنامه کاری کارکنان در یک کار پاره وقت می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • سه روز 8 ساعته در هفته
  • پنج روز 4 ساعته در هفته
  • دو روز 10 ساعته در هفته
  • هر نوع ترکیب دیگری که مورد توافق کارفرما/کارمند باشد

 

کار پاره وقت برای افرادی که می خواهند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و به زمان بیشتری نیاز دارند، دانشجویان و کسانی که نیازی به کار تمام وقت ندارند، مناسب است. با کار پاره وقت شما وقت و انرژی بیشتری برای فعالیت های دیگر دارید. بنابراین به ویژه برای افرادی که دوست دارند زمان بیشتری با خانواده سپری کنند مناسب است.

 

عواملی وجود دارد که چه کارفرما و چه کارمند باید در مورد کار پاره وقت در نظر بگیرند. کارمندان ممکن است ابتدا فقط درآمد را در نظر بگیرند، اما عوامل مهم دیگری نیز هستند، مانند: زمان برای خانواده، استرس و سلامت، هزینه های حمل و نقل و غیره.

 

مزایا و معایب کلیدی هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان وجود دارد. با این حال، در بیشتر موارد، تعداد مزایا از معایب آن بیشتر است. بنابراین قطعاً کار پاره وقت ارزش امتحان کردن برای هر دو طرف را دارد.

 

مزایای کار پاره وقت

 

کار پاره وقت

 

برای کارمندان:

برای کارمندان، انعطاف پذیری مزیت اصلی کار پاره وقت است. از آنجایی که آنها ساعات کمتری کار می کنند، برای کارهای دیگر مانند رفتن به دانشگاه، درس خواندن، مراقبت از اعضای خانواده، انجام کارهای داوطلبانه یا کار در یک شغل دیگر برای درآمد اضافی را دارند. آنها می توانند شغل دوم هم داشته باشند و در موسساتی با ساعات کاری طولانی تر کار کنند. در زمان هایی مانند تعطیلات، در فروشگاه ها، ممکن است از کارمندان پاره‌وقت خواسته شود تا در شیفت‌های طولانی‌تر یا تمام‌وقت کار کنند، که باعث افزایش درآمد آنها می‌شود. علاوه براین، کارمندی که زمان خود را با دیگران به اشتراک می گذارد، می داند که اگر بیمار شود یا نیاز به مرخصی داشته باشد، دیگران می توانند کار او را انجام دهند.

 

برای کارفرمایان:

مزیت اصلی برای کارفرمایانی که کارمندان کار پاره وقت دارند، هزینه کمتر است. زیرا آنها مجبور به ارائه بیمه، مرخصی و استعلاجی نیستند. آن‌ها می‌توانند در زمان‌های کاری شلوغ، از کارمندان پاره وقت خود بخواهند ساعات بیشتری کار کنند. و در زمانی که کسب و کار در حالت عادی است، ساعت کاری را کاهش دهند. بدون اینکه نگران استخدام کارمندان جدید یا اخراج کارمندان فعلی باشند. تعطیلات و مرخصی یک کارمند می تواند به طور خودکار توسط یک کارمند پاره وقت جبران شود. با توجه به قوانین کار کارمندان پاره وقت، هزینه های کمتری برای شرکت دارند. همچنین دو کارمند پاره وقت ممکن است مهارت های بیشتری را نسبت به یک نفر ارائه دهند.

 

معایب کار پاره وقت

 

کار پاره وقت

 

برای کارمندان:

کارمندان پاره وقت معمولاً مزایایی مانند بیمه درمانی، مرخصی استعلاجی، حقوق تعطیلات یا مرخصی دریافت نمی کنند. درواقع هنگامی که آنها کار نمی کنند، هیچ درآمدی کسب نمی کنند، که ممکن است در زمان نیاز به مرخصی یا یک بیماری به ضرر آنها باشد. در شرایط بحرانی شرکت، آنها معمولاً قبل از کارکنان تمام وقت اخراج می شوند، زیرا زمان کمتری برای شرکت کار می کنند و معمولاً تخصص کارمندان تمام وقت را ندارند. کارمندان پاره وقت ممکن است به سرعت کارمندان عادی پبشرفت و ارتقا پیدا نکنند.

 

برای کارفرمایان:

هزینه های شرکت برای کارکنان پاره وقت ممکن است بالاتر باشد. زیرا کارفرمایان باید نظارت مدیریتی بیشتری نسبت به کارمندان تمام وقت انجام دهند. کارمندان پاره وقت معمولاً تجربه کاری کمتری دارند و امنیتی که یک کارمند تمام وقت به همراه می آورد را ندارند. زمانی که بیش از یک نفر در یک موقعیت کار می کنند، ثبات عملکرد آن ممکن است دشوارتر باشد. افرادی که به صورت پاره وقت کار می کنند، زمانی که به آنها کار تمام وقت یا حقوق بالاتر در جاهای دیگر پیشنهاد شود، تمایل بیشتری به ترک شغل شان دارند. آنها ممکن است چند شغل داشته باشند، که این ممکن است بر تمرکز و کیفیت عملکردشان تاثیرگذار باشد.

 

بعنوان یک کارجو کار پاره وقت را از کجا شروع کنیم؟

شاید هر شغلی مناسب کار پاره وقت نباشد. اول از همه، با توجه به اولویت ها و شایستگی های خود، مناسب ترین نوع کار پاره وقت را برای خود پیدا کنید. سپس باید میزان حقوق و شرایطی را که انتظار دارید در نظر بگیرید. یک کار پاره وقت می تواند شیفتی یا طبق برنامه خودتان باشد. البته مشاغل پرمشقت‌تر نسبت به سایرین دستمزد بهتری دارند.

 

بسیاری از مشاغل پاره وقت را نیز می توان در خانه انجام داد. این روزها که دورکاری بسیار محبوب شده است، کار پاره وقت از خانه می تواند برای دو طرف سودمند باشد.

 

بعنوان یک کارفرما استخدام کارمند پاره وقت را از کجا شروع کنیم؟

به عنوان یک کارفرما، اگر قصد استخدام کارمند پاره وقت را دارید، پاسخ دادن به سوالات زیر ضروری است:

 

  • عملکرد کارمند پاره وقت چگونه ارزیابی خواهد شد؟
  • ساعت کاری چگونه پیگیری می شود؟
  • کار پاره وقت چه تأثیری بر آینده کارمندان خواهد داشت؟ (پیشرفت شغلی و غیره)
  • آیا کارمند در مواقع اضطراری عملکرد مناسبی خواهد داشت؟
  • آیا این کار به مشتریان یا دیگر کارمندان آسیب می رساند؟

 

و البته این بسیار مهم است که کسب و کار شما یک سیستم ارتباطی و اشتراک گذاری داده داشته باشد، به طوری که شما و اعضای تیم بتوانید کارهای یکدیگر را ببینند و در صورت نیاز به سوالات هم پاسخ دهید.

 

راه حل حضور و غیاب آنلاین دینگ بصورت کامل از مدیریت کار پاره وقت پشتیبانی می کند. در مقاله تاثیرات یک سامانه حضور و غیاب آنلاین بر سوء تفاهمات بین مدیر و کارمند می توانید درباره کارکرد آن در این زمینه بخوانید.

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *