در مصاحبه شغلی “چگونه با یک موقعیت دشوار روبرو می شوید؟”

مصاحبه شغلی

به اشتراک گذاشتن مقاله

این سوال یکی از چالش برانگیزترین و متداول ترین سؤالاتی است که ممکن است در مصاحبه شغلی از شما پرسیده شود. یک راه موثر برای پاسخ دادن به این سوال، دادن پاسخی صادقانه است که نحوه غلبه بر یک سناریوی خاص را مشخص می کند. یادگیری نحوه پاسخگویی موثر به این سوال می تواند شانس موفقیت شما را هنگام مصاحبه شغلی افزایش دهد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا کارفرمایان این سوال را می پرسند، نحوه پاسخگویی موثر به این سوال را توضیح می دهیم و برخی از کلمات کلیدی را که می توانید در پاسخ خود استفاده کنید فهرست می کنیم.

چرا کارفرمایان این سوال را در مصاحبه شغلی می پرسند؟

 

چند دلیل وجود دارد که چرا کارفرمایان ممکن است در طول مصاحبه شغلی این سوال را بپرسند. یکی از دلایل آن این است که بفهمند چگونه با موقعیت های چالش برانگیز برخورد می کنید. این می تواند به آن ها بینشی در مورد شخصیت شما بدهد.

دلیل دیگری که چرا آن ها ممکن است این سوال را بپرسند، تعیین توانایی شما برای واکنش سریع به موقعیت ها است. پاسخ سریع به این نوع سؤال می تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین اگر بتوانید به سرعت پاسخی منسجم ارائه دهید، می تواند کارفرما را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه به این سوال پاسخ دهید؟

وقتی در مصاحبه شغلی از شما می‌خواهند توضیح دهید که چگونه در یک موقعیت چالش‌برانگیز عمل کرده‌اید، به دنبال این هستند که بینشی در مورد توانایی‌های حل مسئله شما و نحوه برخورد شما در موقعیت های استرس‌زا به دست آورند. با در نظر گرفتن دقیق پاسخ خود، می توانید به این سوالات به طور موثر پاسخ دهید. در زیر مراحلی وجود دارد که می توانید برای ارائه پاسخ مناسب به این سوال دنبال کنید:

1. برای یک لحظه فکر کنید

برای پاسخ موثر به این سوال، ابتدا یک لحظه به موقعیت دشواری فکر کنید که در گذشته به خوبی از پس آن برآمده اید. سپس موقعیت را به طور خلاصه شرح دهید و توضیح دهید که چگونه با آن برخورد کردید. مطمئن شوید که به جای اینکه فقط به مصاحبه کننده بگویید چه اتفاقی افتاده، روی اقدامات خود و کارهایی که برای حل مشکل انجام داده اید تمرکز کنید. یک لحظه فکر کردن می تواند به شما کمک کند تا یک پاسخ منسجم و کاملی را در مصاحبه شغلی بیان کنید.

2. پاسخ مشخص بدهید

هنگامی که در مصاحبه شغلی در مورد نحوه برخورد با یک موقعیت دشوار می پرسند، به دنبال نمونه های خاصی از مهارت های حل مسئله شما در عمل هستند. برای دادن یک پاسخ عالی به این سوال، داستانی آماده کنید که توانایی های تحلیلی شما را در شرایطی که تحت فشار هستید نشان دهد.

3. مثبت بمانید

مثبت اندیشی در هنگام پاسخ دادن به این سوال به شما این امکان را می دهد که در مصاحبه شغلی نشان دهید که می توانید در موقعیتی که تحت فشار هستید آرام باشید. به یاد داشته باشید که مصاحبه کننده با پرسیدن این سوال سعی نمی کند شما را فریب دهد یا شما را بد جلوه دهد. درعوض، آن ها به سادگی می خواهند شما را بهتر بشناسند و ببینند که چگونه با ناملایمات کنار می آیید. علاوه بر مثبت ماندن، مطمئن شوید که پاسخ شما مختصر و دقیق است. سعی کنید فقط در مورد نکات مهم آنچه اتفاق افتاده و نحوه برخورد با این موقعیت دشوار صحبت کنید.

4. در مورد چیزهایی که یاد گرفتید صحبت کنید

 

مصاحبه شغلی

 

برای پاسخ موثر به این سوال، در مورد تجربیات خود فکر کنید و در نظر بگیرید که چگونه آن ها مهارت های جدیدی را به شما اضافه کرده اند. بحث در مورد آنچه که در طول این تجربه یاد گرفتید، راهی عالی برای نشان دادن توانایی شما در انجام کار در شرایط تحت فشار در مصاحبه شغلی است. همچنین فرصت خوبی برای نشان دادن سایر مهارت ها مانند مدیریت زمان، توانایی های سازمانی و حل مسئله است.

مثالی که در مصاحبه شغلی می توانید بگویید: «در آخرین کارم، روی پروژه‌ای کار می‌کردم که از برنامه عقب مانده بودم. فشار زیادی از سوی مدیرم احساس می‌کردم. شب‌ها و آخر هفته‌ها کار می‌کردم تا پروژه را به موقع تمام کنم. شرایط سختی بود، اما در مورد مدیریت زمان و برنامه ریزی پروژه چیزهای زیادی یاد گرفتم.

5. از قبل تمرین کنید

هنگام آماده شدن برای مصاحبه شغلی، فکر کردن به نمونه هایی از نحوه برخورد با موقعیت های دشوار در گذشته مفید است. این به شما این امکان را می‌دهد سریع‌تر به این سؤال پاسخ دهید و می‌تواند اعتماد به نفس شما را بهبود بخشد، به خصوص اگر از قبل بازخورد دریافت کرده باشید. چند نمونه از موقعیت هایی که می توانید در مورد آن ها بحث کنید عبارتند از:

  • زمانی که با شکایات مشتریان مواجه شدید و مشکل را حل کردید.
  • زمانی که برای رسیدن به یک ددلاین مجبور بودید ساعت های طولانی کار کنید.
  • زمانی که برای کار روی یک پروژه مجبور بودید با یک همکار سخت گیر سر و کار داشته باشید.

کلمات کلیدی و عباراتی که باید در پاسخ خود بگنجانید

یکی دیگر از راه های خوب برای پاسخ به این سوال در مصاحبه شغلی، گفتن چند کلمه و عبارات رایج است. این به شما کمک می کند تا نشان دهید که چگونه با این موقعیت کنار آمدید و در عین حال به مصاحبه کننده درک بهتری از مهارت های خود می دهید. در اینجا چند عبارت وجود دارد که می توانید هنگام پاسخ دادن استفاده کنید:

  • در حالی که تحت فشار بودم آرام ماندم
  • یک قدم به عقب برداشتم و وضعیت را ارزیابی کردم
  • مسائل کلیدی را شناسایی کردم
  • چند راه حل کارآمد پیدا کردم
  • راه حل را به کار گرفتم و نتایج خوبی به دست آوردم

در زیر چند کلمه کلیدی مفید وجود دارد که می توانید در طول مصاحبه شغلی از آن ها برای بحث در مورد نحوه برخورد با یک سناریوی چالش برانگیز استفاده کنید:

انطباق پذیری

توانایی تغییر تاکتیک یا استراتژی، مهارتی کلیدی است که می تواند به شما در غلبه بر هر موقعیت دشواری کمک کند و مطرح کردن آن در مصاحبه شغلی مفید است.

آرام ماندن

آرام ماندن در مصاحبه شغلی در حالی که تحت فشار هستید یکی دیگر از مهارت های مهمی است که اغلب از بسیاری از متخصصان انتظار می رود آن را داشته باشند و استفاده از این کلمه کلیدی به کارفرمایان نشان می دهد که شما این توانایی را دارید.

روابط اجتماعی

 توانایی برقراری ارتباط موثر در هر سناریوی چالش برانگیزی بسیار مهم است، بنابراین تاکید بر مهارت های ارتباطی در مصاحبه شغلی می تواند مفید باشد.

حل مسئله 

در مصاحبه شغلی برای ارزیابی توانایی‌های حل مسئله شما، از این نوع سؤالات می‌پرسند. استفاده از این کلمه کلیدی در پاسخ نشان می دهد که شما سوال را درک می کنید.

نحوه پاسخگویی به سوالات مرتبط با کار گروهی در مصاحبه شغلی را می توانید در مقاله “7 سوال مصاحبه درباره کار گروهی و نحوه پاسخ به آن ها” بخوانید.

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *