چت جی‌پی‌تی در شغل تولید محتوا؛ ناجی یا نابودگر؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

اگر صاحب یک شرکت خصوصی هستید یا سازمانی دولتی را اداره می‌کنید، بدون شک برای تبلیغات و برای معرفی خود، به تولید محتوا نیاز دارید. تولید محتوا به هر شکل، به‌خصوص محتوای متنی، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر نوع کمپین تبلیغاتی است و می‌توانند مستقیما با حیات‌وممات کسب‌وکار شما سروکار داشته باشد.

با ظهور چت جی‌پی‌تی و متحول‌شدن بازاریابی توسط آن، این سؤال پیش می‌آید که آیا بخش تولید محتوا نیز دستخوش تغییر خواهد شد یا نه؟ آیا چت جی‌پی‌تی به‌عنوان ناجی شغل تولید محتوا شناخته خواهد شد، یا رفته‌رفته آن را کم‌رنگ کرده و نقش نیروی انسانی را به طور کل از بین می‌برد؟

با توجه به اینکه موضوع استفاده از Chat GPT امروزه نقل محافل است، در این مطلب قرار است نگاهی به تاثیر آن بر حوزه تولید محتوا داشته باشیم و تاثیر آن بر آینده این شغل را مورد بررسی قرار دهیم. اگر به هر نوعی با تولید محتوا سروکار دارید و دوست دارید بدانید که در آینده این شغل چه شکل و شمایلی به خود خواهد گرفت، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چت جی‌پی‌تی چیست؟

اولین چیزی که بهتر است در این مقاله به آن نگاهی داشته باشیم، این است که اصلاً چت جی‌پی‌تی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای معرفی می‌توان این‌طور گفت که:

چت جی‌پی‌تی، ربات یا اپلیکیشنی است که به کمک مدل بسیار پیشرفته از هوش مصنوعی (AI) طراحی و ساخته شده است. چت جی‌پی‌تی قابلیت این را دارد که اطلاعات وارد شده متنی توسط مخاطبان را درک کرده، تجزیه‌وتحلیل کند و جواب‌هایی کاملا منطقی به‌عنوان پاسخ به آن‌ها ارائه دهد.

توانایی تولید متن‌های منطقی در چت جی‌پی‌تی روز‌به‌روز در حال افزایش است و متن‌های تولیدشده توسط این ربات، هر روز در حال بهبود هستند. درست همین موضوع باعث ایجاد دغدغه‌های بسیاری در ذهن افراد شاغل در زمینه تولید محتوا کرده است؛ مهم‌ترین سؤالی که در این میان می‌توان پرسید، این است که آیا این چت جی‌پی‌تی می‌تواند جای تفکر انسانی در تولید محتوا را بگیرد، یا اینکه به‌عنوان ابزاری برای بهبود به کار گرفته خواهد شد؟

چت جی‌پی‌تی

مزایای چت جی‌پی‌تی در شغل تولید محتوا

در حال حاضر، بیشترین نقشی که چت جی‌پی‌تی می‌تواند در شغل تولید محتوا ایفا کند، به‌عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت کار است. از این جهت می‌توان گفت ک تکنولوژبی مذکور، در حال حاضر می‌تواند ناجی بسیاری از متخصصان و کارشناسان فعال در زمینه تولید محتوای متنی باشد. مهم‌ترین مزایایی که این ربات به همراه خواهد داشت، موارد زیر هستند:

کاهش مدت کار

کسانی که در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارند، به‌خوبی می‌دانند که این کار بسیار وقت‌گیر است؛ به‌خصوص اگر قرار باشد محتواهایی با موضوعات مشابه آماده شوند. تولید محتوا در چنین شرایطی نه‌تنها بسیار وقت‌گیر خواهد بود، بلکه می‌تواند موجب فرسایش نویسنده نیز بشود. استفاده از چت جی‌پی‌تی در این مواقع می‌تواند مدت‌زمان کار را کاهش دهد و از باری که بر دوش نویسنده قرار گرفته، بکاهد.

حفظ ساختار و سازگاری

از دیگر چالش‌های تولید محتوا، می‌توان به حفظ ساختار و سبک و زبان و لحن متن اشاره کرد. برای پروژه‌های بزرگ و تولید محتوا در تعداد بالا، به‌خصوص زمانی که تعداد نویسندگان زیاد باشد، این موضوع اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. استفاده از چت جی‌پی‌تی کمک می‌کند که ساختار متن در تمام محتواها حفظ شود و سازگاری و هماهنگی میان آن‌ها، به بالاترین میزان ممکن خود برسد.

انعطاف‌پذیری

از دیگر مزایای استفاده از چت جی‌پی‌تی به‌عنوان ابزاری برای تولید محتوا، می‌توان به انعطاف‌پذیری این ربات برای تولید محتوای متنی اشاره کرد. این ربات می‌تواند متن‌های گوناگونی را در قالب‌ها و سبک‌های مختلف، در موضوعات متنوع برای کاربر تولید کند و  این مسئله تا حد بسیار زیادی مسیر تولید محتوا را برای شاغلین این حوزه تسهیل می‌بخشد. هر چند که در حال حاضر از این جنبه چندان نمی‌توان روی این تکنولوژی حساب باز کرد، اما باز هم وجودش کمک‌کننده خواهد بود و با پیشرفت‌های آتی آن، قطعا کارایی چت چی پی تی چندین برابر خواهد شد.

ابداع و خلق

ابداع و خلق متن‌های تازه نیز از دیگر مزایایی است که می‌توان برای این ربات مثال زد. این قابلیت چت جی‌پی‌تی، بیشتر از هر چیز دیگر در زمینه ارائه ایده‌ها و موضوعات تازه برای تولید محتوا کاربرد خواهد داشت. این ربات با قابلیت یادگیری خود می‌تواند نیازهای ما به تولید محتواهای جدید را شناسایی کرده و ایده‌های درخور به ما ارائه دهد.

 

چرا هنوز به نیروی انسانی در تولید محتوا نیاز است؟

استفاده از چت جی‌پی‌تی می‌تواند برای شغل تولید محتوا در کسب‌وکارها، انواع شرکت خصوصی و دولتی، مزایای بسیاری داشته باشد؛ اما هنوز هم برای این کار، به نیروی انسانی نیاز است. هرچند که این تکنولوژی می‌تواند محتواهای قابل ‌قبولی را تولید کند، اما برای تولید محتوای بی‌نقص توسط آن، همچنان راه بسیاری در پیش است.

درست به همین دلیل است که گفته می‌شود برای تولید محتوا، نباید صرفاً به چت جی‌پی‌تی اکتفا کرد. از جمله دلایلی که می‌تواند این ادعا را تأیید کند، موارد زیر هستند:

چت جی‌پی‌تی

عدم ایجاد احساس و عاطفه در محتوا

از جمله مهم‌ترین دلایلی که نیاز به نویسنده و نیروی انسانی در تولید محتوا را تشدید می‌کند، عدم توانایی چت جی‌پی‌تی در ایجاد احساس و عاطفه در محتوا است. این تکنولوژی هراندازه هم که بتواند محتوای درخوری تولید کند، آثار تولیدشده توسط آن هرگز نمی‌توانند احساس مخاطب را درگیر کنند و او را تحت تاثیر قرار دهند.

تولید محتوای غلط از نظر مفهومی

دومین موضوعی که می‌توان به معایب چت جی‌پی‌تی مطرح کرد، عدم توانایی این چت برای تولید محتوای درست و بدون غلط است. اکثر محتواهایی که در حال حاضر توسط این ربات تولید می‌شوند، از نظر مفهومی و دستوری اشتباه هستند و نیاز به ویرایش دارند. به همین دلیل نیاز به نیروی انسانی در تولید محتوا تا چند سال آینده همچنان وجود خواهد داشت.

عدم توانایی در بیان لحن و صدای برند

این تکنولوژی هرچند هم بتواند محتوا و متون قابل‌قبول تولید کند، اما نمی‌تواند به‌درستی لحن و صدای برند شما را به مخاطب برساند. هر شرکت خصوصی یا سازمان دولتی برای‌آنکه بتواند از دیگر رقبایش متمایز باشد، نیاز دارد که لحن مخصوص به خودش را انتخاب کند و پیامی متفاوت از دیگران به مخاطب برساند؛ اما چت جی‌پی‌تی هنوز چنین قابلیتی ندارد.

عدم توانایی در تولید محتوای تخصصی

تولید محتوا تخصصی، کاری است که تنها از عهده نویسنده‌های انسانی برخواهد آمد. برای تولید محتواهای تخصصی یا حتی بررسی محتواها به‌صورت تخصصی و ویرایش آن‌ها، نمی‌توان روی چت جی‌پی‌تی حساب باز کرد و این از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود همچنان در شغل تولید محتوا به نیروی انسانی، احساس نیاز وجود داشته باشد.

بازتاب ندادن ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی

عدم بازتاب ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دیگر دلایل ضعف چت جی‌پی‌تی در تولید محتوا است. یکی از راه‌های ارتباط احساسی را مخاطبان و درگیرکردن آن‌ها با محتوا، استفاده از ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است. چت جی‌پی‌تی چنین قابلیتی را ندارد و درست همین‌جاست که برای تحقق این هدف، باید نیروی انسانی کمک گرفت.

عدم وجود خلاقیت و یکتایی متن

چت جی‌پی‌تی شاید در ابتدا برای تولید محتوا بتواند خلاق باشد، اما به مرور زمان، از بار این خلاقیت کاسته خواهد شد و محتواهای تولید شده توسط آن، همگی شکل و ساختاری شبیه به هم پیدا خواهند کرد. درست به همین دلیل است که استفاده از این تکنولوژی نمی‌تواند جای نیروی انسانی را در شغل تولید محتوا پر کند.

چت جی‌پی‌تی

 سرنوشت شغل تولید محتوا و چت جی‌پی‌تی

بدون شک می‌توان این‌طور ادعا کرد که شغل تولید محتوا و چت جی‌پی‌تی به یکدیگر گره‌خورده‌اند. همین‌الان نیز کاربرد این تکنولوژی در شغل تولید محتوا بسیار زیاد است و انتظار می‌رود این کاربرد در آینده و با پیشرفت فزاینده این ربات بیشتر هم بشود. اما نیاز به نیروی انسانی و استفاده از خلاقیت ذهن انسان در انواع شرکت خصوصی و سازمان دولتی، همچنان تا سال‌های سال باقی خواهد ماند.

در این مقاله، از تأثیر چت جی‌پی‌تی در شغل تولید محتوا برای شما گفتیم. دیدیم که استفاده از این تکنولوژی را می‌توان ابزاری برای بهبود کیفیت محتواهای تولید شده برشمرد. سپس دیدیم که هرچند این ابزار بسیار مفید است، اما در حال حاضر و حتی در چند سال آینده نمی‌تواند با جای نیروی انسانی را در سازمان‌ها بگیرد. شما آینده شغل تولید محتوا با وجود Chat GPT چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *