نحوه محاسبه تعطیل کاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

قبلا درباره حقوق و دستمزد پایه و نکات آن صحبت کردیم. عوامل مختلفی روی میزان حقوق و دستمزد دریافتی تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل تعطیل کاری است. درواقع میزان حقوق دریافتی با توجه به تعداد ساعات کاری و زمان آن در شب یا آخر هفته می تواند متفاوت باشد. برای محاسبه درست حقوق و دستمزد همه این شرایط باید سنجیده شود. در این مقاله قصد داریم درباره تعطیل کاری، فرق آن با جمعه کاری و اضافه کاری و نحوه محاسبه تعطیل کاری صحبت کنیم.

تعطیل کاری

قانون کار درباره تعطیل کاری و محاسبه تعطیل کاری موارد مشخصی را بیان کرده است. طبق قانون جمعه روز تعطیل برای همه کارگران و کارمندان است و کارفرما باید حقوق و مزایای آن را بطور کامل پرداخت کند.

تعطیلات رسمی

طبق قانون، تعطیلات تقویمی کشور و روزهای جمعه تعطیلات رسمی گفته می شود. این روزها برای کارپذیران تعطیلات با حقوق در نظر گرفته می شود. چنانچه کارپذیر در این روزها سرکار باشد محاسبه تعطیل کاری بر پایه ضریبی از تعطیل کاری باید برای او در نظر گرفته شود.

 

ضریب تعطیل کاری

در زمان تعطیل کاری، دستمزد و حقوق از روزهای عادی بیشتر در نظر گرفته می شود. در محاسبه تعطیل کاری ضریب تعطیل کاری به میزان حقوق روزانه کارپذیر اضافه می شود. طبق این محاسبه حقوق و دستمزد در یک روز تعطیل کاری 40 درصد از دستمزد روزهای دیگر بیشتر است. برای مثال اگر دستمزد یک کارمند یا کارگر در یک روز 300 هزار تومان باشد، دستمزد او در یک روز تعطیل کاری 440 هزار تومان می شود. اختلاف دستمزد به این علت است که کارمند برای پیشبرد کسب و کار در روز تعطیل مشغول به کار است.

 

قوانین تعطیل کاری

1.    محاسبه تعطیل کاری کسب و کارهای با دو روز تعطیلات آخر هفته

از عوامل موثر بر محاسبه تعطیل کاری میزان تعطیلات است. طبق قانون اگر تعداد روزهای کاری در هفته کمتر از 6 روز باشد، محاسبه تعطیل کاری طبق یک ششم حقوق و دستمزد هفتگی صورت می گیرد. درصورتیکه کارکنان 5 روز در هفته کار کنند و تعداد ساعات کاری هفتگی آن ها 44 ساعت باشد، دستمزد تعطیل کاری برابر دستمزد روزهای عادی بعلاوه 40 درصد می باشد.

 

2.    کسب و کارهای با جمعه کاری

در برخی کسب و کارها جمعه روزکاری حساب می شود و کارکنان باید روز جمعه را نیز مشغول کار باشند. در چنین شرایطی طبق قانون باید یک روز از هفته بعنوان روز تعطیل همیشگی کارپذیر در نظر گرفته شود. هرچیزی غیر از این باشد خلاف قانون است و کارپذیر می تواند بابت آن از کارفرما شکایت کند.

3.    فرمول محاسبه تعطیل کاری

 

همانگونه که گفتیم محاسبه تعطیل کاری با ضریب 40 درصد بیشتر از دستمزد روزانه است. از فرمول های زیر می توانید برای محاسبه تعطیل کاری استفاده کنید:

 

دستمزد روزانه تعطیل کاری = تعداد ساعات کاری در روز تعطیل * 140% (7.33 / دستمزد روزانه)

 

دستمزد ماهانه  تعطیل کاری = تعداد ساعات تعطیل کاری در ماه * 140% (7.33 / دستمزد روزانه)

تفاوت تعطیل کاری با اضافه کاری و جمعه کاری

تعطیل کاری

 

همانطور که گفتیم و طبق قوانین مطرح شده در قانون کار تعطیل کاری به روزهای کاری در تعطیلات رسمی کشور گفته می شود و محاسبه تعطیل کاری هم قانون مشخص دارد که توضیح دادیم. اضافه کاری در مورد تعداد ساعات کاری می باشد، بدین صورت که اگر کارمند یا کارگر بیشتر از تعداد ساعات استاندارد کاری هر هفته (از 41 تا 44 ساعت) کارکند، به ازای هر ساعت اضافه کاری 40 درصد بیشتر دستمزد دریافت می کند. جمعه کاری موقعیت شغلی است که در آن جمعه یک روز کاری همیشگی است. در این صورت کارفرما موظف است یک روز تعطیل در هفته برای کارکنان اش در نظر بگیرد. حتما به این نکته توجه کنید که در جمعه کاری مبلغ دستمزد 40 درصد بیشتر از روزهای عادی می باشد.

 

نحوه پرداخت اضافه کاری ماهانه و همراه با حقوق و دستمزد می باشد. نکته مهم در اضافه کاری تعداد ساعات است. بطور مثال اگر یک کارمند در یک روز بیشتر از 8 ساعت کار کند حتما اضافه کاری دریافت نمی کند. تعداد ساعات باید دریک ماه محاسبه گردد و اگر بیشتر از تعداد ساعات استاندارد باشد در اینصورت اضافه کاری به کارپذیر تعلق می گیرد.

برای دانستن همه نکات مربوط به اضافه کاری می توانید مقاله بررسی شرایط و قوانین کامل اضافه کاری را مطالعه کنید.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *